Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Problem med lyktspylerne

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1173
04.01.18 16:20

Spyleren til frontlyktene på min Nissan ser ut til å ikke fungere som den skal.  På langturer når jeg kjører fort, registrerer jeg ikke at lyktene blir spylt, kanskje det er p.g.a. hastigheten at jeg ikke ser det ? dessuten synes jeg at glasset ikke blir helt rent, men ikke sikker. Det er vel slik da at lyktene spyler hver tredje eller femte gang. En annen ting er vel kanskje at når jeg kjører fort, da spretter ikke spyle-systemet ut ? 

sl500
sl500Innlegg: 10668
04.01.18 23:40

Generelt syntes jeg lyktespylere fungerer dårlig.
Fungerer sikkert bra nok for de som ligger på vinduspyleren på E-18 mens vi andre må vente i dagevis før man har spylt så mange ganger at det kommer en sprut på lyktene.
I mellomtiden har møkka på lykteglassene størknet til ett hard belegg.

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 1007
05.01.18 00:15
merterje: Spyleren til frontlyktene på min Nissan ser ut til å ikke fungere som den skal.

Kan være fordi at du kjører dagslys og at det kun er kjørelysene som er på.

På de fleste nyere biler så må hovedlysene være på for at lyktespylerne skal aktiveres.

piezo
piezoInnlegg: 5202
05.01.18 07:48
sl500: Fungerer sikkert bra nok for de som ligger på vinduspyleren på E-18 mens vi andre må vente i dagevis før man har spylt så mange ganger at det kommer en sprut på lyktene.

Om man ikke oppholder seg på E18, så har ihvertfall enkelte av oss en bil som insisterer på å spyle lyktene hver gang man spyler ruta.

Jeg kan forsikre deg om at lyktene mine svært sjeldent er møkkete, men så må jeg også konstant kjøre rundt med en kartong spylerveske i bagasjerommet.

piezo
05.01.18 07:50
merterje: På langturer når jeg kjører fort, registrerer jeg ikke at lyktene blir spylt, kanskje det er p.g.a. hastigheten at jeg ikke ser det ?

Tvilsomt, min spyler selv om farten er både 70, 90 og 130. 

Derimot kan du på kveldstid med bil bak deg se om du ser spylervesketåka i bakspeilet. Da er det stort sett godt synlig. Eventuelt er det jo bare å spyle ruta en 3-5 ganger mens bilen står stille, alternativt be noen spyle ruta mens du står utenfor og observerer.

petterG
petterGInnlegg: 9451
05.01.18 13:11
piezo: Jeg kan forsikre deg om at lyktene mine svært sjeldent er møkkete, men så må jeg også konstant kjøre rundt med en kartong spylerveske i bagasjerommet.

Peugeot 308, sjekker diesel - fyller spylervæske...

merterje
merterjeInnlegg: 1173
05.01.18 15:55

at jeg ikke ser at lyktene spyles når jeg kjører fort, er vel  fordi spylevæsken ikke spruter opp slik den gjør ved saktere fart, jeg sjekket også når jeg stod stille, at det var hver 7ende gang jeg spylte frontruten at lyktene ble spylt, jeg synes det skulle vært oftere, men vet ikke om det kan finnes en slik bryter på min Nissan.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9395
06.01.18 11:00

Min erfaring med Nissan (Som ikke sikkert er relevant, da det er varebil erfaring)
Er att dem har patetisk lavt trykk på spylevæsken.

Min VW Polo spyler hver gang lyktene når jeg spyler frontruta. 
Men kun når jeg setter lysene på. Av og da med automatisk kjørelys på, så spyles ikke lampene.

Trykket er så godt, att jeg ser spruten, og "vann støv" drar over bilen fra lyktene og frontruta enten jeg holder 20 km/t eller 120 km/t

Men uten visker så blir det ikke like rent som når du vasker bilen, svamper og tørker av. Men det blir langt langt bedre en uten.

Men når spylerveska kommer under ett vist nivå i tanken, så kutter den lyktespylerne 

piezo
06.01.18 11:56
merterje: men vet ikke om det kan finnes en slik bryter på min Nissan.

Frekvensen på spyling av lyktene er ikke noe du som forbruker får bestemme, det er programmert av bilfabrikanten. 

Om du kjører fort så ser du fortsatt skyen av spylervæske bak deg. Ihvertfall på biler hvor det er litt futt i systemet. Min spyler begge lykter to ganger hver gang jeg spyler frontruta og det blir en særdeles tydelig sky av spylervæske bak.

blackline
blacklineInnlegg: 14456
07.01.18 02:13

Fungerer systemet som det skal mens bilen står i ro da. Hos meg var ei av dysene forsvunnet. Men fekk da tak i en ny brukt lyktespyler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg