Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har jeg svakt batteri?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
10.03.18 13:06

Jeg har en Lancer stvg. fra 2004,som jeg bare brukert til butikken 1-2 ganger i uka.Da kjører jeg bare 5 km,og lurer på om jeg tapper for mye fra batteriet uten å lade det tilstrekkelig opp med mine korte turer? Har sjekket at det er nok vann over blyplatene.Ved mer enn 10 blå måtte jeg lade opp batteriet 2 gr per uke.

Alt på bilen er elektrisk,speil,vinduer,vifte og tråder bak

Siden jeg hører at motoren drar tyngre ved høyt strømforbruk,setter jeg ikke på trådene bak før bilen er varm,det er den etter ca 15 min på tomgang og full guffe på varmeapparatet og resirkulering.Jeg tar også ut dab fra 12 v og skrur av lyset (parklys)

Bør jeg ta minst en tur på 10-30 km en gang i uka og heller tenke på at bensinen jeg bruker sparer batteriet? 50 kr uka er jo lite for å spare ett batteri til nesten 1000 kr.

Om bilen hadde brukt 1 liter på mila kunne jeg kjørt 3 mil ekstra altså 30 km.(litt over 15 krx3=45 kr,så litt over 3 mil da for 50 kr) Bilen bruker nok ca 0,7.Så da kan vi si ca 4 mil.

SUV
SUVInnlegg: 3789
10.03.18 13:35
gamecrazy: Bør jeg ta minst en tur på 10-30 km en gang i uka og heller tenke på at bensinen jeg bruker sparer batteriet? 50 kr uka er jo lite for å spare ett batteri til nesten 1000 kr.

20 uker (en vinter) med denne prosedyren din så har du brukt like mye på bensin som det et helt nytt batteri som varer i mange år holder. Og så kommer slitasjen på bilen i tillegg. Så det lønner seg nok å kjøpe et nytt bateri hvis det gamle ikke fungerer skikkelig lenger. Alternativt så kan du kjøpe deg en lader og stadig lade det opp for å utsette 1000 kroners-kjøpet.

Eller du kan ta en dyre varianten du nevnte i din forrige tråd med å kjøpe en diger kraftig bil so kan trekke 2 tonn og så leie en bilfrakthenger og sette Lanceren din oppå bilfrakthengeren og ppå en måten kunne kjøre til butikken og putte dagligvarene inn i bagasjerommet på Lanceren før du seter deg inn i trekkbilen og durer hjemover mens du funderer på hvordan du skal få nedbetalt det nye billånet.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5069
10.03.18 20:46
SUV: 20 uker (en vinter) med denne prosedyren din så har du brukt like mye på bensin som det et helt nytt batteri som varer i mange år holder. Og så kommer slitasjen på bilen i tillegg. Så det lønner seg nok å kjøpe et nytt bateri hvis det gamle ikke fungerer skikkelig lenger. Alternativt så kan du kjøpe deg en lader og stadig lade det opp for å utsette 1000 kroners-kjøpet.

Om gamecrazy har mulighet til strøm, der bilen står, så er det absolutt en fordel å lade vær natt.

men om det innebærer å ta batteriet ut av bilen, bære det inn, også lade. Da hadde jeg nøyd meg med det maks 1 gang pr uke, selv om det er enkelt å skru ut batterier i disse bilene.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30569
11.03.18 11:21

Jeg hadde en Lancer en gang. Det du må gjøre er å bytte den ut med en rød Alfa Romeo. Den vil gjøre at folk liker deg bedre, og etter hvert kan du endre sivilstatusen din på VGD til opptatt. 

LOB
LOBInnlegg: 258
11.03.18 16:52

Mener du lade upp batteriet 2 ggr/uke med lader eller med kjøring? Hvis du må lade batteriet med lader så ofta så er batteriet slutt... Ett nytt batteri Koster 800 kr på Biltema. 

sl500
sl500Innlegg: 10898
12.03.18 21:33
SUV: Alternativt så kan du kjøpe deg en lader og stadig lade det opp for å utsette 1000 kroners-kjøpet.

En batterilader koster jo fort nesten like mye som ett nytt batteri.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg