Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hyundai Kona elektrisk

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24691
27.02.18 18:17

Ikke noe å si på rekkevidden på elbil varianten, men bilen er relativt liten, så noen fullverdig familiebil er heller ikke dette

https://www.dn.no/privat/2018/02/27/1032/Motor/her-er-den-elektriske-kona

Kona kommer med to forskjellige elektriske drivlinjer. Det største batteriet er på 64 kWh som gir en rekkevidde på 470 kilometer. Motoren yter 204 hestekrefter som akselerere den fra null til 100 km/t på 7,6 sekunder.

Den minste batteripakken er på 39 kWh som skal gi en rekkevidde på 300 kilometer. Motoren yter 135 hestekrefter. Dreiemomentet er på 395 newtonmeter for begge motorvarianter. Kona kan med det største batteriet lades via 100 kW lader som sørger for lading til 80 prosent på under en time.

shagalott
shagalottInnlegg: 4402
27.02.18 18:33

Her er det verdt å legge merke til at rekkevidden er etter den nye standarden som er mer troverdig enn NEDC standarden. Ampera-e har 380 km etter den nye standarden, så Kona har bra rekkevidde.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2336
27.02.18 19:49

Står i kø som nr 7000 og ett ellerannet, og kommer nok til å ta den viss jeg ikke må vente i årsvis. Prøvde bensinversjonen og fant den helt ok, og regner elversjonen som mer enn ok. Håper inderlig det blir mulighet for hengerfeste, for da ryker dieseldyret.

VGstig
VGstigInnlegg: 1100
27.02.18 23:49
Fernandovonarb: nr 7000

Nordmenn er rett og slett ville etter elbiler. Ser det er seksten tusen som har forhåndsbestilt Kona. På DinSide er det nesten mer interessant å lese kommentarene enn selve artikkelen. Det er mange som har sterke meninger om batteriteknologi.

Syns Kona ser ganske bra ut. Ikke ulik modellene til Mazda som jeg har hatt sansen for de siste årene.

Fernandovonarb
28.02.18 00:22

Det er ikke så rart elbiler er populært her på berget, når det er ikke er ei krone i avgift på dem. De blir veldig rimelige i forhold til mange andre land. Du får mye for pengene. 

At elbiler er omdiskutert er bare å se her inne. Sterke meninger all mass, men greitt nok. Kjedelig om alle skulle være enige.

Jeg har Ioniq nå, og det er bilen som jeg har vært mest fornøyd med i mitt snart 30 år som bileier. Jeg ser uten tvil alle fordelene det er å kjøpe å bruke en elbil. Dieseldyret vi har, blir brukt minst mulig da Ioniqen overgår den på det aller meste. Det beste for meg var om Ioniq kom med samme drivpakke som Konaen. Skal ikke se bort fra det skjer, men da tar det nok litt tid. Jeg får uansett minst det samme for Ioniqen som det jeg ga for den ennå, så det er fristende å selge den for å kjøre diesel til Kona er leveringsklar. Da vil jeg ha hatt gratis bil i over ett år.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
28.02.18 08:14

Ganske gode tall på denne «Kona». Ikke så voldsomt mye dårligere enn f eks Audi Etron. Audien er riktignok mye kjappere, og har otit ker rekkevidde og ladehastighet, men det er også en dyrere bil.

Kan jo ikke si annet enn at jeg skjønner at de selger i bøtter og spann. Ikke er den grisestygg heller. Gode garantier og gode lademuligheter med bra hastighet.

Folk som gir bengen i hva de kjører vil elske disse bilene. Kun verditap og forsikring er utgiftene frem til de får noen form for avgifter. Og slike elbiler er langt sprekere enn det «vanlige ikke-bilinteresserte folk» er vant med. Det den mangler er riktignok 4wd. Men folk i dette segmentet er kanskje ikke så opptatt av det.

Leaf får nok der en god konkurrent på salgstall ja. Egolf er utkonkurrert, mem selger fortsatt meget bra. I3 selger dårligere (men er en mer trendaktig bybil og en litt mer egen greie). I 2019 og 2020 blir det helt ville elbilsalgstall i Norge, det er nok helt sikkert.

Og i mars 2019 vil det stå nyoppført så mange bomstasjoner her i Oslo at folk vil «få sjokk». 60 stk.

Biler som dette og alle modeller som er på vei - og ikke minst utviklingen av rekkevidde og ladehastighet gjør at jeg undres over om verditapet på de første Audi Etron, Ipace, Teslaer og andre som er tidlig ute kan bli ganske stort fremover. Er det for tidlig å kjøpe skikkelig elbil tro? Umulig å vite, og den som lever får se...

(Innlegget ble redigert 28.02.18 08:24)

Someone
28.02.18 08:35
Kompressor-V8: Audien er riktignok mye kjappere, og har otit ker rekkevidde og ladehastighet, men det er også en dyrere bil.

Audien er jo mye større

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
28.02.18 09:14
Kompressor-V8: Biler som dette og alle modeller som er på vei - og ikke minst utviklingen av rekkevidde og ladehastighet gjør at jeg undres over om verditapet på de første Audi Etron, Ipace, Teslaer og andre som er tidlig ute kan bli ganske stort fremover. Er det for tidlig å kjøpe skikkelig elbil tro?

Jeg hadde vært mer nervøs for å eie en dieselbil nå, enn å eie en elbil. Som du selv sier, elbil kommer til å ta helt av, og det inkluderer nok bruktmarkedet.

Gamle tesla'er på Finn er en het potet i dag. Fordi folk som ikke hadde råd i 2015, har nå råd til en 3 år gammel en. Er jo en drømmebil for de fleste som er vant til Skoda og VW :)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
28.02.18 10:00
VGstig: Nordmenn er rett og slett ville etter elbiler.

Rotårsaken er identifisert; Avgiftsfritak.

Greit nok at dette innebærer mindre eksos, men i disse vedfyringstider utgjør det pent liten forskjell. I Trondheim er man for øvrig tomme for ved, noe som sannsynligvis er en større boost for nærmiljøet.

ksb
ksbInnlegg: 90
28.02.18 10:02
Kompressor-V8: Biler som dette og alle modeller som er på vei - og ikke minst utviklingen av rekkevidde og ladehastighet gjør at jeg undres over om verditapet på de første Audi Etron, Ipace, Teslaer og andre som er tidlig ute kan bli ganske stort fremover. Er det for tidlig å kjøpe skikkelig elbil tro? Umulig å vite, og den som lever får se...

Til det siste: Det vil jo egentlig alltid være for tidlig å kjøpe "skikkelig" elbil. Akkurat som det egentlig er for tidlig å kjøpe "skikkelig" tv, mobiltelefon, pc, eller en hvilken som helst annen teknisk dings. Det vil alltid være noe nytt og bedre som lanseres neste år. Men skal man vente på det perfekte får man aldri kjøpt. Vil alltid være et dilemma hvordan man skal time kjøpet sitt.

Bruktprisene på elbil blir det jo veldig vanskelig å spå om. Fram til nå har jo bruktprisene på elbiler holdt seg veldig godt oppe. Og etter siste runden med økte bomtakster i Oslo tok det jo helt av. Er nok mye psykologi i det markedet også, og kanskje ikke alltid like rasjonelt. Skal man uansett bytte bil, og kan få tak i en elbil som dekker de behovene man har, er det jo greit. Men har man en fungerende fossilbil og kjøper en elbil i tillegg, så kan man fylle mye bensin og kjøre gjennom mange bomstasjoner for selv det en velbrukt trilling koster på bruktmarkedet i dag.

To andre faktorer som vil påvirke bruktmarkedet for elbiler:
- leveringssituasjonen for nye elbiler: I dag er jo klin umulig å få kjøpt en ny elbil med lang rekkevidde (utenom Tesla S/X). Hvis det en gang i 2019/20 blir mulig å bestille seg en 60kwh elbil med anstendig leveringstid, vil nok det presse bruktprisene ned ift dagens kanskje kunstig høye nivå.
- teknologisk utvikling: Utviklingen av elbiler går mer sprangvis enn fossilbiler. Jeg har en 2014-modell bensinbil. En 2018-modell av samme merke og modell representerer ikke noe kvantesprang som gjør at min bil oppleves som utdatert. Men når 60kwh blir den nye standarden (og hvis leveringstiden blir til å leve med), blir dagens noen og tjue kwh biler veldig yesterdays news.

m-sport
m-sportInnlegg: 1813
28.02.18 10:46

Gode spesifikasjoner og håper prisen også blir ok. Dessverre er bilen for liten for en vanlig familie med kun rett over 300l bagasjeromsvolum. Jeg tipper vi har over 50 % elbilandel på salgslistene for 2020. 

Fernandovonarb
28.02.18 11:53

Kan legge ut noen linker for de som er interessert.

Her finner du siste nytt, omtrent med en gang det skjer noe, Elbilmafians tilholdssted:-) 

Hyundai ser ut til å knekt en eller annen kode når det gjelder effektivitet. Den nye Leaf hadde ikke mer rekkevidde enn Ioniq vinterstid, til tross for betydelig større batterikapasitet. Noe Kona kan dra nytte av.

Mange tror at det er samme motor og batteripakke som Ampera i Kona, noe som ikke er korrekt til tross for samme specs. Konaen har mer påkostet variant, eller nyere pakke om du vil. Den er 150kg lettere.

"When compared to the Chevrolet Bolt EV, the Hyundai Kona Electric has some advantages.

It’s a Hyundai, this means that its warranty will be much better. The Kona Electric will be more efficient. It’ll have more recent battery cells (NCM 811), which will make the battery pack at least 150 kg lighter than the one present today in the Bolt EV – with NCM 622 cells. Furthermore, it’ll have a heat pump, especially important in colder places. Being lighter not only makes it more efficient, but will also contribute for better performance (faster acceleration) and increased safety (less stopping distance). Adaptive cruise control. It’s unbelievable that the Bolt EV has the radars needed for AEB (Autonomous Emergency Braking) and it’s lacking adaptive cruise control… Having a entry-level battery option (39,2 kWh) will make it cheaper."

(Innlegget ble redigert 28.02.18 12:00)

VGstig
28.02.18 16:18
Someone: Audien er jo mye større

Ja, Kona er kortere enn Golf, og etron er nesten like lang som A6. Cirka et par klasser opp i størrelse altså. Leaf og e-Golf er vel de mest opplagte konkurrentene. Både på størrelse og pris.

Denne tråden fikk meg imidlertid til å lese meg opp på Hyundai Kona. Syns den virker veldig bra utstyrt. Det gjenstår å prøve den for å finne ut om alt fungerer like smud som vi er vant med fra andre bilmerker.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
28.02.18 17:28
m-sport: Jeg tipper vi har over 50 % elbilandel på salgslistene for 2020.

Og i 2021 skal momsfritaket fjernes så da synker andelen til 30%.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18152
28.02.18 17:55
Iseran2770: Og i 2021 skal momsfritaket fjernes så da synker andelen til 30%.

Blir spennende å se om dette skjer over natten, eller som jeg tror, en gradvis fjerning av fritaket.

Her på vestlandet har Fjord1 nå begynt å ta betalt for elbiler, 50%, på enkelte strekninger(E39). Så fordelene begynner å forsvinne litt etter litt.

VGstig
28.02.18 22:29

For første gang i livet har jeg lest meg opp og sett bilder og videoer av en modell fra Hyundai! Er ikke Kona og CX-3 både i samme klasse og forholdsvis like (se bilder i linkene)? Det er en rød Mazda i nabolaget så den ser jeg ganske ofte. Den ser kanskje litt liten ut, men mulig jeg må ta en nærmere titt en dag.

m-sport
02.03.18 14:51
InternalExile: Her på vestlandet har Fjord1 nå begynt å ta betalt for elbiler, 50%, på enkelte strekninger(E39). Så fordelene begynner å forsvinne litt etter litt.

I praksis så betaler vi ikke noe mer enn tidligere fordi vi slipper å betale for fører. 

m-sport
02.03.18 14:51
Iseran2770: Og i 2021 skal momsfritaket fjernes så da synker andelen til 30%.

Det tviler jeg sterkt på. Om det fjernes i 2021 så skjer det via en gradvis nedtrapping over mange mange år. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
02.03.18 14:59
m-sport: Det tviler jeg sterkt på. Om det fjernes i 2021 så skjer det via en gradvis nedtrapping over mange mange år.

Er det en bekreftelse på at det tar minst 10 år før en elbil kan konkurrere med en dieselbil?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18152
02.03.18 16:53
m-sport: I praksis så betaler vi ikke noe mer enn tidligere fordi vi slipper å betale for fører.

Vel, det er en økning og en start.

Ser vi på Molde - Vestnes, så er det takstsone 12. Der koster en voksen 52,- kroner og en bil 6m 152,- kroner.

Altså en økning fra 52,- kroner til 76,- kroner.

Men mer komplisert blir det, har du Verdikort for kjøretøy så blir forskjellen mye mindre da det gir 50% på kjøretøy og 17% på person. Et Verdikort for person gir også 17%. Men så er minste beløp for Verdikort på person 350,- kroner, mens Verdikort på kjøretøy så må du ut med 3.400,- kroner.

(Innlegget ble redigert 02.03.18 17:02)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35893
02.03.18 17:25

Kan vel si det sånn at jeg ikke vil ha en elbil med mindre enn 100 kWh batteri og heller ikke en laptop som veier mer enn 1 kg.

SUV
SUVInnlegg: 3866
03.03.18 20:45
InternalExile: Ser vi på Molde - Vestnes, så er det takstsone 12. Der koster en voksen 52,- kroner og en bil 6m 152,- kroner.

Jeg så noen fergetakster et sted og oppdaget noe veldig rart. Om man har bil + henger som er inntil 10 meter så må man betale det samme som for 2 biler på 6 meter, og hvis man har biil+ henger som er over 10 meter så må man betale tilsvarende 3x6 meter bil, selv om bil+henger er under 12 meter. Det er jo veldig merkelig at man med for eksempel 11 meters bil+ henger skal betale my mer enn 6+6 meter bil. Særlig fordi to biler gjerne også krever et visst mellomrom mellom seg på ei ferge, mens bil og henger står helt inntil hverandre og man slipper å dirigere inn to kjøretøyer for å få dem tett. En annnen ting er jo at hengere som regel veier mindre enn biler, og ofte er de smalere også.

Om jeg skulle tatt med meg bilen og båthengeren min på ferge så ville det blitt over 10 meter og jeg måtte derfor ha betalt like mye som for 3x6 meter bil. Da er det  greit å ha egen båt så man slipper å ta ferger. Jeg har faktisk kjørt en fergetrase med båten min (og krysset noen fergetraseer), de er avmerket som vei på gps-en min.

M-T
M-TInnlegg: 5121
31.05.18 18:13

Prisen ble sluppet i dag. Rekkevidde på 482 kilometer etter realistisk standard til 325 900 kroner. Her vil nok bare leveringssituasjonen begrense salget. 

https://www.tek.no/artikler/hyundai-kona-priser/438750

Fernandovonarb
01.06.18 00:08

Med kun 2500 biler tilgjengelig i år så blir det laange lister. Står selv som nr 7000 i kø, og er veldig usikker på hvor mange som vil falle fra. Tror nok ikke jeg kan håpe på bil i år hvis jeg signerer kontrakt. Hmmm. Noen andre med kønr som vet hva de skal gjøre?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35893
01.06.18 00:36

Viser bare hvor uhyre liten nisje det er for disse bilene. (Sa noen compliance car?)

(Hyundai hadde fint klart å levere 20000+ Kia ceed med dieselmotor på kort tid.)

Fernandovonarb
01.06.18 00:54

Det er forbi stadiet som nisje vil jeg si. Det handler mer om knapphet på batterier. Alle produsentene sliter med dette, og det må løses før "hele verden" skal ha disse bilene. Enig i sammenligningen med dieselbilvarianter. 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5069
01.06.18 13:49
shagalott: Her er det verdt å legge merke til at rekkevidden er etter den nye standarden som er mer troverdig enn NEDC standarden. Ampera-e har 380 km etter den nye standarden, så Kona har bra rekkevidde.

Dette her forstår jeg ikke.

Hvordan kan dette være bra rekkevidde?

Min bil pr i dag, har dårligrekkevidde, og ligger langt i bakleksa av teknologi, og går under elendig forhistorisk tragedie og dårlig teknologi.

Men selv med den tragiske rekkevidden jeg har, så kjører den 120 mil uten stopp (langkjøring)Hvordan kan godt under halvparten av dette bli bra? Når det  tillegg må bruke mer en 20 min, for å få full rekkevidde igjen.

kalleee
kalleeeInnlegg: 85
03.06.18 00:26
rosmebraad: Kan vel si det sånn at jeg ikke vil ha en elbil med mindre enn 100 kWh batteri

enig der. tror det er litt gambling å kjøpe dyr el bil under 100KW batteri. f.eks. Tesla X med 75D

rett og slett fordi batteriteknologien stadig utvikler seg så fort og det kommer nye konkurrerende modeller markedet i løpet av kort tid. 

f.eks Audi E tron 

Når det gjelder Hyudai Kona kommer den sannsynligvis til å bli salgsuksess her i landet.

Flott pris

Someone
22.06.18 11:01

Utsolgt frem til 2020, selv med "bare" 7000 bestillinger her i landet. Det tyder på at heller ikke Hyundai satser all-in på elektrisk akkurat nå og begrenser produksjonen, frem til de faktisk klarer å produsere dem lønnsomt, akkurat som VW

https://www.dn.no/privat/2018/06/22/1015/Motor/to-ars-ventetid-pa-ny-elbil

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
22.06.18 11:13
Someone: Utsolgt frem til 2020, selv med "bare" 7000 bestillinger her i landet.

Ville vært interessant å se hvor mye de taper pr. bil.

De burde kalt serien ''Limited'', fritt etter Jeep et al.

Edit; Hvem i alle dager venter 2 år på en bil som baserer seg på en teknologi i (etter sigende) revnende utvikling? Den vil jo være utdatert i god tid før bilen er produsert.

(Innlegget ble redigert 22.06.18 11:16)

Klikk for å gå tilbake til toppen