Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Citroen C5 2002 - "Battery Charge Fault"

NYTT TEMA
Woldsky
WoldskyInnlegg: 373
13.05.18 23:41

Hei folkens.
Har en Citroen C5 stasjonsvogn, 1.8 bensin, fra 2002.
Den har gått i underkant av 120.000km, hverdags bilen for denne 2 barns familien.

Når madammen var ute og kjørte i helga, så lyste "Battery Charge Fault" opp.
Feilmelding gjentar seg etter stopp/start og litt kjøring.
Voltmeter i kupe viser indikatorpil på nedre røde område, lav spenning antar jeg.
Bilen har startet flere ganger for test, og virker enn så lenge.

Måler 12,1V over batteriet med motor av og 10,8V med motor på tomgang.
Får en svak økning på spenninga ved gasspådrag, men den er marginal.

Er elektriker, men har ganske begrensa kunnskap om bil.
Så etter litt søk og dykk på nettet og i Haynes-manualen her hjemme så kommer tankene til dynamo -> regulator -> reim -> jordfeil -> batteri.

Bemerkninger;
* Alder på batteriet er ukjent, ihvertfall ikke byttet på de 5 årene vi har hatt bilen.
* Hadde også en oljelekkasje i motorrommet her i våres, med påfølgende reparasjoner hos verksted. Tilgrising av reim evt. ett problem?
* EU-kontroll og mer rep. rett etter oljelekkasje.

Noen tanker om hva som svikter?
Bytte batteri klarer jeg selv, men regner med at det blir verksted igjen, så prøver å stålsette meg hvor mye mer det blir denne gangen ;-)


På forhånd takk
Woldsky

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2207
14.05.18 08:42

Jeg tror nok dynamoen er dårlig. Men du har også for lav spenning på batteriet. Usikker på om det skyldes for lite strøm på dynamo pga årlig lading, eller at batteriet er dårlig. Erfaringsmessig trenger C5 bra batteri, da den var en av de tidlige bilene med canbus (første PSA, husker jeg rett), og mange feilkoder kan oppstå ved for lav hvilespenning. På noen forum anbefales det å bytte batteri hvert 3. år.

Er bilen tung på rattet også, kan det være reimhjulet på veiva som gir seg i vulkaniseringen. Dog usikker på om den feilen bare gjelder diesel.

En god kilde til informasjon er citroenakuten.com. Man kan jo bli redd når man går inn på slike forum og ser hva som kan være feil, men hvis du går inn på bimmers (BMW) eller VAG-forumene, skjønner man at Citroen ikke er så galt...

(Innlegget ble redigert 14.05.18 08:47)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5102
14.05.18 15:29

Er nok dynamoen. personlig ville jeg målt direkte på dynamoen Og gjerne minus batteri, og gods på dynamo, slik at du eventuelt får jordingsfeil (kan gjøre det samme på + også, og se spenningsfall men den får en jo vite uansett, når en måler spenning direkte på dynamoen)

Fortsatt ca 10V på dynamoen, så ville jeg tatt ut dynamoen, delt den event sjekket lade bru (sikkert mulig å ta av uten å dele dynamoen)

Mest sannsynlig holder det å bytte børster.

verksted tar sikker 3 000,- for bytte dynamo når pant på gammel dynamo er trekt fra. (Dog, mange sier de priser jeg ofte nevner er på tryne lite i forhold til hva andre her på VGD opplever)

Bytte selv? (P.S. skriv in reg.nr. ikke sikkert jeg har valgt riktig bil)

Regulator Kjøper du dynamo, så følger regulator med. Men om du tenker det holder med å bytte regulator...så sparer du en del kroner.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5102
14.05.18 15:32

Forresten, her er bilde av regulator, så du kan sammenligne børstene, med den som står i din dynamo.

En elektriker bør da fint klare å bytte børster selv. og denne regulatoren er montert på baksiden av dynamo (samme side som kablene er montert) og da ofte med bare 2 stk skruer.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
14.05.18 21:55

3000 for dynamobytte?

En del bileiere har betalt så lite kun i drømme.

Jan
JanInnlegg: 5218
14.05.18 22:28

Ny dynamo til gamleTouranen kostet ca 6.000 på uavhengig verksted. Vannkjølt dynamo til E-klasse ca 18.000 hos BOS.

Siste nytt fra BOS- Bergen er at de tar kr 2.400/t på verkstedet. Det er på nivå med advokater, og høyere enn tannleger.

perchri
perchriInnlegg: 8152
14.05.18 23:49
Bill_Babba: En elektriker bør da fint klare å bytte børster selv. og denne regulatoren er montert på baksiden av dynamo (samme side som kablene er montert) og da ofte med bare 2 stk skruer.

Når du bytter børster, sjekk med et ohm meter i stilling Diode, at alle er ok. Nok at en kortslutter. Fleste dynamoer av kjent merke leverer diodeplate som reservedel.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
15.05.18 00:11

Får si det som en eldre bergenser: 'De skal vel leve de, også'.

 

Men er denne dynamoen faktisk vannkjølt? Jeg trodde det også var vannkjølt på W212, men da jeg fikk den i hende var det en vanlig luftkjølt Valeo, 180A.

Er vel ikke mange jobber der timene faktureres med rundt 10x timelønnen?

(Innlegget ble redigert 15.05.18 00:12)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30671
15.05.18 13:11
Jan: Siste nytt fra BOS- Bergen er at de tar kr 2.400/t på verkstedet. Det er på nivå med advokater, og høyere enn tannleger.

Selv om advokater gjerne skriver regningene med gaffel er vel pc, penn og telefon deres fremste arbeidsverktøy. Utstyret mange mekanikere bruker koster nok adskillig mer i innkjøp.

For øvrig husker jeg Billia skulle ha 10 000,- for bytte av dynamo på min 2001 Laguna ll 1,8. Endte med å kjøpe en ny i Tyskland for 90 euro som varte i tre år fram til resten av bilen gikk i oppløsning.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
15.05.18 16:11

Her var en advokat som skrev regning på 3,1 mill. med GAFFEL.

Så kom dommeren i Rema-stil og fikk kuttet den ned til 550 tusen.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30671
15.05.18 19:49
rosmebraad: Her var en advokat som skrev regning på 3,1 mill. med GAFFEL.

Doktoravhandlingen og en rekke av artiklene hans var faktisk blant de hyppigst brukte kildene til min masteroppgave. Veilederen min har for øvrig også havnet i media for å ha tatt seg godt betalt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
16.05.18 00:50

Da har du gafler å leve opp til, FP!

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1350
17.05.18 01:31
FredPerry: For øvrig husker jeg Billia skulle ha 10 000,- for bytte av dynamo på min 2001 Laguna ll 1,8. Endte med å kjøpe en ny i Tyskland for 90 euro som varte i tre år fram til resten av bilen gikk i oppløsning.

Helt utrolig. Hvordan kan det bli så dyrt?

Dynamoen på Jeepen begynte å fuske for 2 år siden (det var faktisk en originale fra 93 med da nesten 350.000 km på seg). Bestilte en ny fra USA, 700 kr ink. frakt og mva. og det posten tar. 105 amp. Her hjemem koster den ca. 1500-2000 kr på amcarsjapper, noe som er ok hadde det bare vært en i nærheten, 4500 kr på Meca/Mekonomen og hva importør tar tør jeg ikke tenke på, antakeligvis nærmere 10 lapper, selv om de nok sikkert knapt har hørt om denne bilen og dens motor...

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
17.05.18 09:21

Du kan jo først forsikre deg om at du sitter godt, og så ringe til et BOS-verksted og be om pris på bytte av dynamo på en nyere E-klasse som akkurat er utenfor garanti.

Er prisen noe annet enn femsifret, er det overraskende.

Woldsky
WoldskyInnlegg: 373
27.05.18 00:06

Hei igjen og takk for svar fra folk!

Liten oppdatering;
Dynamo er nå byttet (på verksted) og lade/drift-spenning ser bra ut. :-)

Som xantiasx skriver, så er det tidlig utgave CAN-bus i denne modellen.
Lav driftspenning kan jo da forklare hvorfor vi har fått varsel på "airbag fault" ett par ganger og at ute.temp-måleren ikke har virket på en god stund, men plutselig kom tilbake nå.
Litt flaut å ikke ha fulgt med litt i dash'n på dette...


Attpå-historie;
Kjekt å bytte batteri når det gamle har ukjent alder og der er ny dynamo tenkte jeg... Men kunne aldri falle meg inn at å bytte batteri med nøkkelen i tenninga skulle skape så mye plunder.

Ved første start så kom "engine immobiliser fault" opp, stressfaktoren brer seg og blir verre etter ett par søk på nett...

Nå var jeg blant de heldig, da den kom av seg selv etter en ny, kald "resett" og bare gi den god tid på oppstarten.

Dette var ett velkjent problem på diverse forum, men slapp heldigvis unna en tur på Citroen/Mobile her hjemme i Østfold for å programmere om nøkler...

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2207
28.05.18 08:08
Woldsky: Men kunne aldri falle meg inn at å bytte batteri med nøkkelen i tenninga skulle skape så mye plunder.

Nei, egen prosedyre for å koble fra batterier på moderne biler. Vent 10 minutter etter tenning er slått av, og alle forbrukere er slått av. Ta så av batteriet. Ikke åpne eller lukke dørene.

Når nytt batteri kobles på, bør man også vente 10 minutter før man åpner døra igjen, for å få de små computerne opp å gå. Går som regel fint hvis man gjør det fortere, men ikke alltid.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
04.07.18 22:33

Hm, her har man en dynamo til en del klassikere priset til vel tusenlappen hos SKRUVAT.

Der står ikke AMP.Skal man tippe rundt 40?

 

Til sammenligning har man Valeo 180A med delepris på opp mot ti tusen ved 'egenimport' og langt over ti tusen via BOS.

 

Hva er egentlig forskjellen på pris og kvalitet her? BOS og andre benytter vel også 'remanufactured' dynamo etc? Er kvaliteten på leverandørene stor? Er 180A mye mer krevende å lage enn 40A?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg