Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fiat og Alfa med best nybilgaranti

NYTT TEMA
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30486
04.01.18 15:33

Alfister og skap-alfister har nok lenge irritert seg over stemoderlig oppfølging fra RSA og FCA, men nå ser det ut til at noen har skjønt at nye kunder ikke nødvendigvis kjøper kun basert på sjel og følelser, slik som den gamle menigheten.

Nytt fra 2018 er imidlertid at Fiat og Alfa Romeo får syv år og 200 000 km garanti, inkludert veihjelp. Antar at det nå er enighet på forumet om at ny Alfa er den mest fornuftige bilen å kjøpe.  

Hvordan RSA Romerike stiller seg til å måtte se kundene i øynene i hele syv år er imidlertid uvisst. Anbefaler fortsatt ingen å handle derfra. 

(Innlegget ble redigert 04.01.18 15:38)

Forfun
ForfunInnlegg: 5278
04.01.18 19:12

Litt usikker på hvordan en kjøper en Alfa. Gikk inn på alfaromeo.no. Klarte ikke å konfiguere en bil. Fant en prisliste, men den var i for liten oppløsning, slik at den var uskarp når jeg forstørret den nok til å lese den.

Gikk på finn din nærmeste forhandler. Skulle legge inn postnummer, og den ble stående å spinne til det kom frem at noe gikk galt. Byttet fra Firefox til IE, og fikk opp google maps. La inn postnummer, og fikk beskjed om at det ikke var noen forhandler i området.

Ser ut til at parallelimport er løsningen for å kjøpe Alfa, men da gjelder ikke garantien. Må innrømme at en Giulia med 280 hk bensin og firehjulstrekk frister. I alle fall nok til å prøvekjøre. Hvis de har biler til prøvekjøring da.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13027
04.01.18 19:27
Forfun: Gikk på finn din nærmeste forhandler.

Det fungerte bra for meg, men jeg bor bare 5 kilometer fra nærmeste RSA butikk. Noen konfigurator finnes ikke på sidene.

Jeg har alltid brukt de tyske sidene når jeg skal finne ut noe om Alfa Romeo. Tidligere var de norske sidene enda dårligere enn de er nå.   

Jan
JanInnlegg: 4727
04.01.18 19:48

Hvis denne garantien skal ha noen verdi, bør de få fart på salget.

De solgte bare litt over 400 biler i fjor, så hvis de skal overleve i Norge, bør salget mangedobles. De kan ikke opprettholde et helt apparat med så få salg.

Jan
04.01.18 19:56
Forfun: Gikk på finn din nærmeste forhandler. Skulle legge inn postnummer, og den ble stående å spinne til det kom frem at noe gikk galt.

Det skjedde med meg også, og jeg bor i Bergen.

Gikk så inn på siden til Oddvar Bjelde, som jeg trodde var den lokale forhandleren, men der var bare Fiat nevnt.

Det skal visst ikke være enkelt å kjøpe seg en Alfa.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13143
04.01.18 19:58
Jan: Hvis denne garantien skal ha noen verdi, bør de få fart på salget. De solgte bare litt over 400 biler i fjor, så hvis de skal overleve i Norge, bør salget mangedobles. De kan ikke opprettholde et helt apparat med så få salg.

Tviler på at FCA tok over apparatet i Norge og forventet å gå fra 0 til 1000 på få år. Spesielt ikke med så få modeller. Forhåpentligvis er det en del av en ordentlig steg-vis satsing. Så lenge strategien er riktig og tendensene peker rett vei kan aksjonærene glade for alt vi vet. Volum er tross alt ikke alt på kort sikt.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 65946
04.01.18 19:59
Jan: Det skal visst ikke være enkelt å kjøpe seg en Alfa.

Ganske godt gjort at en forhandler er så ærlig at han ber kundene tenke seg nøye om....... 

Burkar
BurkarInnlegg: 8517
04.01.18 20:34

Eneste Alfa-forhandler på Vestlandet er i Rogaland.

Jan
04.01.18 21:47
Burkar: Eneste Alfa-forhandler på Vestlandet er i Rogaland.

Da er det ikke særlig aktuelt. Litt rart at vi har Fiatforhandler i byen, da Alfa selger bedre enn Fiat på landsbasis.

Selv om bergensere ofte omtales som Norges latinere, tviler jeg på at de gidder å reise til nabofylket for å kjøpe bil.

De må gå inn med ganske mye kapital, for å bygge opp et forhandlernettverk hvis de skal gjøre seg forhåpninger om å overleve.

På 60- og 70-og tildels 80-tallet rullet det ganske mange italienske biler på norske veier, spesielt Fiat, men også en del Alfa, Lancia og Autobianchi. Siden har det bare vært rot, med dårlige importører og forhandlere.

Derfor tror jeg FCA har en tung jobb foran seg meg å overbevise norske bilkjøpere om at det er lurt å kjøpe Alfa eller Fiat.

Man skal også huske på at en stor del av salget av nye biler, er leasede firmabiler, og jeg kan ikke tenke meg at Leaseplan og co, blir overbegeistret om noen ymter frempå om å lease en Alfa som firmabil. Disse bilene leveres tilbake etter 3-4 år, så 7 års garanti spiller ingen rolle.

Et av mine svigerbarn har firmabil, og der stod valget mellom Passat og Mondeo. Hvis hun hadde ønsket seg en italiener i stedet, er jeg redd hun hadde fått beskjed om at hun i så fall måtte kjøpe den selv.

Iseran2770
04.01.18 22:01
legalize_it: Spesielt ikke med så få modeller.

På modellsiden er jeg skeptisk til Fiat. De kom ikke med en eneste nyhet i hele 2017. De har 3 versjoner av 500, en Panda som er totalt uaktuell i Norge og en Punto som er totalt utdatert.   

Burkar
BurkarInnlegg: 8517
04.01.18 22:03

+ en Mazda :-)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3913
04.01.18 22:42

Da blir det tryggere å kjøpe 3-4 år gammel brukt Alfa til 30% av nypris solgt ny i Norge, dersom forhandlerne overlever da... :-)

Men egentlig ikke likevel. For «problemet» med garantier er at de er poengløse så lenge man i stedet kan forsikre seg mot motorfeil, driverksfeil, elektriske feil osv for småpenger ekstra på forsikringspremien frem til bilen er minst 8 år gammel. Så garanti er langt på vei et salgslokkemiddel i Norge.

Jeg fikk feil på min 6 år gamle bruktimporterte BMW 750xi. Alt ble dekket av Autoconcept-garanti. Hadde det ikke gått på den fikk jeg høre at forsikringen min hadde dekket det uten bonustap. Og hvis en bil har gått under 100.000km og er under 8 år gammel dekkes motorskader, drivverk, hjulopphenget og elektriske skader 100%. 100-150.000 må eier betale 10% og på 150-200.000km må man betale 20%.

(Innlegget ble redigert 04.01.18 22:48)

piezo
piezoInnlegg: 5202
05.01.18 07:56

Moro! Håper dette gjør underverker for både salg og andrehåndsverdi. Ikke at Fiat har noen modeller som gir meg gåsehud for tiden (Tipo er riktignok fornuftig), men Alfa Romeo Stelvio står veldig høyt på ønske-/drømmelista.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2153
05.01.18 08:06

Sitat fra Bilnorge.no:

"Misfornøyde Fiat-forhandlere
Tyske Fiat-forhandlere har nettopp avsluttet sitt årsmøte, og det endte opp med blant annet sterk kritikk av leverandørene. «Deres feil når det gjelder produkter, software og personalpolitikk koster oss mange penger», var en av deres klare uttalelser.  "

Er nok en av grunnene til at det tildels har vært stor gjennomtrekk av forhandlere, også her i landet.

Et annet (image)problem er at selv om f.eks Fiat eller Alfa hadde fått dobbelt så bra kvalitet som flere av de kjente tyske, ville nordmenn kjøpt tysk bil isteden.

(Innlegget ble redigert 05.01.18 08:08)

Iseran2770
05.01.18 09:31
xantiasx: Et annet (image)problem er at selv om f.eks Fiat eller Alfa hadde fått dobbelt så bra kvalitet som flere av de kjente tyske, ville nordmenn kjøpt tysk bil isteden.

Det tar lang tid å bygge opp status og lang tid å bli kvitt et dårlig rykte.

En annen ting er modellbredde. Om Giulia skulle konkurrert med  3-serie og A4 på volum måtte den først og fremst vært levert som stasjonsvogn. Dessuten måtte den hatt litt flere motoralternativer, og like mange forhandlere.

Jeg synes at det er flott at den bare leveres som sedan. De burde  hatt en lekker coupe i tillegg og en V6 motor med 350 hk. Spranget mellom en litt trist R4 og QV er for stort.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2157
05.01.18 09:50
Iseran2770: De burde  hatt en lekker coupe i tillegg og en V6 motor med 350 hk. Spranget mellom en litt trist R4 og QV er for stort.

Ser ut som dere møtes på halvveien. Toliter med 350hk. Det var jo litt kjipt.

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
05.01.18 10:21
Iseran2770: Det tar lang tid å bygge opp status og lang tid å bli kvitt et dårlig rykte.

Men enkelte bruker også så lang tid å komme opp med nye og oppdaterte modeller, at rykte forblir på stedet vil

Forfun
05.01.18 11:31
Jan: Man skal også huske på at en stor del av salget av nye biler, er leasede firmabiler, og jeg kan ikke tenke meg at Leaseplan og co, blir overbegeistret om noen ymter frempå om å lease en Alfa som firmabil

Bytter jeg bil blir det leaseplan som er eier. Hvis restverdien blir meningsløs lav faller Alfa bort. Har ikke problem med å kjøpe bil og ha service i Oslo. Men blir litt irriterende hvis jeg får driftsstans. Noe som er helt uhørt på en Alfa...

Iseran2770
05.01.18 11:41
cjparker: Toliter med 350hk. Det var jo litt kjipt.

Ja.

I kompaktklassen driver tyskerne med det (av forståelige årsaker - vekt). Men både Audi, BMW og Mercedes har 6 sylindre i dette segmentet (S4, 340i og C400).   

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30486
05.01.18 12:07
Forfun: uhørt

Det er antageligvis lurere å kjøpe en Honda, Audi, Mazda, Mercedes eller noen av de nesten 30 andre merkene som kommer bak Alfa Romeos femteplass i What Car sin pålitelighets-undersøkelse

Iseran2770
05.01.18 12:22
FredPerry: Det er antageligvis lurere å kjøpe en Honda, Audi, Mazda, Mercedes eller noen av de nesten 30 andre merkene som kommer bak Alfa Romeos femteplass i What Car sin pålitelighets-undersøkelse.

Nå var Forfuns problem at han har voldsomt lang vei til et Alfa verksted. Da blir det et større problem om bilen må fraktes på flatvogn i 50 mil, mens nærmeste Audi-verksted er rett rundt hjørnet.

Forfun
05.01.18 12:57

Faktisk usikker på hvor enkelt det er å få en garantisak som inkluderer transport 50 mil. Er i Oslo minimum kvartalsvis så ikke noe problem med service og småfiks. Er vel samme problem med Jaguar også, uten å ha sjekket om de har forhandlere utenfor Oslo. BMW og Audi er dermed klart enklest (selv om ingen av de heller er rett rundt hjørnet). Men har lyst til å være litt mer sær. Villig til å betale litt mer og ha det litt mer upraktisk for å få en bil det er få av. Jeg har lyst til en gang i livet å eie en Alfa. Samme med Jaguar.

Forfun
05.01.18 13:04

Bare en liten presisering. Har ikke noe behov for en gang i livet å eie en Alfa med dieselmotor. Eller SUV. Helst en 4c, men en sedan går til nød. Og det MÅ være bensin.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 392
05.01.18 14:59
Forfun: Jeg har lyst til en gang i livet å eie en Alfa

Om du vurderer det er det i alle fall ikke bedre tidspunkt å gjøre det på. Ny Giulia med 7års garanti og 280HK som er gunstig priset (ligger en god del utstyr i Veloce-pakken). Er jo usikkert hva fremtiden bringer, men elbil eller 250kg batteri i bagasjerommet blir ikke helt det samme. 

Bilen i seg selv er det i alle fall ikke noe å si på, EVO har den som årets sports sedan, i tillegg stikker QV-en av med tittelen i klassen super saloon. 

http://www.evo.co.uk/alfa-romeo/giulia/20562/alfa-romeo-giulia-veloce-evo-car-of-the-year-best-sports-saloon

Litt mer utfyllende tekst i bladet, der det ikke bare er at den kjører bedre enn andre i klassen som fremheves, men også at det er gjort uten et steinhardt understell. Det fungerer på britiske B-roads, og da funker det også på norske veier. 

Ta deg en prøvetur! - men vær forberedt på at det da kanskje ikke er noen vei tilbake :-)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2322
06.01.18 10:51

Dette gjør det enda mer attraktivt for meg å kjøpe en 280HK AWD Giulia eller Stelvio 2018-modell i 2020, da vil den fortsatt ha over fire år igjen på garantien! :-D

cjparker
cjparkerInnlegg: 2157
06.01.18 20:32

Metoo. 

Evt en giulietta sw med rwd, hvismår den kommer..

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2322
07.01.18 05:30

Ryktes det? 

For min del er nok Stelvio mer sannsynlig enn Giulia mtp mulige barn.

Iseran2770
07.01.18 10:32
JackNapier: Ryktes det?

Det er stor sannsynlighet for at en ny Giulietta får rwd.  Men om den også kommer med 4wd og som sw er det "ingen" som vet. 

Alfa Romeo bruker også veldig mange år fra de forteller om en ny modell til den faktisk kommer i salg. Det skjedde både da 149 skulle skiftes ut med Giulietta og da 159 skulle skiftes ut med Giulia. Stelvio kom overraskende raskt, til å være Alfa Romeo.   

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17021
07.01.18 11:44

For å ta markedsandeler fra tyskerne er det ikke så viktig med kjøreegenskaper og design, øverst på prioriteringslisten ser ut til å burde være konfigurator med 29 gråfarger, like mange forhandlere som det finnes Rema 1000, 43 karosserivarianter, 34 drivlinjer og 17 siders ekstrautstyrsliste. Så lenge disse tingene er på stell kan resten være så som så... Man er jo individualist, må vite! 

t109
t109Innlegg: 3331
07.01.18 12:06

Jeg har eid både Fiat Croma og Uno. Dette er 25-30 år siden så det er noen år siden jeg avsluttet min Fiat-karriere.

På slutten av -80 tallet syns jeg både Uno og Croma stod seg bra i sine respektive klasser. Croma var både velutstyrt, komfortabel og hadde god plass. Unoen var en snerten liten sak som (med litt motor) var nokså morsom å kjøre. 

Jeg hadde imidlertid litt "bugs" med det elektriske, spesielt på Cromaen. Det var litt kjedelig da den hadde nokså mye el.utstyr, særlig når man sammenligner med datidens biler...

Jeg er imidlertid helt enig med bla Iseran at skal Fiat friste igjen, må de gjøre noe med modellrekken sin. Bortsett fra 500 kanskje. 500 begynner til gjengjeld å dra på årene... Det holder ikke med 7 års garanti (spesielt med tanke på at de p.t. (etter sigende) kanskje ikke håndterer 5 års garantien særlig profesjonelt heller...)

(Innlegget ble redigert 07.01.18 12:08)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg