Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utstyrsnivå billigbil kontra luksusbil

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
07.02.18 17:35

Bare lurer, for jeg leser om nye Leaf

"

Går vi opp til utstyrsnivå Acenta er både varmepumpe og NissanConnect på plass, inkludert appstyring, ryggekamera og Carplay-støtte. Cruisekontrollen er blitt adaptiv, altså kan den holde distansen til bilen foran, og speilene er blitt automatisk foldbare. Bilen leveres nå også med lettmetallfelger i stedet for stålfelger, og du kan velge Driver Assist Pack som blant annet gir parkeringssensorer, bevegelsesdetektor og intelligent førervarsling. 

 

N-Connecta har blant annet Driver Assist Pack som standard, automatisk dimming av det innvendige speilet og 17" lettmetallfelger i stedet for 16". 

Hva er det som er igjen som gjør forskjell på denne og en skikkelig luksusbil. Hva utstyr har man som ikke denne har. Kanskje denne til og med har mer utstyr enn luksusbiler?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
07.02.18 18:53

Dette har i3n min også. 

Det eneste jeg ikke har på i3 som jeg hadde på 750xi er headup display, 4wd og kjøling/massasje i setene.

Mangler også dødvinkelvarsling og memoryseter, men savner ikke det.

Så har du det med komfort, støydempibg, doble sideruter, V8 motor, superbra musikkanlegg (i3 har bra nok, men 750 hadde enda bedre).

Luksus ligger ikke i utstyr og ytelse lenger, men i kjøreopplevelse, detaljer og eleganse.

Jan
JanInnlegg: 4844
07.02.18 20:05

Hvis du med luksusbiler mener biler som S klasse, E klasse & co, har disse en del mer utstyr, i hvert fall som tilvalg. Listen over det man kan putte inn i disse er nærmest uendelig.

Det er også en vesentlig forskjell på støydemping og kvaliteten på materialer i interiøret.

Utviklingen innen elektronikk og data, har gjort at en del dingser og funksjoner har blitt billig for produsentene å putte inn i bilene. Derfor har det blitt tilgjengelig for allmuen, og det skal vi være glade for.

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
07.02.18 20:43

Jeg kjører Octavia med tilnærmet alt tilgjengelig utstyr, det er derfor en veldig godt utstyrt bil. Den er allikevel veldig langt unna å være en luksusbil, synes det har liten sammenheng. 

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
07.02.18 20:48
MrEirik2: Hva er det som er igjen som gjør forskjell på denne og en skikkelig luksusbil.

Luksus handler ikke nødvendigvis om mer i form av kvantitet, men om mer i form av at ting er mer forseggjort og som oftest er litt bedre.

Siden du ikke greide å stoppe å snakke om TV'er i en tidligere tråd, så tenk forskjellen mellom en billig smart-TV og en påkostet smart-TV. :-)

Du har både bilde og lyd på de billige TV'ene og det går stort sett greit å stream via diverse app'er. Men bildepanelet er gjerne av et billigere type, noe som gir et dårligere bilde. Høyttalere og forsterker er ikke like påkostet, noe som gir gjerne dårligere lydkvalitet. Prosessorkraften er også som oftest mindre som både gir ofte litt dårligere kvalitet på bildet, mer input lag og TV'en bruker lengre tid på å starte opp og behandle app'ene. I tillegg har man har ofte mindre innstillingsmuligheter på lyd og bilde, noe som gjør muligheten til å utnytte bildepanelet og høyttalere optimalt.

Jan
JanInnlegg: 4844
07.02.18 21:05
ferrek: Jeg kjører Octavia med tilnærmet alt tilgjengelig utstyr, det er derfor en veldig godt utstyrt bil. Den er allikevel veldig langt unna å være en luksusbil, synes det har liten sammenheng.

Det samme gjelder Sportsvanen min. Siden den var en demobil før jeg kjøpte den, er det krysset av for alt tilgjengelig utstyr.

Den har til og med massasje i førersetet, men har langt igjen til å kalles luksusbil.

Virkelige luksusbiler befinner seg i klassen over de jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Vi snakker da om Rolls og Bentley. Da hjelper det lite at Leafen har en del krimskrams.

Luksusprodukter generelt, gjør ikke en bedre jobb enn mer folkelige produkter. En klokke til en halv million, viser ikke tiden mer rett enn en til 500 kr. 

En dress fra en skredder i London er ikke varmere enn en tilsvarende fra Dressmann.

Slik kan man fortsette i det uendelige, luksus kan ikke sammenlignes med mer folkelige produkter.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2173
08.02.18 08:34

Har en fetter som jobbet hos en GM forhandler med klargjøring av nye biler, og ha sa det enkelt:

Chevrolet er det billigste og simpleste merket GM har, det er stor forskjell å skru på en Chevy og en Oldsmobile eller Buick, det er sikkert dobbelt så mange små og store deler i Olds og Buick, og nesten alt er mer forseggjort.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 08:36)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
08.02.18 08:51
xantiasx: Chevrolet er det billigste og simpleste merket GM har, det er stor forskjell å skru på en Chevy og en Oldsmobile eller Buick

Men det er Chevrolet GM har beholdt, Oldsmobile og Pontiac er begravet. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
08.02.18 09:16

Om MrEirik2 ønsker å se hva slags utstyr en luksusbil-light gjerne har kan man gå inn på www.mercedes-benz.no og for eksempel konfigurere en E-klasse cabriolet eller en S-klasse cabriolet. 

Man kan gjerne også gå inn og konfigurere en Range Rover. Eller kanskje til og med en enklere Audi Q7. 

Disse bilene leveres med ulike cabriolettakfarger, ulike skinnkvaliteter, en rekke ulike fargekombinasjoner og diverse pyntelister. Man kan f eks hos Mercedes få parfymeduft i interiøret etter humør, betydelig oppgradert musikkanlegg, massasje i seter som kan juster4s i alle former og fasonger. Hos MB blåses setevangene opp i svingene for å holde en på plass uten at den er i veien ellers. 

På Mercedes cabriolet har man luftskjerf med varmluft rundt halsen. Man har varme i armlener, ratt og selvfølgelig alle seter. Man har ekstremt gode LED lys og mulighet for 4wd og til og med hengerfeste på cabriolet. 

Man har ekstremt lekre baklykter som ser ut som tusenvis av iskrystaller knust ned inne i lyktene.

Med mere... :-)

Men i forhold til hva som tilbys på f eks en Tesla har Nissan Leaf vel så mye utstyr.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 09:17)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9976
08.02.18 09:18
xantiasx: Chevrolet er det billigste og simpleste merket GM har, det er stor forskjell å skru på en Chevy og en Oldsmobile eller Buick, det er sikkert dobbelt så mange små og store deler i Olds og Buick, og nesten alt er mer forseggjort.

Ja det er nettopp det med at ting er mer forseggjort. Bremsecalipere i aluminiumsstøpegods istedet for støpejern f.eks. Ser like fint ut når bilene står nye i salgslokalet, men ikke etter 5 år i saltlake.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35485
08.02.18 11:22

Dessverre er det slik at enkelte 'innovasjoner' på dyre tyske produkter har kommet på rimeligere merker mange år i forveien.

To eksempler:

1. Parfymegreia på Mercedes kom på Citroën for flere år siden.

2. 'Powerwash' på Miele W1 vaskemaskiner er en 'kopi' av Zanussi JetSystem, som kom i 1985.

 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2614
08.02.18 11:28
MrEirik2: Hva er det som er igjen som gjør forskjell på denne og en skikkelig luksusbil. Hva utstyr har man som ikke denne har. Kanskje denne til og med har mer utstyr enn luksusbiler?

Er dette virkelig et seriøst spørsmål å stille på et bilforum blant garvede entusiaster?

blist
blistInnlegg: 1305
08.02.18 15:19
MrEirik2: forskjell på denne og en skikkelig luksusbil

Du kan begynne med det en Leaf ikke har.

En luksusbil har avanserte fjæringssystemer ( luft med ulike modi ), lyssystemer ( Matrix Led eller Laser, Nightvision o.a.), støydemping ( isolasjonsglass, ingen vindstøy ), seter ( ventilasjon, massasje , memory ), låssystemer ( nøkkelfri ,sensorstyring o.a. ), lydanlegg ( Burmester, Bang&Olufsen, Mark Levinson ) , Head-up-display ( for navi og assistentsystemer ).

Det viktigste kjennetegnet på luksus er selvfølgelig høy kvalitet på materialer så vel som funksjoner. 

shagalott
shagalottInnlegg: 4394
08.02.18 16:31
xantiasx: Chevrolet er det billigste og simpleste merket GM har, det er stor forskjell å skru på en Chevy og en Oldsmobile eller Buick, det er sikkert dobbelt så mange små og store deler i Olds og Buick, og nesten alt er mer forseggjort

Det har han sikkert rett i, men samtidig er det vel slik at premiumprodusenter  kan ta seg mye bedre betalt for samme produktet. Metallic lakk på A3 er 3400.- dyrere enn på Golf, hvor mye mer tror dere Audi betaler for lakken de bruker kontra VW? Og hvor mye bedre er lakken Audi bruker kontra den VW bruker? Samme greia har man på andre ting hvis man sammenligner i prislisten. Og slik er det gjerne, med "rette" merket så er vi villige til å betale mye mer for akkurat samme produktet. 

shagalott
shagalottInnlegg: 4394
08.02.18 16:33
blist: Det viktigste kjennetegnet på luksus er selvfølgelig høy kvalitet på materialer så vel som funksjoner.

Alternativt samme produkt som det billigere merket i samme konsernet bruker, men siden vi mennesker tror at premium er bedre så betaler vi gjerne x antall kroner ekstra for noe vi tror er utrolig mye bedre men som er akkurat likt. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
08.02.18 18:24

Fikk tilfeldigvis prøve nye Leaf i dag og den bilen er meget god å kjøre.

Det eneste den mangler er litt bedre seter og at rattet kan reguleres ut og inn, og kanskje trådløs lading for mobil. Ellers var den meget komfortabel og støydempet. God og stabil i alle hastigheter. Det eneste problemet for oss som liker biler er st det er en kjønnsløs japse uten «følelser». Folk helt uten interrasse for bil har en veldig god bil å kjøpe her. Man trenger faktisk ikke mer.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 18:27)

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
08.02.18 19:20
Kompressor-V8: Folk helt uten interrasse for bil har en veldig god bil å kjøpe her

Med tanke på at dette er vel denne kjøpegruppen Nissan har siktet seg inn på, så da må det jo være tilnærmet enn innetier :-)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
08.02.18 19:52

Den kommer til å selge meget bra. Den er på de fleste områder bedre enn Egolf.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
13.02.18 23:24
xantiasx: Har en fetter som jobbet hos en GM forhandler med klargjøring av nye biler, og ha sa det enkelt: Chevrolet er det billigste og simpleste merket GM har, det er stor forskjell å skru på en Chevy og en Oldsmobile eller Buick, det er sikkert dobbelt så mange små og store deler i Olds og Buick, og nesten alt er mer forseggjort.

Det er riktig. Det VAR i allefall sånn helt til Roger Smiths "fantastiske" tankegang, en plattform for alle merker, og la gjerne Cadillacen se ut som en Chevrolet på 80-tallet. 80-tallet, tiåret Cadillac ga fra seg luksusbilmarkedet i USA, til Mercedes, Lincoln og etterhvert Lexus. Selv om dette endret seg fra de katastrofale 84-87 modellårene, så var skaden skjedd, og Cadillac har aldri hentet seg inn igjen.

 

Buick kom bedre fra det, de hadde gjennomgående god kvalitet og kundene, da som nå, ville ha en stillegående, komfortabel bil som var driftsikker, uten at den skrek "her kommer jeg" slik som Cadillacene gjerne gjorde i de eldre tider.

 

Mest skadelidende ble vel faktisk Pontiac, hvorfor betale mer for en Pontiac med dårligere motor når en Chevrolet ser lik ut, og oppfører seg likt, atpåtil med et bedre drivverk? Oldsmobile gjorde det godt i 80-årene da de beholdt den gamle Cutlass midsizeren på ramme helt til 1988.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
13.02.18 23:24
Iseran2770: Men det er Chevrolet GM har beholdt, Oldsmobile og Pontiac er begravet.

Chevrolet solgte (og selger) mer enn alle de andre divisjonene til sammen. Derfor ble de beholdt, billigste merke med egen truckdivisjon.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35485
14.02.18 00:19

Bunnen var vel nådd da Opel Ascona og Cadillac Cimarron var parallellmodeller.

'Folkelig' Opel og 'kaxig' Cadillac på samme biltypen?

fcuk
fcukInnlegg: 15421
14.02.18 06:42
MrEirik2: Hva er det som er igjen som gjør forskjell på denne og en skikkelig luksusbil. Hva utstyr har man som ikke denne har. Kanskje denne til og med har mer utstyr enn luksusbiler?
xantiasx
xantiasxInnlegg: 2173
14.02.18 08:53
rosmebraad: Bunnen var vel nådd da Opel Ascona og Cadillac Cimarron var parallellmodeller.

Var ikke helt bra når SAAB 9-3 blei Cadillac BLS, heller.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35485
14.02.18 09:15

Hårfint bedre med Omega som Catera da, men langt fra 'lyxflåte' som Cadillac burde være.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
14.02.18 12:35
MrEirik2: Hva er det som er igjen som gjør forskjell på denne og en skikkelig luksusbil. Hva utstyr har man som ikke denne har. Kanskje denne til og med har mer utstyr enn luksusbiler?

Utstyr er jo, som andre har nevnt, ikke nødvendigvis det som gjør forskjellen på luksusbil og Ola Dunk-bil. Billigbiler kan gjerne være utstyrt med mye som luksusbilene har, men luksus går nok mer på materialvalg og komfort. Det føles langt bedre å sette seg inn i og kjøre en BMW 7-serie enn en Kia Optima, selv om de to har samme utstyrsnivå.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
15.02.18 00:18
rosmebraad: Bunnen var vel nådd da Opel Ascona og Cadillac Cimarron var parallellmodeller. 'Folkelig' Opel og 'kaxig' Cadillac på samme biltypen?

Cadillac prøvde jo å nå bunnen flere ganger. Cimarron var første gangen, en GM J-plattform ment for billige biler hos Chevrolet og Opel.

Senere trodde de at "europeisk luksus" i form av Opel Omega B skulle slå an. En liten rekkesekser på 3 liter, dyr innstegspris og amerikanerne skjønte jo ingenting når utstyr som hadde vært standard i en Cadillac omtrent fra 60-tallet kostet ekstra. Dessuten fikk den kritikk for harsh ride og dårlig støydemping. Akkurat som BLS, som var den foreløpig siste gangen Cadillac prøvde å "overgå" Catera og Cimarron.

perchri
perchriInnlegg: 7929
15.02.18 22:38
MrEirik2: Hva er det som er igjen som gjør forskjell på denne og en skikkelig luksusbil. Hva utstyr har man som ikke denne har. Kanskje denne til og med har mer utstyr enn luksusbiler?

Spørs hva du legger i luxux?  Luxus når det gjelder bil for meg, er at den starter og bringer meg dit jeg skal ,pluss tilbake.....år etter år etter år.   Nytter lite med mye annen luxus når bilen står på golsfjellet og venter på Viking.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg