Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hyundai Kona elektrisk

NYTT TEMA
ksb
ksbInnlegg: 98
22.06.18 12:47
KingsRoad: Edit; Hvem i alle dager venter 2 år på en bil som baserer seg på en teknologi i (etter sigende) revnende utvikling? Den vil jo være utdatert i god tid før bilen er produsert.

Men dilemmaet er: Det finnes ingen annen "billig" elbil med 60ish kwh batteri som har kortere leveringstid. (Sett bort fra Tesla S/X, derfor jeg sa "billig".) Og det er ingen utsikter til at ventelistene for å få kjøpt (attraktiv) elbil kommer til å bli kortere framover, heller tvert i mot. Så meget mulig at det lanseres noe i 2020 som setter Kona i skyggen. Men hva kommer leveringstiden på den bilen til å være? Levering i 2023?

Hvordan det gikk med Ampera-e kjenner vi til. 60kwh Leaf vet ingen når kommer, onde tunger har begynt å antyde at den aldri kommer til å komme. Tesla M3 - ja, hvem vet....... . Kia Niro, i hvert fall ikke tidligere og i større antall enn Kona. Og sånn går no dagen...

 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
22.06.18 13:28

Jeg hadde nr 7000 ish og noe, og er forespeilet levering tredje kvartal neste år. Forhandler trodde importør har tatt i når det gjelder levering, og at stipulert tidspunkt er worst case scenario. Nå når tidspunktet er satt så vil kanskje enda flere falle fra og ikke skrive kontrakt, og da rykker jeg nok litt frem i køen. Vi får se. Har frist til midten av Juli med å skrive kontrakt. De første første demobilene kommer i Juli/August.

Litt info på siden. Hyundai er i startgropen for å bygge egen batterifabrikk, siden de ikke vil være avhengig av LG for produksjon og tildeling av batteripakker. Det kan gi utslag i produksjonsfrekvensen i årene som kommer for dem. På høy tid spør du meg. Her skjønte Tesla denne utfordringen tidlig.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16278
22.06.18 15:27
ksb: Tesla M3

Det er det ikke noe som heter - den heter Tesla Model 3.

M3 er noe helt annet, og har vært det siden 1985.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5577
22.06.18 15:47
ksb: Så meget mulig at det lanseres noe i 2020 som setter Kona i skyggen. Men hva kommer leveringstiden på den bilen til å være? Levering i 2023? Hvordan det gikk med Ampera-e kjenner vi til. 60kwh Leaf vet ingen når kommer, onde tunger har begynt å antyde at den aldri kommer til å komme.

Tro det eller ei; Det er faktisk ikke normalen at nye biler skal ha flere års ventetid. Tvert imot, da blir de utdaterte. Det gjelder å selge unna mens varen fortsatt er ettertraktet, noe som taler mot en strupet kapasitet. Med mindre man taper penger pr. produserte enhet...

Du kan jo sammenligne med hvilken som helst annen mer konvensjonell modell med normal produksjon og etterspørsel. Selv nye Nissan Leaf har en produksjon som ligger langt nærmere etterspørselen.

Kapasiteten er åpenbart holdt lav i Kona-tilfellet, av ulike årsaker. Sannsynligvis fordi Hyundai taper penger pr. enhet de selger. Og/eller fordi etterspørselen er fryktelig lav og mindre elastisk enn hos normale biler.

Ampera?! At Opel Ampera ikke selger er fordi PSA ikke ønsker å tape penger på en bil produsert av GM. GM ønsker heller ikke å forsyne PSA med elbiler, uten å ta betalt for dette. Det kan man forstå.

Og selvsagt kommer Leaf 60kwh. Å tro noe annet er pussig, all den tid dette er bekreftet av Nissan. Alufoliehatt-tendenser.

ksb
ksbInnlegg: 98
22.06.18 16:13

Ang M3: Tenkte det var "lov" å forkorte så lenge alle skjønte hva man siktet til. Var ikke meningen å tråkke noen som var glade i BMW på tærne :)

ksb
ksbInnlegg: 98
23.06.18 01:04
KingsRoad: Tro det eller ei; Det er faktisk ikke normalen at nye biler skal ha flere års ventetid. Tvert imot, da blir de utdaterte. Det gjelder å selge unna mens varen fortsatt er ettertraktet, noe som taler mot en strupet kapasitet. Med mindre man taper penger pr. produserte enhet...
Du kan jo sammenligne med hvilken som helst annen mer konvensjonell modell med normal produksjon og etterspørsel. Selv nye Nissan Leaf har en produksjon som ligger langt nærmere etterspørselen.
Kapasiteten er åpenbart holdt lav i Kona-tilfellet, av ulike årsaker. Sannsynligvis fordi Hyundai taper penger pr. enhet de selger. Og/eller fordi etterspørselen er fryktelig lav og mindre elastisk enn hos normale biler.
Ampera?! At Opel Ampera ikke selger er fordi PSA ikke ønsker å tape penger på en bil produsert av GM. GM ønsker heller ikke å forsyne PSA med elbiler, uten å ta betalt for dette. Det kan man forstå.
Og selvsagt kommer Leaf 60kwh. Å tro noe annet er pussig, all den tid dette er bekreftet av Nissan. Alufoliehatt-tendenser.

Men hva som tradisjonelt har vært normalt gjelder ikke for tiden for populære elbiler i Norge. Der har det unormale blitt normalt. Og i det perspektivet er det ikke nødvendigvis idiotisk å sette seg på en laaang venteliste. I fravær av alternativer.

Og for ordens skyld: Det var leveringssituasjonen i Norge og ventelistene i seg selv, og hvordan norske kunder forholdt seg til det jeg refererte til. Jeg sa eller mente ikke noe om de underliggende årsaker, produsentenes prioriteringer, hva de tjener eller taper penger på osv. Har aldri utelukket at du har rett i det du skriver om det.

Alufoliehatt var nå litt voldsomt da. Jeg sa ikke at jeg trodde verken det ene eller det andre. Bare refererte til at det har vært uttrykt tvil. Lanseringen er i hvert fall ikke så rett rundt hjørnet at den nødvendigvis gir grunn til å ditche kønummeret på Kona eller andre uten videre.

(Innlegget ble redigert 23.06.18 01:07)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5577
24.06.18 09:26
ksb: Men hva som tradisjonelt har vært normalt gjelder ikke for tiden for populære elbiler i Norge. Der har det unormale blitt normalt. Og i det perspektivet er det ikke nødvendigvis idiotisk å sette seg på en laaang venteliste. I fravær av alternativer.

Det stemmer. Delvis. Nå har tek.no gått ut med en undersøkelse av ventetid på elbiler senest i går (sannsynligvis motivert av denne tråden^^), og den granskende journalistikken avslører at det ikke er så ekstremt lang ventetid på elbiler, med noen få unntak; https://www.tek.no/artikler/sa-lenge-ma-du-vente-pa-ny-elbil/440304

Selv en splitter ny Leaf er tilgjengelig fra lager.

Så Kona er heller unntaket enn regelen. Tipper årsaken er at Hyundai ikke ønsker å produsere så mange enheter, sannsynligvis grunnet dårlig butikk.

Gå til en hvilken som helst bilforretning og få bestilt en brød og melk-ICE etter eget ønske (som ikke kan plukkes fra lager), så vil du erfare at ventetiden vil være et par måneder fra bestilling til bilen ankommer forhandler. 

Når man ser på hva de ulike produsentene planlegger av BEV, og påstandene om en teknologisk utvikling uten historisk sidestykke, så holder jeg fast på meningen min om at det er en merkelig strategi å forplikte seg til dagens teknologi og prisnivå et par år frem i tid. Om to år er det sikkert en form for moms på disse bilene også (om enn via ESA).

(Innlegget ble redigert 24.06.18 09:30)

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
29.06.18 23:41

I dag ble de første Hyundai Kona levert i Norge, så det er NOEN som er glade, iallfall. Det blir spennende å se om disse bilene svarer til forventningene. Det er en enorm aktivitet på elbilforumet på Kona. Det er generelt interessant å lese hva som skrives om de ulike bilmodellene på forumet. Både Kona og Leaf har daglige innlegg mens andre modeller står stille i flere dager.

Someone
SomeoneInnlegg: 24863
30.06.18 06:02
VGstig: Både Kona og Leaf har daglige innlegg mens andre modeller står stille i flere dager.

Ikke Tesla som generer mest trafikk?

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
30.06.18 10:56
VGstig: I dag ble de første Hyundai Kona levert i Norge, så det er NOEN som er glade,

Spørs om ikke dette er biler som skal brukes til tester for div. medier. Forhandlerne tror jeg ikke får demobilene før tidligst månedskiftet Juli/Aug etter det som er opplyst meg.

Kona EV har enda ikke kjørt en meter av en norsk journalist, noe som i seg selv må være oppsiktsvekkende med tanke på at de første kundene snart får overlevert bilene sine. Det normale er at den første prøvekjøringen skjer minst et halvår før lansering i sydligere strøk.

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
30.06.18 11:39
Someone: Ikke Tesla som generer mest trafikk?

Jo, jeg tror Model S gruser alle andre modeller med et par hundre tusen innlegg. Etter at jeg bestilte e-Golf i høst har jeg stort sett hoppet mellom den (30 000 innlegg) og nye Leaf med 6 000 innlegg. Til sammenligning har Model 3 ti tusen innlegg og Kona tre tusen innlegg. Syns det har vært interessant å se hva det skrives om de ulike modellene. Selv om alle som skriver er subjektive gir det et bilde av eventuelle utfordringer med elbilene.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
30.06.18 11:52

Blir litt feil å bruke elbilform som måleparameter på dette da Tesla har et ti-talls norske Facebook grupper som har svært høy aktivitet.

Meg kjent så skjer det mer på Facebook enn på elbilforum 

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
30.06.18 12:51
MrEirik2: feil å bruke elbilform

Ingen pålitelig forskning fra min side, nei. Syns at elbilforumet var en bra plass å starte på for den som ikke har elbil ennå, og vil lese seg opp så bredt som mulig. Gruppene på Facebook heter for eksempel "Tesla Model S Owners Club" og da blir informasjonen mye smalere. Den eneste gruppen jeg er med i på FB er Audi e-tron Quattro concept.

HpUnited
HpUnitedInnlegg: 1319
30.06.18 17:03

16 stk Hyundai Kona Electric registrert i går. Hyundai Norge sine alle sammen og skal ikke til forhandlere/kunder. De første demo og kundebilene kommer i August. Gleder meg til å få min i okt/nov. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24863
02.07.18 12:20
Fernandovonarb: Kona EV har enda ikke kjørt en meter av en norsk journalist, noe som i seg selv må være oppsiktsvekkende med tanke på at de første kundene snart får overlevert bilene sine.

Prøvekjører Hyundaikunder bilene sine uansett? :-p 

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
12.07.18 10:31

Nå ser det plutselig mørkt ut for denne elbilen også. Markedet i Norge er så stort at leveringstidene går rett i taket hver gang det kommer en ny modell. Nå snakker man nesten tre år frem i tid selv om det bare er skrevet kontrakt på noen få tusen biler.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
12.07.18 10:36

Dette er bare et tegn på at Hyundai er halvhjertet inne med elbiler. De selger dem nok med tap, og begrenser tapet med produksjonen, men høster 100% PR ved å "lansere" produktet.

Model 3 og Nissan Leaf ser ut som får hele markedet alene

VGstig
VGstigInnlegg: 1152
12.07.18 11:51
MrEirik2: Model 3

Model 3 skulle vel komme i fjor så det har ikke gått helt etter planen der heller. Men Nissan Leaf er i en klasse for seg selv. Nå viser det seg at de har vært uheldig med 2. generasjon, og da ser vi hvor vanskelig dette med batteri og bil er.

For meg er for øvrig størrelsen viktig(st). Mulig e-tron er for stor og Kona for liten. Har seriøst sjekket målene på Model 3.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
12.07.18 13:13
MrEirik2: Dette er bare et tegn på at Hyundai er halvhjertet inne med elbiler.

Det er feil. I motsetning til Tesla så selges Ioniq Electric bra i veldig mange land. Det har mye med prisen å gjøre, for i Norge er Tesla akseptabel prismessig hos langt flere enn i andre land. Spesielt Model S selges i bøtter å spann her, mens i de fleste andre land er den uoppnåelig for de fleste.

Ioniq Electric har vel passert 25000 med god margin på verdensbasis, mens det i Norge har havnet en 3-4 tusen bare. Nå er ikke jeg guru på Tesla som deg, men du klarer sikkert å finne sammenlignbare tall for Model S.

Når det er sagt, så er det ille at de ikke klarer å skru opp produksjonen mer. Det har selvsagt med batteritilgangen å gjøre, men jeg vet at det jobbes med saken. Om de tjener eller ikke på bilene sine vil bli bare spekulasjoner. De er nødt til å være langt fremme i denne utviklingen uansett. For fremtiden er elektrisk.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
12.07.18 13:47
Fernandovonarb: Det er feil.

Hva er det som er feil egentlig?

Resten av innlegget ditt handler om Ioniq og Tesla, som er fint nok det, men jeg ser ikke noe sammenheng med nylanseringen av Kona.

 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
12.07.18 14:03
MrEirik2: Hva er det som er feil egentlig?

Du antyder at Hyundai bare er halvhjertet i elbilsatsingen. Det er feil. De satser tungt på det i likhet med mange andre. De vet godt at kravene i fremtiden kommer til å bli skjerpet slik at alternativer til fossilkraft er nødvendig og påkrevd.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
12.07.18 14:26
Fernandovonarb: Du antyder at Hyundai bare er halvhjertet i elbilsatsingen. Det er feil.

Du synes det ja?

Så en produsent som ikke klarer å levere mer enn 7000 biler til Norge på 2 år, går helhjertet inn i elbilmarkedet?

Og 25 000 Ioniq internasjonalt på 2,5 år er ikke veldig mye å skryte av. Det tilsvarer 192 i uken så vidt jeg kommer fram til.

Så kan du sammenligne med en velkjent elbil produsent som går helhjertet inn i markedet, og produserer så blodet spruter. De ligger nå på 5000 av minste bilen, og 2000 av de 2 forrige modellene.

Pr uke.

Som betyr at det Hyundai produserer på et år, gjør de på 2-3 uker.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
12.07.18 14:41

Jeg kommer ikke til å undervurdere det Tesla har gjort. Jeg ser nå at Model S har passert 200.000 stykker som har gått ut porten. Det er egentlig enormt. Dog de har drevet med dette noen år ekstra så de har litt å gå på tidsmessig. Norge er som kjent det største eksportmarkedet for den, i motsetning til det Ioniq og etterhvert Kona vil bli. 

Som sagt så har Hyundai problemer med å fremskaffe nok batterier, fordi dette er noe som de ikke har kontroll på selv. Det vil bli forandring, når de får laget sin egen fabrikk for batteriproduksjon. Dette kommer til å bli en utfordring for de europeiske produsentene også.

(Innlegget ble redigert 12.07.18 14:41)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
12.07.18 22:43

Ser ut om Tesla-Bjørn får en heldagstesttur i morgen.

https://www.youtube.com/watch?v=m96Efu71ACE

Kan bli spennende å se en test av en erfaren elbilist :)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5577
13.07.18 08:24
MrEirik2: Ser ut om Tesla-Bjørn får en heldagstesttur i morgen.

Tesla-Bjørn som kjører Kona hele dagen gjennom.

Et skue jeg bare må få med meg.

Kjøres det live-stream?

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
13.07.18 10:49

Nei, og når jeg følgte med så sier han forsåvidt at han ikke har lov å publisere testen før om noen uker :/

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
13.07.18 11:19

Ordspill Erik, ordspill:-)

Får jeg låne Kona di i kveld osv osv.

Jeg skal se Bjørns test ja. Takk for link. Han er nøye og tester grundig alle mulige ting som er viktige for disse bilene. P.g.a hans hyllest til Ioniq så blir han nå tatt i mot med åpne armer i Hyundai systemet. Det startet ikke sånn når han først ville låne nevnte Ioniq første gangen. 

Hersens Nda'n alle journalister må skrive under på, så vi får ikke se det før 25 Juli.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36754
13.07.18 11:37

Vanlige Hyundaikunder trenger jo ikke prøvekjøre når Teslabjørn gjør det!

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
28.07.18 12:51

Wow, Kona er testet til 51 mil rekkevidde i konstant 90kmt. 

https://www.youtube.com/watch?v=kq3OoZoUZBA

 

Hyundai er veldig flink med å bruke lite strøm pr km. Ligger på halvparten av en Jaguar I-Pace

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2631
28.07.18 21:02

Jeg har lest endel tester nå og forbruket er veldig lavt i forhold til endel andre biler. Det virker som Hyundai har knekt en kode som gjør at forbruket blir veldig bra. Det er nesten Ioniq nivå, noe som er milevis unna eks hva Leaf klarer. Teslabjørn spekulerer på om det er i virkeligheten et 66kW netto batteri i bilen, og ikke 64 som reklamert for. Det er oppløftende rekkevidde tall han kommer opp med.

Jaguar I-Pace har jeg sett ned på 2.15kW/mil ved 90km/t til opp mot nesten 3 kW/mil noe som begrenser rekkevidden til mellom 30-40 mil til tross for digert batteri. Kona og I-Pace kan uansett ikke sammenlignes da de er to forskjellige prisklasser.

Ellers mye plusser når det gjelder motor og drivverk, og noe trekk for støy ved landeveiskjøring. Dekkvalget stilles det også spørsmål ved. De har valgt et billigmerke til bilen som mistenkes å lage mye støy. Jeg gleder meg uansett til å prøve bilen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester