Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Motorlampen lyser oransje på min Volvo XC60 2013

NYTT TEMA
Simba11
Simba11Innlegg: 2
10.03.18 05:57

Motorlampen lyser oransje på min Volvo XC60 2013 modell

Noen som har erfaring med hva feilen kan være? Dieselpartikkelfilteret er det ikke noe feil med, påstår verkstedet. De finner ikke ut av feilen og jeg må betale dyrt for nye feilsøk og utskiftninger av alt mulig for at verkstedet skal finn feilen. Hva kan dette være - noen som har erfaring med at lampen lyser og hva feilen eventuelt kan være? Skal bytte temperatur føleren neste uke, men har ikke trua.. håper på innspill og at noen har opplevde dette før selv på sin Volvo xc60. Vurderer bilbytte nå, begynner å bli dritt lei. 

Fritz187
Fritz187Innlegg: 287
10.03.18 10:57
Simba11: Dieselpartikkelfilteret er det ikke noe feil med, påstår verkstedet

På min forrige bil (første og siste dieselbil) Golf 2.0 TDI opplevde jeg 2 ganger at nettopp motorlampa lyste orange, og da var det partikkelfilteret. Kjørte begge gangene med turtall på 4-5000 omdr. i ca 8 km, så slukket den og det lukta skikkelig svidd.

Sier ikke at du bør gjøre det, men for meg var det løsningen.

Bytta deretter inn ruklet i bensinbil, og lever mye bedre med det.

(Innlegget ble redigert 10.03.18 11:00)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3121
10.03.18 11:40
Simba11: De finner ikke ut av feilen og jeg må betale dyrt for nye feilsøk og utskiftninger av alt mulig for at verkstedet skal finn feilen.

Fra sidelinjen syne jeg ikke det er rimelig at du skal betale for nye feilsøk der de ikke finner feilen.

Er garantien akkurat gått ut? (Det er vel 5 år på Volvo) Når oppstod feilen første gang?

Har vært borti samme feil bl.a. med partikkelfilter, men iflg. verkstedet jeg bruker kan et slikt varsel skyldes en rekke ulike årsaker.

perchri
perchriInnlegg: 7981
12.03.18 08:38
Simba11: Noen som har erfaring med hva feilen kan være? Dieselpartikkelfilteret er det ikke noe feil med, påstår verkstedet. De finner ikke ut av feilen og jeg må betale dyrt for nye feilsøk og utskiftninger av alt mulig for at verkstedet skal finn feilen. Hva kan dette være - noen som har erfaring med at lampen lyser og hva feilen eventuelt kan være? Skal bytte temperatur føleren neste uke, men har ikke trua.. håper på innspill og at noen har opplevde dette før selv på sin Volvo xc60. Vurderer bilbytte nå, begynner å bli dritt lei.

ja, lei blir man. Motorfeil, eller generell feil idikatoren er gul med motorsymboligg. Felles for 80% av feilene som oppstår. Så kommer spørsmålet:  Går bilen upåklagelig selv når denne indikatoren lyser?

Har de skiftet hele kjørecomputer enheten? Hvis ikke, er feilen muligens en "data" port som er deffekt. Dette vil de oppdage dersom de skifter computeren. Hver indikator har en datautgang til den yttre verden. Disse har jeg vært borti har kortsluttet, og gir da et fast lys, som selfølgelig ikke lar seg slukke eller nullstille. På en Chevrolet S10 jeg hadde måtte jeg ta ut daschbordet og lodde av ledningen. Allt fungerte prima som bil, men lampa forstyrret meg. Ny computer kostet kr 12000. Eneste feilen var "porten" til lampa som hadde tatt kvelden. Den påvirket forøvrig ikke computerens arbeid ellers. Bakdelen er jo at du aldri mer vil få opp lampa ved motorfeil, men det vil en jo kjenne på bilen, og lese av med cambussen. Kjørte 5 år med. denne bilen uten videre problemer. Pussig at de ikke får feilanvisning på cambussen? Tyder på overstående feil.Vil tro de har testet en ny computer.....eller?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9444
12.03.18 11:24
KapteinMark: Fra sidelinjen syne jeg ikke det er rimelig at du skal betale for nye feilsøk der de ikke finner feilen.

Syntes du da att det er rimelig att mekanikeren som utfører feilsøkingen, og ikke finner den på 10 minutter. Skal ha lønn for tiden han bruker?  

Hvis mekanikeren som jobber med bilen skal ha lønn for sin tid, hvordan skal verkstedet betale han den lønna? Om dem ikke skal ta betalt for den tiden han brukte.

Forfun
ForfunInnlegg: 5320
12.03.18 13:25
KapteinMark: Fra sidelinjen syne jeg ikke det er rimelig at du skal betale for nye feilsøk der de ikke finner feilen.

Ingen verksted vil ta i en bil hvis de ikke får betalt for jobben. Selvfølgelig kan de avtale fastpris, for dermed å fordele problembilene på de enkle tilfellene. Men så lenge bilen er utenfor garanti vil det koste penger å finne feilen. Denne typen udefinerte feil er hovedgrunn til å ha bil som er innenfor garantitid.

Dessverre er dette en relativt vanlig problemstilling. Udefinerte feil kan ta mye tid å fikse. Kan være så enkelt som dårlig kontakt i en lodding.

sl500
sl500Innlegg: 10898
12.03.18 21:25
Simba11: påstår verkstedet.

Hva med å finne ett verksted som ikke påstår men finner feilen og reparerer den.
Slike som tror ditt og datt for så begyne bytte ut dele dansen til man finner feilen bør du holde deg unna.

Simba11
Simba11Innlegg: 2
12.03.18 21:32

Nå lurer jeg faktisk på om det kan være en feilkobling av batteripolene..? Jeg kan lade bilbatteriet ved å koble batteriet til strømnettet, men verkstedet fortalte at jordingen var feil satt. Kan det være så usannsynlig som dette? Lyset har slukket, men regner med at det kommer på igjen. Så til det store spørsmålet: Har noen av dere der ute opplevd at motorlampen har lyst gult og feilen har vært knyttet til batteriet og koblingen???????? 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1255
12.03.18 23:01
sl500: Hva med å finne ett verksted som ikke påstår men finner feilen og reparerer den.
Slike som tror ditt og datt for så begyne bytte ut dele dansen til man finner feilen bør du holde deg unna.

Helt enig. Verksteder/mekanikere som ikke finner feilen, og i stedet begynner å kaste deler på problemet er sjeldent bra.

(Innlegget ble redigert 12.03.18 23:01)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2188
12.03.18 23:19
HarleyEarl: Verksteder/mekanikere som ikke finner feilen, og i stedet begynner å kaste deler på problemet er sjeldent bra.

Kjenner ei som kjøpte brukt XC90, som dessverre hadde det med å ikke ville starte når den var kald, noen ganger. Kunne ikke stole på bilen.

Da regninga for feilsøking og bytting av deler hos merkeforhandler kom opp i 50.000,- og bilen var like ille, nektet hun å betale mer, og da fant de feilen. En sensor med periodisk feil, som de ikke hadde byttet...

Heldigvis fikk hun dekket mesteparten av regninga av tidligere eier.

HarleyEarl
12.03.18 23:22
xantiasx: Heldigvis fikk hun dekket mesteparten av regninga av tidligere eier.

I dette tilfellet bør verkstedet ta det på sin kappe. Jeg har drevet ganske mye med feilsøking, det være seg både eldre og nyere biler, og så vanskelig er det ikke.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2749
13.03.18 07:52

Hvorfor skal man betale for feilsøking når feilen ikke blir funnet? Da er jo ikke tjenesten utført på noen som helst måte. 

Enda verre er det når verkstedet sier de har funnet feilen og får deg til å betale for reparasjon/utskiftning av del for så å oppdage at feilen fortsatt er der, da har de fortsatt ikke gjort jobben sin.

Dette er en bransje der aktørene i større og større grad får holde på helt i fred da færre og færre kan skifte noe som helst på bilene sine pga kunnskapsnivå og kompleksitet på bilene. I så måte er det på høy tid at man stiller strengere krav til aktørene som skal være profesjonelle. Er jo en grunn til at jeg betaler for å få arbeidet gjort i Norge og ikke Polen eller Litauen...

(Innlegget ble redigert 13.03.18 07:53)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4013
13.03.18 08:39

Interessant poeng av JackNapier.

Det hadde vært best om verksteder fikk betalt på resultat i stedet for timer uansett resultat og heller måtte gi fastpris på jobben dersom de klarte å utbedre feilen. Egentlig litt sprøtt at kunden skal gamble på hvor lang tid bukken bruker på havresekken. Evt en veldig lav timepris for feilsøking og større bonus for å finne feilen og jo raskere jo bedre bonus.

Slike effektivitets-systemer burde det være i advokatbransjen og i flere andre bransjer. Kompetanse og det å faktisk å få til ting bør lønne seg. Og slik er det i min bransje. Er selvsagt langt mer risky for de som jobber i en slik bransje og det blir langt mer prestasjonsstress og mas og folk som sliter og ikke holder ut/får det til, men det er jo flott for forbrukerne. 

Tenke seg å innføre noe sånt i kommune, politikken eller offentlig sektor haha.

(Innlegget ble redigert 13.03.18 08:46)

HarleyEarl
13.03.18 17:58
JackNapier: Dette er en bransje der aktørene i større og større grad får holde på helt i fred da færre og færre kan skifte noe som helst på bilene sine pga kunnskapsnivå og kompleksitet på bilene. I så måte er det på høy tid at man stiller strengere krav til aktørene som skal være profesjonelle. Er jo en grunn til at jeg betaler for å få arbeidet gjort i Norge og ikke Polen eller Litauen...

Det er ikke vanskelig med nye biler. Men når mange mekanikere ikke engang vet hvordan de bruker et multimeter så blir det vanskelig. Kommer ikke feilen opp på dataskjermen etter feilsøking har jeg inntrykk av at svært mange da begynner å bytte deler, nærmest på måfå.

En bil i dag er egentlig ikke noe verre enn en fra 90-tallet. Forskjellen er den at på 90-tallet kunne en f.eks. gå inn og lodde på et kretskort, i dag er det så lite at det må byttes. Greit nok, men det å finne feilen blir mye det samme. Men for å feilsøke her må en i det minste ha litt basic forståelse av hvordan da innsprøytningsanlegget fungerer, hvilke sensorer som påvirker hva osv. I dag skiftes det sensorer, selv sensorer som en enkelt kan ohme for å se om de er innenfor verdiene, uten resultater...

Jan
JanInnlegg: 4952
13.03.18 18:26
HarleyEarl: Helt enig. Verksteder/mekanikere som ikke finner feilen, og i stedet begynner å kaste deler på problemet er sjeldent bra.

Møller, som jeg kjenner best fra nyere tid, har en ordning der de avtaler feilsøking for inntil et visst beløp.

Da får kunden en skriftlig avtale som må signeres. Ganske ryddig synes jeg.

Jeg har også opplevd at de har slått av på regningen når de har tatt feil i første omgang.

Som en annen skriver, er det neppe noen verksteder som vil ta inn en bil til feilsøking uten å få betalt.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16106
13.03.18 18:46
JackNapier: Dette er en bransje der aktørene i større og større grad får holde på helt i fred da færre og færre kan skifte noe som helst på bilene sine pga kunnskapsnivå og kompleksitet på bilene.

Det der er faktisk helt feil. Før måtte man kunne noe bilmekanikk for å justere og fikse ting, som f. eks en forgasser.

I disse dager så plugger man inn en laptop, også får man oftest beskjed om eksakt hvem del som feiler, og som må skiftes.

Det du skriver her hører jeg fra alle gamle bilmekkere, som ikke tør å skru nyere biler. Jeg motbeviste dem gang på gang takket være at jeg har evnen til å laste ned ett ODB2 program og klarer å søke opp en feilkode i google.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2749
13.03.18 18:52

HarleyEarl, snakket om komplisert for hobbymekanikeren, ikke den profesjonelle :-)

MrEirik2
13.03.18 18:56

http://www.ross-tech.com/

Her er til alle med VAG produkt og som ikke skremte av å få litt møkk under neglen.

Der får du serverte feilkoder og beskrivning. Så copy paster du dette inn i Google, så får du oftest en DIY på hvordan man skifter ut nevnte del.

Å skru bil er som å bygge lego, det er bare å følge en oppskrift.

Går du på biltema og kjøper det største verktøysettet og en jekk så klarer du å fikse 99% av alle feil selv.

perchri
perchriInnlegg: 7981
13.03.18 19:25
MrEirik2: Å skru bil er som å bygge lego, det er bare å følge en oppskrift. Går du på biltema og kjøper det største verktøysettet og en jekk så klarer du å fikse 99% av alle feil selv.

Mekanisk er det som på 90 taller. Elektronisk er det nok mye verre når noe går galt. Synonymt med å bytte sensorer på sensorer etc til ting fungerer. Er det flere feil på samme tid er dette ganske håpløst, ute forståelse av hvordan ting virker. Der, mine herrer skorter det alvorlig....   Når selv en spsialist fra fabrikken kom, men måtte returnere uten at bilen så mye som startet, kan man lure.

MrEirik2
13.03.18 19:33
perchri: Elektronisk er det nok mye verre når noe går galt.

Næsj, jeg har byttet et vell av sensorere opp gjennom årene på motorerene i mine biler. Alle har fortalt gjennom OBD2 eksakt hvem som feiler. Nå er det jo ingen regel uten unntak, men i 99% av tilfellene så fungerer dette.

Til og med den Audi 200 TQ fra 1986 jeg eide for en million år siden hadde et ODB system hvor du kunne aktivere 3 lamper som blinket i sekvens og lengde slik at de fortalte deg en feil-kode. Mekanisk innsprøytning så var vel ikke mer enn en håndfull sensorer da.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9444
13.03.18 19:42
JackNapier: Hvorfor skal man betale for feilsøking når feilen ikke blir funnet? Da er jo ikke tjenesten utført på noen som helst måte.

Så om en mekaniker holder på en uke, uten å finne feilen. Skal han da avstå fra lønn?

(Innlegget ble redigert 13.03.18 19:44)

Jan
13.03.18 19:58
JackNapier: Hvorfor skal man betale for feilsøking når feilen ikke blir funnet? Da er jo ikke tjenesten utført på noen som helst måte.

Det samme gjelder hos legen. 

Hvis man oppsøker fastlegen og har noen plager, kan det hende det må mange konsultasjoner til før man får rett diagnose. Likefullt blir man avkrevd egenandel hver gang.

Det er ingen verksteder som jobber etter no cure, no pay prinsippet. Heller ingen leger.

I USA finnes det advokater innen erstatningsrett, som jobber slik, men da stikker de også av med mesteparten av erstatningssummen i sakene de vinner.

Norske advokater som jobber slik, er mer beskjedne.

sl500
13.03.18 20:45

Jeg har en veldig god opplevelse med BOS da ikke taket på bilen min gikk ned.
De feilsøkte sensorene uten å finne feil og mekanikeren sin mageføelse sa at det var noe galt med styreenheten.
Isteden for å lage en haug av timer for å måle seg igjennom alt for å være sikker eller bare bestile ny styreenhet til over 20k hentet mekanikeren en styreenhet fra en kamerat sin bil på kveldstid.
Når jeg fikk høre den historien av kundemotakeren og ble presantert for en regning på 2-3 timer dror jeg rett på polet og kjøpte en pose med klunkende drikke til mekanikeren.
Enestående service

(Innlegget ble redigert 13.03.18 20:49)

sl500
13.03.18 21:00
MrEirik2: Går du på biltema og kjøper det største verktøysettet og en jekk så klarer du å fikse 99% av alle feil selv.

Omtrent det samme som å kjøpe seg ett slips og norges lover så ordner man de fleste rettsaker selv?

Jan
13.03.18 21:03
sl500: Isteden for å lage en haug av timer for å måle seg igjennom alt for å være sikker eller bare bestile ny styreenhet til over 20k hentet mekanikeren en styreenhet fra en kamerat sin bil på kveldstid.

Slike dedikerte mekanikere skulle det vært flere av.

Jan
13.03.18 21:28
MrEirik2: Går du på biltema og kjøper det største verktøysettet og en jekk så klarer du å fikse 99% av alle feil selv.

Hadde du skrevet dette innlegget for 15-20 år siden, hadde jeg vært til dels enig med deg.

Jeg har ganske bred erfaring som hobbymekaniker, på både to- og firehjuls kjøretøy. Dersom jeg hadde hatt tilgang til en verkstedplass og nødvendig utstyr, kunne jeg utført de fleste reparasjoner selv. Jeg har ingen problemer med å fikse feil det er mulig å se med det blotte øye, eller måle seg frem til med et multimeter.

Det er riktignok en del år siden jeg har mekket særlig selv. Bedret økonomi og alder, gjør at det ikke frister særlig å ligge på gårdplassen med en jekk fra Biltema, for å fikse bilen.

Når det begynner å rote seg til med elektronikkfeil og varsellamper som lyser i hytt og pine, følgefeil osv. gir jeg uansett tapt. Det er ikke alltid det hjelper med OBD2 diagnose. Det er ikke alltid denne gir spot on svar på hva som er feil.

Jeg har beskrevet et eksempel på dette i tråden "Dieselhelvete".

MrEirik2
13.03.18 21:36
Jan: Når det begynner å rote seg til med elektronikkfeil og varsellamper som lyser i hytt og pine, følgefeil osv. gir jeg uansett tapt. Det er ikke alltid det hjelper med OBD2 diagnose. Det er ikke alltid denne gir spot on svar på hva som er feil.

Neida, ingen regel uten unntak. Men når den gir en tall kode og en feil på ABS sensor venstre foran, eller xeon light høyde sensor, så er det ganske rett fram å bytte. 

Men jeg ga f i det selv. Fant ut at jeg hadde viktigere ting enn å være bilmekaniker på deltid. Siste økt jeg hadde var en skikkelig oppvask jobb med oljesskift, venstre radiator foran, ekspansjonstank, xeon pærer og ombygging av vindusviskere. Det var i 2015, og det tok siste rest med motivasjon for skruing. 10 timers jobb, som sikkert en proff mekaniker hadde brukt 5 timer på.

Så det har gått i verksted de 3 siste år gitt. Bruker heller tiden med kidsa enn med hobbymekk :)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
13.03.18 21:45
Simba11: Noen som har erfaring med hva feilen kan være?

Aller første punkt. 

Les av displayet i bilen om det ligger en melding der. 

Dernest: Stikk innom der du kjøpte bilen og få de til å koble på et diagnoseinstrument. 

SÅ kan man starte med å få definert hva feilen er. 

Å skifte sensorer og følere på måfå er rett og slett nytteløst. 

Polvendt batteri? 

No way. Da hadde du hatt en grilla bil, som ikke ville vist tegn til å starte. Særlig om det skulle være slik du beskrev her i går kveld. 

Jan
13.03.18 22:04
MrEirik2: Så det har gått i verksted de 3 siste år gitt. Bruker heller tiden med kidsa enn med hobbymekk :)

Vel anvendt tid.

La proffene gjøre jobben. Et godt eksempel på det og en avsporing fra temaet bil : 

Min ene sønn bor to innganger bortenfor meg og i identisk leilighet. For tre-fire år siden byttet han kjøkken, og lillebroren og jeg ble engasjert til dugnad. Det tok 3-4 uker før det nye kjøkkenet var helt ferdig. Et par år senere fant jeg ut at jeg også ville ha nytt kjøkken, og bestilte nytt fra samme leverandør.

Forskjellen var at jeg betalte ca 18.000 for montering. En utrolig flink fyr fra Litauen gjorde jobben på to dager, inklusiv rydding. Han hadde til og med seg egen støvsuger, så alt var klart til bruk 2. dagen.

Det er noe eget med fagfolk, sa mannen, da han gikk på horehus.

Jada, jeg vet at den ikke er politisk korrekt.

Jan
13.03.18 22:05
RickiBK: Polvendt batteri?  No way. Da hadde du hatt en grilla bil, som ikke ville vist tegn til å starte. Særlig om det skulle være slik du beskrev her i går kveld.

Umulig. Da ville ingenting virket.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg