Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heftelser på bil

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 50655
15.05.18 07:37

Guttungen ser etter bil, og har kommet over en bruktbil.

2017 modell, bryr meg ikke om å nevne modell nå, det er uvesentlig.

Lav km. stand og under 300 000 kroner så vidt.

Men jeg sjekka litt, og fant ut at det er 180 000 kroner i heftelser på bilen.

Tanken var å dra og kikke på bilen i dag, til jeg så denne heftelsen.

Dette er en bilforhandler som selger bilen for en kunde. Hva skal jeg si til selgeren når jeg ringer til firmaet etterpå?

Burkar
BurkarInnlegg: 8541
15.05.18 07:54

Hvis du vil være sikker, så ta kontakt med selskapet som har pant i bilen. Kjøpesummen kan du normalt betale rett til de, så overfører de resten av pengene til selger.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3975
15.05.18 07:56

Heftelser på bil er helt vanlig. Om det er privat kjøp (er gjerne det om forhandler selger bilen for kunde) er det bare for deg å ringe banken og få oppgitt restgjeld, betale inn til banken det som banken oppgir at er restgjeld den dagen bilen gjøres opp og resten av kjøpesummen til selger. Få med i kontrakten at den selges fri for heftelser. Skriv kontrakt først, og deretter gjør opp bilen/registrer eierskifte.

Enkelte ganger er det forhandler som tar seg av oppgjøret. Da er det bare å stole på forhandleren. Problemet er kun tilstede dersom forhandleren er useriøs og stikker av med pengene. Det har skjedd i enkelte sjeldne og tvilsomme tilfeller. Ville derfor bedt om å betale direkte til bank og resten til selger.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 07:58)

fargerik
15.05.18 08:13

OK, takk.

Jeg har sett hvilken bank det er, og skal ta opp dette med selgeren, og også snakke med banken.

Takk for tips.

Aner vi ett snev av useriøsitet, går vi videre på lista, selv om det blir å gå opp noen titalls tusen i pris.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 08:27)

insomniac
insomniacInnlegg: 1003
15.05.18 18:17

Det tar gjerne litt tid før heftelsen slettes i brreg, selv etter at gjelden er innfridd . Beløpet oppdateres heller ikke etterhvert som gjelden blir nedbetalt,  så sannsynligvis er restgjelden lavere. Hvis kjøpet går gjennom seriøs forhandler ville jeg ikke betenkt meg for mye,  men pass gjerne på at kontrakten sier bilren selges fri for heftelser (mener standardkontrakten inneholder det punktet) . 

(Innlegget ble redigert 15.05.18 18:17)

fargerik
15.05.18 18:52
insomniac: Det tar gjerne litt tid før heftelsen slettes i brreg, selv etter at gjelden er innfridd . Beløpet oppdateres heller ikke etterhvert som gjelden blir nedbetalt, så sannsynligvis er restgjelden lavere. Hvis kjøpet går gjennom seriøs forhandler ville jeg ikke betenkt meg for mye, men pass gjerne på at kontrakten sier bilren selges fri for heftelser (mener standardkontrakten inneholder det punktet) .

Jeg får avrunde tråden med at han fnøs hardt av heftelser, ikke gadd bry seg med å tenke på det og har kjøpt en annen bil (også 2017-modell samme merke) i dag, fra forhandler og med nybilgaranti.. Greit for meg, det er han selv som bestemmer.

Får pliktskyldigst røpe at han er Mazda-fan og kjøpte denne.

Samme bil, men med mer utstyr og litt opp i pris. Og han fikk tyna ut 9000 kroner i innbytte for en rimelig nedslitt gammel haug som jeg ville sendt til høggær`n.

Han er ikke typen som går og ruger og grubler. Grei egenskap, egentlig ;-)

Forsto det slik at de skal støvsuge og polere bilen i morgen slik at den kan hentes i morgen ettermiddag.

Så da blir det nok en harrytur til lørdag for å dra på litt på E6. I dag var det kø over alt på grunn av ulykke BÅDE i nordgående og sydgående felt, så det gikk riiiiimelig i stampe over alt.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 19:01)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13176
15.05.18 20:07
fargerik: Samme bil, men med mer utstyr og litt opp i pris

Strøken bil det.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6300
15.05.18 20:23

Moss To takt..

Bruker du 2% oljeinnblanding på bensin til bilen??

;-)

(Innlegget ble redigert 15.05.18 20:23)

Jan
JanInnlegg: 4839
15.05.18 21:09
fargerik: Han er ikke typen som går og ruger og grubler. Grei egenskap, egentlig ;-)

I motsetning til en av deltagerne på forumet, som brukte evigheter på å bestemme seg for å kjøpe Golf.

Selv brukte jeg også ganske lang tid for først å bestemme meg for å kjøpe ny bil. Det gikk vel et halvt år eller så. Jeg prøvekjørte et par biler, men likte ingen av dem spesielt godt.

Da beslutningen først var fattet om at jeg ville ha ny bil, gikk det raskt.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30541
15.05.18 23:05
Jan: I motsetning til en av deltagerne på forumet, som brukte evigheter på å bestemme seg for å kjøpe Golf.

Jeg brukte et kvarter på å kjøpe Alfaen. I ettertid innser jeg at det nok kunne blitt satt av et kvarter til, for hver gang jeg har mulighet til å ta andre 159er i nærmere øyensyn legger jeg merke til ting jeg brukte de påfølgende tre årene på å oppdage på min egen bil.

fargerik
15.05.18 23:28
FredPerry: Jeg brukte et kvarter på å kjøpe Alfaen. I ettertid innser jeg at det nok kunne blitt satt av et kvarter til, for hver gang jeg har mulighet til å ta andre 159er i nærmere øyensyn legger jeg merke til ting jeg brukte de påfølgende tre årene på å oppdage på min egen bil.

Jeg er ganske grønn, og det er vel han også. Men det følger jo med en bruksanvisning, og jeg tror han kan ha nytte av å ha bruksanvisningen som sengelektyre en tid fremover for å lese seg til å bruke riktige innstillinger og sånt.

Spesielt tips om bruk av gear og sportsinnstillig, for eksempel. Og alle funksjonene på rattet... Han går jo over fra en tolv år gammel mazda 5 med manuell kasse.

Tenker også på rust. Han kjører jo daglig rundt på veier som er fulle av saltlake hele vinteren. Det skal vel ikke være noen umiddelbar fare for at også denne skal bli oppspist av rust, men et tema må jo være å ha knallfokus på forebygging.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 23:40)

Forfun
ForfunInnlegg: 5298
16.05.18 09:26
Jan: Selv brukte jeg også ganske lang tid for først å bestemme meg for å kjøpe ny bil. Det gikk vel et halvt år eller så.

Forrige bil var over ett år fra jeg begynte å prøvekjøre biler til bestilling. Vurderer på nytt, første prøvekjøring i januar, ikke tatt besluttning ennå.

Ikke kjøpt bil med heftelser, men solgt en bil som skulle finansieres av DNB. Litt mer knot enn å bare få pengene inn på konto. Finansieringsselskapet var veldig velvillig på telefon (også til meg som selger). Så kontakt de så tar de deg gjennom prosedyrene (tips til lesere av tråden, så at det ikke var aktuelt for trådstarter).

fargerik
16.05.18 10:02

Nei, dette gikk jo fort, så for guttungen er det ikke tema lengre.

Men jeg har skrollet et stykke ned i bilforum for å finne en tråd om forebygging av rust på såpass ny bil...uten å finne det i første omgang.

Vil vel tro at det ikke skal ruste på en stund, selv om han skal kjøre rundt i saltlake hver dag hver vinter fremover (ja, de salter omtrent hver dag hele vinteren her).

Hva er smart?

Vaske bilen under ofte om vinteren, og eventuelt hvor ofte?

Hvor mange år før det er tid for en skikkelig rustbehandling?

På et tidspunkt er det vel smart å koste på seg full pakke som forebyggende tiltak?

Hva gjør de erfarne?

(Innlegget ble redigert 16.05.18 10:05)

grds
grdsInnlegg: 2092
16.05.18 14:08
fargerik: Vaske bilen under ofte om vinteren, og eventuelt hvor ofte? Hvor mange år før det er tid for en skikkelig rustbehandling? På et tidspunkt er det vel smart å koste på seg full pakke som forebyggende tiltak? Hva gjør de erfarne?

Bør gjøres med en gang, er ikke noe å vente på.

trew
trewInnlegg: 542
16.05.18 14:49
fargerik: På et tidspunkt er det vel smart å koste på seg full pakke som forebyggende tiltak? Hva gjør de erfarne?

Det bør vel gjøres når bilen er ny og uten rust. Venter en gjør det bare vondt verre å forsegle problemet.

Personlig tar jeg sjansen på fabrikkens rustbeskyttelse og vasker bil i maskin med underspyling. Kjører i saltlake i Oslo, og det har hittil gått greit.... (med tyske biler). Rustproblemene kom fra fabrikasjonsfeil og ble utbedret på garanti.

xorcist
xorcistInnlegg: 2504
16.05.18 15:31

Mazda Norge gjør noe ekstra antirustbehandling på biler som importeres til Norge (eller gjorde i alle fall det i 2014) samt følger opp status på dette på årlig service. Jeg hadde sjekket opp med merkeverksted om hva som er gjort og eventuelt bør gjøres på denne konkrete bilen før du gjør noen ytterligere tiltak mot rust.

Forfun
ForfunInnlegg: 5298
16.05.18 18:35

Jeg tok ekstra Tektyl behandling av bilen min før jeg fikk den utlevert ny. Nå etter 4 år planlegger jeg å skru ned alle beskyttelsesplater under bilen og sjekke rustbehandlingen. Så lenge det er helt rent synes jeg ikke det er viktig hva jeg behandler med, så lenge det gir en varig beskyttelse. ALt kommer an på hvor lenge han ønsker å beholde bilen. Etter 5 år er det lite rust, etter 8 kan det bli problematisk for de nøye. 

fargerik
16.05.18 20:13
xorcist: Mazda Norge gjør noe ekstra antirustbehandling på biler som importeres til Norge (eller gjorde i alle fall det i 2014) samt følger opp status på dette på årlig service. Jeg hadde sjekket opp med merkeverksted om hva som er gjort og eventuelt bør gjøres på denne konkrete bilen før du gjør noen ytterligere tiltak mot rust.

Ja, jeg tror han kommer til å bruke merkeverkstadet hvor han kjøpte bilen til service, så det er vel kanskje smartest å ta dette med dem.

Moss totakt er forresten en fin sjappe, virker som det er seriøse folk som ikke kødder.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg