Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Citroen C5 2002 - "Battery Charge Fault"

NYTT TEMA
Woldsky
WoldskyInnlegg: 371
13.05.18 23:41

Hei folkens.
Har en Citroen C5 stasjonsvogn, 1.8 bensin, fra 2002.
Den har gått i underkant av 120.000km, hverdags bilen for denne 2 barns familien.

Når madammen var ute og kjørte i helga, så lyste "Battery Charge Fault" opp.
Feilmelding gjentar seg etter stopp/start og litt kjøring.
Voltmeter i kupe viser indikatorpil på nedre røde område, lav spenning antar jeg.
Bilen har startet flere ganger for test, og virker enn så lenge.

Måler 12,1V over batteriet med motor av og 10,8V med motor på tomgang.
Får en svak økning på spenninga ved gasspådrag, men den er marginal.

Er elektriker, men har ganske begrensa kunnskap om bil.
Så etter litt søk og dykk på nettet og i Haynes-manualen her hjemme så kommer tankene til dynamo -> regulator -> reim -> jordfeil -> batteri.

Bemerkninger;
* Alder på batteriet er ukjent, ihvertfall ikke byttet på de 5 årene vi har hatt bilen.
* Hadde også en oljelekkasje i motorrommet her i våres, med påfølgende reparasjoner hos verksted. Tilgrising av reim evt. ett problem?
* EU-kontroll og mer rep. rett etter oljelekkasje.

Noen tanker om hva som svikter?
Bytte batteri klarer jeg selv, men regner med at det blir verksted igjen, så prøver å stålsette meg hvor mye mer det blir denne gangen ;-)

På forhånd takk
Woldsky

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2172
14.05.18 08:42

Jeg tror nok dynamoen er dårlig. Men du har også for lav spenning på batteriet. Usikker på om det skyldes for lite strøm på dynamo pga årlig lading, eller at batteriet er dårlig. Erfaringsmessig trenger C5 bra batteri, da den var en av de tidlige bilene med canbus (første PSA, husker jeg rett), og mange feilkoder kan oppstå ved for lav hvilespenning. På noen forum anbefales det å bytte batteri hvert 3. år.

Er bilen tung på rattet også, kan det være reimhjulet på veiva som gir seg i vulkaniseringen. Dog usikker på om den feilen bare gjelder diesel.

En god kilde til informasjon er citroenakuten.com. Man kan jo bli redd når man går inn på slike forum og ser hva som kan være feil, men hvis du går inn på bimmers (BMW) eller VAG-forumene, skjønner man at Citroen ikke er så galt...

(Innlegget ble redigert 14.05.18 08:47)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5027
14.05.18 15:29

Er nok dynamoen. personlig ville jeg målt direkte på dynamoen Og gjerne minus batteri, og gods på dynamo, slik at du eventuelt får jordingsfeil (kan gjøre det samme på + også, og se spenningsfall men den får en jo vite uansett, når en måler spenning direkte på dynamoen)

Fortsatt ca 10V på dynamoen, så ville jeg tatt ut dynamoen, delt den event sjekket lade bru (sikkert mulig å ta av uten å dele dynamoen)

Mest sannsynlig holder det å bytte børster.

verksted tar sikker 3 000,- for bytte dynamo når pant på gammel dynamo er trekt fra. (Dog, mange sier de priser jeg ofte nevner er på tryne lite i forhold til hva andre her på VGD opplever)

Bytte selv? (P.S. skriv in reg.nr. ikke sikkert jeg har valgt riktig bil)

Regulator Kjøper du dynamo, så følger regulator med. Men om du tenker det holder med å bytte regulator...så sparer du en del kroner.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5027
14.05.18 15:32

Forresten, her er bilde av regulator, så du kan sammenligne børstene, med den som står i din dynamo.

En elektriker bør da fint klare å bytte børster selv. og denne regulatoren er montert på baksiden av dynamo (samme side som kablene er montert) og da ofte med bare 2 stk skruer.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35476
14.05.18 21:55

3000 for dynamobytte?

En del bileiere har betalt så lite kun i drømme.

Jan
JanInnlegg: 4840
14.05.18 22:28

Ny dynamo til gamleTouranen kostet ca 6.000 på uavhengig verksted. Vannkjølt dynamo til E-klasse ca 18.000 hos BOS.

Siste nytt fra BOS- Bergen er at de tar kr 2.400/t på verkstedet. Det er på nivå med advokater, og høyere enn tannleger.

perchri
perchriInnlegg: 7922
14.05.18 23:49
Bill_Babba: En elektriker bør da fint klare å bytte børster selv. og denne regulatoren er montert på baksiden av dynamo (samme side som kablene er montert) og da ofte med bare 2 stk skruer.

Når du bytter børster, sjekk med et ohm meter i stilling Diode, at alle er ok. Nok at en kortslutter. Fleste dynamoer av kjent merke leverer diodeplate som reservedel.

rosmebraad
15.05.18 00:11

Får si det som en eldre bergenser: 'De skal vel leve de, også'.

Men er denne dynamoen faktisk vannkjølt? Jeg trodde det også var vannkjølt på W212, men da jeg fikk den i hende var det en vanlig luftkjølt Valeo, 180A.

Er vel ikke mange jobber der timene faktureres med rundt 10x timelønnen?

(Innlegget ble redigert 15.05.18 00:12)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30541
15.05.18 13:11
Jan: Siste nytt fra BOS- Bergen er at de tar kr 2.400/t på verkstedet. Det er på nivå med advokater, og høyere enn tannleger.

Selv om advokater gjerne skriver regningene med gaffel er vel pc, penn og telefon deres fremste arbeidsverktøy. Utstyret mange mekanikere bruker koster nok adskillig mer i innkjøp.

For øvrig husker jeg Billia skulle ha 10 000,- for bytte av dynamo på min 2001 Laguna ll 1,8. Endte med å kjøpe en ny i Tyskland for 90 euro som varte i tre år fram til resten av bilen gikk i oppløsning.

rosmebraad
15.05.18 16:11

Her var en advokat som skrev regning på 3,1 mill. med GAFFEL.

Så kom dommeren i Rema-stil og fikk kuttet den ned til 550 tusen.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30541
15.05.18 19:49
rosmebraad: Her var en advokat som skrev regning på 3,1 mill. med GAFFEL.

Doktoravhandlingen og en rekke av artiklene hans var faktisk blant de hyppigst brukte kildene til min masteroppgave. Veilederen min har for øvrig også havnet i media for å ha tatt seg godt betalt.

rosmebraad
16.05.18 00:50

Da har du gafler å leve opp til, FP!

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
17.05.18 01:31
FredPerry: For øvrig husker jeg Billia skulle ha 10 000,- for bytte av dynamo på min 2001 Laguna ll 1,8. Endte med å kjøpe en ny i Tyskland for 90 euro som varte i tre år fram til resten av bilen gikk i oppløsning.

Helt utrolig. Hvordan kan det bli så dyrt?

Dynamoen på Jeepen begynte å fuske for 2 år siden (det var faktisk en originale fra 93 med da nesten 350.000 km på seg). Bestilte en ny fra USA, 700 kr ink. frakt og mva. og det posten tar. 105 amp. Her hjemem koster den ca. 1500-2000 kr på amcarsjapper, noe som er ok hadde det bare vært en i nærheten, 4500 kr på Meca/Mekonomen og hva importør tar tør jeg ikke tenke på, antakeligvis nærmere 10 lapper, selv om de nok sikkert knapt har hørt om denne bilen og dens motor...

rosmebraad
17.05.18 09:21

Du kan jo først forsikre deg om at du sitter godt, og så ringe til et BOS-verksted og be om pris på bytte av dynamo på en nyere E-klasse som akkurat er utenfor garanti.

Er prisen noe annet enn femsifret, er det overraskende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg