Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dårlig brøyting i Oslo

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
09.02.18 08:23

Nå er det på tide med en tråd om den dårlige brøytingen i Oslo.

For få år siden brukte de skraper som jevnet ut veiene, men nå er det mange steder som ikke er måkt overhodet og i stedet kjørt opp av «gammel» biltrafikk. Det er nå frosset til is og dannet 10-15cm (15 cm er målt) iskanter mellom spor og midt. Prøver man å kjøre ut av disse sporene så sklir bilen ned i de igjen og understellet legger seg ned på isen og skraper seg fint opp.

Se artikkel her.

I tillegg måkes fortauene dårlig så eldre ikke tør å gå ut, syklister kan bare glemme å ferdes og de lave bilene går i stykker. Er forsiktig med hvor vi kjører selv den relativt høye i3’n nå. Bare å glemme å kjøre f eks 911 på småveier nå. 

Her ser man hvorfor jeg mener at man til tider faktisk trenger SUV i Oslo.

Andre som har merket seg dette? Ekstra ille i år kanskje.

Kommentarer?

(Innlegget ble redigert 09.02.18 08:27)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13181
09.02.18 08:43

Det er en kombinasjon av dårlig brøyting og været vi har hatt i vinter. Vekslende mellom kraftig snøvær, mildvær og "sprengkunde". Mildværet har ikke vart lenge nok så alt har blitt til is.

I blindveien der jeg bor er det ikke hjulspor, men stor hull i det tykke islaget med høydeforskjeller på 15 cm. Fortauer og gangveier er et ishelvete. 

(Innlegget ble redigert 09.02.18 08:44)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
09.02.18 09:21
Kompressor-V8: Kommentarer?

Helt likt her på Høybråten, måtte stille opp til "High" på noen av bakveien her. Også er snøen dyttet ut til kantene av veiene, så veldig mange steder nå må man opp på fortauet om det kommer en bil imot.

t109
t109Innlegg: 3331
09.02.18 09:36

Vi bodde i Oslo i flere år. Vi kom da flyttende fra "dalstroka innafor", som det så fint hette på værmeldingen før i tiden. 

Der vi bodde før fungerte piggfrie vinterdekk og en vanlig 2WD helt greit. Jeg var også innom "styltebil" med 4WD før vi flyttet til Oslo, men greide  meg stort sett uten. I Oslo derimot var brøytingen så som så. Været skifter oftere og raskere fra varmt til kaldt, oppholds til snø, sludd eller regn, rundkjøringer og veikryss blir fort "polerte" når rette været setter inn, og Oslo har også fått sin andel av relativt bratte bakker. Skal man kjøre noen villaveier før man kommer ut på hovedveien må man ofte forsere noen brøytekanter (av og til i flere dager etter det har snødd) osv. 

Bottomline er at jeg aldri har følt behovet for styltebil med 4WD så sterkt som da vi bodde i Oslo...

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1796
09.02.18 09:41

Det eneste som er sikkert er at Oslos innbyggere er best i landet til å klage, skulle tro det kom som et sjokk hver eneste vinter at man bor i Norden hvor man forventer både kulde, is og snø. 

(Innlegget ble redigert 09.02.18 09:42)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15842
09.02.18 09:50
Gloriana: Det eneste som er sikkert er at Oslos innbyggere er best i landet til å klage, skulle tro det kom som et sjokk hver eneste vinter at man bor i Norden hvor man forventer både kulde, is og snø.

Helt sikker på at du hadde klaget også hvis du ikke kunne kjøre til egen gate i noen uker fordi det er så dype hjulspor at bilen legger seg nedpå. Samt at flere har kjørt av deler på bilen av de som har prøvd. Jobber sammen med flere som har opplevd dette, og må lete etter parkering et godt stykke unna gata de bor i.

Gloriana
09.02.18 09:54

@nometalhorse

Til din informasjon så bor jeg i Oslo, har spade i bilen og den har blitt brukt hyppig i vinter. 

Det er i praksis helt umulig at tusenvis av små brøytemaskiner skal stå parate hver gang en parkeringsplass blir tom, alle vi som bor i sentrale deler av byen vet at den plassen fylles opp ila 10 min. Og etter MdG sitt inntog i lokalpolitikken har det blitt enda verre. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
09.02.18 09:58
Kompressor-V8: syklister kan bare glemme å ferdes

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det gikk en liten f i meg da bompengehoppet kom, og jeg bestemte meg for å sykle til jobben hver dag. Dette har jeg klart uten unntak, og dette er altså mitt første år (i en alder av 37), jeg har vært sykkelpendler.

Noen dager, når snøen laver ned, har det vært slitsomt. Stort sett har det gått veldig bra, men noen veier har jeg begynt å styre unna, ettersom litt lengre alternativer har vist seg å være langt bedre å sykle på om vinteren. Foreløpig kun 2 velt, og disse var mer eller mindre selvforskyldte (fatbike uten pigg og sykkelsko festet til pedal). 

Jeg måtte le litt, da en vei i nærheten var stengt av en brøytekant på 1 meter. Da denne frøs til is var det knapt mulig å forsere den til fots. Synd jeg ikke tok bilde av herligheten. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10959
09.02.18 10:14
Gloriana: skulle tro det kom som et sjokk hver eneste vinter at man bor i Norden hvor man forventer både kulde, is og snø.

Det er lov å forvente at veiene innenfor ring 2 i Oslo er farbare med alminnelig bil 3 uker etter snøfallet som nå ligger som issvuller og ødelegger bilene slik det beskrives her – uten å bli anklaget for å syte. Skal man forholde seg til at det ikke ryddes bort ved store mengder må alle kjøre høye 4x4 SUV'er hele året, så miljøvennlig det måtte være.

Som det skrives over var det for ikke så mange år siden vanlig at issvuller og større mengder snø ble skrapet og fjernet når det var for ille. I vinter har jeg ikke sett slik rydding av snø en eneste gang, og denne vinteren er sjeldent snørik.

Jeg mistenker at budsjettene til slikt er barbert de senere år fordi det har vært noen år uten behov for ekstra snørydding. I tillegg er det full fokus på at sykkelveier ryddes pga satsingen på syklende i Oslo. Jeg mistenker at Lan Marie er ute hver morgen etter snøfall med sin hårføner for å smelte bort snø som kommer i sykkelveiene.

Personlig klarer jeg meg OK med forhjulsdrift og normal bakkeklaring, men jeg må stadig vekk (senest i går kveld) hjelpe folk ut av parkeringsplasser fordi de enten ikke har teknikken inne eller at det rett og slett er umulig. I går måtte jeg dytte en BMW 1-serie uten x-drive som sto dønn fast.

Gloriana
09.02.18 10:17

@Larsabal

Bor innenfor ring 2, kjører daglig og bruker kommunal parkering. Med alle de snømengdene vi har hatt har jeg fortsatt til gode å la bilen bli stående. 

Det er brukt over 6 tonn mer grus i år, fortau saltes mindre pgs miljøhensyn (helt rett), og de kunne med fordel brukt mindre salt på veiene. Ser som regel brøytemannskapene på plass etter få timer

Larsabal
09.02.18 10:19
Gloriana: Til din informasjon så bor jeg i Oslo, har spade i bilen og den har blitt brukt hyppig i vinter.  Det er i praksis helt umulig at tusenvis av små brøytemaskiner skal stå parate hver gang en parkeringsplass blir tom, alle vi som bor i sentrale deler av byen vet at den plassen fylles opp ila 10 min.

Hvis du hadde hatt hukommelse nok til å huske noen år tilbake så hadde du husket at slik rydding ikke foregår på den måten. Veier blir skiltet med parkering forbundt og så rydder de hele veien på kort tid med store maskiner, som denne.

Iseran2770
09.02.18 10:29
Gloriana: Det er brukt over 6 tonn mer grus i år, fortau saltes mindre pgs miljøhensyn (helt rett), og de kunne med fordel brukt mindre salt på veiene.

Her er jeg uenig.

I Østensjøveien mellom Abildsø og Bryn er både fortau (og selvsagt sykkelbane) saltet. Der er det glimrende forhold. I alle sideveier er det gruset. Grusen forsvinner hver gang ny snø skal brøytes vekk og den forsvinner ned i isen hver gang det blir mildvær.

Det ligger nå et 20 cm tykt lag med stålis mange steder. Det forsvinner ikke før rundt 1.mai.   

Larsabal
09.02.18 10:29
Gloriana: Det er brukt over 6 tonn mer grus i år, fortau saltes mindre pgs miljøhensyn (helt rett), og de kunne med fordel brukt mindre salt på veiene. Ser som regel brøytemannskapene på plass etter få timer

Veier hvor det går kollektivtransport prioriteres og brøytes hyppig, bor man i eller ved en slik er det ikke noe problem.

Der jeg bor (Fagerborg, innenfor ring 2) har det blitt brøytet maks 3 ganger siden jul. Det er dype spor med is på hver side som gjør det utfordrende å komme inn på de ledige p-plassene som finnes, så fremt man ikke har 4x4 og hurtigkjetting. Når en gjøk i tillegg har parkert skjevt er det fare for at det ryker et speil eller to når man skal passere siden man er stuck i "trikkesporet" man ikke kommer ut av.

Når det gjelder grus har de brukt for lite, siden de nærmest helt har glemt der folk går. I mitt boområde er det gårdeiere som strør utenfor bygårdene, og det er vel og bra, men i parker og på andre offentlige fortau som ikke faller inn under å måtte strøs av de som bor der, har det vært svært mangelfullt. F.eks Stensparken like ved der jeg bor var uten strøing i 2 ukers tid, før de endelig strødde forrige uke. Det gikk rett og slett ikke an å gå der uten brodder.

Det var en del skriverier om hvor mange som oppsøkte legevakta en bestemt dag i forrige uke, uten at jeg har detaljene, men jeg mener å huske at det var nesten 300 stk innom med mistanker om brudd pga fall på glatte fortau. Erfaringsmessig fra legevaktens side er visst nok 40% av de som kommer med mistanke om brudd faktiske bruddskader. La oss forsiktig si at ca 120 beboere i Oslo brakk ben/hofte ila en dag i forrige uke pga manglende strøing. Hva koster det samfunnet i forhold til at hvis de faktisk tok turen ut og strødde?

Så jo, det er absolutt riktig å stille spørsmål ved Oslo kommunes rydding av snø/strøing denne vinteren.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 23642
09.02.18 10:36
Gloriana: Det er brukt over 6 tonn mer grus i år

Wow!

6 tonn!!!

Det er vel litt i underkant av én lastebil det?

Skal si Oslo kommune har tatt på seg spanderbuksene.....

Forfun
ForfunInnlegg: 5299
09.02.18 11:04
cjparker: (fatbike uten pigg og sykkelsko festet til pedal).

Har sykkel med 2,8'' dekk i bestilling, med elmotor og fulldempet. Neste vinter vurderer jeg 3'' piggdekk med noe i nærheten av rallypigg. Gleder meg til å sykle frosne elver og bekker. Det er utstyr som egner seg til pending i Oslo nå.

Her på landet er det alt for godt brøytet til at jeg trenger SUV eller hevet bil, til tross for mer snø, og flere varme perioder enn i Oslo.

Iseran2770
09.02.18 11:16
Larsabal: Det er lov å forvente at veiene innenfor ring 2 i Oslo er farbare med alminnelig bil 3 uker etter snøfallet

Får Raymond og Lan-Marie styre i noen år behøver man ikke å brøyte veiene innenfor Ring 2. All bilkjøring innenfor Ring 2 blir forbudt. Folk kan tråkke stier etter hvert snøfall og blir stiene glatte får alle kjøpe brodder.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 11:19)

Gloriana
09.02.18 12:23

Jeg synes dere syter noe voldsomt, og uttalelsene deres vitner om særdeles begrensede evner ift bilbruk på vinterstid. 

Larsabal
09.02.18 12:28
Gloriana: Jeg synes dere syter noe voldsomt, og uttalelsene deres vitner om særdeles begrensede evner ift bilbruk på vinterstid.

Hvis du hadde fått med deg essensen her så hadde du skjønt at det er frykt for å ødelegge bilene våre det sytes over, ikke mulighetene for å ikke kunne komme seg frem med de. 

Men det er greit det, Lan Marie, kjør på med ditt så skal vi andre mimre om at alt var bedre i gamle dager og betale verkstedsregningene for ødelagte bunnpanner m.m. med glede fordi du og dine kollegaer ikke bevilger penger til snørydding.

Gloriana
09.02.18 12:34

@Larsabal

Du bet deg kanskje merke i at jeg skrev at jeg kjører hver dag (diesel), bor innenfor ring 2, samt at jeg bruker kommunal parkering? TROR du jeg da mener at Lan Marie og co gjør en bra jobb? Neppe. 

Jeg har vokst opp med vintre som er 10 ganger verre enn dette, de snøhaugene du babler om er småtteri. Du får være litt forsikrig på gassen da, Testo-Lars. 

mcdermott
mcdermottInnlegg: 63448
09.02.18 12:38

--- Samtidig så er det jo ikke verre enn at man går sammen i et nabolag/borettslag og tar en skikkelig dugnad ute med hakke og spade ute i gatene rundt husene så er problemet i stor grad løst jfr nærparkering.

Problemet med det er jo at det finnes ingen vilje/evne til å møtes sammen for å løse dette på egenhånd....

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 52161
09.02.18 12:39
Kompressor-V8: Nå er det på tide med en tråd om den dårlige brøytingen i Oslo.

Du vet, Lan & co trenger penger til å male prikker i gatene og å sette opp ubrukelige "arbeidsstasjoner" her og der. Fremkommelighet for folket er ikke viktig...

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 52161
09.02.18 12:41
broren_til_noen: 6 tonn!!! Det er vel litt i underkant av én lastebil det?

6 tonn er ca halvparten av det vi laster på en vanlig tippbil. Heia Lan & co, her har de virkelig slått på stortrømma!!!

Gloriana
09.02.18 13:23

Totalt har de vel brukt dobbelt så mye penger på veitiltak denne vinteren kontra i fjor. På vinteren er det normalt å måtte gjøre ekstra tiltak selv, som f eks måke, hakke eller gå med brodder :)

Larsabal
09.02.18 14:34

@Gloriana

Du har derimot ikke bitt deg merke i at jeg ikke har klaget på at jeg ikke kommer frem med egen bil. Jeg kjører også hver dag innenfor ring 2, med en svimlende 116 hk dieselmotor og forhjulstrekk. Det er forøvrig en 7 seters familietralle og komplett umulig å sette i sammenheng med "Testo-Lars".

Jeg er fristet til å vedde en pose Kamferdrops på at jeg er eldre en deg. Da jeg startet min karriere bak rattet var det med bakhjulstrekk og ikke et eneste elektronisk hjelpemiddel som feks antispinn eller ABS-bremser. Jeg kom meg frem da også gitt, selv da jeg var vågal nok til å bruke piggfrie vinterdekk på bilen min da det ble introdusert.

Du må se ut over ditt eget perspektiv, Gloriana. Selv om du er verdensmester og takler en hver situasjon om vinteren så er det faktisk ikke alle som gjør det. At Oslo kommune har sluttet å rydde bort snø ER et problem for mange innenfor ring 2, uavhengig om du ser på det som et problem eller ei. 

(Innlegget ble redigert 09.02.18 14:34)

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13186
09.02.18 14:54
DenSisteBohem: Du vet, Lan & co trenger penger til å male prikker i gatene og å sette opp ubrukelige "arbeidsstasjoner" her og der. Fremkommelighet for folket er ikke viktig...

Der jeg er fra i byen har Lan ihvertfall vært mye bedre til å asfalterte totalt ødelagte veier. Burde skjedd for 15 år siden, så kanskje tilfeldig at det skjer nå, men tror både det blå og det rødgrønne byrådet er like kjipe når det kommer til å tilgodese bilistene, de bruker bare pengene annerledes, bl. annet på hhv. syklister og fiffen.

Som lokalpolitiker blir man ikke husket for å være den som holdt asfalten isfri. For å åpne sykkelveier, operaer, museer derimot.. Uansett glad jeg bor i kommune med litt mer folkelige politikere nå.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 14:56)

Forfun
09.02.18 15:12
DenSisteBohem: 6 tonn er ca halvparten av det vi laster på en vanlig tippbil. Heia Lan & co, her har de virkelig slått på stortrømma!!!

Tror det er noen som roter litt nå. Strødd 25 000 tonn i dag, som er 10 000 tonn mer enn i fjor. Tallet 6 er sikkert noen dager gammelt, og i forfjamselsen ble 6 000 tonn til 6 tonn. En må ha bodd lenge på Grynerløkka for ikke å forstå at 6 tonn merforbruk må være feil.

Iseran2770
09.02.18 16:24
Forfun: Tror det er noen som roter litt nå. Strødd 25 000 tonn i dag, som er 10 000 tonn mer enn i fjor.

De ekstra 10.000 tonn skyldes utelukkende værforholdene. I fjor var det null snø helt frem til 6.februar og resten av vinteren gikk greit.

I år har det vært mye snø, så mildvær og så kulde i et mønster som har gjentatt seg. Jeg har garasjeplass og ikke behov for å forsere så mange småveier, men jeg har for første gang i livet brukt T-bane til jobb. Bakken nedover mot T-banen har vært et helvete enkelte dager. Gårsdagens mildvær har i løpet av natten frosset til stålis og ingen har gjort noe forsøk på å strø. Ikke neste dag heller og ikke dag 3.       

cjparker
cjparkerInnlegg: 2159
09.02.18 16:35
Iseran2770: Får Raymond og Lan-Marie styre i noen år behøver man ikke å brøyte veiene innenfor Ring 2. All bilkjøring innenfor Ring 2 blir forbudt.

Vel, tipper det blir ett unntak fra regelen, og det er Raymonds sorte Audi a8 med piggdekk og dieselmotor. Den skal frem, og da må det også måkes.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 16:41)

xorcist
xorcistInnlegg: 2504
09.02.18 16:57

Om værmeldingen ikke var klar nok eller om brøytemannskapene sov i timen vet jeg ikke, men da det lå 20 cm slaps på veier og fortau i en dag eller to med mildvær med påfølgende væromslag til -10 i en uke etterpå så trenger man ikke så veldig høy IQ for å skjønne at det hastet med å rydde unna. Der hvor det er så smalt at gateparkeringen skaper store problemer for brøyting så får man heller innføre midlertidige parkeringsforbud for å lettere kunne holde veien åpen og trygg for både biler, syklister og ikke minst fotgjengere.

Vi er heldige nok til at det er stort sett farbare veier rundt her vi bor, men noen av småveiene der det vanligvis er plass til møtende trafikk, men det nå ikke lenger er plass til det så er det jo en god del bilister som ikke evner å ta det inn over seg og skaper i beste fall frustrerende og ikke verste fall farlige situasjoner der de kjører rundt på fortauene. Min egen bil står takk og pris i oppvarmet garasje.

Forfun
09.02.18 17:33
Iseran2770: første gang i livet brukt T-bane til jobb. Bakken nedover mot T-banen har vært et helvete enkelte dager. Gårsdagens mildvær har i løpet av natten frosset til stålis og ingen har gjort noe forsøk på å strø

Piggsko! Fantastisk på dårlig føre. Forstår ikke hvorfor ikke flere som klagre på glatt føre bruker piggsko.

Litt som piggdekk på bil. Livsfarlig uten, helt greit med.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg