Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla Modell 3

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2679
21.05.18 08:19

Mye skryt av Tesla modell 3 på Bilnorge.no:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49951

Et utdrag av artikkelen:

Jeg har kjørt alle de elektriske personbilmodellene som ruller på norsk jord, og ingen av dem når Tesla Model 3 til forskjermen i hurtighet kombinert med rekkevidde, smidighet og kjøredynamikk

(Innlegget ble redigert 21.05.18 08:28)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
21.05.18 08:29

sitat:

"noen timer på San Franciscos veier var bortimot en plage. Selv eieren av bilen bemerket akkurat det før jeg tok av sted.

Tverrgående skjøter i veien slo i bilen og fikk den forholdsvis simpelt bygde midtkonsollen til å skrangle."

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
21.05.18 08:32

Neida, ikke bare skryt.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
21.05.18 08:37

Bilen var i hvert fall veldig billig. Bemerket imidlertid at de ikke har oppgitt egenvekt. Med 75 kwt batteri må den jo være blytung. 

BorisA
BorisAInnlegg: 2679
21.05.18 08:40

Personlig har jeg ingen planer om å kjøpe Tesla. Har en i3 som nr.2 bil. Den fungerer utmerket til vårt bruk i nærområdet og til jobben (15 km x 2).

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
21.05.18 10:33
Iseran2770: Med 75 kwt batteri må den jo være blytung.

Er vel 1730kg som er angitt for LR modellen. Hvor mye den går opp med awd har jeg ikke sett noe om enda.

Curb weight
Standard: 3,549 lb (1,610 kg) Long-range: 3,814 lb (1,730 kg)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
21.05.18 11:07
nometalhorse: Er vel 1730kg som er angitt for LR modellen

260 kg mer enn en BMW 330i (uten xDrive).

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16113
21.05.18 11:31
Iseran2770: 260 kg mer enn en BMW 330i (uten xDrive).

Ja det var jo ikke så mye. Når man leser dine innlegg så skulle man tro at Teslaen veide 10 tonn mer enn nærmeste bil. 

260kg er, not so much :)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
21.05.18 11:39
MrEirik2: 260kg er, not so much :)

Sier litt når du synes 3,5 personer a 75kg er helt ok å kjøre rundt på hele tiden.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16113
21.05.18 12:18
nometalhorse: Sier litt når du synes 3,5 personer a 75kg er helt ok å kjøre rundt på hele tiden.

Sier litt når du vil bytte ut 260kg med eksosmotor.

Ribba
RibbaInnlegg: 34910
21.05.18 12:35
MrEirik2: 260kg er, not so much :)

Jaha. Det tilsvarer 30% av massen til Opel'n min.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16113
21.05.18 12:39
Ribba: Jaha. Det tilsvarer 30% av massen til Opel'n min.

Jada jada, det finnes biler som er lettere.

Men greit at tyngden er helt nederst i bilen da, og balansert perfekt mellom for og bakjul

https://www.youtube.com/watch?v=yQnROWz6eVo

:D 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5069
21.05.18 13:51

Klarte dem faktisk, å gjøre Tesla 3 styggere en S og X

Utrolig.

Og ikke greier dem å presentere en pris før bestilling heller....

Høres ut i testen som den takler dumper lik den S modellen jeg har kjørt. 

Ikke bil for meg dette.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13285
21.05.18 14:35
MrEirik2: Sier litt når du vil bytte ut 260kg med eksosmotor.

Vi ville valgt "eksosmotor" om den stygge Model 3 var lettere enn en 330i.

Det er så mange ulemper med elbil som dere forsøker å snakke bort. Dere skryter av rekkevidde, men av andre får vi vite at man ikke kan lade mer enn opp til 80% på ladestasjon da det tar en halv evighet å komme opp til 100%.

Tenk om våre biler var så idiotisk laget at vi måtte stoppe å tanke ved 40 liter på en bil med 50 liters tank, da det ville tatt en time å fylle tanken helt full.

Og den dritten skal politikerne tvinge folk til å kjøpe. 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16113
21.05.18 17:06
Iseran2770: Vi ville valgt "eksosmotor" om den stygge Model 3 var lettere enn en 330i.

Haha, ja tviler ikke. Gamle folk har store problem med endringer. 

Tenk deg at du må håndtere lading da. Uansett, du kommer nok til å havne i elbil verden du etter hvert som alle andre i verden kommer til å gjøre. 

Om 20 år tror jeg vi rister på hodet av at vi kjørte rundt i biler som lagde eksos.

Jeg synes nå elbiler er ekstremt kult jeg. Gassresponsen, som var grunnen til at kjøpe Audi med V8 sist, er jo enda bedre på elbiler. Og hvordan effekten blir levert, for meg som var vant til manuell girskift med pause mellom hvert gir er jo helt utrolig digg. Er jo som å kjøre CVT girkasse, men uten den strikkeffekt følelsen.

I tillegg så ser vi jo at elbiler generelt er veldig kjappe. Til og med billigbilen Leaf har jo blitt vesentlig oppgradert, noe som er het naturlig med elmotor da det ikke øker forbruket på langt nær det en større fossilmotor gjør. Så jeg forventer faktisk at neste Leaf blir enda sprekere igjen, det er jo ingen grunn til å holde igjen på effekt, annet enn hvis man ikke vil at elbilene skal bli så overlegne ens egne bensinbiler.

Men her igjen setter jo Tesla standarden, og jeg tror alle andre bare er nødt til å følge etter. Noe vi ser at Audi og Jaguar har gjort.

Så ikke bare er elbilene kjappere, og mer øknomiske. De er tryggere, utslippsfrie, enklere å produsere og enklere å vedlikeholde. 

Alt taler til 100% elbil andel i fremtiden.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16113
21.05.18 17:13

https://electrek.co/2018/05/20/tesla-model-3-delivery-timelines-new-orders-production/

Ser ut som det er blitt fart på produksjonen. Nå står det ikke lenger levering om 12-18 mnd på hjemmesidene heller

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35647
21.05.18 17:35

*mer økonomiske.

 

Selvsagt avhengig av skatteregime som forskyver innslagspunktene til prismekanismene.

trew
trewInnlegg: 564
21.05.18 18:59
MrEirik2: Så ikke bare er elbilene kjappere, og mer øknomiske.

Det med økonomi er og blir et særnorsk fenomen. Går vi til vårt naboland er prisen som følger:

e-Golf 136 hk : 403.900 SEK
Golf GT 1.5 TSI ACT 150 hk DSG : 259.400 SEK

Skal ha en bra årlig kjørelengde for at det skal bli mer økonomisk med en e-golf i vårt naboland.

PS:
Golf R 2.0 TSI 4MOTION 310 hk 7 vxl DSG :  415 400 SEK. Du skal være en veldig miljøbevist i vårt naboland for å velge e-Golf

 

(Innlegget ble redigert 21.05.18 19:15)

Jan
JanInnlegg: 4966
21.05.18 19:48
trew: Golf GT 1.5 TSI ACT 150 hk DSG : 259.400 SEK

VW- biler i Sverige er mye dårligere utstyrt enn i Norge. En realistisk pris for en slik Golf er mer rundt 350.000 SEK.

E-Golfen har mer standardutstyr.

Hvis jeg bodde i Sverige og hadde ellers lik økonomi, hadde det uten tvil blitt en R eller GTI, En ferdig utstyrt GTI havner på ca 400.000 der borte. Så for å velge en E uten nevneverdige insentiver som bompengefritak, må man være ganske spesiell.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4017
21.05.18 23:13

Hva gjør en bil bra? Jo, den kombinerer komfort og sportslighet på en god måte, bra styring, gode seter, fin interiørkvalitet, masse tilgjengelig utstyr, gode ytelser, pent utseende og god fremkommelighet.

Model 3 er billig, men det bør den ogås være. Den virker mer som en konkurrent til Opel Insignia enn til BMW 3-serie. Det ser ut som den mangler en del viktig utstyr og har for stram fjæring. C-klasse leveres jo med luftfjærer, 3-serie med adptiv m-suspension osv.

Ipad som eneste instrument er ikke noe alle liker og det gjelder nom også utseendet.

Den er sikkert en fin bil for folk som egentlig ville velge en Nissan Leaf og som vil ha mer ytelser og rekkevidde. Den er derimot en sedan og dermed mindre praktisk for de som trenger hatchback/stv. O-100 på 5 sekunder er som vanlig det mest fristende med Tesla. 

(Innlegget ble redigert 21.05.18 23:16)

Someone
SomeoneInnlegg: 24655
22.05.18 10:06
MrEirik2: Om 20 år tror jeg vi rister på hodet av at vi kjørte rundt i biler som lagde eksos.

Det er fullt mulig, men man kommer da fortsatt til å synes Model 3 var en stygg bil som var dårlig skrudd sammen ;)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16113
22.05.18 11:42
Someone: Det er fullt mulig, men man kommer da fortsatt til å synes Model 3 var en stygg bil som var dårlig skrudd sammen ;)

Jeg tror faktisk omvendt på det du sier om dårlig skrudd sammen. 

Tesla har kontinuerlig forbedring, slik som vi er vant med fra software, på sine biler. Og hva jeg leser nå så har de meget høy kvalitet på de de robot-bygde de leverer ut nå, sett imot de som ble håndlaget i 2017.

Men stygg, ja det er jo en subjektiv mening. Alle får lov å mene hva de vil :)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15866
07.06.18 16:44

En lengre teknisk gjennomgang av batteriet i Model 3 som er mye mer moderne enn det som sitter i S og X. Det er både teskst og video for de som foretrekker det.

Tesla Model 3 – NextGen Battery

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg