Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

(Nesten) alt klart for vårens vakreste 2018

NYTT TEMA
fcuk
fcukInnlegg: 15502
23.04.18 21:17

Ny registerreim og vannpumpe : check

Lavtemp. termostat : check

Bremsevæske : check

Olje og filter : check

Toe link upgrade : check (for jeg vil ikke oppleve dette)

Vask og rens : check

Nå mangler det bare å få sjekket en feilkode, og med litt flaks er det bare ECUen som protesterer litt på grunn av lavere kjølevannstemperatur 82 vs. 88 grader.

Med grønt flagg er alt ryddet av veien for Nürburgring og Spa-Francorchamps helt i starten av mai.

P.S. Hadde jo vært morro å komme på TV også, vi får se hva ODB2-leseren sier i morgen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
24.04.18 15:42

God tur nedover, og på Ringen.

fcuk
24.04.18 15:54

Ennå på jobb, så det blir ikke noe ITV på meg gitt.

aeroX
aeroXInnlegg: 793
24.04.18 22:12

Lykke til! Du er heldig som har egen banekjøringsbil. Jeg kunne også tenkt meg å prøve, men tør ikke gjøre det med min (eneste) bil.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4266
25.04.18 06:44

Spennende!

Min Porsche «banebil» har oppført seg uhøflig dyrt mot meg i det siste og den trenger faktisk ny motor (uflaks). Det får den i mai. Ikke spør om hva det koster da jeg jobber med å fortrenge det, men det er 60-70% av bilens verdi.

Når den er klar skal jeg også nedover til ringen nærmere sommeren.

(Innlegget ble redigert 25.04.18 06:48)

aeroX
aeroXInnlegg: 793
25.04.18 18:09
Kompressor-V8: Min Porsche «banebil» har oppført seg uhøflig dyrt mot meg i det siste og den trenger faktisk ny motor (uflaks). Det får den i mai. Ikke spør om hva det koster da jeg jobber med å fortrenge det, men det er 60-70% av bilens ver

Grøss, du bekreftet nettopp mine verste antagelser. Hva har skjedd med den?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13646
25.04.18 18:15
Kompressor-V8: den trenger faktisk ny motor (uflaks)

Det var kjedelig.

Ribba
RibbaInnlegg: 35104
25.04.18 19:58
Kompressor-V8: Min Porsche «banebil» har oppført seg uhøflig dyrt mot meg i det siste og den trenger faktisk ny motor (uflaks). Det får den i mai. Ikke spør om hva det koster da jeg jobber med å fortrenge det, men det er 60-70% av bilens verdi.

En kompis opplevde akkurat det samme med sin 996 Carrera i fjor. Han endte derimot opp med å dumpe bobla'n sin og skaffet seg heller en Golf R.  

Kompressor-V8
25.04.18 20:24

Noe sånt noe.

Det begynte med noe sånt som den har vært en stund og utviklet seg til plutselig ganske ille. Måtte ha redningsbil.

Kjedelig var det jo, men like greit at det skjedde tidlig i eiertiden om det først skulle skje. Har sjekket godt bakover i eierhistorikken at resten av bilen er bra ellers. Hvis ikke ville jeg nok dumpet den med ødelagt motor. Tenker jeg satser på å bygge den opp nokså strøken på merkeverksted (!) og nyte den en tid selv først med garanti på motor og eventuelt selge den senere i livet. Er man heldig så kanskje man ikke taper grossalt mye på det da det trolig er stor risiko for motorras å kjøpe en hvilken som helst 996 eller 997 som ikke har byttet motor. Bør visst regne med en overhaling hver 150-200.000km. Og det blir for dumt å bytte til en brukt motor (koster over halvparten av å sette inn nytt) og få samme feilen om kort tid. Jeg har til og med ny ims og sånt så dette er noe annet.

Etter å ha undersøkt mer viser det seg at både 996 og 997 kan være veldig dårlige og kan få dyre reperasjoner på motorene. Strøkne utgaver kan man derimot kanskje håpe på at blir mer verdt i fremtiden. 

I mine øyne er 996 minst like morsom som nyeste 911, bare på en mer innvolverende og klassisk måte. Uansett hvor dyrt det er å fikse en 996 blir det langt billigere enn å kjøpe en hvilken som helst annen 911-type. Og jeg kom frem til at det å ha en strøken manuell klassisk 911 som ikke biter så mye inn på økonomien er gromt i seg selv. Kanskje en bil man «brenner inne med», men som det ikke er så farlig at det skjedde.

Ikke meningen å «kuppe» nyte-tråden til fcuk. Men skal nok nyte bilen snart igjen her også :-)

(Innlegget ble redigert 25.04.18 20:40)

fcuk
25.04.18 20:37
Kompressor-V8: Når den er klar skal jeg også nedover til ringen nærmere sommeren.

Kjedelig at du må gjennom det, men når den er fikset er det nok fort glemt.

For min del førte OBD2-scanningen til at jeg måtte koble til en kontakt skikkelig. Det var litt bra, for det var alt det sto på.

Forresten glemte jeg at jeg har også bytta viskermotor, først etter 3 år fant jeg ut at den som satt i ikke funka :)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2379
25.04.18 21:05

Trist lesning Kompressor.. det er vel ikke det beryktede IMS-problemet?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16146
25.04.18 21:12
Brum-Ole: det er vel ikke det beryktede IMS-problemet?

Han skriver følgende - Jeg har til og med ny ims og sånt så dette er noe annet.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2379
25.04.18 21:13

Aha, det fikk jeg ikke med meg... 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10148
25.04.18 21:55
Kompressor-V8: Er man heldig så kanskje man ikke taper grossalt mye på det da det trolig er stor risiko for motorras å kjøpe en hvilken som helst 996 eller 997 som ikke har byttet motor.

Prisene på 996 er uansett stigende skal man tro finn.no.

Vil den nye motoren Porsche setter inn være teknisk identisk med den den erstatter, inkludert de samme svakhetene, eller er det en revidert utgave der de har adressert den originale motorens svake punkter?

Kompressor-V8
25.04.18 22:24

Har forsket på dette en stund nå og kommet frem til at hvis man får motorras på en slik bil har man noen muligheter som alle uansett er mer eller mindre grisedyre (forutsatt at man velger å fikse bilen):

1. kjøpe brukt eller overhalt motor fra delebil eller ebay og gamble på at den er grei (stor risiko for at den ryker snarlig, da det gjerne er en grunn til at den selges). Få et Snap-drive eller mekonomen-verksted til å sette inn motoren. Dette er litt lettvint lappe-sammen-og-selge-videre metode. Ca halv pris av de andre alternativene. Da jeg vil ha god samvittighet ved videre salg ogkose meg litt med bilen i alle fall et par år ble dette nedstemt.

2. totaloverhale motoren hos SSP i Skien (mange anbefaler det). Blant mine kontakter har han blandet rykte og han er nøye, men treg og kan ofte være vanskelig å få tak på og bruke lenger tid enn forespeilet. Han er derimot beryktet for å forsterke motorenes svake punkter og å gjøre mye bra. Høy kvalitet på arbeidet. Kritikere på andre verksteder som hevder de kan bilene hevder han fakturerer mye for å gjøre ofte mindre enn han sier han har gjort osv osv osv... Plan C.

Av prinsipp leverer jeg aldri bilen min til en som (uansett rykte) både tar delvis forskuddsbetalt og i tillegg er vanskelig å få tak i på telefon, så da ble han valgt bort. Han har telefonsvarer som sier han kun svarer på mail fremover pga hektisk periode. 

3. Kjøre bilen på bilhenger til utlandet, enten merkeverksted eller et bakgårdsverksted med godt rykte. Kunne kanskje spart 40-50.000 på det. Mye ekstra slit, ferge, kostnader til reise etc også, og om noe skjer i ettertid er garantiansvaret betydelig laaangt unna. Kunne vært artig kanskje, men orker ikke sånt styr om jeg ikke må. Plan B.

4. Merkeverksted. 

Porsche leverer ikke nye motorer til 996 og 997 lenger. Så de er ikke å oppdrive. Beste løsning merkeforhandler tilbyr: Short blokk komplett motor som er overhalt av Porschefabrikken i Tyskland selv. Ytre deler og topper flyttes over på merkeverksted fra gammel motor. 2 års verkstedsgaranti. Eventuelle underveisoppdagede dårlige deler kan byttes samtidig mot ekstra kost. Koster mest, men er tryggest. Relativt kort og forutsigbar leveringstid. Fikk noen rabatter pga bekjente uten at det ble voldsomt billig av den grunn.

Konklusjon: Ta det som en mann - svelg kostnaden, nyt ettertiden. «Gjør det skikkelig eller gi bengen.» Dette ble mitt valg. 

(Innlegget ble redigert 25.04.18 22:34)

fcuk
26.04.18 13:11
Kompressor-V8: Ikke meningen å «kuppe» nyte-tråden til fcuk. Men skal nok nyte bilen snart igjen her også :-)

Det går så bra så, vi må jo ha ett sted hvor vi kan snakke om noe annet elbiler :)

Kompressor-V8
26.04.18 14:09

Godt poeng :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg