Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Statsbudsjettet 2019

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10120
18.03.18 15:52

Opposisjonen er lei av Sylvi og krumspringene hennes. Det er nok Høyre og enkelte i FrP også, men Sylvi er så populær blant FrP sine velgere at hun i praksis er "untouchable". På tirsdag ryker derfor hele regjeringen dersom KrF stemmer for mistillitsforslaget, og vi får en ny regjering bestående av minst: Ap, Sp og SV. Og kanskje de må svelge kameler for å tekkes MDG og Rødt.

Hvordan blir statsbudsjettet for 2019 da med tanke på avgifter på bil?

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17102
18.03.18 19:02

Hvis den venstre gjengen der skal få bestemme så blir det vel svenske tilstander her også

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13572
18.03.18 19:12
Hollabaloo: Hvordan blir statsbudsjettet for 2019 da med tanke på avgifter på bil?

Da bør alle som ikke skal ha elbil sørge for å få levering før 31.12.2018.

Sp har luftet tanken om å starte innføring av mva på elbiler, men det får de selvsagt ikke gjennomslag for når SV og MDG har overtatt styringen. Egentlig er Sp mest opptatt av lave avgifter på dieselolje siden alle bønder kjører halvgamle dieselbiler. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3303
19.03.18 15:47

Skulle ønske politikerne våre evnet å se på behovene for nasjonen som helhet, ikke bare behovene til kjernevelgerne sine.

MacanT
MacanTInnlegg: 11022
19.03.18 18:31
MrEirik2: Hvis den venstre gjengen der skal få bestemme så blir det vel svenske tilstander her også

Ja, på alt unntatt pol, mat og bilpriser :)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10120
19.03.18 18:45
MrEirik2: Hvis den venstre gjengen der skal få bestemme så blir det vel svenske tilstander her også

Hvis du med svenske tilstander mener "ghettoene" i f.eks. Rinkeby, så risikerer vi det samme i deler av Oslo. Et av problemene er fritt skolevalg som gjør at man får skoler der man samler opp de flinkeste, og skoler der alle de ressurssvake og problematiske elevene havner. Vi får problemskoler som produserer skoletapere fordi man ikke har kapasitet til å følge opp så mange problem-elever samtidig. Som igjen kaster flere ut i kriminalitet og bråk. Områdene rundt problemskolene havner i en negativ spiral, og vipps etter x antall år har vi "ghettoer" i Oslo. Det har vært endel om problemskoler i media i det siste, f.eks. Ulsrud. Bare å lese seg opp. 

Jan
JanInnlegg: 5399
19.03.18 21:04

Nå er jeg såpass gammel at jeg har levd under tre konger og flere regjeringer av ulike politiske retninger.

Stort sett har det gått ganske bra med fedrelandet hele tiden.

Hvis vi tar for oss de siste 10 årene, har rødgrønt og blått styrt like lenge.

Det er neppe noen som med hånden på hjertet kan påstå at landet har blitt særlig annerledes å leve i, siden Erna og co tok over for ca 5 år siden.

Heldigvis er det i norsk politikk stor enighet om de viktigste sakene som velferd osv. Derfor ble jeg ikke søvnløs da Erna og Siv vant valget for 5 år siden, selv om jeg har stemt til venstre for sentrum hele mitt liv.

Siden dette forumet handler om bil, kan det oppsummeres med at nybilavgiftene har gått ned for de fleste biler. Til gjengjeld har vi fått flere bomstasjoner og økte priser i de fleste av dem.

Prisen på drivstoff har hele tiden vært omtrent som i de andre landene det er naturlig å sammenligne med.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18203
20.03.18 08:36

Vi kan puste lettet ut. Ketil Solvik-Olsen er fortsatt samferdselsminister. 

MacanT
20.03.18 10:04
InternalExile: Vi kan puste lettet ut. Ketil Solvik-Olsen er fortsatt samferdselsminister.

Og Hareide ligger så tynt an at han bør gå meget stille i dørene når det kommer til statsbudsjettet.

InternalExile
20.03.18 10:16
MacanT: Og Hareide ligger så tynt an at han bør gå meget stille i dørene når det kommer til statsbudsjettet.

Kroppen er jo så liten at det burde være mulig, om ikke hodet har blitt for stort da?

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2366
20.03.18 11:35

Kanskje politikerne nå kan bruke tiden sin på noe fornuftig, styre landet for eksempel. Etterhvert nå blir det sikkert mulig å gå inn på nettaviser og Facebook. Dette er nok slikt som fører til politikerforakt og dårlig valgoppslutning på sikt...

Forfun
ForfunInnlegg: 5381
20.03.18 12:26

Hva polikikere vil bestemme er klart med på vurderingene mine. En lettere motorsterk (etter MGP sine definisjoner) bil kan en risikere høyere avgifter på fremover.

MacanT
20.03.18 12:44

Vi får nok se høyere avgifter fremover ja. Er rimelig sikker på at avgiftene var på sitt laveste i 2017.

Skal bli interessant å se hva satsene for CO2 og Nox blir når man begynner å teste for reelt utslipp.

(Innlegget ble redigert 20.03.18 12:46)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2366
20.03.18 12:55

Avgiftene er nok på vei opp ja, men hvis de ikke snart innfører, iallefall moms på elbiler kommer jeg til å revne av irritasjon!!

MacanT
20.03.18 12:59
Brum-Ole: Avgiftene er nok på vei opp ja, men hvis de ikke snart innfører, iallefall moms på elbiler kommer jeg til å revne av irritasjon!!

Moms på elbiler kommer helt sikkert, men ikke før produksjons-volumene gjør at prisene kommer ned på et normalt nivå.

InternalExile
20.03.18 13:29
Forfun: etter MGP sine definisjoner

He he, trodde første det var en morsom skrivefeil MGP/MDG ..... men så googlet jeg MGP og definisjoner, og svaret ble:

– Jeg skal se på MGP i en religiøs kontekst. Jeg mener jo selv at det er en religion ut i fra definisjonen på hva en religion er, men det må jo drøftes og eventuelt bevises.

Men nå er jeg ikke sikker lengre ;-)

Forfun
ForfunInnlegg: 5381
20.03.18 13:32
InternalExile: e he, trodde første det var en morsom skrivefeil MGP/MDG

En eller anne religiøs sekt var det jeg tenkte på. Altså fanatikere. Skrivefeil er jeg forresten flink på.

InternalExile
20.03.18 13:40
MacanT: Moms på elbiler kommer helt sikkert, men ikke før produksjons-volumene gjør at prisene kommer ned på et normalt nivå.

Jeg mener at tilbudet av elbiler i dag gjør at de er klar for moms(mva), men jeg støtter et forslag om et fritak-tak.

Som for eksempel at mva-avgiften først slår inn på 300 tusen. Det vil si at det kun betales mva på beløpet over 300 tusen. Dette er en enkel løsning og man kan senere senke taket til kr 0,-

Blir nok mye spekulering, som med priser på firmabiler, om å holde prisen under(eller minst mulig over) taket på 300 tusen, men det tror jeg ikke forbrukerne taper på.

InternalExile
20.03.18 13:44
Forfun: Skrivefeil er jeg forresten flink på.

Vi er flere om det :-) Trodde jeg var først ute med pikkdekk i 2006, men et søk her på forumet viser at Iseran lanserte den alt i 2002 :-)

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 868
20.03.18 14:06
InternalExile: Som for eksempel at mva-avgiften først slår inn på 300 tusen. Det vil si at det kun betales mva på beløpet over 300 tusen. Dette er en enkel løsning og man kan senere senke taket til kr 0,-

Noe slikt ville ha mitt fulle tilsagn. Jeg syns også at for PHEV bilene der skal komme krav om en minimum praktisk EV rekkevidde, innen man gies de idag gratis EL hestekreftene.

InternalExile
20.03.18 14:24
Kapteinhivoghoi: Jeg syns også at for PHEV bilene der skal komme krav om en minimum praktisk EV rekkevidde, innen man gies de idag gratis EL hestekreftene.

Jeg mener faktisk at avgifter på PHEV bør beregnes utifra hva utslipp er uten EV rekkevidde eller drift. Det er ikke noe krav om at de skal lades og overhode ingen garanti for at det gjøres.

Om enkelte mener de sparer penger på å lade å kjøre elektrisk, så ok. Om de liker de ekstra HK de får så ok. Da bør de være villige til å betale for det.

Muligens jeg kjøper en elbil i fremtiden, men PHEV? ALDRI. Det blir som å velge mellom pest(fossilbil) eller kolera(elbil), og si som Ole Brum; "Ja takk begge deler",altså  er ikke aktuelt. (Så langt velger jeg pest) 

(Innlegget ble redigert 20.03.18 14:25)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17068
20.03.18 14:30
InternalExile: Jeg mener faktisk at avgifter på PHEV bør beregnes utifra hva utslipp er uten EV rekkevidde eller drift. Det er ikke noe krav om at de skal lades og overhode ingen garanti for at det gjøres.

En logisk følge av den tanken er vel at tilhengere og campingvogner også må betale avgifter utfra ekstra-utslippet de medfører. Sikkert vanskelig å beregne noe sånt, og disse brukes jo ikke hver gang bilen kjøres (bortsett fra av vår kjære VGDB-venn SUV...), men da hadde vi kanskje fått bort noen trege uromomenter i trafikken :)
Med det samme vi holder på, la oss slenge på avgift på takbokser også :o)

MrEirik2
20.03.18 14:33
Allegerita: En logisk følge av den tanken er vel at tilhengere og campingvogner også må betale avgifter utfra ekstra-utslippet de medfører

En veldig lett måte å regulere avgiftene ut fra forbruket er jo å avgiftslegge drivstoffet.... oisann det gjør vi allerede. 

InternalExile
20.03.18 14:47
Allegerita: En logisk følge av den tanken

........MrEirik2 kom meg i forkjøpet der med et godt svar, men han glemte en viktig ting. Et av argumentene som da kommer opp er at elbiler ikke bør få lov til å ha hengerfeste (sorry SUV), da det ikke er veibruksavgift på strøm.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1387
20.03.18 15:30
MrEirik2: En veldig lett måte å regulere avgiftene ut fra forbruket er jo å avgiftslegge drivstoffet.... oisann det gjør vi allerede.

Bilistene betaler allerede helt vanvittige avgifter for å kjøpe og bruke bilen. Så å finne på noe nytt er ikke nødvendig. Eneste de bør gjøre er å kreve inn mva. for EL-bilene.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
20.03.18 16:14
MacanT: Moms på elbiler kommer helt sikkert, men ikke før produksjons-volumene gjør at prisene kommer ned på et normalt nivå.

Tja. Høyre og FrP ønsket da å kvitte seg med denne symbolpolitikken senest sist høst, men takket være at Venstre måtte plukke noen billige poeng for å tekkes sine svært få velgere, så ble endringen forkastet (mye skrik & leven fra bevegelsen, naturligvis). Er ikke utenkelig at det vil bli annerledes i 2020, for det da forlengst understreket at en elektrifisering av den norske bilparken ikke vil hjelpe en tøddel hva gjelder reduksjon av globalt CO2-utslipp.

En naturlig utvikling vil være et tak på avgiftslettelsene, lik den alle andre land har. Og en gradvis innføring av mva.

Samtidig er det en krakklignende utvikling på batteriprisen (pr. kwh), skal man tro batteriprofetene, så jeg regner med at batteribilen er konkurransedyktig innen et par måneder (i hvert fall lenge før 2020), og man skulle tro at fabrikkene som spyr ut Model 3, Leaf og Zöe (til eksempel) har tilstrekkelig volum for å produsere kostnadseffektivt.

MrEirik2
20.03.18 17:11
KingsRoad: Er ikke utenkelig at det vil bli annerledes i 2020, for det da forlengst understreket at en elektrifisering av den norske bilparken ikke vil hjelpe en tøddel hva gjelder reduksjon av globalt CO2-utslipp.

Oslo miljøet er allerede på bedringsens vei. Altså lokalmiljøet som dieselbilene driver å forpester, både luft og lydmessig.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/Z5Q/luftmaalingene-viser-at-luften-i-oslo-blir-stadig-bedre-aar-for-aar

Og det hjelper å støtte Tesla slik Norge har gjort. Se nå etter flere år alene med elbiler i verden, så skal nå alle store produsenter gjøre store investeringer for å matche

MacanT
20.03.18 17:29
KingsRoad: for det da forlengst understreket at en elektrifisering av den norske bilparken ikke vil hjelpe en tøddel hva gjelder reduksjon av globalt CO2-utslipp.

Men det hjelper godt på det som betyr noe, nemlig lokalmiljøet :)

(Innlegget ble redigert 20.03.18 17:30)

MacanT
20.03.18 17:38
InternalExile: Som for eksempel at mva-avgiften først slår inn på 300 tusen. Det vil si at det kun betales mva på beløpet over 300 tusen. Dette er en enkel løsning og man kan senere senke taket til kr 0,-

Den støtter jeg også. Slik burde det vært fra begynnelsen av, da hadde sannsynligvis ikke elbil-hatet og misunnelsen utviklet seg til nivået vi opplever idag.

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
20.03.18 17:58
MrEirik2: Oslo miljøet er allerede på bedringsens vei

Det har den jo vært noe sånt som de siste 50 årene, så er flere faktorer enn elbiler her ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen