Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elferger og batteriidioti

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
07.01.18 01:58

Her har vi vel litt god, gammeldags norsk toskeskap?

De sier at batteriferjer må kutte svelestekingen pga. lite strøm?

En Meteor steketakke drar 2 kW. En effekt et elbilbatteri på 500 kg klarer å gi i over et døgn?

 

I skip/fergesammenheng er ikke 500 kg mye vekt.

 

Latterlig.

 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
07.01.18 02:01

Høres virkelig ut som en dårlig svenske (norske-)vits at million/milliardinvesteringer i batteriferger medfører sparebehov på sånt. 

Latterlig.

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
07.01.18 06:19

Ja, elhysteriet har begynt å bli litt vel ekstremt. Da er det jo godt at Trump har avlyst global oppvarming, og snart innfører vel han subsidiere ala de norske elbilene har, bare etter hans politikk, og da er det vel ikke lenge før GM gjenopptar dette prosjektet.

(Innlegget ble redigert 07.01.18 06:23)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
07.01.18 09:53
rosmebraad: En Meteor steketakke drar 2 kW. En effekt et elbilbatteri på 500 kg klarer å gi i over et døgn?

Ganske enkelt å regne ut. Steketakke (?) bruker 2kwh i timen, delt på f. eks Leaf som har 40kwh batteri

(Innlegget ble redigert 07.01.18 09:54)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
07.01.18 11:04

Scandlines har satt inn hybridferger mellom Rødbyhavn og Puttgarden, ganske store båter. Over høyttalersystemet har de fortalt at båtene har like mye batterier som X antall Leaf (jeg husker ikke hva X var).

Overfarten tar 45 minutter og båtene ligger i land i 15 minutter for av og påkjøring. Hvor mye klarer de å lade på 15 minutter? Det er fullt kjør fra grytidlig på morgenen til langt ut på kvelden.  

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
07.01.18 11:17

De får se om det er mulig med kullfyring til å steke mat på.

 

Får å være litt batteripådriver så skal det vel også være komfortabelt med eldrift, ikke en plage.

Det minner meg om den 'grønne' husholdningen der de sparte strøm ved å slå av fjernsynet mens noen var midt i en film.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
07.01.18 16:18

Jeg vil tro at en kiosk drar litt mer enn 2 kW totalt, selv om det var svela som fikk oppmerksomhet. Sikkert også et økonomisk motiv å legge ned kioskene.

Forfun
ForfunInnlegg: 5299
07.01.18 17:09

Har litt tro på hybrid på båt / ferge når den ligger stille. Altså at motoren stoppes når fergen ligger til kai. På marsjfart er effektiviteten på hovedmotoren så høy at det er lite å hente. Men dette dreier som om religion, så symbolpolitikk er viktig.

Ikke veldig miljøvennlig å skrote fungerende ferger og bygge gigantiske ladeanlegg overalt. På korte strekninger kan det fungere. Men ikke over alt.

Kommer til å savne gode sveler hvis det blir kuttet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
07.01.18 17:37

Det har nok mer med 'administrasjon' å gjøre enn med det prakiske: For å låne litt av fansen: Elon Musk hadde sikkert klart å få bestilt en kiosk med 220v 10A x 15 stk med den tilgangen til vannkraft som er her på vestlandet.

Det er også et moment at sjøfører kan føle seg oppkvikket av bra kaffe og svele.

M-T
M-TInnlegg: 5110
07.01.18 17:42

Her har nok selskapet funnet ut at de ønsker å spare inn arbeidskraft med å fjerne kioskene, men heller legge skylda på noe annet.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
07.01.18 18:44

Det er jo så lett som at anbudet som er servert ikke inkluderer krav om kiosk salg. Og billigste leverandør vil da så klart ikke inkludere en kostnad som ikke er et krav.

Er det noen dere må gå på, så er det de som lager anbudene. Klag til doffin.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9416
07.01.18 20:51
Iseran2770: Overfarten tar 45 minutter og båtene ligger i land i 15 minutter for av og påkjøring. Hvor mye klarer de å lade på 15 minutter? Det er fullt kjør fra grytidlig på morgenen til langt ut på kvelden.

Induksjon lader.

Ikke finnet alle spec, men det er snakk om 1,2 mgw
I 800volt så snakker vi da rundt 1500amp

 

Noe som selvsagt kun er realistisk uten berøring..

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5012
08.01.18 11:01
Iseran2770: hybridferger mellom Rødbyhavn og Puttgarden

Jeg finner ingenting om dette på Scandlines sider.

Imidlertid har de bygget om to av ferjeneHelsingborg-Helsingør til eldrift.

Godt 4 MWh batterier om bord i disse.
Disse lades på 9 minutter med 11,2 MW effekt ved 11 kV spenning.

(Innlegget ble redigert 08.01.18 11:03)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
08.01.18 12:00
hillebillys: Induksjon lader.Ikke finnet alle spec, men det er snakk om 1,2 mgwI 800volt så snakker vi da rundt 1500amp

Altså, alt du sier er feil. Du burde stoppe å si ting

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
08.01.18 17:03
xpoolman: Jeg finner ingenting om dette på Scandlines sider.
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5012
08.01.18 19:14
Iseran2770: https://www.scandlines.com/about-scandlines/newferry/om-faergerne

Vel, maksimalt 8,7 % av effekten på batteri, 1700 av 19500 kW....

Ikke så imponerende da :-(

(Innlegget ble redigert 08.01.18 19:18)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 66494
08.01.18 19:18
xpoolman: Ikke så imponerende da :-(

2,7 MWh

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5012
08.01.18 21:07
RickiBK: 2,7 MWh

Fra hjemmesiden til Scandlines:

"The main engines provide an output of 19,500kw, of which 1,700kw come from batteries. This results in a speed of 21 knots on the 1 hour and 45 minutes long crossing.
Hybrid propulsion system 
When consumption is lower, excess energy is stored in the on-board batteries. This is then released when consumption is higher than production." 

(Innlegget ble redigert 08.01.18 21:08)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
08.01.18 21:08

'21 knots, sir'. 

Det sa de i dialogen på broen i Titanic-filmen.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 66494
08.01.18 21:14
xpoolman: Fra hjemmesiden til Scandlines:

Fra Stateofgreen.com: 

Battery pack: 399 lithium polymerbatteries of 6.5 kWh each 

Total battery capacity: 2.7 MWh

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
08.01.18 21:20

Jeg skulle tro at Titanic mfl. beregnet nok medført KULL til å steke sveler med mere.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5012
08.01.18 22:13
RickiBK: Total battery capacity: 2.7 MWh

Det er batterikapasiteten ja.
Man må skille mellom effekt, som oppgis i kW (Eller MW) og batterikapasitet som oppgis i KWh (eller MWh)

Elektrisk kapasitet på framdrift er 1700 kW.
Som er 8,7 % av total kapasitet på framdrift.

Puslete.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
08.01.18 22:50
xpoolman: Puslete.

Japp, like teit som hybrid bilene alle flyr rundt å kjøper for tiden.

Det som slår meg er at omtrent ingen med hybrider gidder å montere ladekontakt i garasjen, så alle kjører bare rundt med tomt batteri og 200kg eksta drivverk.

Helt pointless.

passat06
passat06Innlegg: 1229
08.01.18 23:01

Du har tydeligvis bedre oversikt enn f eks Volvo over dette? 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5012
08.01.18 23:02
MrEirik2: så alle kjører bare rundt med tomt batteri

Man trenger ikke lade en hybrid, hybridene lader jo batteriet sitt selv under vanlig kjøring de da.

Og så tas det ut elektrisk kraft når det trengs et ekstra push eller når det går stille og rolig i bygatene.

Men særlig "miljøvennlig" er det ikke.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
08.01.18 23:05
xpoolman: Man trenger ikke lade en hybrid, hybridene lader jo batteriet sitt selv under vanlig kjøring de da.
Og så tas det ut elektrisk kraft når det trengs et ekstra push eller når det går stille og rolig i bygatene.
Men særlig "miljøvennlig" er det ikke.

Ja, du får bittelitt regen istedenfor bremsing. Men det jeg tenker er at om det virkelig skal utgjøre noe forskjell så må folk lade de 5 milene som en typisk hybrid kan kjøre med strøm fra stikkontakt.

Da kan jo faktisk hybrider kjøre på strøm. Og ikke bare late som.

På min arbeidsplass så gir arbeidsgiver bare ut hybrider som firmabiler nå.

Og siden arbeidsgiver ikke monterer ladepunkt så er det ingen som gidder å investere 15-25 000kr på et ladepunkt, når de alikvell får "gratis" diesel. Og det skjønner jeg 100%.

Myndighetene kunne jo f. eks påkrevd alle garasjeanlegg å bli satt opp med ladepunkter for bilene. Det kunne jo gjort litt utslag. Skapt en del nye elektrikker jobber også :)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9416
08.01.18 23:08
MrEirik2: Altså, alt du sier er feil. Du burde stoppe å si ting

Hvis meg att dette er feil

 1,2 mgw
I 800volt så snakker vi da rundt 1500amp

 

Bevis da med att 800V  X 1,2 mgw ikke er 1500 Amp

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
08.01.18 23:10
hillebillys: Hvis meg att dette er feil
1,2 mgwI 800volt så snakker vi da rundt 1500amp

Bevis da med att 800V X 1,2 mgw ikke er 1500 Amp

Det som tok kaka var at du trodde det var induksjonslading. 

Trådløs lading er fint det, men med 11,2MW (hvorfor skriver du mgw??) så er det nok en stund til dette kan gå gjennom luften.

Og klager ikke på regnestykket ditt med volt og amper, har fortsatt ikke skjønt hvorfor du henger deg opp i de 2 variablene når effekten er så mye lettere å forholde seg til. 

Men i dette tilfellete så er jo ditt regnestykke en tiendel av det neste mann i innlegget under skrev.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9416
09.01.18 00:28
MrEirik2: Og klager ikke på regnestykket ditt med volt og amper, har fortsatt ikke skjønt hvorfor du henger deg opp i de 2 variablene når effekten er så mye lettere å forholde seg til.

Induksjonslading er i fullgang på  fergen. Og flere er i fullgang med dette på elbiler.

att du ikke skjønner det har jeg forstått.

 

Men volt og amp varisjonen for en gitt amp er ganske vesentlig ved lading.

For la oss si att du har en 220V lader på 65kw dette e da en amp på 295A  (dc for moroskyld)

Det vil si da att denne bilen takler 295A i systemet, alle komponenter tåler dette.

 

La os si att dem også dimisjonerte for 400 V og 800 V Samme amp.

400V så er 65kw kun 162A i 800V helt nede i 81 A
Men denne teoretiske bilen kan takle 295 A i både 400V og 800V

Så det vil si att den da takler 118KW i 400V noe som vil senke ladetiden drastisk.  I 800v er det opp i 236kw.

Så fremover ved hurtiglading så kan en leke med volten for og øke kw lading på samme amp som en hadde ved 220 V

Men det funker selvsagt kun om bilens komponenter er dimisjonert for dette.

Holder en seg til lavere amp, så kan en ved å øke volten kunne bruke tynnere kabler for samme kw.


Wärtsilä lader forresten 1,2 megawatt via induksjonslader. 

(Innlegget ble redigert 09.01.18 00:31)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
09.01.18 00:31
hillebillys: Induksjonslading er i fullgang på disse fergene. Og VW er i fullgang med dette på elbiler.

Mulig jeg har misforstått noe, for induksjon for meg er trådløs lading, slik som vi har på noen mobiler. Ladepute. Det kan jeg aldri i hele verden tenke meg at VW skal klare å lade 150KW gjennom luften, så jeg antar at jeg har misforstått dette, og at du heller snakker om teknologien inni ladestasjonen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg