Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elferger og batteriidioti

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15754
09.01.18 00:33
hillebillys: Så fremover ved hurtiglading så kan en leke med volten for og øke kw lading på samme amp som en hadde ved 220 V

Ved hurtiglading (DC) så lades det med samme volt som det batteriet gir på current state of charge. 350v på tomt og 400v på fullt. Man bypasser den interne laderen i bilen, og bruker ladestasjonen direkte mot batteriet etter det jeg skjønner.

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 6438
09.01.18 00:55
rosmebraad: De sier at batteriferjer må kutte svelestekingen pga. lite strøm?

Komisk. Det er selvfølgelig kutt av arbeidskraft som det er snakk om.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 65946
09.01.18 00:58
MrEirik2: Ved hurtiglading (DC) så lades det med samme volt som det batteriet gir på current state of charge. 350v på tomt og 400v på fullt. Man bypasser den interne laderen i bilen, og bruker ladestasjonen direkte mot batteriet etter det jeg skjønner.

Litt alt ettersom. 

Chademo jobber med opptil 500V. Tesla med 480V. 

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 7364
09.01.18 07:24

De steiker sveler på Ampere, den elektriske ferja som er i drift over Sognefjorden. Selv om det også der var snakk om å kutte kiosken. Er uansett ikke store tapet. Sveler kan de steike på land eller på andre ferjer.

(Innlegget ble redigert 09.01.18 07:33)

passat06
passat06Innlegg: 1198
09.01.18 08:28
MrEirik2: Mulig jeg har misforstått noe, for induksjon for meg er trådløs lading, slik som vi har på noen mobiler. Ladepute. Det kan jeg aldri i hele verden tenke meg at VW skal klare å lade 150KW gjennom luften, så jeg antar at jeg har misforstått dette, og at du heller snakker om teknologien inni ladestasjonen

Det finnes allerede et system for å lade ferger med 1,2 MW over en avstand (luftgap) på 50 cm, så 150 kW elbillading må være helt innenfor rekkevidde.

(Innlegget ble redigert 09.01.18 08:29)

MrEirik2
09.01.18 08:40
RickiBK: Litt alt ettersom.
Chademo jobber med opptil 500V. Tesla med 480V.

Nope, Tesla har 400v på store batteripakkene, og 350v på de mindre. Når du lader DC så lader du med eksakt den volt som batteriet har på current state of charge. Som betyr enda lavere enn 400 og 350. 

Dette er målt på DC kretsen i bilen. Hva som går inn i ladestasjonen aner jeg ikke, og er ikke særlig relevant.

(Innlegget ble redigert 09.01.18 08:42)

MrEirik2
09.01.18 08:43
passat06: Det finnes allerede et system for å lade ferger med 1,2 MW over en avstand (luftgap) på 50 cm, så 150 kW elbillading må være helt innenfor rekkevidde.

Ja da har tenkologien tatt kvantesprang, jeg har bare erfaring med mobiler, og der går induksjonslading supertregt i forhold til kabel.

Har ud noe mer info om denne fergeladingen? Skulle likt å se en video av hvordan lyder og diverse som opstår når 1,2MW skal overføres en halvmeter gjennom lufta og inn på en båt.

(Innlegget ble redigert 09.01.18 08:43)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4953
09.01.18 10:31
MrEirik2: Har ud noe mer info om denne fergeladingen? Skulle likt å se en video av hvordan lyder og diverse som opstår når 1,2MW skal overføres en halvmeter gjennom lufta og inn på en båt.
Someone
SomeoneInnlegg: 24614
09.01.18 11:05
hrrreminius: De steiker sveler på Ampere, den elektriske ferja som er i drift over Sognefjorden. Selv om det også der var snakk om å kutte kiosken. Er uansett ikke store tapet. Sveler kan de steike på land eller på andre ferjer.

Ja, så er nok trådstarter som er litt ute med "fake news" her, eller i det minste blander inn hva som er årsaken til dette.

Er såvidt jeg forstår flere andre ferger svelene har forsvunnet på, selv om de går på fossilt drivstoff. Så årsaken er kanskje så enkelt at salget i kiosken er for lavt til å kunne opprettholde lønnsom drift.

hrrreminius
09.01.18 14:27

Helt fake news er nok ikke, selv om fremstillingen er svært tabloid. El-ferjene er strippet til beinet med tanke på vekt og strømsparing under overfarten, selv om det neppe er steiketakka som er den største strømtjuven.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 65946
09.01.18 17:21
MrEirik2: Nope, Tesla har 400v på store batteripakkene, og 350v på de mindre. Når du lader DC så lader du med eksakt den volt som batteriet har på current state of charge. Som betyr enda lavere enn 400 og 350.  Dette er målt på DC kretsen i bilen. Hva som går inn i ladestasjonen aner jeg ikke, og er ikke særlig relevant.

Tesla oppgir at deres supercharger lader med spenning opp mot 480V. 

The Tesla Supercharger network is a system of 480-volt DC fast-charging stations built by American vehicle manufacturer 

MrEirik2
09.01.18 18:25
RickiBK: Tesla oppgir at deres supercharger lader med spenning opp mot 480V.
The Tesla Supercharger network is a system of 480-volt DC fast-charging stations built by American vehicle manufacturer

Ja, men det hjelper lite når vi sitter i bilen og ser på volt målt på DC kretsen. Hadde den vært 480v så hadde vel batteriet tatt kvelden. 

Tesla har bare 350v og 400v batteri, i hvert fall på nye bilene dems. 400v batteriet tar imot 116KW på det meste etter det jeg har sett.

Så kan hilbiilly få lov å beregne hvor mange amper det er, siden han er så opptatt av amper.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5505
10.01.18 15:47
hrrreminius: Helt fake news er nok ikke, selv om fremstillingen er svært tabloid. El-ferjene er strippet til beinet med tanke på vekt og strømsparing under overfarten, selv om det neppe er steiketakka som er den største strømtjuven.

Tror ikke noen lar seg narre av dette stupide utspillet, som ikke er annet en spill for galleriet. Selvsagt har slike ferjer støttesystemer på 230V, og kan avse litt strøm til en svele eller to.

Det faktum av ''fossile'' ferjer (som fin kan gå på bio) lider av samme sveleskjebne på høylys dag understreker det faktum at dette dreier seg om en effektivisering av driften, altså profittjag iverksatt av bønnetellere. Trist for de som liker ferske sveler, og de ansatte, fordelaktig for budsjettet - i hvert fall på kort sikt.

hrrreminius
10.01.18 15:58
KingsRoad: Tror ikke noen lar seg narre av dette stupide utspillet, som ikke er annet en spill for galleriet. Selvsagt har slike ferjer støttesystemer på 230V, og kan avse litt strøm til en svele eller to

Dette handler ikke om sveler, men om hele kiosken (og salongen forøvrig, som er svært liten på Ampere). Ampere er strippet til beinet. Den er så lett at den flyter på fjorden som en dupp. Er nok mer sammensatt enn det både du og TS hevder.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35385
10.01.18 17:13

Et annet 'idioti' på Ampere er at (de fleste) WC er lokalisert i en smalgang bak kiosken, så det er både langt å gå og trangt om plassen å stå i kø.   (Eller kanskje det er 'smart' design for å gjete WC-tremgende opptil og forbi kioskluken.......)

hrrreminius
10.01.18 17:17
rosmebraad: langt å gå

Spørs hvor man går inn det (jo det er en inngang på den siden også selv om den er godt gjemt). Løsningen er nok valgt på grunn av plasshensyn og vekt. Salongen er jo bare en brøkdel av størrelsen hos andre ferjer, så de har nok prioritert hardt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35385
10.01.18 18:17

Man har ikke vært på så mange turer med Ampere da den har hatt 'driftsstans'og 'ladetrøbbel'ved flere av anledningene man har kjørt strekningen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13022
10.01.18 18:30
hrrreminius: Løsningen er nok valgt på grunn av plasshensyn

Snart stabler de bilene så trangt at det ikke går an å gå ut av bilen under overfarten. Bildørene lar seg ikke åpne.

Jeg bommet på Furkapass i Sveits en gang (både det og Grimselpass var stengt). Jeg måtte kjøre inn på et tog og sitte i bilen under turen gjennom Furka Basistunnel.  

(Innlegget ble redigert 10.01.18 18:32)

PapaJ
PapaJInnlegg: 1
10.01.18 18:47

https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255

la1goa
la1goaInnlegg: 11282
12.01.18 20:13
xpoolman: Godt 4 MWh batterier om bord i disse.
Disse lades på 9 minutter med 11,2 MW effekt ved 11 kV spenning.

Høres ut som Perpetuum mobile. Ikke uvanlig når det gjelder grønne drømmer.

SUV
SUVInnlegg: 3642
13.01.18 14:02
rosmebraad: Her har vi vel litt god, gammeldags norsk toskeskap?
De sier at batteriferjer må kutte svelestekingen pga. lite strøm?
En Meteor steketakke drar 2 kW. En effekt et elbilbatteri på 500 kg klarer å gi i over et døgn?

Hvis rutene ikke er veldig forskjellige på sommer og vinter så er det vel vinteren som er verst med tanke på batterikapasitet. Det er da man trenger strøm til oppvarming, elmotorene krever mer strøm og det er da ladinga går tregest.

Og hva skjer om man bruker strøm til å steke sveler, jo man varmer opp et svelejern (eller hva det nå heter) som steker svela og avgir mye varme til omgivelsene, altså innendørs. Og når det avgis varme fra svelejernet til rommet så kan man kutte tilsvarende på annen oppvarming og man har i realiteten ikke tapt noe strøm, med unntak av om man har varmepumpe som bruker noe mindre strøm til oppvarming enn det en varmeovn ville gjort.

Denne strømsparegreien blir litt som dem som er nøye på å slå av lyset når de ikke er i et rom, samtidig som rommet blir oppvarmet med en elektrisk panelovn som må jobbe litt hardere når lyspæra slutter å avgi varme.

SUV
13.01.18 14:11
MrEirik2: Japp, like teit som hybrid bilene alle flyr rundt å kjøper for tiden.
Det som slår meg er at omtrent ingen med hybrider gidder å montere ladekontakt i garasjen, så alle kjører bare rundt med tomt batteri og 200kg eksta drivverk.
Helt pointless.

Grunnen til at man ikke monterer ladekontakt i garasjen er at det allerede er kontakt der som man kan lade i. Et vanlig 220V uttak er det som skal til for mange ladehybrider. For min så trengs det minst 10A sikring og jeg har en krets med 16A som er god margin.

Og det virker da som om de fleste lader (uten at jeg har gått og snoket rundt i garasjene til folk). Jeg ser da stadig ladehybrider som står til lading hjemme hos folk.

Og selv så lader jeg både hjemme og på jobben og har dermed et gjennomsnittsforbruk på 0,35 l/mil, som ikke er så veldig galt på en bil på ca 2 tonn som brukes hele året og ofte trekker henger og til tider kjører lange turer hovedsakelig på bensin. Var kun få dager siden det var -24 grader på vei til/fra jobb, og slikt drar opp forbruket noe og er årsaken til at ikke forbruket er enda lavere.

Min arbeidsvei består av en del bratte bakker og der regenererer jeg på vei nedover. Blir vel ca ei mils ekstra rekkevidde av det hver eneste dag. Før ble den energien brukt til å varme bremsene, mens nå bruker jeg dem til å kjøre de neste kilometerne etter utforbakken. Det koster jo selvfølgelig tilsvarnede ekstra på vei opp, men opp må man uansett hva slags motor man har. Så selv om jeg aldri hadde plugget inn kontakten så ville forbruket blitt lavere enn med en vanlig bensinbil.

SUV
13.01.18 14:23
MrEirik2: Ja, du får bittelitt regen istedenfor bremsing. Men det jeg tenker er at om det virkelig skal utgjøre noe forskjell så må folk lade de 5 milene som en typisk hybrid kan kjøre med strøm fra stikkontakt.
Da kan jo faktisk hybrider kjøre på strøm. Og ikke bare late som.
På min arbeidsplass så gir arbeidsgiver bare ut hybrider som firmabiler nå.
Og siden arbeidsgiver ikke monterer ladepunkt så er det ingen som gidder å investere 15-25 000kr på et ladepunkt, når de alikvell får "gratis" diesel. Og det skjønner jeg 100%.
Myndighetene kunne jo f. eks påkrevd alle garasjeanlegg å bli satt opp med ladepunkter for bilene. Det kunne jo gjort litt utslag. Skapt en del nye elektrikker jobber også :)

Man får mye regenerering istedenfor bremsing, ca ei mil pr dag for min del.

Akkurat for firmabiler med gratis bensin/diesel og at man må betale for strømmen gir jo selvfølgelig liten miljøgevinst, men noe er det likevel, se forrige innlegg.

Men hvertfall for min bil så kan man lett lese av hvor mye man har ladet og på den måten kunne man lett ha kompensert for dette strømforbruket sånn at arbeidsgiver kunne dekket strømmen basert på avlesning i bilen på samme måten som drivstoff dekkes basert på hva det kostet ved pumpa. Da villedet jo blitt en strømutgift å betale, men siden det er ca 1/4 av bensinen den erstatter så blir jo det billigere (også om arbeidstaker hadde misbrukt systemet og fått dekket strømforbruk for strøm hentet hos arbeidsgivers kontakt og arbeidsgiver på den måten både betalte for strømmen og dekket strømutgiftene (betaler da 2/4 som er halvparten av bensinen ville kostet).

Om myndighetene hadde krevd ladepunkter i garasjer så ville det vært en dårlig ide. Det koster mye og kan være nyttig for dem som trenger det (men da kan de betale det selv), men det koster like mye om man ikke har bruk for det og da er det bare tull å innstallere det.

Om man 10-20 år senere kjøper seg en elbil så er det vel godt mulig at den 10-20 år gamle ladestasjonen er gankse foreldet og ubrukelig så den bare må plukkes ned før en ny installeres. Eller kanskje mange da bruker den gamle dårlige siden den står der istedenfor å kjøpe en ny og ordentlig slik de ville gjort når de kjøper elbil om det ikke hadde vært en 20 år gammel ubrukt ladestasjon på veggen.

Husk på at elektronikk er noe av det som er dummest å kjøpe inn noen år for tidlig da det er kommet noe nytt og bedre om noen år når man skal ta det i bruk.

Hvilken 15 år gamle ladestasjon ville du foretrukket til din Tesla? Svaret er vel sannsynligvis at du ikke vil ha en 15 år gammel ladestasjon, men en ny som passer til Tesla og dens ytelser, som man neppe anså som særlig relevante den gang Think var den mest populære elbilen i Norge. Hvorlang tid bruker du på å lade opp bilen din hvis du benutter en ladestasjon laget for 15 år siden til Think?

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
14.01.18 06:24
MrEirik2: Japp, like teit som hybrid bilene alle flyr rundt å kjøper for tiden. Det som slår meg er at omtrent ingen med hybrider gidder å montere ladekontakt i garasjen, så alle kjører bare rundt med tomt batteri og 200kg eksta drivverk. Helt pointless.

Teit og teit, det er jo først og fremst en lur måte å skaffe seg en sprekere bil tilnærmet uten avgifter på.

Man skal også kjøre endel før investeringen av lader vil lønne seg. F.eks med mitt kjøremønster om dagen, ville det vært et tapsprosjekt (hadde jeg hatt en ladbar hybrid)

Man kan fylle mye bensin for 25.000kr

MrEirik2
14.01.18 11:49
Someone: Man kan fylle mye bensin for 25.000kr

du har 10 000kr for høy pris.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/

Ja, avgiftene er lavere, fordi regjerningen tror at det er bedre for miljøet. Mens i realitet så bruker ingen strøm fra "the grid", og om 5 år når garantien går ut så er det dobbelt så mange ting som kan gå I stykker og koste penger å vedlikeholde.

Hybrider håper jeg er et kort blaff som blir helt borte nå snart. Makan til idiotisk. Gå for EL, eller gjør det billig å lag bare eksosmotor.

Iseran2770
14.01.18 13:25
MrEirik2: Hybrider håper jeg er et kort blaff som blir helt borte nå snart. Makan til idiotisk. Gå for EL, eller gjør det billig å lag bare eksosmotor.

Er helt enig i at hybrider er et blindspor, men det er bare i Norge at de er populære takket være et tåpelig avgiftssystem.

Det er allerede billig å lage "eksosmotor". Golf GTi er mye billigere enn eGolf. For å gjøre elbiler attraktive må vekten på batteriene reduseres dramatisk. 

Golf GTi - 30.425 €
eGolf - 35.900 €
Golf GTE (hybrid) - 36.900 €

(Innlegget ble redigert 14.01.18 13:28)

SUV
14.01.18 14:39
MrEirik2: Ja, avgiftene er lavere, fordi regjerningen tror at det er bedre for miljøet. Mens i realitet så bruker ingen strøm fra "the grid", og om 5 år når garantien går ut så er det dobbelt så mange ting som kan gå I stykker og koste penger å vedlikeholde.
Hybrider håper jeg er et kort blaff som blir helt borte nå snart. Makan til idiotisk. Gå for EL, eller gjør det billig å lag bare eksosmotor.

Hvor har du det fra at ingen lader ladehybrider fra nettet? Selv har jeg et gjennomsnitttsforbruk på 0,35 l/mil på min ladehybrid, og for å få til det så må man enten lade mye fra nettet (som jeg gjør og som da betyr at det du skriver her er feil), eller ladehybridene må være utrolig drivstofføkonomiske uten lading (mens du tidligere har påstått de bare har ekstra batterier å drasse på uten å kutte forbruk om man ikke lader dem.

Så utslippene fra eksosrøret blir mindre, mens det jo blir noe mer utslipp av å lage batterier, men hvis du skal kritisere ladehybrider for å være miljøfiendtlige pga batteriet så burde du tenke pver at du selv har et mye større batteri i din Tesla og dermed er mye verre selv.

Du sier det er dobbelt så mange ting som kan gå i stykker, men har du tenkt over at de slites mindre og dermed har mindre sannsynlighet for å gå i stykker? Min bensinmotor går ca halvparten så mye som den ville gjort i en bensinbil, så da tar det dobbelt så mange km før den er utslitt eller på annen måte går i stykker. Og skulle bensinmotoren gå i stykker så kan man kjøre på strøm. Bilen min har også to elmotorer og der du ser på det  som to ting som kan gå i stykker så er det heller sånn at slitasjen deles på to. Og hvis en skulle gå i stykker så kan man sannsynligvis kjøre videre i en tohjulsdrevet bil. Og skulle batteriet gå i stykker så kan man vel kjøre rundt med strøm direkte fra bensinmotoren (men uten makseffekten man får ved full gasspådrag og strøm fra batteriet i tillegg).

Man har altså dobbelt opp av ting som gjør at man kommer seg videre om noe svikter.

Du er sikkert skeptisk til at fly har dobbelt opp med systemer for backup i tilfelle noe går i stykker. Dobbelt så mye som kan gå i stykker vil vel du si til piloten. Mens jeg synes det er en god trygghet at man har for eksempel en ekstra hydraulikkpumpe så man fortsatt kan styre flyet om en pumpe går i stykker i lufta.

For mange, inkludert meg så er elbil uaktuelt fordi det ikke finnes noen elbil (innen fornuftig prisområde) som dekker våre transportbehov. På enkelte langturer blir det veldig vrient med lading (jeg vet det finnes hurtigladere, men ikke alle kjører bare der disse finnes). Også var det dette med å trekke henger da, Model X løser jo det, men den koster for mye for mange som skal kjøpe bil.

Så da står det mellom å bruke det du kaller eksosmotor 100% av tiden eller å ha en bil som kan klare mye av kjøringen på strøm og som bruker bensinmotoren til langturene.

Avgiftsforedelene er sterkt overdrevne, det burde vært like betingelser uavhengig av drivstoff og elbilene burde ikke hatt avgiftsfritak slik de har. Men hvis amn først skal ha denne idiotien med at helelektriske biler skal ha fullt fritak så vil det jo være logisk at biler som er halv-elektriske får noe fritak også.

Men det beste ville være like avgifter på alle. Da hadde jeg kjøpt bensinbil og hadde sluppet å bruke enorme summer på å sponse dere som handler bil fra Musk.

Hadde det vært like avgifter på ladehybrid og bensinbil av min bil så ville det reint økonomisk blitt sånn ca samme utgiftene med de to bilene når man regner bilkjøp pluss drivstoff. Da ville jeg valgt bensin fordi det er enklere å fylle bensin enn å styre med ladekabel. Dessuten kan bensinbilen trekke tyngtre henger på lovlig vis. Litt rart egentlig, for ladehybriden er jo tyngre og skulle sånn sett takle en tung henger bedre når det gjelder faren for å miste kontrollen under kjøring. Men hengerreglene følger ikke alltid sunn fornuft og risiko. Og det kan hende det er mer trekkraft (for å ta i gang i motbakke i dyp gjørme og slikt) på bensinbilen enn på ladehybriden.

Iseran2770
14.01.18 15:09
SUV: Hvor har du det fra at ingen lader ladehybrider fra nettet?

I Oslo har vi to alternativer. 1) Å parkere i fellesgarasje uten mulighet til å lade. 2) Å sloss med alle elbilene for å få lov til å parkere ute i sprengkulde eller snøstorm.

Da er alternativ 1 adskillig bedre. Om jeg hadde en hybrid ville jeg ALDRI ladet den. Jeg driter i om der gir et høyere forbruk.    

MrEirik2
14.01.18 16:38
SUV: Men det beste ville være like avgifter på alle. Da hadde jeg kjøpt bensinbil og hadde sluppet å bruke enorme summer på å sponse dere som handler bil fra Musk.

Jeg tror du har misforstått. Tesla er avgiftsfri, den er ikke subsidert.

0 kr fra din lommebok har havnet hos Elon Musk. Men 100% av kjøpsummen fra min lommebok havnet hos han.

Og jeg driter så langt i om du betaler 10 ganger mer veiavgift, denne avgiften blir ikke brukt på veiene alikevell.

Jan
JanInnlegg: 4719
14.01.18 17:39
MrEirik2: Jeg tror du har misforstått. Tesla er avgiftsfri, den er ikke subsidert.

Ordet subsidie kan like gjerne brukes om å slippe å betale for noe som andre betaler for, som å få utbetalt en sum.

Hvis f.eks staten lar kraftkrevende industri få kjøpe elektrisk kraft, til under markedspris, regnes det som subsidiering.

Hvis du med veiavgift mener årsavgift, har du rett i at den ikke er øremerket til veibygging. Det er nesten ingen særavgifter som er øremerket til noe som helst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg