Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny bil V90 T8

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17486
23.04.18 12:29
passat06: Ut fra denne testen kan det se ut til at det håpløst idiotiske AWD-systemet fungerer noenlunde bra. I alle fall bedre enn hva den allvitende økonomen synes å tro ;-)

"Det trekker i forhjulene og bilen vil både hit og dit. Det blir noe ratting." 

https://www.dinside.no/motor/det-beste-volvo-kjopet/69353698

"Oisann. Det spinner på bakhjula men jeg kommer meg ikke av flekken. Motoren starter og hjelper til med forhjulene. Ok, dette virket ikke helt premium. Staven trekkes to ganger mot meg. Bilen står i D og kan kjøres."
https://www.dinside.no/motor/ikke-helt-i-mal/69344835

- Som jeg sa, idiotisk! Volvo sin Donald duck løsning virker som laget av noen som har 0 forhold til kjøredynamikk og fremkommelighet. Bare papirhk

MrEirik2
23.04.18 12:31

Og hva i alle dager driver denne xc90'en med her: https://youtu.be/lTP8MKJQY0Y?t=384

Jeg ler. Står fast på en liten dump i sandkassa. HA HA HA

passat06
passat06Innlegg: 1278
23.04.18 13:37
MrEirik2: Og hva i alle dager driver denne xc90'en med her: https://youtu.be/lTP8MKJQY0Y?t=384

Og hvis du gidder å se 10 sekunder lenger så vil du se at den lett kommer over ved å bytte kjøremodus. Altså samme konklusjon som tidligere, rett kjøremodus må velges. 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1417
23.04.18 14:49
passat06: Og hvis du gidder å se 10 sekunder lenger så vil du se at den lett kommer over ved å bytte kjøremodus. Altså samme konklusjon som tidligere, rett kjøremodus må velges.

Joda, men i den sanda der tror jeg at jeg fint kunne kjørt med Jeepen uten å engang koble inn 4WD, hadde i hvertfall ikke trengt sperrer. Hovedproblemet til denne XC90ien er jo at den ikke flekser i det hele tatt omtrent.

blist
blistInnlegg: 1560
23.04.18 16:05
MrEirik2: sandkassa.

Det er vel et velkjent sted for deg å tilbringe tiden..

MrEirik2
23.04.18 20:20
HarleyEarl: Hovedproblemet til denne XC90ien er jo at den ikke flekser i det hele tatt omtrent.

Er det ikke et større problem at forhjulene står stille på denne bilen som visstnok har 4 hjulstrekk?

passat06
23.04.18 20:44

Du er altså overbevist om at også venstre forhjul står stille? Bilen gjør akkurat det alle andre 4wd uten sperrer, inkl Teslaen din, ville gjort i samme situasjon. 

Mulig at du hadde hatt glede av å legge til et par tekniske fag i utdanningen, evt kan du google litt angående hvordan en differensial virker.

(Innlegget ble redigert 23.04.18 20:45)

Jan
JanInnlegg: 5523
23.04.18 21:03
HarleyEarl: Joda, men i den sanda der tror jeg at jeg fint kunne kjørt med Jeepen uten å engang koble inn 4WD, hadde i hvertfall ikke trengt sperrer

Sand kan være skumle greier. Jeg klarte å kjøre meg fast på en helt flat strand i Danmark med BMW 3 serie leiebil.

Heldigvis hadde jeg vett til å tilkalle dyttehjelp i stedet for å prøve å spinne meg løs.

MrEirik2
23.04.18 21:12
passat06: Du er altså overbevist om at også venstre forhjul står stille? Bilen gjør akkurat det alle andre 4wd uten sperrer, inkl Teslaen din, ville gjort i samme situasjon.

Nuuuuuuupe, verken min gamle Audi eller nåværende Tesla kan man deaktivere EDL systemet på. Det er alltid aktivert. Uansett om man har på ESP eller ikke. Kan ikke se for meg ett eneste scenario i verden man ville hatt kun åpne differ uten EDL (eller bedre systemer enn EDL)

Så jeg er 100% overbevist om at volvo T8 4wd er det dårligste 4wd systemet som er mulig å kjøpe i 2018 ja. Ikke det minste tvil.

Men volvo 2018 er fortsatt bedre enn når volvo rotet rundt med viskose differ på sent 90 tallet. Bare synd at T6 og sin haldex er en dullion ganger bedre som 4wd enn den tullehybrid løsningen de har nå.

320hk på forhjula, og nesten ingenting bak. Det er helt idiotisk. Hadde volvo hatt en eneste ingeniør med vett i skallen så hadde gjort det omvendt.

passat06
23.04.18 21:17

Jeg gjentar spørsmålet, står venstre forhjul stille?

Og hvordan i himmelens navn er i så fall logikken bak at for mye hk på forhjulene gjør at de står stille, mens bakhjulene spinner?

For meg, og antagelig de fleste andre, viser videoen at systemet fungerer etter hensikten. Og bedre enn jeg hadde ventet.

PS! Du ville hatt elmotoren foran? Ingeniørene ble nok stoppet av økonomer på grunn av kompleksitet og kostnader.

PS2! Jeg venter ikke noe fornuftig svar på spørsmålene over.

(Innlegget ble redigert 23.04.18 21:24)

MrEirik2
23.04.18 21:23
passat06: Og hvordan i himmelens navn er i så fall logikken bak at for mye hk på forhjulene gjør at de står stille, mens bakhjulene spinner?
For meg, og antagelig de fleste andre, viser videoen at systemet fungerer etter hensikten. Og bedre enn jeg hadde ventet.

Når du akselererer så flyttes vektpunktet i bilen bakover. Som gjør at forhjulene får mindre trykk på seg. Det kan sees ved at bilene ofte løfter seg foran.

400hk bil er en jævlig sprek bil egentlig. Men når 320 av disse er sendt til forhjulene, så flyttes tyngdepunktet så mye at 150hk av disse bare kan gå av med pensjon med engang. Man får aldri brukt dem, med mindre det er varmt og fint, du har rattet helt beint, og du har god gummi. Som betyr noen få sommeruker i året. 

Hadde volvo gjort det omvendt, så kunne man fått brukt alle 400hk hele året, eller når man kjører med piggfrie dekk, eller når det regner, eller når man svinger, eller når man ikke kjører på asfalt. I tillegg så ville torque steer vært omtrent eliminert, om forhjulene bare hadde 80hk å stri med i tillegg til svinging. 

Og ja du kan si "jeg trenger jo ikke 400hk, bla bla bla", men dere (du og volvo) er jo så flinke til å skryte av hvor mange papirhk og fabrikkmålte 0-100 tider. Mens i virkeligheten så blir du sikkert frakjørt av en 250hk Quattro mesteparten av tiden.

(Innlegget ble redigert 23.04.18 21:27)

passat06
23.04.18 21:28

Det er vel neppe akselerasjonen som er problemet i øyeblikket du viser til i videoen.

Og å skryte av hk overlater jeg til andre, selv om disse hk nok er mer målbare og dermed mindre «papirhk» enn hva enkelte andre fabrikanter har prestert å skryte på seg.

(Innlegget ble redigert 23.04.18 21:30)

MrEirik2
23.04.18 21:32
passat06: Det er vel neppe akselerasjonen som er problemet i øyeblikket du viser til i videoen.

Nei problemet jeg viser til er at Volvoen er helt malplassert ute i en sandkasse den aldri burde vært i. Hadde du sammenlignet med en Range Rover så hadde det jo vært like lett match som en Ferrari mot en Volvo 240.

Jeg tok opp real-world problemet til T8. Nemlig den fundamentale idiotiske kontruksjonen med 320hk på forhjulene, og 80 hk bak.

Volvo ingeniører har bare kladdet sammen en bil for å lage noe som kan ha et "hybrid" merke på seg, uten å vie ett gram stolthet i dette arbeidet. 

Flaut!

passat06
24.04.18 08:36
MrEirik2: Nei problemet jeg viser til er at Volvoen er helt malplassert ute i en sandkasse den aldri burde vært i. Hadde du sammenlignet med en Range Rover så hadde det jo vært like lett match som en Ferrari mot en Volvo 240. Jeg tok opp real-world problemet til T8. Nemlig den fundamentale idiotiske kontruksjonen med 320hk på forhjulene, og 80 hk bak.

Det første er vi enige i, og den klarer seg faktisk forbausende bra.

Kan du forklare hvordan du ville løst dette teknisk med forslaget ditt, som går ut på 80 hk foran og 320 hk bak om jeg forstår det riktig?

Ribba
RibbaInnlegg: 35112
24.04.18 09:00
passat06: Kan du forklare hvordan du ville løst dette teknisk med forslaget ditt, som går ut på 80 hk foran og 320 hk bak om jeg forstår det riktig?

Begge motorer foran, men kun elmotoren er koblet til framakslingen. ICE'en er koblet kun til mellomakslingen og dermed bakakslingen.

Ideelt sett burde riktignok da ICE'en vært montert på langs og ikke på tvers samt at framhjulene burde ha vært lengre fram enn de er nå.

passat06
24.04.18 09:14
Ribba: Begge motorer foran, men kun elmotoren er koblet til framakslingen. ICE'en er koblet kun til mellomakslingen og dermed bakakslingen. Ideelt sett burde riktignok da ICE'en vært montert på langs og ikke på tvers samt at framhjulene burde ha vært lengre fram enn de er nå.

Dette ville nok medført en rekke utfordringer mht plass og kompleksitet. Antagelig ville det være umulig på dagens SPA plattform.

Og XC90 er pr i dag den eneste 7 seter 4wd plug-in hybrid, det ville i alle fall vært bare å glemme.

Alt i alt et spørsmål om prioriteringer, og mange ser ut til å like det Volvo har gjort (selv om andre hater det).

m-sport
m-sportInnlegg: 1816
24.04.18 09:32

Jeg har kjørt en del XC90 T8 i vinter da min far har en slik som firmabil. Fantastisk komfortabel bil, men firehjulstdriftsystemet er ingenting å skryte av. Man merker forsinkelsen i hvordan systemet reagerer og det forstyrrer flyten og forutsigbarheten på vinterføre når man kjører litt aktivt. Så vil mange si at man XC90 ikke er laget for å kjøre aktivt og det kan nok stemme. Sammenligner man XC90 med f.eks X5 så er det stor forskjell i hvordan firehjulsdriftsystemet arbeider. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35112
24.04.18 10:45
passat06: Og XC90 er pr i dag den eneste 7 seter 4wd plug-in hybrid, det ville i alle fall vært bare å glemme. Alt i alt et spørsmål om prioriteringer, og mange ser ut til å like det Volvo har gjort (selv om andre hater det).

Ja, det ville nok gått utover bagasjeromsplassen og siste benkrad, eventuelt rekkevidden på eldrift, siden en del av plassen batteriene tar opp i dag, ville måtte benyttes til en mellomaksling.

Om det derimot ville ha vært umulig, det stiller jeg meg veldig tvilende til. Som du selv sier, prioriteringer er nøkkelordet her. For det er mange plasser hvor man kan låne plass om man bare går inn for å prioritere betterikapasitet. Om det er plass de ville ofret til fordel for å plassere batterier der, det er vel mer relevant. For når Ford greide å lage en AWD Focus RS på en Focus som var en ren FWD-gnager, så er det får ting som er umulig om viljen er tilstede.

Men det er jo liten tvil om at Volvo har prioritert ett mindre godt AWD-system til fordel for praktiske egenskaper. Og i en styltebil, så er det jo det som er viktig.

Tross alt, 7-seters premiumstyltebiler er jo først og fremst laget for soccermoms. Altså i tillegg til å kjøre unger til og fra diverse fritidsaktiviteter og å kjøre  på handleturer..... sorry, på shoppingturer, så er jo det aller viktigste å plassere seg i statushierarkiet i forhold til naboene og andre bekjente. Så ting som framkommelighet og kjøredynamikk, det er jo nokså lavt på prioriteringskøen. 

Og fine stats på papiret gir jo alibi til dem som er gift/samboerer med soccermom'ene slik at de kan argumentere på internett om at de ikke er tøffelhelter. Tross alt, de har jo over 400 hk. Eller at de har "selvåpnende dører". Og alt det andre mannfolk gjør for å prøve å vinne litt "street cred" blant bilentusiaster istedenfor å bare innse at løpet for kule biler, det kjørt. Eventuelt er satt på pause et til to tiår. 

:-)

MrEirik2
24.04.18 12:07
passat06: Kan du forklare hvordan du ville løst dette teknisk med forslaget ditt, som går ut på 80 hk foran og 320 hk bak om jeg forstår det riktig?

Nei, du misforstår.

Jeg mener at Volvo burde gjort som Audi/BMW/Mercedes og lagt elmotoren inn slik at den driver et normalt drivverk. 

Ikke den Donald duck løsningen med å putte en elmotor bak på en 320hk forhjulstrekker.

Men aller mest mener jeg jo at Volvo burde kastet hele fossilmotoren på dynga og putta og satt en større elmotor bak og en til foran. 

Så hadde alt blitt perfekt med engang istedenfor sånne halvhjerta tulle kontruksjoner.

(Innlegget ble redigert 24.04.18 12:10)

passat06
24.04.18 12:15
MrEirik2: Jeg mener at Volvo burde gjort som Audi/BMW/Mercedes og lagt elmotoren inn slik at den driver et normalt drivverk.  Ikke den Donald duck løsningen med å putte en elmotor bak på en 320hk forhjulstrekker. Men aller mest mener jeg jo at Volvo burde kastet hele fossilmotoren på dynga og putta og satt en større elmotor bak og en til foran.

Det kunne nok Volvo gjort, men ville da endt med en løsning som er mer komplisert mekanisk og som ikke ville gitt muligheten til 7 seter (og med det hadde bilen vært uaktuell for min del, uten at det betyr så mye).

Det blir spennende å se hva som kommer av elbiler fra Volvo (og andre) fremover.

Forfun
ForfunInnlegg: 5438
24.04.18 12:17
passat06: Og XC90 er pr i dag den eneste 7 seter 4wd plug-in hybrid, det ville i alle fall vært bare å glemme.

Det er jo helt forkastelig å prioritere 7 seter fremfor bedre kjøreegenskaper på en bil som XC 90 T8.

MrEirik2
24.04.18 12:38
passat06: Det kunne nok Volvo gjort, men ville da endt med en løsning som er mer komplisert mekanisk og som ikke ville gitt muligheten til 7 seter (og med det hadde bilen vært uaktuell for min del, uten at det betyr så mye).

Jeg kan ikke forstå hva en elmotor i girkassa eller på svinghjulet skal ha å si for en eventuell 3. seterad. 

Men dette er vel hybrid problemer. Kast konseptet på dynga og lag en helhjerta elbil i stedet.

(Innlegget ble redigert 24.04.18 12:39)

passat06
24.04.18 13:35
MrEirik2: Jeg kan ikke forstå hva en elmotor i girkassa eller på svinghjulet skal ha å si for en eventuell 3. seterad.

Da foreslår jeg at du sjekker hvor BMW, Audi og MB har funnet plass til batteriene. Da Volvo har unngått mellomakslingen har de kunnet velge en annen batteriplassering.

Men igjen; et kompromiss.

(Innlegget ble redigert 24.04.18 13:38)

passat06
24.04.18 13:40
Forfun: Det er jo helt forkastelig å prioritere 7 seter fremfor bedre kjøreegenskaper på en bil som XC 90 T8.

Folk flest synes visst å mene at kjøreegenskapene er tilstrekkelige. Det er vel helt andre kandidater å velge blant om kjøreegenskapene er topprioritet.

trheim11
trheim11Innlegg: 5601
24.04.18 21:08
MrEirik2: Men dette er vel hybrid problemer. Kast konseptet på dynga og lag en helhjerta elbil i stedet.

Kan absolutt være interessant. Men enn så lenge så finnes det ingen som lager tilfredsstillende klasse stor familiebil av type elbil.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1417
27.04.18 16:52
MrEirik2: Er det ikke et større problem at forhjulene står stille på denne bilen som visstnok har 4 hjulstrekk?

Vel, fleksing/artikulasjon er vel så viktig som sperrer faktisk. Det er utrolig hvor langt en kan komme offroad med bare bakhjulstrekk om en har en bil som flekser en del.

At XC90 er ubrukelig offroad er noe den deler med de fleste andre. De som klarer seg bra offroad har gjerne:
- stive aksler
- mye fleks/lang og myk fjøringsvei
- sperrer på minst senterdiff/TC og gjerne også aksler
- korte overheng
- kort akselavstand
- store hjul
- høy bakkeklaring
- stor nok motor med mye krefter på lavt turtall (les: turbo er ikke brukbart)

(Innlegget ble redigert 27.04.18 16:52)

SUV
SUVInnlegg: 4303
28.04.18 13:56
MrEirik2: Er det ikke et større problem at forhjulene står stille på denne bilen som visstnok har 4 hjulstrekk?

Fleksing er faktisk ganske viktig når det gjelder fremkommelighet i ulendt terreng, her kan man se hvordan en forhjulsdrevet Lada Samara uten sperre takler ulendt terreng, takket være god fleks:

https://www.youtube.com/watch?v=JsZELdNdGGw

Mange tenker ikke over det. Fleks gir jevn vekt på drivhjul der det er differensial (noe som kan kompenseres for ved å ha sperre eller diverse bremse-opplegg) sånn at man får maks kraft fra hjulene (differensialen gjør at man får bare 2x det hjulet som gir minst fremdrift på hver aksel, og da kan det bli veldig reduksjon i fremdriften ved hard fjæring).

Så kommer en viktig faktir som mange glemmer og det er at det er lettere å få bilen over hidre når man slipper å trøkke veldig mye vekt over toppene på en gang slik man må med stiv bil. Tenk deg du skal opp en fortauskant med ene hjulet (det nærmeste mange byfolk noensinne kommer offroad). Med veldg myk fjæring så vil du etter å ha kommet opp ha ca 1/4 av bilns vekt på hvert hjul, det vil si at det er 1/4 av bilens vekt som må trøkkes opp denne kanten. Med en helt stiv bil så vil man få hjulløft på to andre hjul og et vil si at man har halve bilens vekt på det hjulet som skal opp og da skal det dobbelt så mye krefter til for å få bilen opp på fortauskanten. Og det til og med med mindre krefter tilgjengelig slik jeg beskrev tidligere i innlegget.

Normalt så er jo stivheten i biler et stykke mellom disse, men noe er veldig myke og får tilnærmet 1/4 av vekta på hvert hjul, mens andre får i nærheten av halve vekta på hvert hjul, og får man hjulløft, da har man i praksis halve vekta på hvert hjul. Min bil flekser ganske mye før den får hjulløft.

SUV
28.04.18 14:04
Jan: Sand kan være skumle greier. Jeg klarte å kjøre meg fast på en helt flat strand i Danmark med BMW 3 serie leiebil.
Heldigvis hadde jeg vett til å tilkalle dyttehjelp i stedet for å prøve å spinne meg løs.

Jeg gjorde det på en litt annen måte da jeg pant fire groper i sanda. Først sjøsatte jeg båten, for da ble hengeren mye lettere. Så jekket jeg opp bilen og fylte igjen hullene med sand og la medbrakte plankebiter over hullene. Når jeg hadde gjort det ved alle fire hjulene så vare det bare å kjøre avgårde. Da båten skulle opp igjen så rygget jeg ikke fullt så langt ned, men stoppet med hengeren ca 5 meter fra vannkanten og vinsjet opp båten. Da røyk vaieren til vinsjen, men det hadde jeg forutsett at kunne skje, så jeg hadde vernebriller på da jeg vinsjet (eneste gangen jeg har hatt det). Så da stod valget mellom å enten skru fat ny vaier (som jeg hadde med) eller å dra frem reservevinsjen, så da ble det sistnevnte og den dro greit opp båten. Så var det bare å kjøre avgårde med båten på hengeren, det var jo bare litt motbakke og bedre konsistens på sanda der.

grunnen til at jeg ikke kom løs uten å ordne litt først var rett og slett at jeg hadde rygget hengeren ned en ca 45 graders sandbakke i vannkanten og så hadde funnet ut jeg måtte teste om jeg klarte å trekke hengeren opp denne skråningen med båten oppå, det gikk ikke.

Ellers så kan sand som nevnt ha ulik konsistens og ettersom jeg har forstått så er det sand med ulik kornstørrelse som er verst, for da synker man lett nedi og blir stående å spinne. Det er jo samme prinsippet med godkjent støtsand under huskestativer og lignende, bare at da ønsker man motsatt effekt, at det skal være mykt så man heller forsvinner litt nedi enn å ha en hard overflate.

SUV
28.04.18 14:09
MrEirik2: Bare synd at T6 og sin haldex er en dullion ganger bedre som 4wd enn den tullehybrid løsningen de har nå.

Du som har påstått du er økonom og dermed burde kunne litt om tall, hvor mange nuller er det bak 1-tallet i en dullion?

Høres jo mest ut som barnehage-måten å si tall på.

MrEirik2
28.04.18 14:34
SUV: Du som har påstått du er økonom og dermed burde kunne litt om tall, hvor mange nuller er det bak 1-tallet i en dullion?

Du får spørre Donald Duck. Det har han som har laget både begrept "dullion" og designet Volvo T8 sin hybrid løsning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester