Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppgradering av bil

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5320
11.01.18 22:26

Bilen min nærmer seg 4 år, så jeg har valg mellom å beholde den 4 år til, eller bytte nå. Er veldig fornøyd med bilen, den dekker mine behov på en bra måte. Men 3 serie blir nå byttet ut i løpet av året. Frykter at verdien på bilen faller hvis jeg venter noen måneder. 

Jeg vil ha en bil som er komfortabel å kjøre langt. 7 timer kjøring uten pause skal være uproblematisk. Dermed forsvinner alle biler som ikke tilbyr gode seter. Kjører mye på fjellet, så firehjulstrekk er obligatorisk. Kjører mye på øde veier i mørke, så gode lys er også viktig. Men forstår at de aller fleste biler i denne klassen har gode lys. Praktisk vil jeg ha hengerfeste, helst 2000 kg, men kan ha mindre. Takstativ med 75 kg trengs. Og jeg ønsker ikke å bruke skiboks, dermed må setene kunne legges ned og 6 par 190 cm lange alpinski må få plass inne i bilen på en enkel måte.

Og ikke minst må kjøreegenskapene være gode nok til at jeg velger baksideveien fremfor hovedveien. Det skal være gøy å kjøre småveier. Motor nok til at baksideveiene er inspirerende. Og siden den bare av og til brukes på skogsbilveier og jorder ønsker jeg en bil, ikke traktor. Dermed er diesel utelukket. Bruker overraskende ofte baksetet. Og har mye stash, men klarer meg med sedan og baksete. Skal jeg gjøre to aktiviteter er vi maks to personer i bilen. Har faktisk ingen stasjonsvogner på listen. Bilene under har alle ca 250 hk, bensin og firehjulstrekk. Prisramme 750k. Gjerne billigere. Vil helst ha en bil som en ikke ser på hvert gatehjørne.

Kosmetikk, dilldall og utstyr er helt uvesentlig (litt gøy, men betalingsviljen er lav)

I alfabetisk rekkefølge vurderer jeg

Alfa Romeo Giullia. Vil en gang i livet eie en Alfa Romeo. Men langt til forhandler. Usikker på restverdi på leasing.

Audi A5 2.0 tfsi. Passer til alle kravene mine. Aner ingenting om den ut over at jeg har lyst til å teste.

BMW 240ix. Alt for liten, større motor enn jeg trenger. Elendig baksete. Men 6 sylindre. Og må være gøy. Fikk en  vil ha følelse når jeg satt meg i bilen. 

BMW 530ix sedan. Komfortabel og luksus. For stor og gammelmodig? Usikker på om jeg er klar for 5 serie. Og elendig utvalg av farger på bilen. Definitivt en bli som er komfortabel å kjøre 7 timer uten stopp.

Jaguar XE. Har ett ønske om å eie en Jaguar en gang i livet (samme som Alfa). Bør dekke alle behov. Også langt til nærmeste forhandler. 

Noen som har flere forslag? Fant ikke noe jeg ville ha hos Mercedes. Men skal sjekke mer. Tar en runde til der. Skal være litt gøy å kjøre, samtidig som jeg har noen transportbehov. Sist kjøp ble noe helt annet enn det som sto på kortlisten over aktuelle biler.

(Innlegget ble redigert 11.01.18 22:27)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35633
11.01.18 22:50

Av disse ville jeg klart valgt BMW 530ix.

Til tross for skjermen som står 'midt oppå der'.

M-T
M-TInnlegg: 5120
11.01.18 22:51
Forfun: Alfa Romeo Giullia. Vil en gang i livet eie en Alfa Romeo. Men langt til forhandler. Usikker på restverdi på leasing.

Jeg ville strevd med å unngå denne. For en gangs skyld har Alfa faktisk lagd en bil som er gjennomført god, samtidig som den selvfølgelig er klassens peneste. 

Ellers ville økonomen i meg vurdert elbil når du kjører så mye, men virker ikke så aktuelt basert på de andre kravene dine.

Burkar
BurkarInnlegg: 8554
11.01.18 22:58

Jeg liker forsåvidt alle alternativene dine. Andre jeg kan komme på er Arteon 2.0 TSI 280 hk eller Golf R fra Volkswagen.

Alfa har også Stelvio med samme motorisering som Giulia, men det blir kanskje for traktor?

Forfun
11.01.18 23:09

Jeg kjører lite. Ca 13 000 km per år. Bilen står i ro når jeg ikke er på fjellet. Har noen langturer i året som er 30 % av kjørelengden. Elbil strever med 50 mil kjøring uten stopp og tilhenger. Noen år for tidlig ute. 

Suv er for traktor, selv om jeg ønsker bakkeklaringen. A4 allroad er ett greit kompromiss. Men parkerer man en a5 og A4 ved siden av hverandre er jeg ikke i tvil om valget. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
11.01.18 23:10
Forfun: Usikker på restverdi på leasing.

Skal bilen leases/være helt ny?

Av forslagene dine ville jeg selv satset på 240ix (en av mine absolutte favoritter). Nr 2 må være Giulia, såfremt den kommer med sportsstoler.

Et lett brukt alternativ ville for meg vært Mercedes c43/450. Den kombinerer det meste av det jeg ønsker meg fra en bil. 

Edit: Med airmatic fra Mercedes kan vel bilen heves 25mm. 

(Innlegget ble redigert 11.01.18 23:13)

Forfun
11.01.18 23:11

Fant en utelatelse i åpningsinnlegget. Skal være A5 sportsback. Altså 4 dører. 

Forfun
11.01.18 23:14

Helt ny bil. C43 lurer jeg på om blir for dyr. 

Golf r stasjonsvogn? Skal sjekke. 

cjparker
11.01.18 23:17
Forfun: Helt ny bil. C43 lurer jeg på om blir for dyr.

Uten særlig dilldall er det kanskje mulig å presse inn c400 4 matic? Ser den har en veiledende pris på 756'.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13284
12.01.18 07:55
Forfun: Helt ny bil. C43 lurer jeg på om blir for dyr.
Golf r stasjonsvogn? Skal sjekke

Det er omtrent umulig å komme under 900.000 for en C43 (riktignok er det coupe jeg har konfigurert). Og slike nisjemodeller må det bli dyrt å lease. Forventet verditap blir satt HØYT.

En på jobben har kjøpt Golf R som stasjonsvogn. En A5 Sportback er nok vesentlig  mer komfortabel.  Selv om det ikke er voldsom forskjell mellom 252 og 310 hk har VAG tilpasset de 2 til forskjellige kundegrupper. A5 SB 252 er brukbart rask (6,0), men gjør ikke noe vesen av det. Golf R stasjonsvogn gjør øvelsen på 4,8 og har en eksoslyd omtrent på nivå med min TTS.

Iseran2770
12.01.18 08:00
cjparker: Uten særlig dilldall er det kanskje mulig å presse inn c400 4 matic? Ser den har en veiledende pris på 756'.

C400 mangler en del som C43 har siden C400 ikke er en AMG modell. Men alle biler kan selvsagt kjøpes helt ribbet for ekstrautstyr :-) 

gurglebassen
gurglebassenInnlegg: 2813
12.01.18 08:00

Hva er status for A45 AMG-kjøp?

Boccherini
BoccheriniInnlegg: 59460
12.01.18 08:09
Forfun: Noen som har flere forslag? Fant ikke noe jeg ville ha hos Mercedes.

Hva med allterreng-saken fra de nevnte i Stuttgart ?

Iseran2770
12.01.18 09:59
gurglebassen: Hva er status for A45 AMG-kjøp?

Siden det var mitt innlegg du svarte på regner jeg med at spørsmålet kan være stilt til meg.

A45 har havnet litt langt ned på listen. Det kommer ny A-klasse om noen måneder, men ingen A45 før tidligst i 2019.  

(Innlegget ble redigert 12.01.18 09:59)

Forfun
12.01.18 10:07
cjparker: Et lett brukt alternativ ville for meg vært Mercedes c43/450

Det som ligger på finn har ikke falt så mye i pris, eller har mye ekstrautstyr.

Har egentlig 3 alternativer, firmabil, kjøpe ny bil selv eller beholde den jeg har. Finner jeg en morsom bil som har rast i verdi kan det være aktuelt. Men 700k for en to år gammel C450 tyder ikke på ett prisfall som sier løp og kjøp. Da betaler jeg heller 900 for en ny c43 (som er over det jeg vil betale)

Forfun
12.01.18 10:13
Boccherini: Hva med allterreng-saken fra de nevnte i Stuttgart ?

Er vel bare i e klasse, og den koster 950k før utstyr. Faktisk ikke sikker på om det var allterain eller vanlig stasjonsvogn. Uansett, uaktuelt da det blir for dyrt. Krav om bensin, 4x4 og 250 hk.

Boccherini
BoccheriniInnlegg: 59460
12.01.18 10:15
Forfun: Krav om

Høres ut som konemor..:-)

Iseran2770
12.01.18 10:26
Forfun: Er vel bare i e klasse, og den koster 950k før utstyr.

All-Terrain leveres bare som stajonsvogn (akkurat som for Audi Allroad) og dessuten bare med dieselmotor.  

Iseran2770
12.01.18 10:36
Forfun: Det som ligger på finn har ikke falt så mye i pris, eller har mye ekstrautstyr.

De fleste har sikkert ganske mye ekstrautstyr, og overoptimistiske selgere.
Går du til en Mercedes-forhandler for å kjøpe en C43 og ender opp med ekstrautstyr for 50.000 blir sikkert selger litt snurt. Det er på ekstrautstyret at avansen er enorm.   

(Innlegget ble redigert 12.01.18 10:36)

Forfun
12.01.18 10:44
Iseran2770: All-Terrain leveres bare som stajonsvogn (akkurat som for Audi Allroad) og dessuten bare med dieselmotor.

Mener jeg så en video om E63 amg i all terrain. Men det var USA. Dessuten helt uaktuall pris (men så morro ut).

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17047
12.01.18 10:46

Ikke at de overskygger resten av tråden, men burde ikke Volvo S90 og S60 i det minste være nevnt i duskusjonen?

Forfun
12.01.18 11:04
Allegerita: Volvo S90 og S60 i det minste være nevnt i duskusjonen?

Må definitivt inn i tråden. En grunn til at jeg har startet tråden, og det er for å få gode inspill. Har kjørt mye kjedelige Volvo, derfor jeg er litt skeptisk. Største risikoen ved å vurdere de er en times kjøretur på smale svingete veier med en svampete bil. Antar det går inn under kvalitetstid, selv om morrofaktoren er mye lavere enn 240ix.

Iseran2770
12.01.18 15:27
Allegerita: Ikke at de overskygger resten av tråden, men burde ikke Volvo S90 og S60 i det minste være nevnt i duskusjonen?

S90 kanskje, men om 5-serie er litt for stor så er S90 enda litt større.

For å kjøpe en S60 nå må man ha en skrue løs. Modellen er jo 18 år gammel.

Forfun
13.01.18 00:17

Verden går fort fremover. A5 var sykt mye bedre enn min BMW å kjøre. Forrige generasjon a5 kjørte bilene likt. Dealbraker kan være at den er for lav. Håper demobilen er senket. 

0-80 på snødekte veier var gøy. 

Forfun
13.01.18 21:36
Allegerita: Volvo S90

Tar det raske svaret først. Kjørte S90 T8 i dag. Kortversjon, den er total uaktuell. Ser ingen grunn til å bytte fra dagens bil til denne. Og den er dyr i forhold til min.

6 timer på kjedelige veier fikser den bra. Plass nok i massevis. Helt ok seter, men jeg er overasket over at den ikke er bedre enn de 3 Premium modellene fra Tyskland. Komfortsetene til BMW er bedre, sportssetene til Audi og BMW er minst like gode. Etter min smak.

Men det er ikke en bil en velger baksideveien. Ikke veldig inspirerende å kjøre. Hadde det mye mer gøy med A5. Vil også definitivt foretrekke egen BMW på baksideveiene selv om den har under halve hk antallet.

Det var vått føre. På småveiene delvis snø og is. Fikk følelsen av at A5 hadde raskere akselerasjon. Kan være på grunn av at en sitter lavere og har mer motorlyd. Kjenner også mer til fjæringen. Men mistenker også at firehjulstrekksystemet er bedre. Dermed kommer kreftene bedre ned i bakken.

Skal en ha en bil i denne klassen så foretrekker jeg 5 serie.  

I sum, dette var så soggy som jeg husket Volvo var. En bra bil, men ikke en bil for de som liker å kjøre bil.

En litt spesiell sak med bremsene. Helt klart at pedalen ikke har annet enn elektrisk forbindelse til bremsene. Klarte å trykke den i bunn. ABSen jobbet for fullt lenge før pedalen gikk i bunn, så ikke noe galt.  Pedalen i bunn fra 80 med ett hjulpar på våt asfalt, et på snø og is fungerte bra. Så kjøreegenskapene er bra.

PS, vil heller ha V90 enn S90. Den ser bedre ut, er mer praktisk og koster bare 20 000  mer (som jeg tipper en får igjen ved salg).

(Innlegget ble redigert 13.01.18 21:38)

Forfun
13.01.18 22:04
Forfun: Dealbraker kan være at den er for lav. Håper demobilen er senket.

S line sportspakke som bilen jeg testet var utstyrt med senket bilen med 2 cm. Det betyr at A5 igjen er aktuell, men uten S line. For meg er ikke det ett savn. Men skulle gjerne hatt enda mer bakkeklaring.

Forfun
13.01.18 23:28

A5 tikket mange bokser hos meg. Ser helt bra ut. Sitter godt i setene. Innredningen virker solid og betjeningen er logisk og relativ enkel (selv om det var en funksjon jeg måtte google, en jeg ikke fant svaret på ved googling). Bilen virket påkostet, men skulle bare mangle med høy grunnpris og 250k i utstyr.

Surret først rundt i en by. Helt greit. Ikke noe galt der. Kjørte så den lange veien hjem. Satte ikke opp navigasjon, så klarte til og med å rote meg bort (havnet på feil side av en fjord). Ikke veldig skuffet over litt ekstra kjøretid. Men den ene veien var dårlig egnet for testkjøring på vinteren. Glimrende på sommeren. Smal (for smal til å møte), god asfalt, naturlige svinger. God oversikt så en kan kjøre fort der. Men nå var det lite trafikk, greit brøytet, men snøen var delvis smeltet så det var lange perioder med ren is. Ble dermed 30-50 km/t. Altså bare test av langkjøring. Så tilbake på saltede veier som jeg kjenner godt.

Lysene var gode (matrix led). Men logikken er ikke helt god nok ennå. Jeg synes ikke det er naturlig å blende ned for utelys på låver. Startet jeg i gangfart måtte jeg godt opp i fart før fjernlysene kom på igjen. Fungerte fint i passe mye trafikk, men øde veier er det bedre å jobbe manuelt.

Gode seter. Kan fint sitte i de en dag uten å bli sliten. Krever litt ekstra når en sitter så lavt. Men setet bak meg var ubrukelig. Så skal jeg ha noen i baksetet så sitter de i forsetet dårligere, da setet må noe frem.  

Bilen er definitivt stiv. Men akkurat innenfor på komfort. Ganske mye stivere enn egen bil. Satt godt. Var vanskelige kjøreforhold, var stabil og forutsigbar. Ikke veldig leken på snø, men turte ikke å skru av ESP. Selv på snødekke var det nok grep til at det på kort tid gikk styggfort, da vil jeg helst ikke ligge breit (og ha hjelp av ESP hvis jeg skulle gjøre en feil). ESP slo inn på en fin måte, ikke smekk på fingeren, men den planlagte sladden skjedde bare aldri.

Historisk har jeg ikke vært så opptatt av lyd. Men her var det overraskende mye godlyd til å være 4 sylindre. Den hørtes rett og slett hissig ut. Noe mye grommere enn egen bil. Hvor mye som er kunstig og hva som er reelt skal jeg ikke si så mye om, men en kan velge hvilken eksoslyd en skal ha, så helt naturlig er det ikke.

Forbikjøringer gikk greit. Spesielt i sportsmodus var responsen bra. Testet Volvo etterpå, og den hang på høye turtall på en kunstig måte etter å ha stoppet akselerasjon. Har også den effekten på egen bil. På Audi merket jeg ikke denne (finnes sikkert, så litt sløv på observasjon).

Minst like viktig å teste bremser som akselerasjon. På bra snø hadde jeg noen 0-80-0. Lite dramatisk. Også brems på ujevnt underlag var bra. Fikk også en naturlig bremsetest, kom over en flokk på 21 hjort som sto og spiste av traktoregg. De sto delvis i veien, delvis rett utenfor. Snødekke. Jakta er over, så de stakk ikke når vi kjørte forbi.

Bilen gikk fort. Mye raskere enn egen bil. Var en annen divisjon. Ut fra økning i effekt hadde jeg trodd på mye mindre forskjell. Dette var en før-serie demobil, så kan jo være skrudd litt ekstra.

Det er definitivt en bil der en velger baksideveien. Hvis kjøreegenskaper måles i bredden på smilet har den gode kjøreegenskaper.

Noe av dill dallet fungerte bra, noe er helt klart ikke ferdigutviklet. Line assist er dårlig programmert. Når merkingen var tydelig skjenet bilen fra gulstripe til hvitstripe og tilbake. Hadde en morsom sak på på adoptiv cc som var koblet sammen med navigasjon. Senket farten inn mot skarpe svinger. På en av mine faste veier har jeg cc på 95, sakker ned til 80 i en sving og så opp igjen. Her sakket den til 70, som var litt sakte. Svinger som akkurat går i 95 (på vått litt glatt føre) holdt den 95, så det var ikke noe logikk i at den tok svingene saktere enn meg. Sakket også av ved fartsgrenser. Fungerte bra. Men spurte om det var mulig å programmere noe her, jeg vil ned til 55, 68, 83 og 95, altså litt raskere enn fartsgrensen. Det går ikke, så her må nok hele systemet skrus av.

Konklusjon – Denne bilen kunne jeg fint levd med de neste 4 årene. Kommer helt sikkert på pallen av bilene jeg vurderer. Litt dyr i forhold til det en får. Litt dårlig bakkeklaring.  

(Innlegget ble redigert 13.01.18 23:29)

cjparker
14.01.18 08:52
Forfun: Konklusjon

Vurderer du a4 eller s3 (sedan) i samme slangen? 

Håper du har anledning til å prøve/skrive litt om 240 og Giulia. Vil jo tro disse er enda festligere å ratte rundt.. 

Stratos24
Stratos24Innlegg: 254
14.01.18 09:06

Ville sjekket ut mercedes nøyere. Fantastisk design og komfort på de nye modellene, og bra med krefter også. Har kjørt c coupe 300 og det er en nydelig bil, 250 hk hadde den. Du får gode priser på hybrid grunnet lavere avgift, men dette er bare sedan tror jeg. Alternativ er nye E klasse. Med AMG pakke så er de råtøffe og ikke noe man ser hos hver og en nabo. BMW og Audi ruller det veldig mange av, og syns designet til de nye mercene er overlegent rett og slett.

Ser du nevner jaguar. De har vel en ny stasjonsvogn i prisleiet rundt 500-600.000. De er hvertfall kjent for kvalitet og komfort men tror mercedes er litt mer sportslig. 

Iseran2770
14.01.18 10:40
Stratos24: Du får gode priser på hybrid grunnet lavere avgift

Jeg tror ikke at hybrid er løsningen for Forfun. Han liker å ta omveier for å finne morsomme veier der man kan nyte kjøreegenskapene.

På grunn av de svært lave avgiftene på ladbare hybrider er en C350e veldig prisgunstig. Men 250 kg ekstra vekt ødelegger mye av gleden på svingete veier. Dessuten har den ikke 4wd.

(Innlegget ble redigert 14.01.18 10:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg