Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Live fra Tesla Roadster in space :-)

NYTT TEMA
Pseudonymet
PseudonymetInnlegg: 2
08.02.18 20:10
Hollabaloo: Og dette skjer mens norske fossilbileiere med høy rettferdighetssans raser over den urett som blir begått mot vårt fedreland ;)

Er dette ironi eller et bare et forsøk på å fordumme avgiftsdebatten? ;)

sl500
sl500Innlegg: 10803
08.02.18 20:50

Jeg trodde det var nok skrap i verdensommet i fra før men en bil fra eller til spiller vel kanskje ingen rolle?

(Innlegget ble redigert 08.02.18 20:51)

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
08.02.18 20:55
MrEirik2: Men det er jeg mener, alt kult kommer fra USA. Om det så er GPS internett, eller de første bilene. Kapitalismen lenge leve.

De første bilene er fra Tyskland. Internet, som vi kjenner det i dag, så er også mye fra Europa. Blant annet HTTP og WWW er jo utviklet av Tim Berners-Lee, en brite som jobbet ved CERN i Sveits.

Ellers var jo ARPANET og GPS militære systemer (GPS er fortsatt et militært system), så det var jo ikke akkurat kapitalismen som dannet grunnlaget for det.

Det sagt, USA har vært en ledende nasjon innen informatikk og mye annet, det siste halvannet århundret.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 20:57)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15840
08.02.18 20:57
sl500: Jeg trodde det var nok skrap i verdensommet i fra før men en bil fra eller til spiller vel kanskje ingen rolle?

Problemet med skrap er alt som går i bane rundt jorden. Og det begynner å blir mye.

Bilen har nå forlatt jordbanen, og er på vei inn i en solbane. Den skal altså gå i en elliptisk bane rundt solen.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
08.02.18 21:07
Ribba: De første bilene er fra Tyskland. Internet, som vi kjenner det i dag, så er også mye fra Europa. Blant annet HTTP og WWW er jo utviklet av Tim Berners-Lee, en brite som jobbet ved CERN i Sveits.
Ellers var jo ARPANET og GPS militære systemer (GPS er fortsatt et militært system), så det var jo ikke akkurat kapitalismen som dannet grunnlaget for det.
Det sagt, USA har vært en ledende nasjon innen informatikk og mye annet, det siste halvannet århundret.

Se der, har fortsatt mensen ja.

Sikker på at du kunne ramsa opp 100 ting som USA var først ute med, istedenfor å iherdig prøve å motbevise, for å så å være enig alikvell

MrEirik2
08.02.18 21:08
nometalhorse: Problemet med skrap er alt som går i bane rundt jorden. Og det begynner å blir mye.

Nå har jeg sett en del på live cam til Teslaen (hvor lenge holder batteriet tro?), men kan ikke si jeg har sett noe annet enn jordkloden og svart. Så vet ikke om man kan si det er så "mye" akkurat

Jan
JanInnlegg: 4844
08.02.18 21:34
MrEirik2: Se der, har fortsatt mensen ja.

Hadde Ribba vært en kvinne, noe hen sannsynligvis ikke er, ville jeg kalt dette hersketeknikk.

Å komme med slikt, når han tilbakeviser dine påstander med fakta, burde du holde deg for god til.

At USA har kommet med store nyvinninger innen forskning og teknikk, er det ingen tvil om. Uten at jeg har googlet eller sjekket, er jeg sikker på at USA er det landet som har fostret flest nobelprisvinnere innen vitenskapelige områder.

MrEirik2
08.02.18 21:38
Jan: At USA har kommet med store nyvinninger innen forskning og teknikk, er det ingen tvil om. Uten at jeg har googlet eller sjekket, er jeg sikker på at USA er det landet som har fostret flest nobelprisvinnere innen vitenskapelige områder.

Mer en forskning og teknikk da. Teknologi selskapene dems eier jo hele verden snart. Sykt at Google, Facebook, Apple og alle de store er sentralisert i USA og styrt fra USA. Hvorfor er det ingenting stort fra Spania? Eller Russland, eller Algerie f. eks

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
08.02.18 21:39
Jan: At USA har kommet med store nyvinninger innen forskning og teknikk, er det ingen tvil om.

Samtidig har amerikanske biler de siste 50 årene vært noe billig skrot. Amerikanske bilkjøpere har null forventning om kvalitetsfølelse.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15840
08.02.18 21:45
MrEirik2: Så vet ikke om man kan si det er så "mye" akkurat

Ja, hva skal man si til slike fantastiske observasjoner som du står for.......

Skrot på størrelse med en ert kan være farlig nok til å ødelegge et bemannet romskip.

I dag følger militære radarer og teleskoper med over 10 000 større menneskeskapte objekter i bane rundt jorda, og er i stand til å advare om faren for kollisjon. Men det gjelder bare objektene som er større enn en tennisball.

95 prosent av skrotet som går i bane rundt jorda er for lite til å registreres på denne måten. Man regner med at det flyr mellom 150 000 og 300 000 små biter og deler rundt i tillegg til de store bitene, i dimensjoner fra én til ti centimeter.

Møter med slike partikler er vurdert som den største risikofaktoren for romferder i lave baner rundt jorda.

Jan
JanInnlegg: 4844
08.02.18 21:46
MrEirik2: Hvorfor er det ingenting stort fra Spania? Eller Russland, eller Algerie f. eks

Jeg går ut fra at dette er et retorisk spørsmål.

På den annen side, kan det sikkert finnes noen eksempler på noe stort som har kommet fra de landene du nevner.

Den amerikanske samfunnsmodellen dyrker vinnere, og det er sikkert sterkt medvirkende til at de er ledende på mange områder.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
09.02.18 01:23
M-T: Den dobbeltlandingen er noe av det sykere jeg har sett.

Helt, helt utrolig. Hvordan er det mulig å ikke bli imponert over noe sånt?

perchri
perchriInnlegg: 7932
11.02.18 09:25
silas: Imponerende stunt.

Mange "vksne" barn. Hva gjør en bil ute i verdenrommet? Hva gjør en hangglider i en bilreklame? Bilreklamer i dag sier absolutt ingenting lenger om produktet. Fjas og sjas...men vi er vel "unger" hele bunten?

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
15.02.18 00:34
Fernandovonarb: Hele dette stuntet gjør at jeg vurderer en Tesla. Musk er et geni på alle mulige måter, og jeg simpelten digger at sjefens Roadster nå suser rundt i verdensrommet. For en PR. Musk er 46 år og har utført så mye på de få årene at hans navn soleklart kan skrives ned med gullskrift sammen med Bell, Wright og andre store oppfinnere. Hyll, hyll.

Musk er muligens et markedsføringsgeni. Men et teknisk geni kan han vel enda ikke kalles. Han har fått til ganske mye, men noen Nikola Tesla er det et godt stykke opp til.

HarleyEarl
15.02.18 00:36
Iseran2770: Samtidig har amerikanske biler de siste 50 årene vært noe billig skrot. Amerikanske bilkjøpere har null forventning om kvalitetsfølelse.

Vel vel. For amerikanske bilkjøpere er det langt viktigere at bilen er problemfri og billig å holde enn at dashboardet er trukket i skinn. Tyske biler er generelt dyre både i innkjøp og i drift, og når de passerer 100.000 miles kan de være katastrofale å eie rent økonomisk, der som her. Fram til 1970 var amerikanske interiører langt mer forseggjort en europeiske f.eks. og fram til 1980 var brorparten av bilene i en helt annen liga hva kvalitet angikk, eneste merker fra denne delen av jorda som kunne måle seg var til dels Volvo og Mercedes.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
15.02.18 08:55
HarleyEarl: For amerikanske bilkjøpere er det langt viktigere at bilen er problemfri og billig å holde enn at dashboardet er trukket i skinn.

Jeg er ikke uenig i det du skriver her. Kvalitetsfølelse har ikke vært høyt prioritert hos amerikanske bilprodusenter i en veldig lang periode. Cadillac har de siste årene satset på å tette luken til "premiumprodusentene" på kvalitetsfølelse.

Det som imidlertid er forunderlig er at norske Tesla kunder tror at Musk har oppfunnet et nytt nivå på kvalitetsfølelse. Sannheten er at den bare er middels mens kvaliteten er direkte dårlig.   

MrEirik2
15.02.18 16:29
Iseran2770: Det som imidlertid er forunderlig er at norske Tesla kunder tror at Musk har oppfunnet et nytt nivå på kvalitetsfølelse.

Hvor er de du har all disse påstandene dine om Tesla fra? 

HarleyEarl
16.02.18 16:44
Iseran2770: Jeg er ikke uenig i det du skriver her. Kvalitetsfølelse har ikke vært høyt prioritert hos amerikanske bilprodusenter i en veldig lang periode. Cadillac har de siste årene satset på å tette luken til "premiumprodusentene" på kvalitetsfølelse. Det som imidlertid er forunderlig er at norske Tesla kunder tror at Musk har oppfunnet et nytt nivå på kvalitetsfølelse. Sannheten er at den bare er middels mens kvaliteten er direkte dårlig.

Enig med deg i det. Selv om Cadillac er bedre nå enn på en lang stund så er de fremdeles ikke på det nivået de var før 1971, eller før 1965 som mange regner som toppåret.

Men dagens Cadillac er i en helt annen liga enn Tesla både når det gjelder materialkvalitet og finish. Jeg fikk egentlig sjokk da jeg satt i Tesla Model X, hvor dårlig finish går det egentlig an å ha på en så dyr bil? Toyota Auris har jo bedre finish og jevnere panelgap enn Model X. Og interiørkvaliteten var også så om så, segmentet tatt i betraktning. Men det verste var fjøringskomforten og støydempingen fra hjulene. Sistnevnte kunne høres allerede ved 60 km/t!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
16.02.18 22:19

Får bare sitere han som sa at nå når der er en BIL i rommet er det bare spørsmål om tid før MDG skyter opp en støtterakett med bomstasjon.....

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
16.02.18 22:20

Amerikanerne har jo omfavnet Toyota Camry/Corolla og Honda Accord/Civic. 

MrEirik2
16.02.18 22:40
HarleyEarl: Toyota Auris har jo bedre finish og jevnere panelgap enn Model X. Og interiørkvaliteten var også så om så, segmentet tatt i betraktning. Men det verste var fjøringskomforten og støydempingen fra hjulene. Sistnevnte kunne høres allerede ved 60 km/t!

Å så mye piss som kommer ut av dette innlegget. Alt er feil. 

Folk må slutte å drømme at de har prøvd eller sette. VGD sier jo skjermen ligger på gulvet, og det støyer og alt det der. 

Så sitter jeg her, og faktisk har en slik, og vet nøyaktig hvor feil dere tar. Men jeg kan ikke si noe, for da kommer Blist og Ribba og resten av de få taperne som er igjen på VGD etter 5 år med rasshøl her. 

Fuckings loosers :)

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
16.02.18 23:55
MrEirik2: Fuckings loosers :)

Da kan vi vel konkludere med at du ikke er engelsklærer heller.

HarleyEarl
18.02.18 11:01
MrEirik2: Å så mye piss som kommer ut av dette innlegget. Alt er feil. Folk må slutte å drømme at de har prøvd eller sette. VGD sier jo skjermen ligger på gulvet, og det støyer og alt det der. Så sitter jeg her, og faktisk har en slik, og vet nøyaktig hvor feil dere tar. Men jeg kan ikke si noe, for da kommer Blist og Ribba og resten av de få taperne som er igjen på VGD etter 5 år med rasshøl her. Fuckings loosers :)

Ja, og vi kan jo alle se at du tilbakeviser dette med knallharde fakta...

Jeg har kjørt ganske mange mil i en Model X. Det samme har jeg i en ny X5. Det er ikke tvil om at sistnevnte er en veldig mye bedre bil. Og det sier jeg, som aller helst vil at det egentlig skulle vært motsatt.

(Innlegget ble redigert 18.02.18 11:01)

HarleyEarl
18.02.18 11:03
rosmebraad: Amerikanerne har jo omfavnet Toyota Camry/Corolla og Honda Accord/Civic.

Det er fordi disse gir et billig og problemfritt bilhold. Akkurat som de amerikanske bilene ga eierne på 50/60/70 -tallet, og for enkeltmodeller utover 80/90/00 også. Eneste forskjellen er at de amerikanske modellene på 50/60 og kanskje særlig 70-tallet var groteskt komfortorienterte, det gikk nærmest på bekostning av alt annet.

MrEirik2
18.02.18 11:46
HarleyEarl: Ja, og vi kan jo alle se at du tilbakeviser dette med knallharde fakta...
Jeg har kjørt ganske mange mil i en Model X. Det samme har jeg i en ny X5. Det er ikke tvil om at sistnevnte er en veldig mye bedre bil. Og det sier jeg, som aller helst vil at det egentlig skulle vært motsatt.

Jeg har nylig kjørt en del mil i Volvo V60, som jeg forutsetter er bedre enn Toyota Yaris på støy og komfort. Og jeg er ikke det minste tvil om at min Model X er bedre over humper og dumper, og den støyer mindre.

Jeg påstår ikke at Model X er på nivå med Mercedes S klasse i hele tatt, men den er bedre enn V60 og Audi S4 som er de 2 jeg har førstehåndserfaring med. 

Nå skal det sies at det er stor forskjell mellom Model X i 2016 og i 2018 også, spesielt Founders edition virker det som var av dårligere kvalitet på panelgap og støynivå. 

Contisilent som fjerner en stor del av hjulstøy ble først levert fra sommer 2017, selv om jeg ikke har fått prøvd disse personlig, har jeg selvfølgelig trua.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg