Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slutt for Avensis

NYTT TEMA
JackNapier
JackNapierInnlegg: 4798
27.08.18 21:22

Synes nå Mirai har et spennende design. Ville heller hatt den enn en Golf rent utseendemessig 11 av 10 ganger.

(Innlegget ble redigert 27.08.18 21:22)

Jan
JanInnlegg: 6157
27.08.18 21:37
JackNapier: Synes nå Mirai har et spennende design. Ville heller hatt den enn en Golf rent utseendemessig 11 av 10 ganger.

Hver sin lyst. Hvis du med spennende mener lite funksjonelt, har du rett. Ut fra rent objektive betraktninger, vinner Golf 12 av 10 ganger.

JackNapier
27.08.18 22:17

Hva legger du i funksjonelt? Jeg kjøper ikke bil ut i fra lasterom, aldri gjort det. Trenger jeg kassebil leier jeg det for 500 kr på Bislett Bilutleie. Jeg liker heller ikke kjøre rundt i noe det går tretten av på dusinet.

JackNapier
31.08.18 12:44

Er jo ikke direkte slutt for Avensis (eller Auris), det er bare Camry (og Corolla) som er tilbake!

De har vel forstått at det ikke er noe poeng med begge disse modellene. Jeg kan for eksempel ikke forstå at det er spesielt lønnsomt for BMW å har 1-7 serie samt X1-snart 7.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
31.08.18 18:35

Så Camry kommer som stasjonsvogn? Selvsagt er ikke Camry erstatning for Avensis, noe som er tilfelle med Auris/Corolla. 

Så billig som det er blitt å lansere forskjellige modeller er det ikke rart at blant annet BMW forsøker å tette alle hull i modellrekkefølgen der konkurrentene befinner seg. Det er de nye modulene og deling av komponenter samt R&D som gjør dette lønnsomt. 

(Innlegget ble redigert 31.08.18 18:37)

Jan
31.08.18 19:14
JackNapier: Hva legger du i funksjonelt? Jeg kjøper ikke bil ut i fra lasterom,

Siden jeg lever av å frakte folk og deres bagasje, tenker jeg på innvendig plass i forhold til ytre mål. Jeg tenker også på sikt og oversikt.

Jeg har kjørt en del Prius, både vanlig og Plus 7. Begge er eksempler på biler som mangler det jeg etterlyser.

Jan
31.08.18 19:19
JackNapier: kke forstå at det er spesielt lønnsomt for BMW å har 1-7 serie samt X1-snart 7.

Det er fordi de dekker ulike deler av markedet, og helt forskjellige bilklasser. 1,3,5 og 7 er ganske ulike i pris og størrelse. 2, 4 og 6 tar seg av coupesegmentet. Så lenge konkurrentene har et like bredt utvalg, må de følge etter.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 8973
31.08.18 19:25

Er Toyota Prius+ verdens simpleste og verste bil å sitte i?

Her jeg bor er over halvparten av taxiene Toyota Prius - og det burde ikke vært lov etter min mening å ta full pris for å bli fraktet i noe så usselt.
Simpel plast overalt, dører som sier spjong i tynn blikk når man lukker den, ukomfortabel, støyer. Jeg tror ikke man kan sitte på noe simplere - uten å peke på u-land.

Jan
31.08.18 20:19
Framsynt: Er Toyota Prius+ verdens simpleste og verste bil å sitte i?

Ut fra mine erfaringer, er svaret på spørsmålet ditt et rungende JA.

Det finnes sikkert verre småbiler, men blant biler som er vanlige å bruke som taxi, finnes det neppe noe verre.

For å illustrere det kan jeg fortelle at alle taxier må til taxmeterkontroll hos Justervesenet. Kontrollen utføres ved at det henges en GPS på taket og et apparat inne i bilen leser av distansen mens taxameteret går, og vi kjører en liten tur.

Kontrolløren var av det pratsomme og hyggelige slaget, så vi ble sittende å prate litt om bil sist jeg var innom. Hans mening om Prius var klar og tydelig. "Nå har jeg hatt ræven min inni samtlige taxier på Vestlandet, og kan ikke begripe at noen orker å tilbringe en arbeidsdag i noe slikt dritt. Det er ille nok å måtte sitte der noen minutter av gangen".

trew
trewInnlegg: 711
31.08.18 22:26
Jan: Ut fra mine erfaringer, er svaret på spørsmålet ditt et rungende JA. Det finnes sikkert verre småbiler, men blant biler som er vanlige å bruke som taxi, finnes det neppe noe verre.

Må være enig der. Går konsekvent forbi Prius på Taxi-stopp, men havnet ved et uhell (via den utmerkede appen Prai...) i en forrige helg...

Utrolig at det kan benyttes som taxi, og har medlidenhet med de som må tilbringe en hel arbeidsdag der.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37243
02.09.18 00:01

"Toyotas driller"

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16639
11.03.19 17:21
nometalhorse: Og nå dukker faktisk Toyota Camry opp igjen i Europa

Prisene for Camry i Norge er nå klare, og den kommer i mai.

Innstegsmodellen 2,5 Hybrid Executive koster 429.800 kroner.

Premium-utgaven kommer på 449.800 kroner, og toppmodellen Platium er priset til 475.700 kroner.

– Det er svært gunstig for en stor og motorsterk bil. Camry er nesten fem meter lang og kommer med en 2,5-liters hybridmotor på 218 hestekrefter. Den har ikke mange direkte konkurrenter, i alle fall ikke med disse prisene

Det høres ut som de skal kunne selge endel slike i Norge.

Jan
11.03.19 18:29
nometalhorse: kommer med en 2,5-liters hybridmotor på 218 hestekrefter.

Det er vel samme drivlinje som i Lexus ES 300h. Ytelsene oppleves ikke som 218 HK, mer som 150-160 HK.

rosmebraad
11.03.19 19:18

Samme drillene ja.

Hva med vanlig 4-syl. bensin i Camry som Scotty Kilmer anbefaler?

(Så godt som alt fra Chrysler og GM er jo 'junk' iflg. vedkommende.)

rosmebraad
11.03.19 19:21

I den grad man gidder å stopper på hos bilforhandler kan jo ny Camry og Corolla være noe å se på, de har i det minste navnene 'fra da Toyota var kvalitet'.

(Forøvrig har jeg fremdeles ikke vært i en motorsykkelforretning og eneste bilen som har hatt motorhavari med meg bak rattet var just en Toyota.)

Jan
11.03.19 19:31
rosmebraad: Hva med vanlig 4-syl. bensin i Camry som Scotty Kilmer anbefaler?

Eller aller helst en V6 bensin på 3.5l med 301 HK. I USA har den en startpris med denne motoren på ca $ 35.000.

Den regnes av Toyota selv som en mid-size car.

rosmebraad
11.03.19 20:11

Burde være vesentlig mer lyxig enn en Prius til samme pris.

Jan
11.03.19 20:27
rosmebraad: Burde være vesentlig mer lyxig enn en Prius til samme pris.

Ikke minst har V6en 8-trinns converterautomat.

rosmebraad
11.03.19 21:04

Ja det høres ut som en glede........ Toyota leverer vel knapt sånt på nye personbiler i Norge nå. Istedet utfører de 'drillenes rike'.

henlie
henlieInnlegg: 284
14.03.19 10:23
rosmebraad: Ja det høres ut som en glede........ Toyota leverer vel knapt sånt på nye personbiler i Norge nå. Istedet utfører de 'drillenes rike'.

Hehe... Har kjørt en kollega sin 2009 Avensis, med 147 hk bensin og slurekasse... Herregud for en bil. Altså, gamlebilen til svigers, en 15 år gammel Peugeot 307 er bedre å kjøre. I Avensisen formidles null kontakt mellom bil og vei, elendig styring og pedalfølelse, vanvittig treg, håpløse seter og absolutt alt lyser "billig" lang vei, dvs. alt fra vindysspylere, lyden av sentrallåsen, instrumentpanel/digitale tall, materialvalg osv.

Regner med det har skjedd ting de siste 10 årene :)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2336
14.03.19 12:14

VW har også uttalt at Passat (B8) er den siste Passat'en, pga nedgang i markedet etter biler i klassen for romslige stasjonsvogner. Salget nå er under halvparten av hva det var for noen år siden. Fra 2022 skal de heller produsere el.biler i Tyskland der de nå produserer Passat. Produksjonen av Passat blir evt flyttet til ett annet land, hvis det er behov.

Så ikke bare Toyota som kutter ut biler i den størrelsen som Avensis er.

(Innlegget ble redigert 14.03.19 12:18)

JackNapier
15.03.19 04:55

Forstår ikke alle disse som vi ha trange SUVer fremfor romslige sedaner...

silas
silasInnlegg: 19597
16.03.19 00:16
legalize_it: En Toyota er som en gravstein. Ganske trist, men nødvendig.

He, he.

rosmebraad
16.03.19 00:52

Hva med Chrysler taxi?

Jeg ser Chrysler-reklamer  YouTube og venter bare på Scotty Kilmers 'Chryslers are piles of junk and have been for years'.

Jan
16.03.19 01:51
rosmebraad: Hva med Chrysler taxi?

Dårlig idé. Den siste av sorten i Bergen, var en PT Cruiser, og den skapte store problemer for mannen som eide den. Før det, gikk det også et par Voyager som taxi, og noen Saratoga. Ingen av dem som eide dem, kjøpte neste bil samme sted. 

På 70-tallet var det en del taxier fra Dodge og Plymouth, som også var et Chryslermerke som gikk som taxi, også Chrysler Le Sabre var representert.  De fleste hadde R6 motor, men noen av dem hadde V8. Ganske utrolig i dag.

rosmebraad
16.03.19 06:59

Helt utrolig, og noe jeg ikke kan huske å ha sett! Noe annet enn dagens Prius-virkelighet!

Men mener du ikke Buick Le Sabre?

Vanvittige greier. Hører man på Scotty Kilmer virker det vågalt å kjøpe Chrysler om man ikke leaser med garanti og blir kvitt den fort.

rosmebraad
16.03.19 07:38

For å si noe om trådens tema så var jo Avensis et halmstrå for å få en Toyota uten 'drill'. Der var både bensinmotor uten turbo samt BMW turbodiesel med manuell de senere år. (CVT var der dog tilgjengelig på bensinbiler......)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14069
16.03.19 08:18
rosmebraad: For å si noe om trådens tema så var jo Avensis et halmstrå for å få en Toyota uten 'drill'.

I Tyskland vil den nye Corolla ble levert med bensinmotor og 6-trinns manuell girkasse (i tillegg til drillutgavene).

rosmebraad
16.03.19 08:20

Mao. en konfigurasjon som er mer kjørbar for enkelte av oss.

(Jeg ser på DougDeMuro som snakker om diverse Toyota som leveres med vanlige bensinmotorer (og converterautomat.))

Jan
16.03.19 11:57
rosmebraad: Men mener du ikke Buick Le Sabre?

Det gikk litt i surr der, skulle vært Le Baron.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg