Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny A-klasse presentert i dag

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5094
05.02.18 21:39

Jeg ser også at mange slike viskere går i stykker. Har aldri opplevd det selv. Selv bakviskeren på min 94 modell Jeep Grand Cherokee virker, med spyler og alt.

Sidespeil er fint å ha, men skjønner ikke poenget med å ikke vaske bakruten når man har visker der. Synes det ser sløvt ut å ikke gjøre det. Virker som en som aldri følger med i speilene bakover.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
05.02.18 22:02

Kompressor: Jeg bruker bare sidespeilene? 

Kompressor-V8
05.02.18 22:10

Sidespeilene holder i utgangspunktet fint det, men jeg bruker bakspeilet mye også. F eks må man følge med på alle biler i tilfelle sivile politibiler etc hele tiden her i Norge. 

I SL dekker faktisk bakspeilet sikt bakover i hele bakruten fordi bakruten er så nærme og meget stor. Man ser nesten merkelig mye bakover. Omtrent like mye sikt bakover som ut frontvinduet. Den har riktignok ikke bakrutevisker, men ruten blir heller ikke skitten eller kjøring.

I Panameraen var det mye dårligere sikt gjennom bakruten og der brukte jeg sidespeilene mest. Panamera leveres med bakrutevisker, men jeg hadde det ikke og savnet det heller ikke på den modellen.

(Innlegget ble redigert 05.02.18 22:12)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14206
05.02.18 22:59
MrEirik2: Og vi pleier vel ikke å la bilene bli så møkkete at vi ikke ser ut bakvindu? Ren og pen må den være, fort gjort å spyle av

I en stasjonsvogn eller kombi (Golf og lignende) blir bakruten helt tilgriset etter 30 minutter i griseføre.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2422
05.02.18 23:05

Hvis man får behov for et raskt sveip med viskerne, er det mye enklere med et raskt dask på spaken, enn å måtte vri på en knott.

I min MB vil et lett trykk innover (mot rattet) føre til at viskere tar et sveip

Iseran2770
06.02.18 08:53
Brum-Ole: I min MB vil et lett trykk innover (mot rattet) føre til at viskere tar et sveip

Men det er sært av Mercedes å lage andre løsninger enn alle andre. Det fungerer helt sikkert greit for de som kjører Mercedes hver dag, men for oss som får en Mercedes som leiebil og som kjører "normale" biler til daglig blir det litt knotete i starten.     

Fago
FagoInnlegg: 3002
06.02.18 09:14
Jan: For noen dager siden var det utrolig nok sol og tørt vær i Bergen. Jeg kjørte bak en kvinnelig bilist i nesten tre mil der bakviskeren gikk hele tiden.

Det er vel tørt vær i Bergen så sjeldent at man glemmer å slå av viskerne når det en sjelden gang er tørt vær.

(Innlegget ble redigert 06.02.18 09:15)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2422
06.02.18 09:24

Enig med deg Iseran, jeg bytter selv mellom MB og ikke-MB.

Fago
FagoInnlegg: 3002
06.02.18 09:24
Jan: Tøff liten sak, men jeg kan styre min begeistring for widescreenskjermen. Målgruppen er nok minst 30 år yngre enn jeg er, så mine jevnaldringer foretrekker nok B klasse hvis de skal ha bil med stjerne i grillen.

Da må du være fryktelig gammel, for widescreen passer utmerket for min aldersgruppe, og jeg er 54! Har det i min bil.

Jan
JanInnlegg: 6433
06.02.18 10:44
Fago: Da må du være fryktelig gammel, for widescreen passer utmerket for min aldersgruppe, og jeg er 54!

Jeg er godt og vel ti år eldre enn deg.

Det kan være at jeg er konservativ når det gjelder instrumentering i bil. Jeg er av den oppfatning at det er mye av informasjonen som vises på skjermer i bil, man ikke har bruk for å se under kjøring.

Jeg har kjørt litt E klasse med widescreenskjerm og synes det ser lite smakfullt ut. Hvis andre liker det, er det ok for meg.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 4798
06.02.18 12:46
Jan: Jeg har kjørt litt E klasse med widescreenskjerm og synes det ser lite smakfullt ut. Hvis andre liker det, er det ok for meg.

Jeg respekterer at ikke alle liker disse skjermene, men selv liker jeg denne løsningen meget godt, og langt bedre enn hva Tesla har drevet på med i sin Model 3. Virtual Cockpit hos VAG liker jeg og.

m-sport
m-sportInnlegg: 1826
07.02.18 09:04
Jan: Jeg er godt og vel ti år eldre enn deg. Det kan være at jeg er konservativ når det gjelder instrumentering i bil. Jeg er av den oppfatning at det er mye av informasjonen som vises på skjermer i bil, man ikke har bruk for å se under kjøring.

Helt enig. Min gamle 95 har en knapp som heter Night Panel der alt unødvendig info og lys skrues av og kun kommer opp om nødvendig. Rart ikke denne knappen finnes på nyere biler.  

Ribba
RibbaInnlegg: 35712
07.02.18 11:44
JackNapier: Virtual Cockpit hos VAG liker jeg og.

Bare synd Audi og VW benyttet seg av LCD og ikke OLED som de gjorde i prototypene sine.

I mørket, så var gjennomskinningen såpass høy at det greide å irritere meg, et problem som ville vært løst om de hadde benyttet seg av OLED-display. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1260
02.08.18 21:46

Klarte ikke å finne en tråd om nye A-klasse sedan her på VGD. Selv om vi ikke kjøper sedaner i Norge er det sedan/coupè som er den optimale designen på en bil. Kommer til å prøvekjøre denne når den kommer til Norge.

Kompressor-V8
02.08.18 23:11

«Ser ut som en million, men koster halvparten.» lyder overskriften. Synes ikke den så ut som en million...

Men helt grei. Likte utseendet på kompaktutgaven bedre.

VGstig
03.08.18 00:36
Kompressor-V8: Likte utseendet på kompaktutgaven bedre.

Lukebiler og likbiler blir aldri EKTE biler, så i mine øyne vil en kompaktutgave sjelden se bedre ut enn en vellykket sedan. Da Mercedes lanserte CLA tok det bare noen måneder før Audi kom med A3 sedan. Mulig A-klasse sedan er en mer jevnbyrdig konkurrent enn CLA var.

Kompressor-V8
03.08.18 06:43

A3 sedan ser mye bedre ut. A-klasse sedan ser ut som den er påkjørt bakfra.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 15921
03.08.18 07:02

Tja

Fortsatt stjernetrøbbel for Mercedes virker det som.

Raser kundene fortsatt?
Er tillit og markedsandeler fortsatt på felgen?
Hva er det Mercedes gjør galt?

Hva sier dere som følger Bil på nært hold?
Hvorfor kjører gutta med kroner andre merker enn for 10-20 år siden?

Iseran2770
03.08.18 08:16
Kompressor-V8: «Ser ut som en million, men koster halvparten.» lyder overskriften. Synes ikke den så ut som en million...

Skal det også komme en ny CLA? Det er også en modell som mange mener ser dobbelt så dyr ut som den er. Det vil da bli lite som skiller A sedan og CLA. 

Iseran2770
03.08.18 08:20
CapoConsigliere: Raser kundene fortsatt? Er tillit og markedsandeler fortsatt på felgen? Hva er det Mercedes gjør galt?

De eneste som eventuelt raser må være de som eier 10-12 år gamle biler med rustproblemer. Mercedes sine markedsandeler har ikke rast. De har fått flere konkurrenter.

Men den gang Mercedes var nesten enerådende i premiumsegmentet var de så mye dyrere at markedsandelen var lavere.   

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 54
03.08.18 20:56

Det må være et kjempeproblem for mbfans at merzedes foretrekker renaultmotorer i maaange av sine nye biler!

Ikke for det ,jeg kjører en renault med motoren mb bruker, topp!

Jan
JanInnlegg: 6433
03.08.18 21:24
persydsaeter: Det må være et kjempeproblem for mbfans at merzedes foretrekker renaultmotorer i maaange av sine nye biler!

Det er vel først og fremst i de billigste utgavene Mercedes bruker Renaultmotor. De som kjøper disse, er nok er nok fornøyd, bare de får en bil med stjerne i grillen.

Motorer og girkasser, er blant de komponentene som hyppigst brukes på kryss og tvers mellom ulike produsenter. Sikkert fordi de også er de dyreste å utvikle og tilvirke.

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 54
03.08.18 21:49

Men Renault ,da

Det må jo være nederlag!

Jeg kan si så mye at jeg har skrudd biler i over 50år ,og den verste jeg har vært borti er mb vito ,og neste er Opel Vectra. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
03.08.18 21:54
Jan: Det er vel først og fremst i de billigste utgavene Mercedes bruker Renaultmotor. De som kjøper disse, er nok er nok fornøyd, bare de får en bil med stjerne i grillen.

aka A-klassekjøpere? 

VGstig
04.08.18 10:59
Iseran2770: Det vil da bli lite som skiller A sedan og CLA.

Hadde egentlig tenkt å eie ei Merce en gang. Prøvekjørte flere versjoner av CLA da den kom i april 2013, men den tapte på målstreken mot A3 sedan som kom i august samme år. For meg var det treghet i drivlinjen som gjorde at CLA ikke nådde opp. Mulig dette fungerer bedre med større motorer.

Vanskelig å vurdere A-klasse sedan ut fra bildene. Syns den ser bra ut fra enkelte vinkler, selv om den har tapt seg mye fra konseptversjonen. Forhåpentligvis har MB gjort forbedringer på drivlinjene de siste fem årene også.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 543
04.08.18 12:03
VGstig: Forhåpentligvis har MB gjort forbedringer på drivlinjene de siste fem årene også.

Tror ikke du skal ha for store forhåpninger dessverre. Det jeg har lest av tester er det vel motoren man har vært mest kritisk til, spesielt den nye 1.3L i A200 med 163HK. Toliteren i A250 er nok bra om man er villig til å bruke knappe 100`på litt mer motor. 1.5L i A180d er vel en gammel kjenning fra Renault går jeg ut i fra.

Mercedes har vel trolig planer for mild-hybrid (48V) etterhvert, som de fleste andre produsenter, men hjelper kanskje ikke så mye om det er motoren i seg selv som er problemet.

henlie
henlieInnlegg: 375
05.08.18 10:59

VGStig, skjønner hva du mener. Jeg likte heller ikke dobbeltclutckassen i A/CLA, Audi/VW sine fungerer bedre i bruk, men mulig de nye er bedre.

Til topic: Liker nye A-klasse godt. Dog fortsatt ikke helfrelst av heldigitale instrumenter. Godt at den har blitt mer komfortabel og stillegående, for der var den forrige dårlig.

Someone
SomeoneInnlegg: 25427
24.08.19 06:44

Nå kommer også A-klassen (og B-klassen) som ladbar hybrid. Så får man se hvordan det påvirker salget

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52133

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16930
09.10.19 16:33
Someone: Nå kommer også A-klassen (og B-klassen) som ladbar hybrid. Så får man se hvordan det påvirker salget

Høres ut som kan selge bra dette her.

A 250 e heter bilen som har høyt utstyrsnivå allerede fra start og får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 kilometer.

Prisene starter på 382.000 kr og de første modellene er forventet til Norge i desember.

Her er noen kjappe fakta på A 250 e

Inntil 69 km elektrisk rekkevidde (WLTP)
Systemeffekt på 218 hestekrefter
Systemmoment på 450 Newtonmeter
Akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder
Tauekapasitet på 1600 kg (tilvalg)
Flatt bagasjerom

Blant standardutstyret finner vi LED High Performance-lys, 8-trinns DCT automatgirkasse, ryggekamera, automatisk filholder, MBUX, preklimatisering og aluminiumsfelger.

Av tilvalg som tidligere ikke har vært utbredt i kompaktklassen, er multikonturseter med massasje, sylskarpt head up-display, 360-kamera, Burmester stereo med hele 12 høyttalere og ikke minst assistansesystemer som skal være på nivå med S-Klasse.

(Innlegget ble redigert 09.10.19 16:33)

Iseran2770
09.10.19 17:31

Hvorfor har A- og B-klasse drivstoffpåfylling på feil side av bilen? Disse modellene har da verken japanske eller engelske gener.

Klikk for å gå tilbake til toppen