Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla Model Y

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24771
12.04.18 21:33

Den er nevnt et annet sted, men bør vel få sin egen tråd. 

Neste modell ut for Tesla blir Model Y. Planlagt produksjonsstart mot slutten av 2019

Ser noen skriver en liten SUV eller en forminsker Model X, som jo er en MPV og ikke SUV. Så får se hvordan bilen ender opp. Og ikke minst, om Tesla har tenkt på hvordan de skal få produsert denne?

(Innlegget ble redigert 12.04.18 21:33)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16057
12.04.18 22:03
Someone: Og ikke minst, om Tesla har tenkt på hvordan de skal få produsert denne?

Det kan du si, og egentlig burde de også sette i produksjon neste generasjon Model S i 2019. Da er den 7 år gammel.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36263
12.04.18 22:21

Tesla er gpde til å komme på biler, mem dårlige på å produsere (og reparere) dem i store antall.

Nå er bpde Model Y, Semi og delvis Model 3 på vent.

Jan
JanInnlegg: 5396
12.04.18 22:30
rosmebraad: Tesla er gpde til å komme på biler, mem dårlige på å produsere (og reparere) dem i store antall.

Tomten som Tesla i Bergen har brukt til å lagre biler som venter på fiks, er i ferd med å tømmes for biler. 

Det virker som om de har gjort en stor innsats i det siste for å få unna køen. De har vist hentet inn teknikere fra USA for å rydde opp.

rosmebraad
12.04.18 22:59

Det låter bra!

Som vi vet er det lov å hente inn hjelp og å jobbe overtid for å få unna køer.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17089
13.04.18 00:19

Model Y blir kul den. Model X blir for stor SUV for vanlige. Det går noen rykter om at Y også får FW dører, men det går også rykter om at den ikke får det.

Satser på hengerfeste og skiboks så blir den en vinner, selv om det er kult fancy dører :)

fcuk
fcukInnlegg: 15477
13.04.18 07:09
MrEirik2: Model Y blir kul den. Model X blir for stor SUV for vanlige.

Vanlige? Vanlige hva?

MrEirik2
13.04.18 07:23

Folk uten familie, var det jeg tenkte når jeg skrev. I tillegg for stor for mange vanlige parkeringsplasser også.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
13.04.18 07:59
Someone: Neste modell ut for Tesla blir Model Y. Planlagt produksjonsstart mot slutten av 2019

De skal vel også begynne å bygge semitrailere og en ny roadster på denne tida. Samt at det som nevnt over her er på tide med en ny S.

Kan bli trangt inne i denne gigafabrikken. 

shagalott
shagalottInnlegg: 4409
13.04.18 08:08
FredPerry: Kan bli trangt inne i denne gigafabrikken.

Enig, det er jo som kjent ikke mulig å bygge ut ting. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30715
13.04.18 08:26
shagalott: det er jo som kjent ikke mulig å bygge ut ting.

Det er hvert fall ikke mulig å bygge biler i tide. 

MacanT
MacanTInnlegg: 11014
16.04.18 17:38
rosmebraad: Tesla er gpde til å komme på biler, mem dårlige på å produsere (og reparere) dem i store antall. Nå er bpde Model Y, Semi og delvis Model 3 på vent.

Reservasjons-pengene for Model 3 er forlengst brukt opp, så derfor er det vel på tide med en ny runde, Model Y denne gang :)

MrEirik2
16.04.18 19:16
MacanT: Reservasjons-pengene for Model 3 er forlengst brukt opp, så derfor er det vel på tide med en ny runde, Model Y denne gang :)

Gjelder visst for Mission E også, du får putte litt penger inn i VAG konsernet du som er sånn Porsche mann :)

Jan
16.04.18 20:12
MrEirik2: du får putte litt penger inn i VAG konsernet du som er sånn Porsche mann :)

VAG klarer seg godt uten Macans penger. De hadde et resultat på 17.000.000.000€ i fjor. De klarer nok å sette i gang nye modeller uten forskuddsbetaling.

MrEirik2
16.04.18 20:22

Nå leser jeg Porsche sier de har fått tusenvis av ordrer i Norge.

Iseran meldte tidligere at det bare har blitt solgt 400-500 Panemera i forhold.

Kommer til å bli mange Porsche på veien nå snart

rosmebraad
16.04.18 20:58

Jeg syns det høres latterlig ut å be om depositum.

Jeg bestilte bil pr. tlf. og mail og de ville ikke engang se finansieringsbevis. 

Så VW er nok ikke livredde for å produsere en Golf uten å,se finansieringen.

På den annen side så skal det jo også være slik i Norge: Man bestiller ikke ting man ikke har ordnet kreditt på eller spart penger til.

Jan
16.04.18 21:43
rosmebraad: Jeg bestilte bil pr. tlf. og mail og de ville ikke engang se finansieringsbevis.  Så VW er nok ikke livredde for å produsere en Golf uten å,se finansieringen. På den annen side så skal det jo også være slik i Norge: Man bestiller ikke ting man ikke har ordnet kreditt på eller spart penger til.

Det samme var når jeg kjøpte Golfen min. Den var riktignok produsert, og stod i butikken.

Jeg ringte, prutet litt, og vi ble enige. Selger bad meg sende en mail der jeg bekreftet at jeg aksepterte prisen, og at kjøpesum ble overført før jeg hentet bilen.

Jeg tilbød meg å betale inn håndpenger, siden jeg ikke skulle hente bilen før om et par uker. Helt unødvendig, var svaret. Her tar vi et ord for et ord.

Da jeg hentet bilen, spurte han om han skulle be damen i økonomiavdelingen skrive ut faktura, nei jeg overførte betalingen i går,sa jeg.

Da er jo alt i orden, signer her, og god tur til Bergen.

Som du skriver, slik er vi vant til at det foregår i Norge.

MacanT
17.04.18 03:48
MrEirik2: Gjelder visst for Mission E også

Forskjellen er at Porsche ber ikke om et reservasjons-beløp grunnet økonomiske problemer. De gjør det bl.a. for å sile vekk en del av pratmakerne :)

MacanT
17.04.18 04:10
MrEirik2: Nå leser jeg Porsche sier de har fått tusenvis av ordrer i Norge.

Din forståelse av engelsk er nok dessverre ganske mangelfull :)

Last year, Mercedes, Audi, and Jaguar all turned to Norway to sell their first all-new electric cars coming the next two years.

They’ve requested between 10,000 and 20,000 kroner (~$1,250 and $2,500 USD) for deposits and have claimed to have received thousands of orders.

Porsche har ikke hevdet noe som helst hva gjelder ordrer. I grunn ikke rart ettersom muligheten for å bestille ikke kommer før tidligst i slutten av året, mest sannsynlig ikke før en gang på nyåret.

Jeg kommer selvsagt å sørge for at jeg beholder plassen i køen men det er en like stor selvfølge at jeg ikke legger inn en bindende bestilling før jeg vet priser, spesifikasjoner, design på produksjons-utgaven osv.

(Innlegget ble redigert 17.04.18 04:17)

shagalott
19.04.18 15:20
rosmebraad: Jeg syns det høres latterlig ut å be om depositum.

Både Audi og Porsche krever depositum på de nye el-bilene som de har på gang. Er det ikke 20 000.-?

rosmebraad
19.04.18 16:22

Stadig latterlig, selv om VW-merkene gjør det!!!!

(Eller er det de norske importørene som ser at det er depositums-mote?)

shagalott
19.04.18 18:27
rosmebraad: Stadig latterlig, selv om VW-merkene gjør det!!!!

Jeg har jobbet flere plasser der det var vanlig med depositum på bestillingsvarer. Folk har en tendens til å ombestemme seg og ikke ville ha det de har bestilt og uten depositum så hadde vi hatt mye ukurante ting på lager som vi nok måtte solgt med tap. 

rosmebraad
19.04.18 18:38

Ja sånt er jo greit nok. Jeg tilbød ved bilbestilling å vise papir på at finansiering var klar, noe de sa de ikke trengte.

Men folk burde skjerpe seg, og ta betenkningstiden på forhånd. Samme med dem som evt. bruker 'åpent kjøp' hos Elkjøp etc. ofte.

(Innlegget ble redigert 19.04.18 18:39)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13570
19.04.18 20:03
shagalott: Jeg har jobbet flere plasser der det var vanlig med depositum på bestillingsvarer. Folk har en tendens til å ombestemme seg og ikke ville ha det de har bestilt og uten depositum så hadde vi hatt mye ukurante ting på lager som vi nok måtte solgt med tap.

Men elbilprodusentene krever depositum ett år før bilen i det hele tatt har kommet i produksjon. Så det har ingen sammenheng med hva kunden kommer til å bestille av ekstrautstyr og farge.

Når man bestiller "premiumbil" spekker man bilen slik kanskje ingen andre ville ha gjort, siden det er tusenvis av kombinasjonsmuligheter. Jeg har ALDRI betalt depositum.¨¨

Når jeg bestiller møbler derimot må jeg betalte opp til 10% depositum. Jeg forstår det siden det er 50 forskjellige stoff/skinn varianter å velge mellom i tillegg til vanger og ben og treverk.    

(Innlegget ble redigert 19.04.18 20:05)

rosmebraad
19.04.18 20:33

Hm, her vestpå bestilte man fra Ekornes i prisklasse $$$$ til spesifisert produksjon.

Null i depositum og så slang de med en faktura når de leverte.

Jan
19.04.18 21:07
rosmebraad: Stadig latterlig, selv om VW-merkene gjør det!!!!

Jeg tipper det er fordi de venter stor interesse for bilene. De vil sikkert unngå at spekulanter og andre tullinger setter seg på venteliste, og dermed skyver de som er virkelig interessert lenger bak i køen, og kanskje skremmer dem bort.

Ved vanlig handel med bil, er priser og utstyr kjent, så der skrives det en kjøpekontrakt, som er like bindende for begge parter. Dersom kjøper skulle trekke seg, kan selger kreve kompensasjon for sine tap.

Når det gjelder bestilling av andre varer og tjenester, er det ganske vanlig med et mindre forskudd, gjerne 10%, særlig hvis det dreier seg om ukurante varer.

rosmebraad
19.04.18 23:52

Der er vel en 'bonanza' så lenge elbiler er på taxfree.

Og med tallene for ikke innvilgende og ikke minst misligholdte billån er der nok en del som prater mer enn de (jobber og) betaler regninger.

VGstig
VGstigInnlegg: 1134
20.04.18 08:29
Iseran2770: elbilprodusentene krever depositum ett år før bilen i det hele tatt har kommet i produksjon

Det er helt sikkert mange grunner til depositumsordningen. Den som betaler forskudd på kr 20 000 er over gjennomsnittet interessert og dermed får bilprodusenten en god indikasjon på hvor stort (eller lite) markedet er. Jeg regner også med at forhandlerne bruker tallene til å få frem tidlige leveranser til seg selv. Som Rosmebraad skriver er det elbilbonanza og for kundene handler det om å kjøpe seg en fordel i køen.

Hyundai har et system der man kan melde sin interesse for Kona, men ordningen virker vel nesten mot sin hensikt når man er nummer 22 000 i køen. Hvis de øverste på listen skal teste og bestemme seg først så tar det en stund før man slipper til.

Den viktigste grunnen til depositum og interesseregistrering er nok at bilprodusenten kjøper seg tid og får kunden(e) til å vente til bilen(e) er på markedet.

(Innlegget ble redigert 20.04.18 08:35)

Someone
SomeoneInnlegg: 24771
20.04.18 08:35

Hvis en produsent av en vare klarer å få kundene sine til å betale et depositum, det vil si kundene er villige til det, så ville det vært idiotisk å la være. Det er ganske basic økonomi/finans

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg