Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mercedes EQC

NYTT TEMA
nometalhorse

nometalhorse
07.05.19 22:19
trew: Så dette blir fremtidens miljøvennlige bilpark som stortinget ønsker; Etter 2025 skal vi alle skal kjører rundt i biler med egenvekt på nesten 2500kg.

Ja, du sier noe.

Og spesielt morsom er det å lese om parkeringsmulighetene i et nytt stort kvartal som bygges i området her.

P-plassene blir i parkeringssystem. Minimumsmålene pr plass er opplyst å bli: Vekt: 2300 kg

Og de skryter av følgende - BREEAM-NOR er en forholdsvis ny måte å miljøsertifisere bygg på og handler om å tenke miljø gjennom absolutt hele byggeprosessen - helt fra planleggingen starter og frem til innflytting.

Noe sier meg at de ikke har fått med hva hva fete batteribiler faktisk veier.

nometalhorse

nometalhorse
07.05.19 22:24
Kompressor-V8: Eqc prøvekjørt.

Leste du saken du linket til? Dato i dag er 7. mai.

Mercedes-Benz satte på forhånd som forutsetning at vi ikke får skrive om hvordan bilen er å kjøre før 15. mai.

Vi skal derfor ikke bevege oss inn på akkurat dette før neste uke

Bill_Babba

Bill_Babba
08.05.19 10:30
nometalhorse: En 2019 BMW X5 med xDrive40i veier 2183 kg, og uten å ha sjekket tipper jeg den er endel større.

Ok, så 3 - 400 Kg ekstra for batteri bilen...

Det er ikke nok til økt veislitasje.

Og av kvalitetsbiler, så spørs det om en merker noe til det når en kjører.

Forfun

Forfun
08.05.19 10:34
Bill_Babba: Og av kvalitetsbiler, så spørs det om en merker noe til det når en kjører.

Merket vekten godt på E-tron. Så tipper ikke eqc er noe bedre. Lavt tyngdepunkt hjelper mye.

Bill_Babba

Bill_Babba
08.05.19 11:18
Forfun: Merket vekten godt på E-tron. Så tipper ikke eqc er noe bedre. Lavt tyngdepunkt hjelper mye.

Sammenligner du med andre av den type biler?

Eller mot personbiler/sportsbiler?

Hm. hva om en tenker i forhold til tradisjonell familiebil

Kompressor-V8

Kompressor-V8
12.05.19 20:17

Noketalhorse skrev:

«Mercedes-Benz satte på forhånd som forutsetning at vi ikke får skrive om hvordan bilen er å kjøre før 15. mai.»

Jeg har prøvekjørt med internasjonal presse og ikke skrevet under på noen verdens ting ;-)

Meget god og presis styrefølelse. Fin komfort til tross for ikke luftfjæring. Meget godt dempet støynivå, også i motorhastigheter. Jeg kjørte med AMG-pakke og 20 tommers sommerhjul. Forbruket ligner e-tron, men synes den mistet batteriprosent litt kjappere. Ikke mye, men litt. Man sitter høyere i bilen og panseret føles litt lavt. I e-tron sitter man mer inne i bilen og e-tron er en større bil som virker litt tyngre. Man merker st man har mer space, også i bredden. Og instrumentpanelet sitter lenger «unna». Men når begge bilene presses trekker e-tron det lengste strået også sportslig sett, da begynner EQC å krenge litt mer. E-tron er også en dyrere bil. Men begge bilene er meget gode. Forskjellene er faktisk mindre enn man skulle tro. Men jeg synes e-tron forsvarer prisdifferansen så vidt. EQC ble 0,5 sekunder raskere til 0-100 ved gjentatte målinger med spesialinstrumenter. Det var hovedsaklig 0-40 den var raskere, ellers var e-tron like sprek.

(Innlegget ble redigert 12.05.19 20:23)

Forfun

Forfun
13.05.19 10:03
Bill_Babba: Sammenligner du med andre av den type biler? Eller mot personbiler/sportsbiler? Hm. hva om en tenker i forhold til tradisjonell familiebil

Så ikke svaret på denne før nå. Jeg sammenligner mot personbiler. Det er segmentet jeg ønsker å kjøpe i.  Vekten i etron var godt merkbar. Har heldigvis ikke så mye erfaring fra SUVer, eneste jeg nylig har kjørt er Q8, og den føltes lettere ut. Men må presiere at den ble ganske pent testet.

For å ta den dølleste bilen jeg har kjørt i det siste, en Oktavia med minste diesel. Alt er dårligere på den enn etron, men merker at bilen er mye lettere.

henlie

henlie
13.05.19 10:10
Forfun: For å ta den dølleste bilen jeg har kjørt i det siste, en Oktavia med minste diesel. Alt er dårligere på den enn etron, men merker at bilen er mye lettere.

Det tviler jeg ikke på, Octavia er jo forholdsvis lett. Octavia er en fin bil til prisen, men men minste dieselmotoren er bare å kaste. 140hk bensin fungerer fint, komfortabel og fin på langkjøring også.

Bill_Babba

Bill_Babba
13.05.19 18:28
Forfun: For å ta den dølleste bilen jeg har kjørt i det siste, en Oktavia med minste diesel. Alt er dårligere på den enn etron, men merker at bilen er mye lettere.

Jeg merker relativt lite til at jeg har den minste motoren i Octavia. Siden jeg ikke har lov til å kjøre fortere en 80. Ikke annet en med de sommerdekka jeg har nå, får jeg ikke bilen til å slippe i rundkjøringer, selv ikke når det regner. 

Vi alle er forskjellige, men jeg ser på slikt som ett pluss.

Men inser jeg må tenke på elektriske biler, spessielt nå som vi kanskje får en lov, som trolig gjør att jeg får ladeplass hjemme.

Men jeg vil ikke ha noe digert dråg, som en merker er ett dråg.

Forfun

Forfun
13.05.19 19:18
Bill_Babba: Vi alle er forskjellige, men jeg ser på slikt som ett pluss.

Beklager språkbruken, var veldig politisk ukorrekt. Bra vi er forskjellige. Det morsomme er at eieren kjøpte bilen etter anbefaling fra meg. Relativt ny bil med firehjulstrekk og akseptabel plass til en pris som var helt ok. På fornuft for pengene får oktavia mye poeng.

Gleder meg til det kommer en elbil som passer min bruk uten å være ett diger dråg (noe jeg frykter EQC er).

M_GmbH

M_GmbH
14.05.19 12:33
Forfun: Gleder meg til det kommer en elbil som passer min bruk uten å være ett diger dråg (noe jeg frykter EQC er).

Kanskje det jeg mest ønsker skulle vært annerledes på min i-Pace. Jeg kunne gjerne redusert rekkevidde en god del og hatt en lettere bil. 300-320 km WLPT hadde vært nok for meg, og da hadde gjerne bilen blitt en del lettere også.

T
G8

Someone

Someone
15.05.19 08:39

Testet nå av Nettavisen og selv om den får skryt på mange områder så får den litt kritikk for å ha litt for mange kompromisser og til tider litt høyt forbruk

https://www.nettavisen.no/livsstil/forsteinntrykk-mercedes-eqc-400/3423681394.html

Kompressor-V8

Kompressor-V8
15.05.19 08:44

Da jeg testet EQC vs e-tron forrige uke så noterte vi at forbruket var ganske likt påde to bilene på en rolig 30 minutters motorveistur der de kjørte i følge.

Resten av dagen var maks akselerasjon og superrask kjøring på svingete veier og da hoppet selvsagt forbruket i begge bilene i taket.

Det virker som at EQC er som e-tron på den måten at første 20-30 min er forbruket høyere enn om man kjører en 2 timers tur. Derfor må man kjøre fra 100%-så nær 0% som mulig for å finne den faktiske rekkevidden, helst samtidig med andre konkurrerende biler.

(Innlegget ble redigert 15.05.19 08:55)

Kompressor-V8

Kompressor-V8
15.05.19 09:06

Her er DN video-test. Embret merket seg det samme som jeg merket med frontsidevinduet.

Hollabaloo

Hollabaloo
15.05.19 19:17

(Innlegget ble redigert 15.05.19 19:17)

Someone

Someone
01.09.20 08:46

Ser det har dukket opp minst en EQC som taxi i Oslo (Oslo Taxi)

Kompressor-V8

Kompressor-V8
03.10.20 07:57

Nå ringte bilselgeren og sa at EQC’n kommer senest innen 2,5 uke så da la jeg ut egolfen på finn. Den ble solgt på under 1 minutt til mer enn prisforlangende. Jeg ble såpass nedringt at jeg måtte justere opp prisen for å få det til å slutte. Tydeligvis populært med egolfer nå. Litt merkelig da de har falt mye tidligere i år og i fjor. 

trondhjem

trondhjem
06.10.20 08:49
Kompressor-V8: Nå ringte bilselgeren og sa at EQC’n kommer senest innen 2,5 uke så da la jeg ut egolfen på finn. Den ble solgt på under 1 minutt til mer enn prisforlangende.

Gratulerer med flott bil. Blir du like fornøyd som meg er det bare å glede seg.

Her er det to overraskende nyheter, nesten et kinderegg dette. Det er gledelig å se at bruktmarkedet for elbiler har tatt seg opp igjen og at Mercedes endelig klarer å levere EQC'er innen rimelig tid.  

Someone

Someone
06.10.20 08:57
Kompressor-V8: Tydeligvis populært med egolfer nå.

Går ikke det meste av kurrante brukbiler unna i disse dager?

Uansett: jeg er litt usikker på om du kommer til en veldig annen konklusjon etter en stund med EQC enn til e-Tron?

Bill_Babba

Bill_Babba
06.10.20 11:45
Forfun: Beklager språkbruken, var veldig politisk ukorrekt. Bra vi er forskjellige. Det morsomme er at eieren kjøpte bilen etter anbefaling fra meg. Relativt ny bil med firehjulstrekk og akseptabel plass til en pris som var helt ok. På fornuft for pengene får oktavia mye poeng.

Du har da aldri hatt ett dårlig språkbruk. Dølle er helt ok å si mot verdens mest forutsigbare bil, når den er levert med minste dieselmotor og 4WD.

Når det gjelder MB EQC har jeg kun sett noen langs veien. Og overasker meg att jeg hører støy fra den, når en kjørte forbi meg. Men blir kanskje slik når en ser på hjula den triller på...

Ellers virker bilen klumpete diger. Tenker nå i forhold til egen garasje.

Jeg må klappe inn speila på min Touran for å komme meg inn!!!

MacanT

MacanT
08.10.20 15:12

Det er elektrisk stemning hos Mercedes-Benz som skal utvide porteføljen med seks nye EQ-modeller.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/10/08/7574958/mercedes-benz-hamrer-den-elektriske-gasspedalen-i-gulvet

AlvaroC

AlvaroC
08.10.20 15:37
MacanT: Det er elektrisk stemning hos Mercedes-Benz som skal utvide porteføljen med seks nye EQ-modeller.

Kort video her, tyder vel kanskje på at EQE også kommer i 2021, selv om EQS er først i kjøen; 

https://www.youtube.com/watch?v=qapqClt0gqY

Kompressor-V8

Kompressor-V8
09.10.20 08:46

Takk takk til gratulasjonene (selv om den er peimært ny konebil).

someone skrev:

«Uansett: jeg er litt usikker på om du kommer til en veldig annen konklusjon etter en stund med EQC enn til e-Tron?»

Kona synes elbil er greit i større grad enn meg, og vi begge synes det er fornuftig med en elbil. Og siden jeg ønsker cabriolet v8 og for tiden S 500 coupeen som bruksbil så passer den godt som supplement. Kona ladet jo egolfen maks en gang i uken, og EQC har ca dobbel rekkevidde av egolf, så det er kun til langturer at hun vil trenge rekkevidden. Den gikk fint tur-retur Bærum-Larvik sommerstid med god margin og høy motorveishastighet uten å lade, så da gjør den nok det ok på den strekningen vinterstid også. Hennes foreldre bor der så hun kjører dit jevnlig. Vi kjører lite til til og fra hytter etc, vi bruker heller båt i fra nærheten av hjemme, og når vi skal på langturer med bil for turens skyld, nytes en sånn tur mye bedre i en av bensinbilene fremfor en elbil. 
Men enkle turer f eks til et spahotell vi av og til er på så kan man fint kjøre elbilen. Og kona savner 4wd og det å kjøre Mercedes og likte elbil-egenskapene i egolfen. Derfor er EQC den perfekte konebil her i gården. Hun syntes e-tronen var for stor og liker Mercedes bedre enn Audi, dessuten har vi hatt e-tron og synes ikke den er like «moderne» som EQC fremstår. 
Jaguar I-Pace er også litt utdatert og litt for spesiell til at hun valgte den.
Hun vurderte derfor EQC opp mot en GLC coupe, men EQC er en mye mer velkjørende og stillegående bil enn GLC og den er langt mer moderne inni. Kjennes nesten som en generasjon nyere. Satser på at vi blir fornøyde og håper den er snill mtp at man skal slippe problemer og feil og tull slik vi hadde på e-tron.

(Innlegget ble redigert 09.10.20 08:48)

trondhjem

trondhjem
27.01.21 14:16
Kompressor-V8: Satser på at vi blir fornøyde og håper den er snill mtp at man skal slippe problemer og feil og tull slik vi hadde på e-tron.

EQC'en havner helt øverst på kundetilfredshetsundersøkelsen til E24 for elbilister med Jaguar iPace hakk i hæl. 

Jeg kan underskrive på det samme, er superfornøyd med bilen. 

PS! Audi Etron havner et stykke bak. 

(Innlegget ble redigert 27.01.21 14:17)

Fernandovonarb

Fernandovonarb
27.01.21 15:36

Alle VAGs sine ELbiler havner i bunnen. Det er ikke godt nytt for dem. Siste feil på ID.3 i dag er en alvorlig bremsefeil. De har store problemer i overgangen til elektrifisering, og det stikker kanskje dypere enn det som er signalisert frem til nå.

Iseran2770

Iseran2770
27.01.21 18:09
Fernandovonarb: De har store problemer

Hvorfor havnet dette innlegget i EQC tråden og ikke i ID.3 tråden. De to modellene kommer ikke engang fra samme konsern.

Fernandovonarb

Fernandovonarb
27.01.21 19:27

Tja. Det var en generell betraktning på listen trondhjem la ut. 

Hollabaloo

Hollabaloo
27.01.21 20:58

EQC - unibrow-bilen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg