Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla'en på rep

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
13.02.18 19:20

Deppresivt, men Tesla måtte ha den lenger enn det jeg hadde tid til. Så jeg fikk en låne bil. En Volvo V60.

Så i dag har jeg 

* Gått fra bilen med motoren i gang
* Glemt å låse døra
* Sitti inni å dratt i dørhåndtaket og ikke skjønt hvorfor døra ikke åpner seg. 

Herregud man blir bortskjemt med Tesla X. 

I tillegg til at Volvoen har en latterlig liten skjerm for å vise ryggekamera, ræva aks, forhjulstrekk, og det kommer noen forferdelige ulyder fra foran i bilen.

Det tar sekunder før det skjer noe ved kickdown, og det skjer ikke mye. Og det lille som skjer blir borte i hjulspinn.

Og når jeg skulle dra så var bilen kald, altså ingen forvarming.

Jeg savner Teslaen min

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35487
13.02.18 19:24

Elon er nok fornøyd.

Eller er han det, ved at de har så mange ikke-Tesla som lånebiler? Han kan jo ikke sende sognebarna utenfor stallen og ut i andre biler???????

(Disclaimer: Av dagens elbiler er Model S det beste konseptet etter mine begreper, og jeg kunne ha vurdert en ny en selv dersom det gikk opp økonomisk og jeg stolte på kvaliteten,,,,,,,, får se hvordan det går om noen år, om IONITY er ute for fullt med bedre modeller, og om Model 3-eventyret kommer i gang.)

(Innlegget ble redigert 13.02.18 19:26)

Jan
JanInnlegg: 4845
13.02.18 19:37
MrEirik2: Deppresivt, men Tesla måtte ha den lenger enn det jeg hadde tid til. Så jeg fikk en låne bil. En Volvo V60.

Du må ikke glemme at Teslaen din egentlig 3-4 ganger så dyr som Volvoen du låner. 

Uten moms og avgifter, koster Volvoen mellom 200- og 250.000.

Hadde du kommet fra en S-klasse eller 7 serie, hadde nok Volvoen virket ganske stusselig da også.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
13.02.18 20:34

Kjenner igjen følelsen. Leverte SL på polishvask og fikk en 2017 mod MB C 180d med 116hk som lånebil. Superservice med lånebil, men opplevde overgangen som stor.

Ikke kunne taket tas ned så jeg måtte kjøre med taket på. Satte meg inn og la døren inntil, og til min store fortvilelse trakk den seg ikke automatisk inn. Måtte åpne opp og lukke døren hardt igjen om igjen. Fikk startet uhyret av en dieselmotor og kjørt av gårde. Måtte vri på nøkkel i stedet for å trykke på knapp. Det må jeg si var uvant i en Mercedes. Bilen krenget om keg kjørte på litt i svingene (noe jeg ikke er vant til da den har ABC) og det kom ikke sollys fra taket da det ikke var soltak/panorama på den en gang. Mørkt og trist.

Så var det ikke kjøling i setene så det ble hett og heller ikke massasje. Så jeg hadde passe vondt i ryggen kan du si. Og da jeg skulle spyle ruten så jeg ingenting da ruten ble spylt ned for i SL er det magic vision der søylene sitter i selve viskerne uten å gjøre noe ut av seg. Ikke var det luftfjærer så jeg spratt rundt omkring. Det gjorde ikke ryggen bedre etter all mangelen på massasje i setene.

Så skulle jeg gasse på.... det skjedde faktisk ingen verdens ting utover normal aksellerasjon etter 3-4 sekunder automatkassebetenkningstid! Det bare bråket og støyet fra dieselfireren. Men jeg kom meg rundt og bilen så fin ut i designet.

Det ble veldig koselig å få tilbake SLen, nypolert og fin. Heldigvis i god tid før jeg fikk brukt musikkanlegget. Det hadde nok blitt en skuffelse i forhold til Bang & Olufsen-anlegget. Men i den er det jo en fryd av en V6 lyd der fremme i motorrommet så man kan veksle mellom musikk og motorlyd etter behov. Man blir jo fort bortskjemt ;-)

(Innlegget ble redigert 13.02.18 20:44)

passat06
passat06Innlegg: 1229
13.02.18 21:00

Om en kommer fra en S-klasse eller 7-serie så virker vel Teslaen også litt stusselig på enkelte områder...

trew
trewInnlegg: 542
13.02.18 21:08
MrEirik2: Herregud man blir bortskjemt med Tesla X. I tillegg til at Volvoen har en latterlig liten skjerm for å vise ryggekamera,

Så det er virkelig ryggekamera og andre assistentsystemer for parkering i Tesla X ?

Ser til stadighet komiske situasjon når de respektive brukere/eiere av Tesla X skal parkere inne i parkeringshusene langs Karenslyst alle i Oslo....

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
13.02.18 21:13

Må være en av de få Volvoene ikke levert med parkvarmer. Forøvrig er den vel ikke dårligere enn at den fungerer mens bilen din står på verksted. :)

blist
blistInnlegg: 1305
13.02.18 21:20
MrEirik2: bortskjemt

Hvordan har det gått med stakkarene i de tre barnesetene som er vant med nesegrus beundring fra sine medsøsken i barnehagen - å utsette småbarn for en Volvo V60 kan vel gi alvorlige traumer samt i sin ytterste konsekvens fremkalle varig svekkede sjelsevner ...

La oss håpe du får ha din kjære Tesla mer hjemme enn på verksted i løpet av eierskapet.

Kompressor-V8
13.02.18 21:21

Jeg kom jo nettopp fra BMW 750xi og før den Panamera GTS da jeg vurderte å kjøpe Model S P100D (alternativt 90d).

Da jeg prøvde bilen var det for store forskjeller på følgende områder:

Støydemping, komfort, opplevd kvalitet, seter og utstyr.

Men på aksellerasjon var Teslaen helt overlegen (trolig kvikkeste bilen jeg har kjørt) og den kjører mer enn bra nok. Man kjører gratis overalt og dessuten gjerne i kollektivfeltet. Men jeg ble ikke engasjert i bilen og fikk ikke lyst til å kjøre bare for å kjøre.

Når jeg dagdrømmer om favorittbiler så tar jeg meg selv i å ofte drømme om S-klasse, gjerne coupe eller cab, eller gjerne en Porsche, og evt Aston Martin. Liker også godt skikkelig utstyrt Range Rover med skikkelig motor.

Kommer til å savne SLen når den nå skal selges. Men alt til sin periode. Mulig vi kjøper en superutstyrt Mercedes igjen senere. Men vi ønsker en bil med flere seter og mer plass og vi har tross alt 2 biler til med 2+2 seter og 2 dører.

Aktive multikonturseter som blåser opp sidestøtten i svinger er noe helt eget og varmluft som suser rundt og omfavner nakken under kjøring med tak på eller av er faretruende vanedannende. Slikt vet ikke Teslafolket hva er.

(Innlegget ble redigert 13.02.18 21:25)

MrEirik2
13.02.18 21:37
blist: Hvordan har det gått med stakkarene i de tre barnesetene som er vant med nesegrus beundring fra sine medsøsken i barnehagen - å utsette småbarn for en Volvo V60 kan vel gi alvorlige traumer samt i sin ytterste konsekvens fremkalle varig svekkede sjelsevner ...

Ja, det var jo prikken over i'en på en ellers kjip dag.
Det er ikke plass til 3 barneseter i V60'en.

Siden jeg har sånne små, som bruker isofix. Så da ble ene jentungen sittende uten barnesete mellom 2 barneseter.

Nå fikk jeg for så vidt en melding på mobilen om "Software update complete" rett før kl 17 i dag. Som betyr at de endelig fikk fikset sensorene (software update fungerer ikke med ødelagte sensorer). 

Så jeg forventer faktisk en nypolert og 100% fungerende Model X i morgen. Krysser fingrene. 

Men litt artig at du nevner det, for hver eneste gang jeg er i barnehagen så får jeg en haug med spørsmål og kommentarer, det er jo drømmebilen til alle Oslo småbarns-foreldre.

MrEirik2
13.02.18 21:41
Kompressor-V8: Jeg kom jo nettopp fra BMW 750xi og før den Panamera GTS da jeg vurderte å kjøpe Model S P100D (alternativt 90d).
Da jeg prøvde bilen var det for store forskjeller på følgende områder:
Støydemping, komfort, opplevd kvalitet, seter og utstyr.

Jeg var heller ikke spesielt førnøyd med S85D'en jeg leide en måned i fjor. Altså ikke på støy, men på komfort og fancy ting. Det er jo ingenting fancy med den, utenom drivlinjen og at den popper ut dørhåndtakene når du nærmer deg. 

Men, første dagen var jeg både kvalm og vondt i nakken.

Og jeg hadde en nestenkræsj hvor jeg omtrent kjørte i ræva på noen ut av en rundkjøring med svingete vei.
Jeg fikk jo 90kmt, og de som hadde kjørt ut av rundkjøringen før meg hadde ikke klart mer enn 40kmt sikkert på de 150 meterne. Da var bremsepedalen nesten gjennom gulvet og full ABS, mens jeg stirret inn i rompa på en V70 dieselslappfisk.

0-100 på 4,4sek er ganske insane egentlig. I hvert fall i starten.

rosmebraad
13.02.18 21:48

Jeg skulle hørt hva BR hadde sagt om han leverte inn gamle Buicker (og gamle Capricer) til service og fikk en Tesla Model X til lånebil! 
("Støyende, nymotens plastikkbil"?)

(Scenarioet er lite sannsynlig da gamle Buicker for det første trenger veldig lite verkstedjobb samt at BR gjør det meste selv?)

MrEirik2
13.02.18 21:51
rosmebraad: Jeg skulle hørt hva BR hadde sagt om han leverte inn gamle Buicker

Ja, hvem her har klart å mobbe vekk han? Hvem er den skyldige?

perchri
perchriInnlegg: 7932
13.02.18 21:52
MrEirik2: Jeg savner Teslaen min

Vent til det virkelig begynner med feil....etter garranti tida.

rosmebraad
13.02.18 21:54
MrEirik2: Ja, hvem her har klart å mobbe vekk han? Hvem er den skyldige?

Det lurer jeg også på, kom tilbake, BR!!!! 

Småtrist å se bilder fra New York der Prius og Nissan NV-200 utgjør storedeler av taxiparken. 

Det var andre tider da CAPRICE regjerte New York taxi, med V8 bensin! 

MrEirik2
13.02.18 21:56
perchri: Vent til det virkelig begynner med feil....etter garranti tida.

Slipper i hvert fall å stri med katalysatorer, turboer, luftmassemålere, dieselpumper og andre fossil problemer da.

Og garanti til 2026 på drivlinje. Helt innafor det :) Tviler sterkt på at jeg har den bilen i 8 år 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30542
13.02.18 21:59

Du har det ikke så ille som du skal ha det til. Alfaen har vært på verksted i over fem uker med en diffus elektrofeil og i mellomtiden har jeg reist kollektivt. Jeg savner å ikke kjenne lukten av andre folk når jeg går utenfor døra. 

rosmebraad
13.02.18 22:02
MrEirik2: Slipper i hvert fall å stri med katalysatorer, turboer, luftmassemålere, dieselpumper og andre fossil problemer da.

Litt relatert til forrige innlegg: Hvorfor har ikke Tesla erobret NY Taxi? 
Er den for dyr?

Capricene holdt jo, med bensin automat og skyhøyt bensinfobruk, klarer ikke Tesla matche den holdbarheten og totaløkonomien?

Kompressor-V8
13.02.18 22:04

0-100 på 4,4 er raskt, tror raskeste jeg har eid av biler 0-100 er Panamera GTS med 430hk V8 med helt utrolig lyd og 4wd-launch control. Den var oppgitt til 4,5 sek. Men insane var det ikke. P100D derimot. Det er ekstremt. Kjennes en god del raskere enn Panamera turbo 550hk, 997 turbo som jeg ble helt utrolig sjokkert av da jeg gav på (0-100 på 3,6) og alt annet bleknet fra o-100 aks i forhold til P100D sine 2,6 sek. Den var så rask at madammen sa jeg ikke fikk lov til å kjøpe den fordi hun ville være redd for at jeg kjørte meg ihjel.

Jeg var i New York i fjor og de fleste taxier var blitt så slitne at jeg valgte uber black overalt. Hadde vært moro med BR tilbake her ja.

(Innlegget ble redigert 13.02.18 22:08)

Jan
13.02.18 22:09
blist: Hvordan har det gått med stakkarene i de tre barnesetene som er vant med nesegrus beundring fra sine medsøsken i barnehagen - å utsette småbarn for en Volvo V60 kan vel gi alvorlige traumer samt i sin ytterste konsekvens fremkalle varig svekkede sjelsevner ...

Nesten så jeg får dårlig samvittighet for mine tre, som ikke er så små lenger.

De tilbragte sine første år bak i en VW Boble, før vi oppgraderte til en SAAB 99. Til tross for dette, har det blitt trygge voksne, av alle tre.

MrEirik2
13.02.18 22:12

Forskjellen mellom P og vanlig S tesla er jo faktisk ganske stor

Men tingen som du nevner også, launch control. Du har ikke det på Tesla, du får 4,4 sek hver gang alikvell. I alle hastigheter og uten lag. Helt overbevist om at du aldri kjørt rundt å brukte launch control hver gang. Men S'en var jo bare å gi flat pedal så ble det like raskt som andre fossiler med launch.

Så opplevelsen er nok at S er mye mer brutal enn Panemera GTS i normale hastigheter.

MrEirik2
13.02.18 22:19
rosmebraad: Litt relatert til forrige innlegg: Hvorfor har ikke Tesla erobret NY Taxi? Er den for dyr?

Var ikke klar over at de kjørte Nissan engang jeg. Merkelig valg da, veldig kort rekkevidde (pre 2018), og veldig treg lading. 

Må jo være ekstremt dyrt å kjøre caprice om det skal lønne. 1 caprice blir vel i praksis det samme som 2 Nissan, da en må lade like mye som den kjører

rosmebraad
13.02.18 22:20
Jan: De tilbragte sine første år bak i en VW Boble, før vi oppgraderte til en SAAB 99. Til tross for dette, har det blitt trygge voksne, av alle tre.

De får kompensere ved å ta en ekstra runde eller tre gjennom taxfree'n. 

Forøvrig er en av mine "noier" kollisjonssikkerhet. 
Selv om jeg har kjørt kollisjonsfritt i over 20 år, er jeg stadig klar over at man kan ryke til når som helst, og at dette er en risiko fører og passasjerer tar i varierende grad, ofte uten å tenke over det selv. 

Den sosiologiske faren er at barn og andre tror at man skal sammenlignes med dem som har god råd i nærområdet.......   selv om man lever med lav eller middels inntekt i Norge glemmer mange at det er lyxiga liv i global sammenheng. 
Barna burde heller lære å sette pris på rent vann og rikelig med mat og gode muligheter til å kunne både si og skrive hva man syns om de styrende.........

Kompressor-V8
13.02.18 22:21

Er ganske stor forskjell på p100d og 100d ja. P100d kan stilles inn til å være 100d eller 75d eller alle andre Model s ytelser inne i skjermen. Så da merker man godt forskjell. Den blir ikke voldsomt treg selv som 60d heller.

Akkurat der skal Porsche ha skryt med sin PDK. Den reagerte lynraskt dersom man skulle gi på også uten launch control. Følte launch control bare var en gimmik for å klemme ut en siste ekstra tiendel. Så liten forskjell var det. Og den føltes langt mer brutal og direkte enn f eks den i 750xi som hadde mer det velkjente «lagget», selv om 6 trinns ZF var kjapp i den også. 750xi gjorde 0-100 på 5,3 sek, men var nok likevel bittelitt raskere fra 50-60km/t og opp. Særlig over 100km/t pga massivt dreiemoment fra dobbel-turbo som GTS var velsignet å ikke ha. Men girskiftene i PDK er lynkjappe. Og man kjente ikke draget på samme måte i 7-serien pga mer komfort og bedre støydemping. GTS var en helt speselt rå sports-luksusbil. Mer enn nok komfort og sportslighet meget nære 911 for sin størrelse/vekt å være. Vi får nok aldri biler med slik herlig selvpustende lyd igjen i disse turbotider og etterhvert kanskje også elbiltider.

Poenget med GTS er uansett ikke aksellerasjonen, der er turbo og turbo S overlegne. Men på motorlyd og kjøreopplevelse var GTS i særklasse. Her er en som leker og man hører den gromme lyden. Og den er mer enn rask nok til 100. Kjørte bittelitt fra en P85+ ut av et lyskryss og dro litt i fra helt opp til 120 da vi gav oss. Da hadde jeg 4 personer (modern og et bilinteressert vennepar av henne i 60 årene) i bilen :-)

Herregud som jeg savner den bilen! Ett år siden jeg solgte den nå. Skulle nok ikke solgt den. Må kanskje ha en tilbake, men muligens da en facelift med LED lys og så mye utstyr som mulig.

(Innlegget ble redigert 13.02.18 22:33)

Jan
13.02.18 22:22
rosmebraad: Litt relatert til forrige innlegg: Hvorfor har ikke Tesla erobret NY Taxi? 
Er den for dyr?

Den er nok det. Å bruke en 100.000$ car som taxi, er nok ganske utenkelig i NY. Jeg vil tippe at en Prius eller NV 200 koster rundt 20.000$

Jeg har hatt mange amerikanere i bilen, som er sjokkert over hvor dyre biler vi bruker som taxi og skolebiler.

En taxisjåfør jeg snakket med i Amsterdam, som kjørte Tesla, og var lite fornøyd, sa at han kunne kjøpt 2 stk MB E klasse for samme prisen. Det sier litt om hvor spesielt det norske elbilmarkedet er.

rosmebraad
13.02.18 22:23
MrEirik2: Var ikke klar over at de kjørte Nissan engang jeg. Merkelig valg da, veldig kort rekkevidde (pre 2018), og veldig treg lading.

Husk at elbil bare er en taxfreegreie i Norge, NYC Taxi kjører nok Nissan med BENSINMOTOR. 

Uansett et odde valg. 

Caprice var jo veldig utbredt i USA som taxi i sin tid, nordmenn flest skremmes av forbruket på sånne. 

MrEirik2
13.02.18 22:30
Jan: Den er nok det. Å bruke en 100.000$ car som taxi, er nok ganske utenkelig i NY. Jeg vil tippe at en Prius eller NV 200 koster rundt 20.000$

Alle går rundt å tror at Tesla koster så mye mer enn det gjør. Hva kommer det av? 

Tesla S starter på 62 000$ i USA, og du får ganske heftig subsidering (ekte subsidering) i enkelte stater, i tillegg til føderalt, som gjør at den nærmer seg 50 000$

Jan
13.02.18 22:44
MrEirik2: Alle går rundt å tror at Tesla koster så mye mer enn det gjør. Hva kommer det av?

Taxisjåføren jeg snakket med i Amsterdam, hadde betalt 100.000 € for Model S en sin. Det er alvorlig mye penger når en E klasse stv koster halvparten.

MrEirik2
13.02.18 22:51
Jan: Taxisjåføren jeg snakket med i Amsterdam, hadde betalt 100.000 € for Model S en sin. Det er alvorlig mye penger når en E klasse stv koster halvparten.

Var rettet til han som snakket om NY. Og alle de jeg møter som omtaler Model X som en millionbil i Norge. Nederland var ganske dyrt faktisk ser jeg.

Model S regnestykke i Norge:

626 820kr, startpris.
- 140 000kr i spart drivstoff og bompenger over 5 år.
= 486 820,-

I tillegg så har Tesla rentekampanjer, f. eks som jeg fikk, 0,29% effektiv rente. Som gir 80 000kr til spart over 5 år.

Og vipps så begynner en Tesla S å nærme seg 400 000kr. 

Også kommer verditapet, som er vesentlig mye mindre på Tesla enn på A4.

Se der beviste jeg at alle som kjøper Passat'er og A4'er har gjort et dårlig økonomisk valg og fått en dårligere bil. 

(Innlegget ble redigert 13.02.18 22:55)

rosmebraad
13.02.18 22:56
MrEirik2: 626 820kr, startpris.
- 140 000kr i spart drivstoff og bompenger over 5 år.
= 486 820,-

Det er jo noe søkt å regne utgifts-fritak/besparelser?

Hva med:
Kjøp nye joggesko:
1500 kr.

Gå på en to timers spasertur ukentlig fremfor å gå på restaurant:
Spar 1500 i restaurantpenger i uken. 

52x1500= store penger spart på et år på å kjøpe joggesko! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg