Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

To registerreimer Mondeo

NYTT TEMA
aasphaug
aasphaugInnlegg: 2
16.05.18 15:39

Er det vanlig at man bytter begge registerreimene på 2008 Mondeo?

Min niese har en Mondeo som fikk registerhavari bare 20 000 km etter bytte av registerreim, hvor det viser seg at bare den øverste ble byttet.

sl500
sl500Innlegg: 11056
16.05.18 19:53

Ja det er vanlig og du ser hva som kan skje når man ikke gjør det.
Jeg ville ikke tro at en slik jobb er gjort på ett bilverksted.

aasphaug
aasphaugInnlegg: 2
18.05.18 14:17

Gjort på verksted, jo. Slettum bil på Røros.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36110
18.05.18 17:11

En litt morsom historie om en Ford jeg var borti en gang:

1. Bilen er på et visst verksted og får driftsstans like etterpå.

2. Året etter: Bilen er innom samme verksted igjen. Og ja, den får driftssstans igjen, like etterpå!!!

Det 'morsomme' for meg i denne saken er at eieren etter driftsstans nr. 2 på rappen insisterte på å få bilen tilbake til samme verksted, og IKKE til Ford merkeverksted som lå like ved der hvor bilen stoppet!

sl500
sl500Innlegg: 11056
18.05.18 18:56
aasphaug: Gjort på verksted, jo. Slettum bil på Røros.

Da regner jeg nesten med at ikke du har fortalt hele historien.
Hvorfor byttet bare verkstedet pumpe reimen?

Ser det nesten som usansynlig at man som kunde har bedt om å få skifte regreim på km interval så kontrer verkstedet med å bare bytte den reimen som ikke skader motoren hvis den ryker og ikke hoved reimen som er kritisk

(Innlegget ble redigert 18.05.18 18:58)

SUV
SUVInnlegg: 4092
18.05.18 21:00
sl500: Da regner jeg nesten med at ikke du har fortalt hele historien.Hvorfor byttet bare verkstedet pumpe reimen?Ser det nesten som usansynlig at man som kunde har bedt om å få skifte regreim på km interval så kontrer verkstedet med å bare bytte den reimen som ikke skader motoren hvis den ryker og ikke hoved reimen som er kritisk

Hvordan er dette reimopplegget på denne Mondeoen med to reimer?

Trådstarter omtaler det som to registerreimer, hvorav den ene blir omtalt som den øvre. Da begynte jeg å lure på om det var motor med to overliggende kamaksler (finnes vel neppe noen V-motor i Mondeo) og ei reim fra veiva og opp til ene kamakslene og ei reim oppe mellom kamakslene. Ville jo vært en litt rar løsning, men eneste løsning jeg kommer på som kan passe med trådstarters beskrivelse av to regreimer hvorav den ene er den øvre.

Men er det sånn at det er ei regreim og ei reim som ikke er regreim (men blir omtalt som det av trådstarter) og bare driver ei pumpe (og evt andre ting som heller ikke fører til motorhavari umiddelbart ved brudd)?

Og jeg er enig med deg i at det virker rart om et verksted bytter bare ei uviktig reim hvis de får beskjed om å bytte registerreim (ikke alle som eier bil kan vite om det er ei eller to, selv om de har hørt at regreim må byttes før den ryker).

Det  er jo selvfølgelig mulig at kunden har sett ei slitt (øvre) reim og bedt om at den skal byttes og at verkstedet har gjort det og at kunden rett og slett ikke har bedt om bytte av reisterreim og det derfor heller ikke er utført.

Det står ikke noe om det navngitte verkstedet er merkeverksted for Ford eller ikke, men jeg har vært borti at merkeverksted for Ford har tatt service på Ford og sannsynligvis justert kun 6 av 8 ventiler. For da jeg selv tok neste service så var alle ventiler innafor verdiene, bortsett fra de to som var vanskeligst tilgjengelig (spesialverktøy til under hundrelappen på Biltema eller 10 minutters ekstra skruing med helt vanlig håndverktøy for å fjerne noe så man kommer til like greit som på de andre 6 ventilene). Jeg tror nok slitasjen har vært tilnærmet lik på alle ventilene, men at det er to som ikke er justert ved tidligere service og at de spekulerer i at eier ikke oppdager det.

Batistuta
BatistutaInnlegg: 138
20.05.18 21:15

Kan skyte inn at at Slettum Bil ikke er Ford verksted men Toyota.

Røros Auto har Ford.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg