Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla'en på rep

NYTT TEMA
HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
13.02.18 23:07
Kompressor-V8: Jeg kom jo nettopp fra BMW 750xi og før den Panamera GTS da jeg vurderte å kjøpe Model S P100D (alternativt 90d). Da jeg prøvde bilen var det for store forskjeller på følgende områder: Støydemping, komfort, opplevd kvalitet, seter og utstyr. Men på aksellerasjon var Teslaen helt overlegen (trolig kvikkeste bilen jeg har kjørt) og den kjører mer enn bra nok. Man kjører gratis overalt og dessuten gjerne i kollektivfeltet. Men jeg ble ikke engasjert i bilen og fikk ikke lyst til å kjøre bare for å kjøre.

Her er jeg helt enig med deg, selv om jeg kom fra en 70-tallsflåte, så må jeg si at støydemping og komfort var under enhver kritikk i Model X. Finishen var også rimelig elendig til å være en bil i denne prisklassen, en 2002 Chevrolet Tahoe har bedre finish utvendig og til dels innvendig...

Men akselrasjonen var bra, dog noe kjedelig i lengden.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15950
13.02.18 23:08
rosmebraad: Det er jo noe søkt å regne utgifts-fritak/besparelser?Hva med:Kjøp nye joggesko:1500 kr.

Tror ikke sammenligningen din er helt gyldig. 

Du kan heller tenke på hele Norge som kjøpte diesel i 2012, fordi det var 2-3kr billigere å kjøre pr mil. Så kommer elbilene og sparer 6-7-8kr til pr mil.

Det gjør utslag. I tillegg til alle andre fordeler elbiler har, og etter hvert de veldig få bakdelene.

 

fcuk
fcukInnlegg: 15419
14.02.18 06:48
HarleyEarl: en 2002 Chevrolet Tahoe har bedre finish utvendig og til dels innvendig...

Ehhh. Nei, ikke engang i nærheten. Du kan si mye om Model X, men en 2002 Tahoe, nei, den er ikke i nærheten engang

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
14.02.18 09:27
MrEirik2: Model S regnestykke i Norge:
626 820kr, startpris.- 140 000kr i spart drivstoff og bompenger over 5 år.= 486 820,-

Ikke rart Tesla selger som hakka møkk når dette er kjøpernes regneferdigheter... Og bedre blir det vel ikke av at Tesla selv reklamerer med nettopp slik måte å regne på.

ksb
ksbInnlegg: 82
14.02.18 09:35
rosmebraad: Husk at elbil bare er en taxfreegreie i Norge, NYC Taxi kjører nok Nissan med BENSINMOTOR.

Hehe, ja, er nok et eksempel på de særnorske elbilbrillene vi ser verden gjennom når man glemmer at Nissan NV200/Evalia primært er en bensin-/dieselbil i resten av verden...:)

(Det har jo eksistert i ganske mange år i Norge som fossilbil med 1.6 bensin eller 1.5 diesel fra Renault før el-varianten dukket opp.)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15950
14.02.18 10:38
barnimagen: Ikke rart Tesla selger som hakka møkk når dette er kjøpernes regneferdigheter

Hyggelig kommentarer, elsker VGD, folk angriper bare person uten å komme med noen motargumenter.

Du er en idiot.

Og ja, det er Tesla sitt eget regnestykke. 

blist
blistInnlegg: 1305
14.02.18 10:48
Kompressor-V8: Teslaen helt overlegen

Jeg lurer på hva dere bruker bilene deres til ; kjører dere bare 0-100 i barnslig glede innenfor Oslos ringveissystem ?

Jeg opplever ikke Tesla'er som spesielt raske ; på  E6 sør for Svinesund kryr det av Tesla'er i 110 eller under, og når polkøen forsvinner inn til Strømstad er det slutt på Tesla'er også - det ser ut til å være langt frem til fraværet av rekkeviddeangst i elbiler.

blist
blistInnlegg: 1305
14.02.18 10:52
MrEirik2: idiot

Når rentesatsen på billånet er med på å bestemme bilvalget begynner man å nærme seg noe i den retningen.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2612
14.02.18 10:59

Nåja, jeg har sett mange RS4 og 6 på motorveiene i og rundt Oslo langt under fartsgrensa. Det er langt mer haram enn trege Teslaer.

Men ærlig talt MrEirik, er du overrasket over tonen folk har mot deg når du åpenbart er her for å provosere?

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
14.02.18 11:08
MrEirik2: Hyggelig kommentarer, elsker VGD, folk angriper bare person uten å komme med noen motargumenter.
Du er en idiot.

Bare hyggelig! Og ja, jeg er en idiot :)

Motargumentet var så åpenbart at jeg håpte jeg slapp å forklare det. Men her har du det:

En bil (eller annen gjenstand for øvrig) blir aldri billigere av at man sparer driftsutgifter. 680 000 kroner ut er 680 000 kroner ut. Det er summen, uansett om det er en bil på batterier eller fossilt brennstoff. Besparelsen går heller på totalregnestykket (Total Cost of Ownership som det så fint heter). Det blir når man kalkulerer inn alt hva bilen vil/har koste(t) å eie. Da trekker man inn verdifall, drivstoff/strøm, service, vedlikehold, reparasjoner, bom, ferge, parkering, årsavgift, forsikring, finansieringskostnad etc.

Teslas håpløse måte å regne på, hvor de trekker fra drivstoffbesparelse fra prisen på bilen, uten at kjøper faktisk får denne rabatten, har de fått påpakning for. Tesla responderte ved å fremdeles vise pris fratrukket drivstoff- og bom-besparelse, men ved å ha denne prisen i mindre skrift enn selve bilprisen. Fremdeles en løgnerisk måte å fremstille pris på, men de har sluppet unna med det.

Fornøyd?

VGstig
VGstigInnlegg: 1085
14.02.18 13:11
barnimagen: regneferdigheter

Tenkte det samme. Alle prøver å sette seg selv i et godt lys, men til og med elbil.no er ærlig på at Tesla ikke er noen rimelig bil. Uansett hvordan man vrir og vender på det koster den dobbelt så mye som en bil i Golf-klassen.

Jeg har bestilt en e-Golf som jeg skal betale kr 3000 for hver måned. En kollega av meg betaler det dobbelte for en Tesla.

Ribba
RibbaInnlegg: 34832
14.02.18 13:15
MrEirik2: 626 820kr, startpris.
- 140 000kr i spart drivstoff og bompenger over 5 år.
= 486 820,-

Morsomt å se at du kaller alle andre for idioter når du setter opp et slikt regnestykke.

(Innlegget ble redigert 14.02.18 13:16)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10958
14.02.18 13:57
Ribba: Morsomt å se at du kaller alle andre for idioter når du setter opp et slikt regnestykke.

Han har ikke satt det opp, det er kopiert fra markedsføringen Tesla bruker på sine hjemmesider.

Markedsføring = reklame = salgsutløsende påstander = sannheter med modifikasjoner

Mange går fem på og tror faktisk på det som ytres, noen bruker det for å forsvare egne valg, jeg tipper MrE hører med til siste kategori.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10958
14.02.18 14:00
JackNapier: Men ærlig talt MrEirik, er du overrasket over tonen folk har mot deg når du åpenbart er her for å provosere

Autocorrect slo inn når du skrev dette, provosere skulle vel være predikere

Det er ofte slik at selv IS-sympatisører blir statister når fanboys av en eller annen ting/sak/merkevare skal komme med sitt. Det være seg folk som liker Apple, ulike konspirasjonsteorier, diverse religiøse overbevisninger eller siste skudd på stammen, Tesla.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5027
14.02.18 16:00
MrEirik2: Slipper i hvert fall å stri med katalysatorer, turboer, luftmassemålere, dieselpumper og andre fossil problemer da.

Ja, slike ting som skjer etter 300 000km og så etter 600 000 km.

jaja, vi sliter med det.

Samme  med den vannvitige dyre ooljeskiftet (900,- med pollenfilter og luftfilter) vært 2 år.

 

Men verksted?? hva skal du ha bilen der for? Er det dårlig kvalitet?

Hvorfor virker den ikke?

Hva skal du med 42" skjerm for å rygge?

Hvorfor skal du kjøre så fort? Alle biler klarer fartsgrensa..

Mener, jeg forstår virkelig ikke problemene dine.

Min Fossil bil, har siden Okt. 2014 kosta meg igjennomsnitt 3 300,- pr måned, inkludert diesel, forsikring, service og reprasjoner, dekk og bommpenger og veiavgifter.

Det er halvparten av bare lånet på en Tesla.

Og i tilegg koster det 100 000,- å få bra nok strøm kapasitet i Boretslag garasjen. For meg er slikt bare tullete galskap. Og eneste en "sparer" er 1 000- pr måned i bomutgifter...

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13179
14.02.18 17:49
Kompressor-V8: Den reagerte lynraskt dersom man skulle gi på også uten launch control. Følte launch control bare var en gimmik for å klemme ut en siste ekstra tiendel.

Launch control gir vel egentlig bare raskere akselerasjon fra 0 til 30. 

Ribba
RibbaInnlegg: 34832
14.02.18 19:25
Larsabal: Han har ikke satt det opp, det er kopiert fra markedsføringen Tesla bruker på sine hjemmesider. Markedsføring = reklame = salgsutløsende påstander = sannheter med modifikasjoner Mange går fem på og tror faktisk på det som ytres, noen bruker det for å forsvare egne valg, jeg tipper MrE hører med til siste kategori.

Litt som PR-avdelingen i toppetasjen min sa. Altså om jeg brukte 750k på en Focus RS, så slapp jeg å bruke 750k på oppusning av boligen.

Ergo, gratis bil :-)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15950
14.02.18 20:15
blist: Når rentesatsen på billånet er med på å bestemme bilvalget begynner man å nærme seg noe i den retningen.

Hvorfor det? Jeg er utdannet økonom og ser alltid komplett regnestykke i alle sammenhenger.

Det er kanskje grunnen til at jeg har 2 leiligheter, båt, Tesla og en skokk med kids. 

Så jeg anser meg selv som ganske flink med penger.

 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
15.02.18 00:14
fcuk: Ehhh. Nei, ikke engang i nærheten. Du kan si mye om Model X, men en 2002 Tahoe, nei, den er ikke i nærheten engang

Har du sett panelgapene og listverket på Model X? Listverket satt ikke en gang fast.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
15.02.18 00:28
MrEirik2: 626 820kr, startpris.
- 140 000kr i spart drivstoff og bompenger over 5 år.
= 486 820,-

Jeg har et enda bedre regnestykke. Du går og kjøper deg en stk. halvsliten Jeep Grand Cherokee med V8. Da har du ca. 600.000 kr du kan bruke på evt. reparasjoner og bensinfylling. Slå den!

Setter du de 600.000 kronene inn i et fond på Nordnet så lenge, så kan er avkastnigen (10% går helt fint, trenger ikke følge meg heller) høyere enn hva bilen koster pr. år.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
15.02.18 07:53

Gammel Grand Cherokee er meget billig i drift, om vi ser bort fra selve bensinforbruket :-)

Alt jeg har gjort med den bilen som jeg fikk til «prisen av et hengerfeste på 7-serien» de relativt få 2500km jeg har kjørt på ett år er fylle en del bensin (kjørecomputeren står på 2 liter pr mil på min bykjøring, men tror det er enda litt mer), spylervæske, etterfylt litt olje en gang og bittelitt frostvæske etter å ha sjekket den. Nå er riktignok km-stand bare rett over 150.000km. Og det er en norsk eier som hadde den fra ny til ca 2015. Da var det en (BR-type) med verkstedskunnskaper som kjøpte den så absolutt alt virker unntatt fjernstyring til sentrallås fra nøkkelen. Nypris på 5 seters Grand Cherokee 5,2 limited i 1997 står hos skatteetaten kr 935.000 (listepris før ekstrautstyr). Det var mer enn jeg trodde. Porsche 911 996 som kom i 1998 kostet i 1998 listepris fra kr 1.096.000 til sammenligning. Og en MB E 320+ fra kr 799.000, så ikke rart det ble solgt flest varebiler av 90-talls børstraktoren Grand Cherokee.

Men det eneste som er bedre på den bilen enn Teslaene jeg har prøvd er sjarm, V8-lyd, fremkommelighet, trekkraft, bakkeklaring, seter, støydemping fra hjulhusene (vindstøy er det mye av) og tildels fjæringskomfort. Ellers er den ikke i nærheten, selv om de begge er fra USA.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 08:03)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
15.02.18 08:06

Passformen eksteriørt med glipper mellom karosseriplater er forresten upåklagelig fint på Grand Cherokee. Det eneste er at de ruster i kanalene (også min) og bør bytte disse hvert 5-6. år hvis vinterbruk. 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2062
15.02.18 10:24
MrEirik2: Så jeg fikk en låne bil. En Volvo V60.
Så i dag har jeg
* Gått fra bilen med motoren i gang* Glemt å låse døra* Sitti inni å dratt i dørhåndtaket og ikke skjønt hvorfor døra ikke åpner seg.
Herregud man blir bortskjemt med Tesla X

Dette har jeg helt glemt å kommentere.

Du er jo ikke akkurat første Tesla-eier med leiebil (eller lånebil) som forteller samme skrønehistorien. Men du utelot to standardpunkter som også brukes å trekkes frem:

* "motoren bråker så mye at jeg vurderte å hente hørselsvern"
* "bilen stinker"

Og så pleier mitt oppfølgingsspørsmål å være:
hvis bilen bråker så mye, hvordan i huleste er det da mulig å gå fra bilen med motoren i gang?

blist
blistInnlegg: 1305
15.02.18 11:08
MrEirik2: Jeg er utdannet økonom og ser alltid komplett regnestykke i alle sammenhenger.

Dette utsagnet tyder vel ikke på noen utdannelse i det hele tatt.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30542
15.02.18 11:59
Ribba: Altså om jeg brukte 750k på en Focus RS, så slapp jeg å bruke 750k på oppusning av boligen.

Det er regnestykker som dette som skaper gode kandidater til nobelprisen i man maths. :)

Selv syns jeg det er hyggelig at gamle profiler som MrEirik er tilbake. Om ikke annet kan man kreditere Tesla for å ha holdt liv i VGD Bil.

solitude
solitudeInnlegg: 4621
15.02.18 13:54
MrEirik2: Så i dag har jeg  * Gått fra bilen med motoren i gang
* Glemt å låse døra
* Sitti inni å dratt i dørhåndtaket og ikke skjønt hvorfor døra ikke åpner seg.

Hadde du gått til lege og fortalt han det der, ville han nok si du ikke burde ha førekort. 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15950
15.02.18 16:22
barnimagen: * "motoren bråker så mye at jeg vurderte å hente hørselsvern"* "bilen stinker"

Haha, en Model X kompis jeg snakket med i dag sa akkurat dette om lånebilen han fikk.

Og ja, faktisk, det gjør den. Ekkel diesel. Folk slutt å kjør disse miljøsvinene deres! Spesielt dere som er rasshøl her :D :D 

 

Hilsen Tesla rasshølet

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
15.02.18 17:13
MrEirik2: Ekkel diesel. Folk slutt å kjør disse miljøsvinene deres!

Henter ny dieselbil neste måned, skal passe på å ruse ekstra godt når jeg passerer deg der du står og lader. :)

Jan
JanInnlegg: 4844
15.02.18 17:17
MrEirik2: Haha, en Model X kompis jeg snakket med i dag sa akkurat dette om lånebilen han fikk.

Utrolig at det er snakk om nesten nye biler, som koster en liten formue.

Likevel må eierne stadig utsettes for påkjenningen det er å måtte kjøre andre biler som lånebil. Det virker som om de fleste Teslaeiere er utsatt for slike tilfeller.

Jeg har kjørt flere nye biler enn jeg kan telle, og det har med et unntak (Citroen), aldri vært såpass feil med dem at det har vært behov for lånebil. Ved noen få anledninger har det vært småfeil som har blitt fikset mens jeg tar en kopp kaffe.

Teslafolket må være usedvanlig tålmodige, når de etter å svidd av bortimot en million på ny bil, finner seg i å kjøre rimelige leiebiler i ukevis som erstatning.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 17:17)

Forfun
ForfunInnlegg: 5299
15.02.18 18:10

Jeg fatter ikke at folk er fornøyd når det er så store kvalitetsproblemer. På 4 år har bilen min vært 3 timer på verksted, første service tok 2 timer, andre 1 time. Ingen feil siden ny. Ikke rare behovet for lånebil. På feil nr 3 hadde jeg forventet at de kom hjem til meg med lånebil og tok med seg bilen med feil.

Ser at jeg ikke kan kjøpe Tesla.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg