Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skal dere legge om til sommerdekk i påska?

NYTT TEMA
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13570
07.04.18 19:03
Kompressor-V8: Bestilt nye sommerdekk til SL om 2-3 uker, så har Jaguaren fått nye sommerdekk.

Jeg må også ha nye sommerdekk. Fordelingen mellom sommer- og vinterkjøring har vært ekstrem. 35000 km med sommerdekk og 5500 km med vinterdekk.  

Iseran2770
07.04.18 19:06
Kjemi: Det hadde jeg også, men det var umulig å få taxi fra Oslo til OSL denne dagen. Ergo fungerte det ikke glimrende med sommerdekk denne dagen.

Nei, av og til er været helt ekstremt i dette landet. Men vi kan ikke kjøre med vinterdekk hele året i tilfelle det kommer snø en natt i juni eller august.

Men bortsett fra 11.mai fungerte det glimrende med sommerdekk fra og med 20.mars. Noe vil ikke kan si for 2018.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4145
07.04.18 21:45

Det er jo bare å bytte tilbake til vinterdekk hvis det blir overraskende snøføre eller la bilen stå på en snødag. Nå krysser jeg fingrene for at det holder seg vårlig fremover.

Det er ikke heldig å kjøre med myke vinterdekk i langt over 10-12 grader og sol.

SUV
SUVInnlegg: 4212
07.04.18 22:43
Kompressor-V8: Det er jo bare å bytte tilbake til vinterdekk hvis det blir overraskende snøføre eller la bilen stå på en snødag. Nå krysser jeg fingrene for at det holder seg vårlig fremover.

Det er ikke alltid bare å bytte dekk hvis det blir snø. Jeg har selv en gang (om høsten riktignok, en stund før det var lov å legge om vinterdekkene) opplevd at det snødde mens jeg var på jobb og da er det litt vrient å bytte hjul på jobben når vinterdekka lå hjemme noen mil unna.

Kjemi
KjemiInnlegg: 382
08.04.18 00:06
SUV: Jeg har selv en gang (om høsten riktignok, en stund før det var lov å legge om vinterdekkene) opplevd

Hva er det du ikke har opplevd? :)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3297
08.04.18 00:08
SUV: når vinterdekka lå hjemme noen mil unna.

Hva skal du med SUV og hengerfeste når du ikke kjører rundt med dekk og dommedagskit? Urutinert sier bare jeg.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9575
08.04.18 08:03
fargerik: En liten tur til verdens varmeste by, på den varmeste tiden av året! Hoi!! Bangkok er mitt andre hjem. Pass på å drikke nok vann, og for guds skyld få i deg salt og unngå sola midt på dagen. Kjøp gjerne salt-tabletter og gnafs det hver dag. Jeg vet hva dehydrering og heteslag er, det ønsker du IKKE å oppleve. Det der er intet mindre enn BRUTALT. ps : UBER er oppegående i Bangkok, og et OK alternativ til drosjer. De er dårlige på å hente ute i provinsene, men veldig greie å bruke fra sentrum og ut. Betalingen skjer elektronisk, så du blir ikke lurt i animert tilstand.

Er vant med Filippinene, selv om klimaet er litt anderledes der.
Men kjenner til vanndrikking nødvendigheten der nede.

Heteslag er ikke gøy nei..

Transport der nede er sikkert greit, tror planen er  ikke taxi/uber. Me får se, takk for tips.

Reiser med en som er delvis i asia reisebransjen, funderer på å overlate alt til han. Og selv bare dilte med og kose meg ;)

Må vel huske på å se motsatt vei når jeg skal krysse veier :)

hillebillys
08.04.18 08:04
Kapteinhivoghoi: God tur - selv skal jeg hjem fra Taiwan 19ende, og ser frem til kaldere omgivelser enn har opplevd siste 10 ukene. Runder Sri Lanka i kveld - 39 grader og luftfuktighet helt hinsides. Dauer omtrent hver gang jeg må ut av innredningen - hvor aircon jobber på maks.

Takk ;)

Hehe ja, en "angrer" fort og ønsker norske temperaturer ja..  Men jeg syntes det er godt med varme fordet 

hillebillys
08.04.18 08:07
sl500: Fornuftig og ikke minst ...Ha en god tur.
Kanskje fornuftig å selge seg ned på båt og hytte fronten...begynner å bli dritt lei været i dette landet.
Ungen har brukt opp trampolinen så den gamle ble demontert og ny satt opp.
Etter kort tid var det bare å hente lue og hansker da det blåste iskladt

Hehehe takk.. ja,  eller, er da fine dager her også..

Men jeg har kjøpt meg bolig i Filippinene da...   Selv med reisene så virker det ikke som att det er dyrere for meg. En hva bekjente betaler for fjell eller strand hytter her til lands.

hillebillys
08.04.18 08:12

Fortsatt snø og is på plassen min her hjemme, så da står vinterhjula på til langt ut i mai.

Ikke så krise å kjøre hjem 13 mai, siden jeg uansett bør skifte de vinterdekka før neste vinter.

Parkeringen er faktisk ikke så ille, sjekket opp og bestilte i går.
Skal ikke si det er billig, men helt grei pris for 32 dager.  1 390 ,- 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5226
08.04.18 16:14
JackNapier: Jeg har ikke snakket om hva som er best og verst måte å komme seg til flyplassen. Jeg har utelukkende påpekt hvor tåpelig det er å bruke gigantiske summer på en ferie når du ikke kan koste på deg en behagelig reise frem og tilbake fra flyplassen uten å fx bry familie eller venner!

Du anbefalte en dyrere, vanskeligere og mer tidkrevende måte å komme seg til flyplassen.

Også greier du ikke å forstå hvorfor noen elger å spare og få en raskere og letter ankomst til Flyplassen, siden dem har valgt en "dyr" ferie.

Jeg greier ikke å fatte tankegangen med å benytte vanskelige og trege måter å komme seg til flyplassen, bare fordi dem er dyrere.

Ikke forstår jeg hva det har med selve feriemålets pris å gjøre heller.

Ikke forstår jeg hvordan du får Gigantiske summer, i forbindelse med den ferien du kritiserer, den koster jo under halvparten av 3 ukers ferie i Tromsø.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3297
08.04.18 17:07

Hvilken løsning mener du jeg har anbefalt....?

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
17.04.18 09:44

Da kom sommerdekkene på sist søndag. Kan vel egentlig konstatere at det blir nok disse dekkene sin siste sesong, men holder vel frem til høsten.

Vinterdekkene derimot trengs det nok nye av til høsten. Spesielt fordekkene var overraskende mye slitt på midten :p 

Iseran2770
17.04.18 10:00
Someone: Da kom sommerdekkene på sist søndag.

Jeg "må" kjøre med vinterdekk i enda en uke. Siden det har vært en tidlig påske ble det plutselig litt vanskelig å finne en passende time hos dekkhotellet.

Jeg må bytte sommerdekkene også. Har hatt en ekstrem fordeling de siste 3 årene. 35.000 km på sommerdekk og 6.000 på vinterdekk.  

sl500
sl500Innlegg: 11114
17.04.18 19:08
Kompressor-V8: Er vel isfritt nedover i sydlige strøk hos deg nå SL500? Du kan kanskje sjøsette V8eren snarlig?

Ja, det er isfritt nå.
Stresser ikke med båt så satser på å få den på vannet i slutten av mai.
Hyttebåten med V6 kommer sikkert ikke ut før nærmere st hans

sl500
23.04.18 00:12

Da var sommerhjulene på alle bilene og hjulstøy sessongen i gang.
Heldigvis har jeg evnen til å venne meg til det meste så om noen dager så gleder jeg meg over gode kjøreegenskaper isteden for å irritere meg over hjulstøy.

passat06
passat06Innlegg: 1270
23.04.18 08:06

Måket bort siste snøen fra terrassen i går, så det nærmer seg nok.

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
23.04.18 10:20

Hmmm, enten har hjulsporene på E18 (Vestfold) blitt endel dypere i vinter eller så skyldes det slitasjen på mine dekk som gjør at de oppfører seg annerledes, for sporet faktisk litt når jeg kjørte der i helgen. Og kan ikke huske ha lagt merke til det der før.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17089
23.04.18 10:58

Fått skiftet nå. Var ikke ContiSilent dekk, men tilsvarende Michelin med støydempingsinnlegg. 

Støynivået er omtrent som med vinterdekk, kanskje en anelse høyere.

Uansett, alle burde få støydempingsinnlegg. Hvorfor ikke?

Forfun
ForfunInnlegg: 5378
23.04.18 11:13

Mulig jeg skifter tidlig i år, før helgen. Kjører ikke 120 mil på piggdekk. Da har jeg en annen nøtt også, må få nye, da jeg bare har ca 2 mm spor igjen. Noen som har noen anbefalinger? På grunn av problem med dekkstøy på modellen er støy veldig viktig.

Roshmann
RoshmannInnlegg: 584
23.04.18 11:21

Da var sommerdekk montert på bilen! PS3 støyer endel når det er litt kjølig i luften, det var ca 8 grader i luften da.

Støyer faktisk litt mer enn Hakka7 med pigg. Så Falken Azenis FK 510 er planlagt å bli kjøpt inn.

Noen som har andre tips til dekk med lavt støynivå? Og som kanskje sporer mindre enn PS3?

Forfun
ForfunInnlegg: 5378
24.04.18 09:23

Jeg pleier å ha litt sære biler, men ser at det har sine ulemper. Dekkdimmensjonen 225-50-18 som er standard på sport line 3 serie GT har lite utvalg. Gikk på dekkmann.no, og de hadde ingen i kalkulatoren sin. Min lokale bensinstasjon som jeg har ett veldig godt forhold til kunne skaffe 3 merker, på de fleste andre dimmensjoner var det 10-15 merker. Bestilte det som var mest stiillegående, så håper jeg at kjøreegenskapene er ok. Garantert bedre enn de støyene runflat dekkene som står på i dag.

hillebillys
24.04.18 10:09

Er godt og varmt her ja.

Men koser meg veldig
Ser kjøretøy her kjører endel lengre på samme dekk en vi kan finne på..  Her skiftes det ikke så lenge dekka holder på lufta...

Iskald øl er ekstra godt her, men må ha vann i tillegg.
Kostet og på meg noen runder med massasje.. (ikke happy ending)

Tenker en tur på en vannpark, og til helgen en tur til hot spring, ved en vulkan her.... Leke litt turist

Selvsagt fikk jeg melding fra Hafslund angående jordfeil. og når jeg snakka med dem. så kom dem med " jammen vi tror det er jordfeil" når jeg sa jeg ikke var hjemme fra ferien før den 13/5

Akkurat som om jeg da kunne jogge hjem for å møte dem...

sl500
24.04.18 23:28
MrEirik2: Uansett, alle burde få støydempingsinnlegg. Hvorfor ikke?

Siden jeg ikke oppholder meg inne i hjulet når det ruller stiller jeg meg tvilende til effekten av en slik løsning.
Lyden genereres jo av kontakten mellom dekk og underlag.
Det høres mest ut som ett salgsfremende argument i fra markedsavdelingen enn en teknisk revulosjon

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg