Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Feil filbruk - en epidemi

NYTT TEMA
grds
grdsInnlegg: 2186
29.04.18 22:13

Irriterer meg en del over dette fenomenet: Lane hoggers

Bilister som ikke forstår riktig feltbruk på veier med 3 eller flere felter i samme retning. Dette er ikke snakk om sinker i venstre felt, men i felt nr. 2 fra venstre!

Regelen sier at man skal holde til høyre, dvs. helt til høyre, med mindre man kjører forbi. Da kan man benytte midtre fil til forbikjøring, før man legger seg i høyre fil igjen. Kun når midtre felt også har saktegående trafikk, skal man benytte venstre felt.

Men svært mange, ja jeg vil si de aller fleste, følger ikke denne regelen. Det virker som om de tror at fil nr. 2 fra venstre er riktig fil å ligge i til vanlig, venstre fil er for forbikjøring og eventuelle filer til høyre er for spesielt interesserte!

I Oslo er dette tydelig på strekningene E6 Olavsgård-Alnabru, E18 Sjølyst-Sandvika, E6/E18 Nøstvedttunnelen. Her er det ofte dype spor i midtre felt, mens høyre felt er gammel men lite slitt asfalt. Som man ser på bildet her.

Hvorfor kjører folk på denne måten? Det skaper jo kø og forsinkelser, og kan også skape utrygge situasjoner ved at folk kjører forbi på høyre side. Dette er en ukultur som dessverre har satt seg. Jeg tror ikke folk flest er klar over at de bruker feil fil. Jeg har til og med observert kjøreskolebiler som kjører på denne måten! Hvilken planet lever de på?

(Innlegget ble redigert 29.04.18 22:13)

sl500
sl500Innlegg: 11055
29.04.18 23:02

3 felt? Slik luksus finnes ikke på disse kanter så her er det bare venstrefil ryttere man kan irritere seg over.
Egentlig er det ikke så mange av de heller men mere en nok av de som skal kjøre forbi vogntog med 5 km/t høyere fart.
Det tar en halv evighet og når de endelig har kommet seg forbi holder de seg gjerne i venstre felt fordi de ser en ny lastebil i horisoten

Så ett dansk "Cops" program for en stund siden der ble ei dame som kjørte i fil nummer to hanket inn på en nesten tom fire felt motorvei på kveldstid.
Syntes jo det var litt i strengeste laget men bøte blokka blaffret.
Burde jo være greit å kjøre i fartsgrensen i fil nummer to når fartsgrensen er 20-30 km/t høyere enn vogntogene kjører i.
Da har jo de som kjører med godt driv både fil tre og fire til forbikjøringer.
Ser ikke helt for meg at feks tysk politi ønsker å tvinge inn all trafikk som ikke er forbikjøring inn i innerste felt på motorveien.

(Innlegget ble redigert 29.04.18 23:14)

LOB
LOBInnlegg: 267
29.04.18 23:32

Ikke en gang norske trailersjåfører virker han forstått dette med plassering på 3(6)-felt motorvei. Å bygge 4-felt (8) på E6 Gardermoen-Oslo opp for bakken ved fylkesgrensa var i hvert fall helt bortkastet. Selv om det er kø i 2 av feltene er det alltid helt bilfritt i de to høyre feltene. Det innerste har nå blitt bussfelt (husker ikke om det faktisk er 5+5 felt!).

grds
29.04.18 23:39
LOB: Ikke en gang norske trailersjåfører virker han forstått dette med plassering på 3(6)-felt motorvei. Å bygge 4-felt (8) på E6 Gardermoen-Oslo opp for bakken ved fylkesgrensa var i hvert fall helt bortkastet. Selv om det er kø i 2 av feltene er det alltid helt bilfritt i de to høyre feltene. Det innerste har nå blitt bussfelt (husker ikke om det faktisk er 5+5 felt!).

Jepp det stemmer. Skulle tro at yrkessjåfører var litt mer rutinerte. Tror de at de feltene til høyre kun er der for moro skyld? Det er store asfaltarealer som aldri blir brukt.

grds
29.04.18 23:41
sl500: 3 felt? Slik luksus finnes ikke på disse kanter så her er det bare venstrefil ryttere man kan irritere seg over.
Egentlig er det ikke så mange av de heller men mere en nok av de som skal kjøre forbi vogntog med 5 km/t høyere fart.
Det tar en halv evighet og når de endelig har kommet seg forbi holder de seg gjerne i venstre felt fordi de ser en ny lastebil i horisoten Så ett dansk "Cops" program for en stund siden der ble ei dame som kjørte i fil nummer to hanket inn på en nesten tom fire felt motorvei på kveldstid.
Syntes jo det var litt i strengeste laget men bøte blokka blaffret.
Burde jo være greit å kjøre i fartsgrensen i fil nummer to når fartsgrensen er 20-30 km/t høyere enn vogntogene kjører i.
Da har jo de som kjører med godt driv både fil tre og fire til forbikjøringer.
Ser ikke helt for meg at feks tysk politi ønsker å tvinge inn all trafikk som ikke er forbikjøring inn i innerste felt på motorveien.

Venstrefilryttere er også et stort problem, det samme er folk som ikke holder avstand.

Jeg pleier å holde god avstand til sinker i venstre felt, bruker heller lyshornet. Men enkelte er så nedsnødde at de ikke forstår hvorfor jeg blinker.

sl500
29.04.18 23:43
LOB: Å bygge 4-felt (8) på E6 Gardermoen-Oslo opp for bakken ved fylkesgrensa var i hvert fall helt bortkastet

Omtrent som E6 i Østfold mot Sverige der det er 3 felt opp en bakke.
Det eneste farbare feltet er det ytre da det mitterste er meget trafikkert mens det innerste er tomt.

sl500
29.04.18 23:48
grds: Jeg pleier å holde god avstand til sinker i venstre felt, bruker heller lyshornet. Men enkelte er så nedsnødde at de ikke forstår hvorfor jeg blinker.

Skulle ikke forundret meg om mange av de ikke fikk det med seg engang mens andre gir blanke fordi de kjører jo i fartsgrensen så de syntes du er en kølle der du ligger å blinker med fjærnlyset.

(Innlegget ble redigert 29.04.18 23:50)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16756
30.04.18 00:14

Noen ganger så drømmer jeg meg bort med at jeg har en svær fanger foran på bilen, og bare kan gi disse irriterende folkene en dytt i ræva.

Spesielt på E18 Oslo-Drammen, kryr det av sånne. 

Min stil på sånne:

1. Kjør så fort du kan mot rompa dems. De fleste titter i speilet og skvetter om en bil kommer svært fort bakfra.
2. Tur og blink, men vær obs på at det gjerne kommer en lang finger tilbake.

Og om de enda ikke flytter seg så peiser man forbi i andre feltet. 

Om jeg har klart å få skikkelig road rage, så etterfølger jeg det noen ganger med å legge meg inn foran, bremse småhardt ned, gjerne litt lavere fart enn de opprinnelig hadde. Også ut med en stor langfinger.

Jeg kjenner jeg blir helt sint bare av å tenke på det. 

Skulle hatt en slik

grds
30.04.18 00:17
MrEirik2: Min stil på sånne: 1. Kjør så fort du kan mot rompa dems. De fleste titter i speilet og skvetter om en bil kommer svært fort bakfra.
2. Tur og blink, men vær obs på at det gjerne kommer en lang finger tilbake. Og om de enda ikke flytter seg så peiser man forbi i andre feltet.

Jeg tror problemet med mange av disse er: De aner ikke hvor de skal gjøre av seg! De tror høyre felt er forbudt.

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 1264
30.04.18 13:27
grds: I Oslo er dette tydelig på strekningene E6 Olavsgård-Alnabru, E18 Sjølyst-Sandvika, E6/E18 Nøstvedttunnelen. Her er det ofte dype spor i midtre felt, mens høyre felt er gammel men lite slitt asfalt. Som man ser på bildet her.

Aller best er de som skal ut på E6 ved Olavsgård - og som desperat kaster seg ut i midtfeltet, selv om de holder lavere fart enn øvrig trafikk. 

Ellers så vil jeg si at det "lane hoggers" i venstrefeltet, som vist i klippet du linker til, heldigvis er sjelden vare. Da er nok unødvendig langdryg "forbisiging" av trafikk i høyrefeltet langt mer vanlig. 

Jan
JanInnlegg: 5206
30.04.18 13:43
MrEirik2: Om jeg har klart å få skikkelig road rage, så etterfølger jeg det noen ganger med å legge meg inn foran, bremse småhardt ned, gjerne litt lavere fart enn de opprinnelig hadde. Også ut med en stor langfinger.

Jeg håper du bare spøker.

Slik adferd har ingen ting i trafikken å gjøre. Det er ikke din oppgave å "straffe" andre trafikanter.

Det tyder på dårlig utviklet modenhet og impulskontroll. Kanskje du burde ta noen timer med psykolog.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10094
30.04.18 14:17
Jan: Det tyder på dårlig utviklet modenhet og impulskontroll.

Det er jeg enig i. 

Komunista
KomunistaInnlegg: 9584
30.04.18 14:27
grds: Irriterer meg en del over dette fenomenet: Lane hoggers Bilister som ikke forstår riktig feltbruk på veier med 3 eller flere felter i samme retning. Dette er ikke snakk om sinker i venstre felt, men i felt nr. 2 fra venstre! Regelen sier at man skal holde til høyre, dvs. helt til høyre, med mindre man kjører forbi. Da kan man benytte midtre fil til forbikjøring, før man legger seg i høyre fil igjen. Kun når midtre felt også har saktegående trafikk, skal man benytte venstre felt. Men svært mange, ja jeg vil si de aller fleste, følger ikke denne regelen. Det virker som om de tror at fil nr. 2 fra venstre er riktig fil å ligge i til vanlig, venstre fil er for forbikjøring og eventuelle filer til høyre er for spesielt interesserte! I Oslo er dette tydelig på strekningene E6 Olavsgård-Alnabru, E18 Sjølyst-Sandvika, E6/E18 Nøstvedttunnelen. Her er det ofte dype spor i midtre felt, mens høyre felt er gammel men lite slitt asfalt. Som man ser på bildet her. Hvorfor kjører folk på denne måten? Det skaper jo kø og forsinkelser, og kan også skape utrygge situasjoner ved at folk kjører forbi på høyre side. Dette er en ukultur som dessverre har satt seg. Jeg tror ikke folk flest er klar over at de bruker feil fil. Jeg har til og med observert kjøreskolebiler som kjører på denne måten! Hvilken planet lever de på?

Vil man oppleve nordmenns forrvirring når det gjelder filplassering skal man kjøre E6 fra Olavsgård til Tangerudkrysset.

Grøss.

Komunista
KomunistaInnlegg: 9584
30.04.18 14:28
MrEirik2: Noen ganger så drømmer jeg meg bort med at jeg har en svær fanger foran på bilen, og bare kan gi disse irriterende folkene en dytt i ræva. Spesielt på E18 Oslo-Drammen, kryr det av sånne. Min stil på sånne: 1. Kjør så fort du kan mot rompa dems. De fleste titter i speilet og skvetter om en bil kommer svært fort bakfra.
2. Tur og blink, men vær obs på at det gjerne kommer en lang finger tilbake. Og om de enda ikke flytter seg så peiser man forbi i andre feltet. Om jeg har klart å få skikkelig road rage, så etterfølger jeg det noen ganger med å legge meg inn foran, bremse småhardt ned, gjerne litt lavere fart enn de opprinnelig hadde. Også ut med en stor langfinger. Jeg kjenner jeg blir helt sint bare av å tenke på det.

Stor ironi.

Håper jeg?

grds
30.04.18 19:22
Komunista: Vil man oppleve nordmenns forrvirring når det gjelder filplassering skal man kjøre E6 fra Olavsgård til Tangerudkrysset. Grøss.

Nettopp.

Jeg håper ingen her inne kjører på denne måten, men det er nok en ønskedrøm

LOB
LOBInnlegg: 267
30.04.18 23:12

Problemet jeg opplever ved motorveikjøring i Norge ved tett trafikk er at når man legger seg i høyre felt da det er fritt der i noen hundre meter så skal bilen bak akselerere unaturlig for å tette luken som ble da jeg la meg i riktig kjørefelt til høyre. Når jeg da vil ut i venstrefeltet igjen for å kjøre forbi så er det tettet igjen av bilen som var bak meg. Konsekvensen blir at man gjerne unnlater å slippe sin plass i den tette trafikken i venstrefeltet (nesten kø). OG konsekvensen blir også at bare 60-70% av veibanen blir benyttet til at drenere trafikken. I andre land upplever jeg som det vises mer hensyn når man vil tilbake i venstrefeltet. De letter litt på gassen i Sverige og Tyskland isteden for å akselerere når jeg blinker venstre.... Det fører til at begge felt benyttes i tett trafikk. 

(Innlegget ble redigert 30.04.18 23:14)

Jan
30.04.18 23:24

På mine kanter av landet, er det så få km med motorvei, at det ikke spiller noen rolle om det er fritt leide i det ene eller andre feltet.

Det er ikke få ganger jeg har opplevd at bilister som har kjørt aggressivt har blitt nådd igjen i neste lyskryss.

grds
01.05.18 14:22
LOB: Problemet jeg opplever ved motorveikjøring i Norge ved tett trafikk er at når man legger seg i høyre felt da det er fritt der i noen hundre meter så skal bilen bak akselerere unaturlig for å tette luken som ble da jeg la meg i riktig kjørefelt til høyre. Når jeg da vil ut i venstrefeltet igjen for å kjøre forbi så er det tettet igjen av bilen som var bak meg. Konsekvensen blir at man gjerne unnlater å slippe sin plass i den tette trafikken i venstrefeltet (nesten kø). OG konsekvensen blir også at bare 60-70% av veibanen blir benyttet til at drenere trafikken. I andre land upplever jeg som det vises mer hensyn når man vil tilbake i venstrefeltet. De letter litt på gassen i Sverige og Tyskland isteden for å akselerere når jeg blinker venstre.... Det fører til at begge felt benyttes i tett trafikk.

Vi har en elendig kjørekultur på flerfeltsvei!

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3073
06.05.18 01:19

På E6 Olavsgård-Alnabru ender jeg med å kjøre ulovlig hele tiden iom at det er høyrefeltet som er ledig ja. Dette er helt merkelig. Tror nordmenn har fått for seg at ved tre felt i samme retning så er det ytterste feltet for å kjøre av. 

Jan
06.05.18 01:48
grds: Vi har en elendig kjørekultur på flerfeltsvei!

Jeg har kjørt en del på 3 feltsveier i Europa. Der virker det som om de har forstått poenget.

Helt til høyre er for lastebiler og Teslaer som må spare på batteriet. I midten er det et helvete, med blanding av lastebiler og bobiler som vil kjøre forbi, og nervøse bilister som veksler mellom å ligge helt til høyre, eller kjøre litt raskere. Av og til kommer det også en innom fra venstre som må vike for en hurtigkjører.

Feltet helt til venstre er vanligvis forbeholdt de som vil gjøre unna mange mil på en effektiv måte.

I Italia og Frankrike, holder det å ligge i 150-160 for å oppholde seg helt til venstre. I Tyskland, er det noe verre , da uansett hvor fort man kjører, kommer det en bakfra som vil kjøre enda fortere.

grds
06.05.18 11:59

Jan, man skal ikke oppholde seg i venstre fil eller midtre fil. De filene er kun til forbikjøring. Dette er kun lov ved ved tett trafikk, altså at man forbikjører hele tiden og det ikke er lang nok luke mellom hver bil til å legge seg i høyre fil.

Jan
06.05.18 12:11
grds: Jan, man skal ikke oppholde seg i venstre fil eller midtre fil. De filene er kun til forbikjøring. Dette er kun lov ved ved tett trafikk, altså at man forbikjører hele tiden og det ikke er lang nok luke mellom hver bil til å legge seg i høyre fil.

På de nevnte Europeiske motorveiene, er trafikken stort sett så tett, at det er naturlig å fordele seg slik jeg beskrev.

Når trafikken er glissen, kjører man naturligvis slik du beskriver.

Det er nettopp på grunn av det store antallet kjøretøy, at det er bygget tre felt i hver retning.

Jeg er temmelig sikker på at Iseran, som sannsynligvis er den her på forumet med mest kjøreerfaring fra slike veier, vil bekrefte min erfaring.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13461
06.05.18 16:58
Jan: Jeg er temmelig sikker på at Iseran, som sannsynligvis er den her på forumet med mest kjøreerfaring fra slike veier, vil bekrefte min erfaring.

Din beskrivelse av hvordan de tre feltene fungerer er helt riktig. Men det blir klaget over at mange tyskere har blitt litt slappe og ligger i midte felt når de egentlig skulle vært i høyre.

Jeg kjører nesten bare på dagtid og det er da veldig sjelden at det er naturlig for meg å legge meg helt til høyre. I det feltet er det tett med vogntog, hestehengere og andre saktegående kjøretøyer.

Derimot kan jeg nesten parkere i venstre felt da jeg er villig til å kjøre like fort som omtrent hvem som helst som ligger i venstre felt. Unntaket er biler uten toppfartsperre, de slipper jeg raskt forbi.      

(Innlegget ble redigert 06.05.18 17:01)

grds
06.05.18 17:13
Iseran2770: Din beskrivelse av hvordan de tre feltene fungerer er helt riktig. Men det blir klaget over at mange tyskere har blitt litt slappe og ligger i midte felt når de egentlig skulle vært i høyre. Jeg kjører nesten bare på dagtid og det er da veldig sjelden at det er naturlig for meg å legge meg helt til høyre. I det feltet er det tett med vogntog, hestehengere og andre saktegående kjøretøyer. Derimot kan jeg nesten parkere i venstre felt da jeg er villig til å kjøre like fort som omtrent hvem som helst som ligger i venstre felt. Unntaket er biler uten toppfartsperre, de slipper jeg raskt forbi.

Problemet med denne beskrivelsen er at den fester seg i folks bevissthet slik at mange får en oppfatning om at de forskjellige feltene kun er for bruk av spesifikke typer kjøretøy. Det stemmer jo ikke.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13461
06.05.18 17:34
grds: Det stemmer jo ikke.

Selvsagt ikke, men når det er en god del trafikk på Autobahn går det i 80-85 i høyre felt, i 120-130 i midtre og i 160-180 i venstre.

Men plutselig legger et vogntog seg ut da det faktisk klarer 1 km/t høyere fart enn vogntoget foran. Og alle i midtre felt drar over i venstre, så da går det i 80 i alle felt en stund.   

(Innlegget ble redigert 06.05.18 17:35)

Jan
06.05.18 19:24
Iseran2770: Men plutselig legger et vogntog seg ut da det faktisk klarer 1 km/t høyere fart enn vogntoget foran.

Tyskerne kaller det Elefantenrennen. Eller elefantkappløp på norsk.

Jeg fant en sak på nettet som hadde regnet ut at på en distanse på 500 km ville en økning i hastigheten fra 80 til 82 km/t gi en tidsbesparelse på 10 minutter. Turen ville ta 6t 05 min i høyeste hastighet. Med tanke på at disse uansett må ta pause etter ca 4 timer, burde de holde seg til høyre. At han som blir forbikjørt skal lette litt på gassen, er visst helt utenkelig.

grds
06.05.18 19:26
Iseran2770: Selvsagt ikke,

Jeg regner med du har sett de dype hjulsporene som gjerne danner seg i felt nr. 2 fra venstre på norske veier med flere enn to felt i samme kjøreretning? Det er desverre der de aller fleste tror de skal ligge, og felter lengre til høyre er kun for saktegående vogntog.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16756
06.05.18 21:00

En jævla golf i dag som tviholdt på venstrefeltet i 82kmt i timen E18 gjennom oslo. Jeg og 2 andre biler som lå bak han kjørte forbi på høyresiden.

Jeg svingte inn til venstre 10 cm fra frontfangeren hans.

Resultat, han blinket med lyset, og jeg ga han en stor finger.

Fuck off fra mitt felt!

Jan
06.05.18 21:27
MrEirik2: Jeg svingte inn til venstre 10 cm fra frontfangeren hans. Resultat, han blinket med lyset, og jeg ga han en stor finger. Fuck off fra mitt felt!

Du er en tøffing du. Jeg håper du har de fire barna dine med i bilen når du driver på slik. På den måten kan du bli et godt forbilde for fremtidens bilister. Skjønt det er kanskje ikke så viktig, da fremtidens biler vil være selvkjørende.

Jeg har mange ganger undret meg over hva som skjer inni hodet på enkelte, når de setter seg inn i en bil.

Oppførsel som i andre sammenhenger blir sett på som sosialt uakseptabelt, blir helt normalt.

Jeg går ut fra at når du går på fortauet i en travel gate, eller i skiløypen, og noen foran deg går sakte eller uryddig, gir du dem både huden full og en stor finger.

Eller er det det anonymiserende Teslaskallet som gjør at du tør å vise ditt sanne jeg når du sitter bak rattet.

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 831
06.05.18 21:30

Fin tråd. Fikk sykt lyst til å spille Eurotruck Simulator nå.

(Innlegget ble redigert 06.05.18 21:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg