Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilkjøper som ikke betaler.

NYTT TEMA
ricky919
ricky919Innlegg: 30
13.03.18 14:00

Kan jeg reise heim til han å skru skiltene av bilen som (jeg var dum nok til å sende med han før jeg fikk pengene)?

Tenker så jeg får levert disse inn og avsluttet forsikringen. 

fcuk
fcukInnlegg: 15431
13.03.18 14:33

Har dere gjennomført omregistering?

wingswest
wingswestInnlegg: 10948
13.03.18 14:40

Om bilen er omregistrert og kjøpekontrakt er underskrevet så kan du ikke det. Da har bilen skiftet eier. At pengene ikke er gjort opp er et kontraktsbrudd, og det er der man må begynne juridisk sett. 
Har du reservenøkkel så kan du jo hente bilen tilbake (ikke på lovlig vis). Men du er ihvertfall sikret at ikke bilen bare plutselig forsvinner. 

ricky919
13.03.18 18:31

Det blei skrevet kontrakt. Omregistreringen er ikke gjennomført da vi ikke fikk logget inn på vegvesenet sine nettsider pga han hadde ikke med telefonen slik han ikke fikk bruke bank id. (det var også forklaringen på hvorfor han ikke kunne vippse, siden han hadde reist ifra telefonen). 

Blir skikkelig forbannet på slik. Det er ikke snakk om mer en 5000,- men det er en prinsippsak. Jeg bruker gjerne det dobbelte for å få han til å gjøre opp for seg. 

Pjot
PjotInnlegg: 516
13.03.18 19:51

Mange sleipe folk, du drar vel ikke uten telefon nå til dags.

Jan
JanInnlegg: 4962
13.03.18 20:28
ricky919: et blei skrevet kontrakt. Omregistreringen er ikke gjennomført da vi ikke fikk logget inn på vegvesenet sine nettsider pga han hadde ikke med telefonen slik han ikke fikk bruke bank id. (det var også forklaringen på hvorfor han ikke kunne vippse, siden han hadde reist ifra telefonen).

Du bør i hvert fall sende inn melding om eierskifte uten kjøpers medvirkning. Da kan du også si opp forsikringen.

Ellers risikerer du at du får postkassen full av bompengeregninger og parkeringsbøter.

ricky919
13.03.18 20:59

Jeg har sendt den elektronisk. Det står at dersom han ikke går inn og signerer innen 10 dager så blir den slettet.

defor jeg tenker det beste er å gå å ta skiltene på bilen slik at han ikke kan kjøre den før alt er i orden?? Kan ikke ha han kjørende rundt på mi forsikring. Å bilen er vell i prinsippet min når jeg ikke har fått penger å han ikke har godkjent eierskifte?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30574
13.03.18 21:23

Hvor lenge er det siden han "kjøpte" bilen? Etter reglene i kjøpsloven § 54 har du som selger rett til å heve kjøpet dersom kjøper ikke betaler. 

Jeg kjenner ikke jussen for hvordan "heving" i et tilfelle som ditt kan foregå, men ville kontaktet forsikringsselskapet, samt politiet for å se om du kan få noe fornuftig svar omkring valg av fremgangsmåte. 

Å vippse over 5000 for en bil er jo gjort på null tid. Jeg hadde kontaktet kjøper og sagt at du vil heve salget dersom han ikke betaler innen feks. fredag. Helgen ville jeg i så fall brukt på å leie en bilhenger og spandert en runde øl på noen kompiser i bytte mot at de blir med og henter den. 

ricky919
13.03.18 21:38

Han hentet bilen i formiddag. Men det er flere grunnen til å tro at han ikke har planer om å gjøre opp for seg. Så jeg ser ikke noe poeng i å vente å se det an. 

"

Jan
JanInnlegg: 4962
13.03.18 21:43
ricky919: Jeg har sendt den elektronisk. Det står at dersom han ikke går inn og signerer innen 10 dager så blir den slettet.

Hvis han ikke har signert, er jo bilen i prinsippet fortsatt din.

Da kan du reise hjem til ham og hente skilter og evt. bilen.

Jeg går ut fra at du vet hvem han er, og hvor han bor.

En jeg kjenner, solgte for mange år siden en billig bil til en kjeltring. Han fikk kontant oppgjør for kjøpesummen, men kjøper sa at han kunne ta det rolig i forhold til omregistrering o.l. Det skulle han ta seg av, noe han ikke gjorde. Resultatet var at kjenningen min fikk postkassen full av parkeringsbøter og bompengeregninger som han måtte betale.

Saken løste seg til slutt ved personlig oppmøte hos kjeltringen.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2188
14.03.18 00:27

Tror du kan gå inn å annulere salgsmeldingen, selger gjorde det på bilen jeg har nå, da de hadde skrevet den på ett firma jeg har, istedenfor privat.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg