Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til førstebil!

NYTT TEMA
helztx
helztxInnlegg: 7
12.02.18 16:14

Hei! Jeg blir 18 om et halvt år, og lurer på om noen har tips til min første bil.
Bilene jeg har kikket mest på er subaru impreza, her er jeg redd de er litt for upålitelige og ihjelskrudd og kjørt av mye ungdom, men de virker veldig morsomme, kjekke, tøffe og  praktiske. Jeg har også kikket på toyota mr2 mk3, disse er jeg redd blir litt for upraktiske, men en japansk bakhjulstrekker slår jo aldri feil, og virker som en veldig morsom førstebil. De virker også litt vel dyre. Det siste jeg har kikket på er saab 9-3, disse virker veldig praktiske, ålreit spreke, pålitelige og rimelige. Men de virker også kjedelige som førstebil.. Er det noen som har innspill om disse, eller forslag til andre biler?
Jeg vil helst ha en bil som ikke har gått stort mer enn 150 000km, helst yngre enn meg og koste fra 20-80 000, men helst så billig som mulig. Takk på forhånd :)

Burkar
BurkarInnlegg: 8540
12.02.18 16:49

Gå for en E46 BMW 3-serie coupe. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2576
12.02.18 17:09

Man kan grisekjøre hvilken som helst bil. Kjøp heller en som er trygg og ikke så dyr å forsikre. For jeg antar du skal forsikre den selv? Du får for eksempel en 6 år gammel Focus til kravene dine, langt bedre kjøp enn ihjulskrudd Impreza eller gammal MR2.

helztx
12.02.18 17:20

Jeg prøver helst å styre unna tyske biler, rett og slett bare pga. jeg har hørt det er dyre deler, mye ungdomskjørt og ihjelskrudd..

En focus er jeg redd blir litt vass som første bil, men begge forslagene kan være aktuelle. Takk for svar :D

JackNapier
12.02.18 17:46

Men skal du forsikre selv?

helztx
12.02.18 17:48

Tenkte å forsikre på pappa :)

Ribba
RibbaInnlegg: 34825
12.02.18 18:20
helztx: mye ungdomskjørt og ihjelskrudd..

Heldigvis faller ikke Toyota MR2 inn under det punktet. :-)

Jeg ville ha satt Ford Fiesta på shortlisten om jeg var 18 snart. Veldig morsomme biler å kjøre, spesielt om du velger vekk de aller minste motorene.

(Innlegget ble redigert 12.02.18 18:22)

helztx
12.02.18 18:37

MR2 virker veldig artig, de er bare litt vel dyre som førstebil, også er det plassmangelen da.. Men har veldig lyst på en sånn en.

Synes Fiesta er veldig kul, men ødelegger man ikke barndommen litt om man kjøper en stasjonsvogn med forhjulstrekk som første bil? :P

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35472
12.02.18 19:21

Fiesta er ikke stv?

Og FWD 'hot hatch' er en populær kategori for 'boy racers'.

helztx
12.02.18 19:28

Hatchback da. Hvis jeg skulle hatt noe sånt ville jeg nok hatt firehjulstrekk 

Jan
JanInnlegg: 4837
12.02.18 19:46
helztx: Hatchback da. Hvis jeg skulle hatt noe sånt ville jeg nok hatt firehjulstrekk

Med ditt budsjett, er det viktigste å få nyest mulig bil for pengene.

Fiesta er et godt alternativ som første bil. Den ser ganske bra ut også.

helztx
12.02.18 19:56

Ser at flere av dere foreslår små kombier, og er forsåvidt enig i at dette er veldig kule, pålitelige og praktiske biler! Men finnes det noen slike med firehjulsdrift? Vet du får golf med firehjulstrekk og dette virker veldig aktuelt!

Takk for svar :D

Ribba
12.02.18 19:57
helztx: Synes Fiesta er veldig kul, men ødelegger man ikke barndommen litt om man kjøper en stasjonsvogn med forhjulstrekk som første bil? :P

Sier vedkommende som har sett på en Saab 9-3 :-)

Fiesta er vel en av de beste bilene for unge personer. Gode og morsomme kjøreegenskaper og en grei bensinmotor (125 hk) kombinert med relativt moderne sikkerhetsteknologi du ikke får i en MR2, først og fremst ESP, gjør jo dette på mange måter til den perfekte førstebilen.

Eneste ulempene er jo at den ligger litt over prissjiktet du har siktet deg inn på, men litt pruting her og litt sparing der så kan du nok få deg en slik en for litt over 80k. Ellers ser vel 3-dørsutgaven jo litt mer spenstig ut enn 5-dørsvarianten, men det er vel stort sett kun solgt 5-dørsvarianter. I tillegg risikerer du jo at bilen blir snakket ned av personer som overhode ikke har peiling på bil. Litt som Mazda MX-5 og Toyota MR2 mk3.

JackNapier
12.02.18 20:05

Man burde vel egentlig ikke venne seg til firehjulstrekk på sin første bil. Sjansen for at du drar av veien med 4WD er også vesentlig større enn med FWD.

Kjøp deg en hot hatch, de er veldig morsomme. Billig i innkjøp, vedlikehold og forsikring, samt at du får såpass ny at du får sikkerhetsteknologien du burde ha.

(Innlegget ble redigert 12.02.18 20:06)

Ribba
12.02.18 20:06
helztx: Men finnes det noen slike med firehjulsdrift? Vet du får golf med firehjulstrekk og dette virker veldig aktuelt!

Suzuki Swift får du med AWD i denne klassen. Ellers er det vel lite med unntak av S1 i denne klassen som har AWD.

Golf er jo klassen over og fås vel kun med AWD i dieselutgaver og R-utgaver. Men der har du jo flere alternativer med AWD, inkludert Impreza'er. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1085
12.02.18 21:58

Selv om tyske biler ikke står på listen over aktuelle biler er både Golf og Fiesta to av de mest slitesterke bilene på markedet. Jeg tror mange av de rimeligste bilmerkene også slites raskere. I går snakket jeg for eksempel med en kompis som har byttet bremseklosser to ganger i løpet av 80 000 km på en Kia. Min Golf har passert 115 000 km - uten å bytte bremseklosser. Kona til Kia-eieren klaget også over at de hadde brukt en liten formue på verksted. Blant annet årlig service til kr 7-8000. Hadde jeg vært 18 år gammel hadde jeg IKKE strøket tyskerne fra listen, nei.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2327
12.02.18 22:43

Stemmer for en Mini!

JackNapier
13.02.18 00:28

Årlig service til 7-8000 på en Kia? Hva gjør hun med bilen sin...?

Mini er jo forøvrig enda dyrere.

M-T
M-TInnlegg: 5110
13.02.18 00:36

Jeg kjøpte min Mini Cooper i fjor høst, det er en bil som lett kan anbefales. Jeg betalte 77 000 for en 2008-modell, så du får en fin utgave innen budsjettet ditt.

Ei venninne omtalte foresten bilen som en skikkelig "jentebil", så du bør kanskje ikke kjøpe en om målet er å vise seg frem :)

(Innlegget ble redigert 13.02.18 00:38)

t109
t109Innlegg: 3331
13.02.18 07:46

Eng med Jan i at så ny bil som mulig, innenfor budsjett er lurt.
Er man riktig "snusfornuftig" får man en forholdsvis ny Toyota Aygo, Citren C1 eller Peugeot 107 innenfor budsjett. Jeg har imidlertid STOR forståelse for at disse bilene ikke fremstår som særlig attraktive som første bil. 

Jeg liker veldig godt Saab og skjønner godt at du har sett på 9-3. 9-3en er neppe feilfri, men dersom du legger litt jobb i kjøpsprosessen burde det være mulig å få tak i et brukbart eksemplar innenfor budsjett. Litt av "utfordringen" dersom man ikke vil ha diesel, er selvsagt at mange 9-3 solgt med 120 hesters diesel. Jeg syns denne motoren er helt ok, men er man uheldig kan endel "dieselmotorrelaterte" ting ryke, og da blir det dyrt. 150 hesters turbobensin er selvsagt å foretrekke (selv om den er litt tørst). 122 hesters bensin er også en trofast sliter, men forvent ikke at den yter like bra som 120 hesters diesel eller 150 hesters bensin.

Du får imidlertid en nyere bil med kortere km.stand dersom du kjøper en mindre combi, slik som Fiesta, Peugeot 207/208, Renault Clio, VW Polo osv. Syns ikke at de nyere årsmodellene av disse bilene skriker "mann med hatt", dvs at de ikke bør avskrives helt som 1.gangsbil....

(Innlegget ble redigert 13.02.18 07:49)

JackNapier
13.02.18 08:52

Jeg kan egentlig ikke forstå at Aygo, C1 og 107 er trygge på motorvei!

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13173
13.02.18 09:25
M-T: Ei venninne omtalte foresten bilen som en skikkelig "jentebil"

Jentebil begrepet passer ikke så godt på Mini. Det er selvsagt mange jenter som velger Mini, men. Da Mini kom var det utelukkende gutter som kjøpte Cooper S. Den solgte veldig bra siden alle andre spreke biler var mye dyrere.  

piezo
piezoInnlegg: 5207
13.02.18 10:29
JackNapier: Jeg kan egentlig ikke forstå at Aygo, C1 og 107 er trygge på motorvei!

Joda, men man bør være klar over at lufttrykket fra lastebiler man passerer kan gi noen artige utslag. Komforten på motorvei i typ 120-130 km/t er derimot nokså laber, det skal sies. 

Man får trøste seg med at de koster minimalt å drifte, i tillegg er de ganske underholdende på småveiene så lenge de får litt turtall. 

Vi angrer en "smule" på at vi solgte vår. Vi kunne knapt hatt billigere nr.2-bil.

VGstig
VGstigInnlegg: 1085
13.02.18 11:58
JackNapier: Årlig service til 7-8000 på en Kia?

Ja, hvis garantien på bilen skal gjelde så de inn til årlig service til rundt sju tusen kroner. Bremseklosser og andre ting de har skiftet kommer i tillegg. Dermed passerer en bil til to hundre og femti tusen kroner fort tre hundre tusen kroner i løpet av de første 3-4 årene.

helztx
13.02.18 16:47

Tusen takk for svar! Var litt kjapp i skrivinga, når jeg skrev tyske biler mente jeg egentlig bare luksusmerkene som audi, bmw og mercedes..

Takk for innspill angående saaben, skal definitivt kikke litt mer på 120 hesters dieselmotoren :) Når det kommer til mini vet jeg ikke helt om dette er bilen jeg vil kjøre rundt i, men golf og fiesta er veldig gode alternativer :)

Akkurat nå er det vel kanskje en impreza som frister mest, er det noen som har erfaring med de forskjellige modellene og motorstørrelsene? 

t109
t109Innlegg: 3331
13.02.18 17:09
helztx: Akkurat nå er det vel kanskje en impreza som frister mest, er det noen som har erfaring med de forskjellige modellene og motorstørrelsene?

Har eid "litt for mange" biler oppigjennom. Vi hadde en 08 mod. Impreza 1.5 bensin automat som bil nr 2 en stund. Det er det "nye" karosseriet, men jeg tror motor og gearkasse var med fra forrige generasjon. 

For å ta det positive først. Jeg liker Subaru, både pga at de har en skikkelig 4WD, og at de fortsatt holder på noen særegeneheter, f.eks. boksermotor. Impreza er rimelig komfortabel, biltypen tatt i betraktning. Kjøreegenskapene er også på plussiden av skalaen. Subaru er også godt sammenskrudd. Teknikken har relativt god holdbarhet, men pass opp for rust. 

Det litt "negative" med Subaruer med ordinær bensinmotor er at de er nokså tørste og oppleves relativt trege, særlig de mindre motorene uten turbo. 1.5 literen med 107 hester, kombinert med automatgear opplevde vi å være i nærheten av "håpløs" - dvs tørst og treig. 2.0 literen er bedre (vi hadde denne i en annen Subaru), og med manuell gearkasse i en lettere bil, slik som Impreza, er nok ytelsene ok. Bensinforbruket er imidlertid relativt høyt på denne motoren også...

Det skal imidlertid sies at du skal kjøre nokså mye pr år før et merforbruk på 1-2 desiliter per mil blir veldig merkbart for lommeboka. Man skal jo kose seg litt når man kjører bil også:)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2327
13.02.18 23:20

Deler den oppfatningen av 1,5 literen. Svigers hadde en slik i en periode hvor jeg selv hadde Mazda 6 MPS. Første gang jeg prøvde den trodde jeg det måtte være noe galt med den i begynnelsen...

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
13.02.18 23:31

Trives du når du fyller bensin? I såfall har jeg en rekke gode kandidater :)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2172
14.02.18 08:56
Brum-Ole: Deler den oppfatningen av 1,5 literen. Svigers hadde en slik i en periode hvor jeg selv hadde Mazda 6 MPS.

Nå er vel MPS'en i andre enden av HK-skalaen, så det meste av vanlige biler i Norge vil føles ganske trøtte.

brageandersen
brageandersenInnlegg: 2
02.03.18 16:26

Kjøp en Mini Cooper S R53 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg