Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla Modell 3

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 5975
06.01.19 23:39
rosmebraad: Hva med 1963 Impala?

Kongebil det. Familien kunne spille ping-pong på panseret og duke seg til middag på bagasjelokket.

Her i den gamle verden, var vel Anglia, Viva og Kadett det nærmeste vi kom den amerikanske drømmen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37003
06.01.19 23:48

Og nå for tiden? GM gjør seg med småbiler i Kina.......  nei på sett og vis toppet det seg for stateme på 60-tallet....... både bilmessig og ved at fabrikkarbeidere etter sigende hadde levelig inntekt.

piezo
piezoInnlegg: 5285
07.01.19 07:03
Jan: Jeg trodde i mitt enfold at når man har kasko med leiebildekning, får man en tilsvarende bil til den man har.

Gjensidige lover bil "tilsvarende din egen størrelse opptil VW Passat" i sin Kasko og Kasko Pluss-forsikring. Når jeg ble påkjørt bakfra fikk jeg en Mazda 3 som erstatning for en diger stasjonsvogn og ble ikke spesielt imponert, men da var det motpartens forsikring som betalte. 

henlie
henlieInnlegg: 241
07.01.19 07:48
Jan: Jeg trodde i mitt enfold at når man har kasko med leiebildekning, får man en tilsvarende bil til den man har.

Som regel hvis du har kasko "super"/"pluss" e.l. får du bil i samme størrelse, med vanlig kasko får du en mindre.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
09.01.19 17:10

Enorm aktivitet på elbilforumet nå for model 3. Mange har begynt å få telefon fra Tesla om leveringstidspunktet. De bilene som skal ut først, er produsert og på vei hit. Spennende dager for alle som venter på sin, og det er ikke få indikert ut fra de som er på det forumet.

(Innlegget ble redigert 09.01.19 17:11)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10295
09.01.19 17:38

Ja det blir spennende. Også får vi håpe at byggekvaliteten er bedre enn dette (tenker spesielt på lakkvaliteten som jeg også har sett andre har klaget på)

fcuk
fcukInnlegg: 15635
12.01.19 10:53

Bilene er på vei på båten.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
12.01.19 11:44

Det gledes. Så Teslabjørn testet rekkevidde på Performance modellen nå nettopp, og han kom 400km med 11% igjen. Regnet ut ca 460-480km rekkevidde på landeveien med den. Ikke verst det. Kommer flere tester av han på løpende bånd nå regner jeg med. 2wd LR var neste ut.

fcuk
fcukInnlegg: 15635
12.01.19 14:12
Fernandovonarb: Det gledes. Så Teslabjørn testet rekkevidde på Performance modellen nå nettopp, og han kom 400km med 11% igjen. Regnet ut ca 460-480km rekkevidde på landeveien med den. Ikke verst det. Kommer flere tester av han på løpende bånd nå regner jeg med. 2wd LR var neste ut.

Jepp, han skal teste RWD LR en gang til. Sist gang klarte han 500km med 3% i rest.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14008
12.01.19 22:07
fcuk: Bilene er på vei på båten.

Litt av en gjøk han som tweetret her.

Han tror at det snart er en million Tesla 3 i Europa. Og det for en bil som i tillegg til andre utfordringer har en karosseriform som 90% av folk i Vest-Europa IKKE ønsker. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37003
12.01.19 22:54

Der bestilles vel triple shots med MUSK ved barene rundtom i Oslo i disse LAN-Marie-tider!

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
12.01.19 23:07

@iserian. Hvis du ikke har noen interesse av model 3 så synes jeg du kan finne tråder som velbehager meningene dine, istedet for å være i denne tråden for å være spydig. Var mye snakk om en annen her inne, men synes ikke du akkurat bidrar til god stemning du heller. Det er nok av de som venter på denne bilen her, og de trenger ikke få gørra du velter ut av deg om Tesla her hvis de vil komme med innspill.

nlc
nlcInnlegg: 763
12.01.19 23:17
Fernandovonarb: Det er nok av de som venter på denne bilen her, og de trenger ikke få gørra du velter ut av deg om Tesla her hvis de vil komme med innspill.

Enig.

Disse stakkars menneskene som har bestilt denne bilen med den tvilsomme finishen trenger virkelig ikke høre kritikk av den. Da kan de bli lei seg. Denne tråden bør være utelukkende hyllest av Musk og Tesla, og den minste tegn til kritikk eller svartmaling bør føre til personangrep fra oss elbileiere. Du er et godt forbilde for balansert debatt.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
12.01.19 23:21

Der kom det jaggu enda en i samme kategori. Du får ha en fin kveld.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4715
12.01.19 23:25

Fernandovonarb skrev:

«Så Teslabjørn testet rekkevidde på Performance modellen nå nettopp, og han kom 400km med 11% igjen. Regnet ut ca 460-480km rekkevidde på landeveien med den. Ikke verst det»

 

Men det var i 18 plussgrader og konstant 90km/t. Å ligge i så jevn hastighet er sjelden man orker. Man tar gjerne litt akselerasjoner med stop og start og ligger gjerne i 120-130 på motorveiene. Da holder den vel 35-40 mil i kulden og drøyt 40 i vanlig temperatur. Helt greit det til å være en lav og lett liten bil. Meget bra i forhold til prisklassen. Hadde nok kjøpt en AWD Long Range Om jeg skulle ha en Model 3.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
13.01.19 00:18
Kompressor-V8: Men det var i 18 plussgrader og konstant 90km/t. Å ligge i så jevn hastighet er sjelden man orker. Man tar gjerne litt akselerasjoner med stop og start og ligger gjerne i 120-130 på motorveiene. Da holder den vel 35-40 mil i kulden og drøyt 40 i vanlig temperatur. Helt greit det til å være en lav og lett liten bil. Meget bra i forhold til prisklassen. Hadde nok kjøpt en AWD Long Range Om jeg skulle ha en Model 3.

Det er en standard test han kjører på alle biler, og gir en grei indikasjon på reel rekkevidde på de fleste. Endel tester han også på på jevn 110km/t som er en grei motorveisjekk for hva de klarer. Min Ioniq testet han til 160km i 90km/t vinterstid(-9grader) og den klarer vel drøyt 200km på sommeren. Model 3 klarer vel kanskje 350-400km under de samme forholdene.

Jeg har satt meg opp på den vanlige AWD LR fordi jeg prioriterte rekkevidde mest, samt Performance er 1 cm lavere, og ikke minst er 85000 rimeligere. I tillegg så må du ikke ha 20 tommers på den(mye tyder på at brembobremsene krever 20" felger for plassen til bremsene), og der sparer du ytterligere 15000 pr sett. Støyforskjellen mellom 18 og 19" var også ca 4 db i motorveihastighet i en liten test jeg så. Med 20 så vil forskjellen bli enda større. Aerohjulene på 18 tommerne legger også på 3-5% rekkevidde i forhold til 18" uten kapslene. Alt dette verdsatte jeg mer enn den ekstreme akselerasjonen på Performance. Jeg har respekt for at andre velger Performance, for det er en ekstrem bil på alle måter.

Jan
JanInnlegg: 5975
13.01.19 00:34
Fernandovonarb: @iserian. Hvis du ikke har noen interesse av model 3 så synes jeg du kan finne tråder som velbehager meningene dine, istedet for å være i denne tråden for å være spydig.

Jeg trodde dette var et diskusjonsforum om bil. Hvis jeg har rett, må det være tillatt å uttrykke skepsis.

I tråder om andre biler enn Tesla, er det alltid ulike meninger, både for og mot, uten at noen kommer med sure oppgulp av den grunn.

I stedet for å be andre debattanter la være å ytre seg, med mindre de reservasjonsløst hyller Musk og hans påfunn, burde du, hvis du ikke tåler uenighet, diskutere Tesla på egnede fangruppper på Facebook eller lignende.

nlc
nlcInnlegg: 763
13.01.19 00:39

synes bare det er litt spesielt å be kritiske røster i en debatt om en spesiell bilmodell komme seg over til andre tråder, og kalle innleggene deres for "gørr".

Hvorfor er tesla fansen så forferdelig hårsåre?

I en tråd om Modell 3 er det naturlig å snakke om elbilens begrensninger, Teslas frynsete rykte på finish og driftsikkerhet, og det litt urealistiske synet enkelte virker ha på utskifting av bilparken fra bensin og diesel til el. Det er elefanten i rommet, ikke gørr.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10295
13.01.19 00:40
fcuk: Bilene er på vei på båten.

Ryktene vil ha det til at en sub-gruppering av VGD bil har satt fra land i en ubåt med mål om å torpedere Model3-frakteskipene før de ankommer Drammen havn. 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
13.01.19 00:53
Jan: Jeg trodde dette var et diskusjonsforum om bil. Hvis jeg har rett, må det være tillatt å uttrykke skepsis. I tråder om andre biler enn Tesla, er det alltid ulike meninger, både for og mot, uten at noen kommer med sure oppgulp av den grunn. I stedet for å be andre debattanter la være å ytre seg, med mindre de reservasjonsløst hyller Musk og hans påfunn, burde du, hvis du ikke tåler uenighet, diskutere Tesla på egnede fangruppper på Facebook eller lignende.

Når skepsisen glir over til å bli ensidig dissing av Tesla, uten noen spesiell grunn annen at merket blir mislikt, så blir det forferdelig vanskelig å komme med innspill. Du må gjerne komme med eksempler hvor du har skrytt av noen av løsningene som Tesla har kommet opp med, da tror jeg faktisk du og enkelte andre skal slite med å finne eksempler. Det er kontant nedsabling og raljering over hele linja, og det for et selskap som har rystet bilbransjen i grunnvollene og virkelig kommet med nyheter som bransjen på en eller annen måte må forholde seg til. Det blir for dumt.

Igjen nevner jeg det, jeg har aldri eid Tesla, men er i bunn og grunn nysgjerrig på hva de har klart å lage med Model 3, og dermed bestilt. Jeg har heller aldri prøvekjørt Tesla, men mine erfaringer med de som har det, stemmer ikke akkurat med gjennomgangsmelodien på VGD. Langt derifra.  

Jan
JanInnlegg: 5975
13.01.19 02:12
Fernandovonarb: og det for et selskap som har rystet bilbransjen i grunnvollene og virkelig kommet med nyheter som bransjen på en eller annen måte må forholde seg til. Det blir for dumt.

Å påstå at Tesla har rystet bilmarkedet i grunnvollene er en smule drøyt. I Norge, og noen stater i USA, er det delvis riktig, men i resten av verden stemmer det ikke.

I Europas største marked, Tyskland, utgjør salget promiller. I Russland er det tilnærmet lik null.

Det selges ca 80 millioner biler i verden årlig, av disse utgjorde salget av Tesla, 2-300.000. I 2017 ble det solgt nesten 700.000 elbiler i verden, hvorav kinesiske BAIC var nr 1.

Jeg tror en av de viktigste grunnene til skepsisen til Tesla, kommer av den nærmest religiøse tilnærmingen enkelte har til sjefen og produktet. Tesla er antagelig det eneste bilmerket, der eierne av bilen vet hva sjefen for butikken heter, Vi som kjører andre biler, må ty til google for å få svar på slike spørsmål. Jeg har sjekket hvem som er sjef for Folkevogn et par ganger, men husker det ikke lenger, da det er uvesentlig for meg.

Jan
JanInnlegg: 5975
13.01.19 03:03
Fernandovonarb: Du må gjerne komme med eksempler hvor du har skrytt av noen av løsningene som Tesla har kommet opp med, da tror jeg faktisk du og enkelte andre skal slite med å finne eksempler

Grunnen til at jeg ikke har skrytt av Teslas løsninger, er at jeg ikke er særlig imponert.

De har et stort batteri som veier ca et halvt tonn. Det gjør at de akser fra det meste på veien. For meg, minner dette om da vi som guttunger gikk rundt og så på speedometeret på parkerte biler for å finne ut hvilken som gikk fortest.

Jeg er ikke imponert over dører som åpner seg selv, eller FWD som det heter på Teslaspråket. Jeg er heller ikke imponert over julesanger og dansende dører.

Jeg er ikke imponert over rekkevidden på langtur. Når det anbefales å lade til maks 80% og ikke gå under 10-15 %, blir den praktiske kjørelengden mellom hver ladestopp 20-30 mil. Ikke særlig mye å skryte av på tur gjennom Tyskland, eller Europa. Det betyr at man bare kan kjøre et par timer før man må lade

De har for model 3s vedkommende plassert en forvokst iPad midt i bilen, og en plankebit som erstatning for et tradisjonelt interiør. Det virker for meg som lite funksjonelt, og noe jeg ikke har sansen for. Det må være tillatt å ikke like.

Når det gjelder S og X, har de hatt store problemer med kvaliteten, og manglende evne til å følge opp når det gjelder service og reparasjoner. Det er bare å sjekke elbilforum.no, så får man bekreftet dette. Det har også vært mange saker om dette i media. Et minne jeg har om dette var en frustrert Teslaeier i Bergen som sa at hadde ikke kjøpt en Tesla til en million, for å kjøre en Skoda Octavia til 350.000 som lånebil i flere måneder. Han var fornøyd med Skodaen, men synes ikke den var verdt en million, noe de fleste kan være enige i.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14008
13.01.19 09:29
Fernandovonarb: Det er nok av de som venter på denne bilen her, og de trenger ikke få gørra du velter ut av deg om Tesla her hvis de vil komme med innspill.

Det var vel ikke akkurat gørr om Tesla å kommentere en vilkårlig person på tweeter. Det er utrolig mange idioter på tweeter.

I Norge hvor elbiler har enorme fordeler kan folk kjøpe en sedan med trang bagasjeromsåpning, selv om 90% av befolkningen tidligere hatet sedaner. Men å tro at Europa nå vi oversvømmes av Tesla Model 3 er enten trolling eller sinnsforvirring.   

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1496
13.01.19 11:13
Jan: Å påstå at Tesla har rystet bilmarkedet i grunnvollene er en smule drøyt. I Norge, og noen stater i USA, er det delvis riktig, men i resten av verden stemmer det ikke.

I USA er det i første rekke stater med incentiver for EL-biler Tesla selger, hovedsakelig California. Samme gjelder jo Norge.

 

Bilene er for dyre i forhold til det du får mener jeg, selv her hjemme. Hvorfor skulle en amerikaner kjøpe en Tesla Model X, når du kan få en tilsvarende Chevrolet som er bedre på nesten alt, for en lavere pris? Jada, Model X er raskere fra 0-100, men det er også det. Jeg ble i allefall skuffet over den da jeg prøvde den.

RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 190
13.01.19 14:33

Tesla er det største som har skjedd innen bilindustrien på aldri så lenge (kom gjerne med eksempler på større «begivenheter»).

Det er skamløst det Tesla har gjort. De har redefinert hvordan en elbil kan være. Der andre bygde små biler for å redusere forbruk, flesker Tesla til med et monster med 500+ kg batteri.) Der andre har lav effekt for å begrense forbruket, lager Tesla familiebiler med ytelser som overgår sportsbiler (dette punktet er ikke noe å diskutere..). Autopilot og systemer blir finansiert gjennom forhåndssalg og testet ut av kundene in real life. Andre har hverken villet eller kunnet slippe løs betaversjoner på kundene. Manglende infrastruktur ble løst med å bygge infrastruktur osv. Mye og mislike med dette, men Elon har baller!  

I land uten insentiver er fortsatt elbiler «a little less for a litle more». Dette kommer til å endre seg på noen år - se bare på vW’s satsning. Begrensning ligger i batteriteknologi og avhengighet av grunnstoff med begrenset tilgjengelighet.

Jeg er ingen Tesla-fan, men lar meg fascinere i likhet med mange andre. Kan vi få en billig racerbil trenger vi plutselig ikke stasjonsvogn og tilhengerfeste likevel... 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
13.01.19 16:04
Jan: Når det gjelder S og X, har de hatt store problemer med kvaliteten, og manglende evne til å følge opp når det gjelder service og reparasjoner. Det er bare å sjekke elbilforum.no, så får man bekreftet dette. Det har også vært mange saker om dette i media. Et minne jeg har om dette var en frustrert Teslaeier i Bergen som sa at hadde ikke kjøpt en Tesla til en million, for å kjøre en Skoda Octavia til 350.000 som lånebil i flere måneder. Han var fornøyd med Skodaen, men synes ikke den var verdt en million, noe de fleste kan være enige i.

Det andre du kommer med er subjektivt så det kan jeg ikke kommentere eller motbevise.

Når det gjelder mangler på kvaliteten så tror jeg ikke den som foretrekker VW skal gå så høyt ut. Det er vel få merker som har så mange skandaler i kjølevannet av produksjonen som dem. Dieselgate, rustproblemer, TFSI problemer og opplevelse av en importør/forhandlere med et enormt arrogansenivå. Trenger ikke bla forferdelig langt tilbake i arkivet på VGD hvor folk har hatt tildels store problemer med dette konsernet. Når undersøkelser viser at Tesla eiere er de som er mest fornøyd med bilene sine, så blir Teslatrådene her fremdeles fylt med at de er drittbiler. Rett og slett et merkelig fenomen.

Selvfølgelig har Tesla rystet den etablerte bilindustrien i grunnvollene, noe annet blir feil. Når Europas bil-lokomotiv VW satser all forskning og utvikling på El-biler, så er det som et resultat av at Tesla har laget biler som viser fremtiden allerede i dag. De ser hvor det går, men det store spørsmålet er om de har reagert for sent? Kineserne kommer de også, noe som Tesla helt sikkert kommer til å merke. 

Selv svenskene er imponert av den nye "folketeslaen", på bekostning av sitt eget merke. Jeg er ganske sikker på at Model 3 kommer til å endre en god del av markedet i Europa, med eller uten incentiver.

(Innlegget ble redigert 13.01.19 16:12)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10295
13.01.19 16:42
Fernandovonarb: importør/forhandlere med et enormt arrogansenivå.

Det sies av enkelte (vandrehistorie mao) at det begynte på den tiden da importør solgte bobler. "Hele Norge" skulle ha bobler uansett, så importør kunne tillate seg ganske mye slett kundeservice uten at det fikk konsekvenser for inntjening.

Slik er det nok for det meste ikke lenger, selv om man alltid vil kunne høre enkelthistorier der det glipper. På norsk kundebaromter får Skoda og Audi 5/5 stjerner, mens VW får 4/5 stjerner. 

Tesla-eiere er forøvrig ikke de som er mest fornøyd med bilene sine, det er det Volvo- og Toyota-eiere som er i følge norsk kundebarometer. Tesla på 3. plass, og med de utfordringene de har med reparasjons- og service-tider blir det spennende å se hvor de kommer til å ligge på 2019-statistikken.

(Innlegget ble redigert 13.01.19 16:47)

Ribba
RibbaInnlegg: 35343
13.01.19 16:49
Fernandovonarb: Selvfølgelig har Tesla rystet den etablerte bilindustrien i grunnvollene, noe annet blir feil. Når Europas bil-lokomotiv VW satser all forskning og utvikling på El-biler, så er det som et resultat av at Tesla har laget biler som viser fremtiden allerede i dag.

Trur du overvurdere Tesla her med sånn ca 90% til 99%.

Ja, Tesla skal ha mye skryt fort at de har fått både forbrukere og bilprodusenter til å tenke nytt når det gjelder elbiler. Altså at elbiler kan være mer premiumrettet.

Men at bilprodusentene i dag satser langt mer på elbiler nå enn for 10 år siden, det skyldes i all hovedsak lover og regler. EU tvinger produsentene til å få utslippene ned, og det blir vanskeligere og vanskeligere for bilprodusentene å oppnå dette uten å ha et større utvalg av ikke-utslippsbiler. Fra og med 2021, så må gjennomsnittsutslippet fra bilene til en bilprodusent være på kun 95 gram CO2 pr km.

I tillegg har jo også lavutslippsbiler (lavere enn 50 gram med CO2 pr km) telt mer enn en høyutslippsbil. Dette forsvinner fra og med 2023. Dermed må antall lavutslippsbiler økes drastisk.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
13.01.19 17:24
Hollabaloo: Tesla-eiere er forøvrig ikke de som er mest fornøyd med bilene sine, det er det Volvo- og Toyota-eiere som er i følge norsk kundebarometer. Tesla på 3. plass, og med de utfordringene de har med reparasjons- og service-tider blir det spennende å se hvor de kommer til å ligge på 2019-statistikken.

Det stemmer nok det. Det er uansett et strålende resultat, og det for en meget fersk produsent. Slike kåringer kommer og går, den jeg hadde lest var fra USA. El-bilistene er uansett veldig fornøyde med sin bil. 

Enig i at det blir spennende å se hvordan de løser oppgaven med et betydelig hopp i leveringene. De ansetter folk all mass nå for å være forberedt på det store trykket som kommer. Blir det en ubehagelig opplevelse, så kommer jeg til å kvitte meg med bilen raskt. Jeg har troa på at det blir bra.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4715
13.01.19 17:25

Fernandovonarb skrev:

«Selvfølgelig har Tesla rystet den etablerte bilindustrien i grunnvollene, noe annet blir feil. Når Europas bil-lokomotiv VW satser all forskning og utvikling på El-biler, så er det som et resultat av at Tesla har laget biler som viser fremtiden allerede i dag. De ser hvor det går, men det store spørsmålet er om de har reagert for sent? Kineserne kommer de også, noe som Tesla helt sikkert kommer til å merke»

 

Tesla har vist den elektriske fremtiden ganske tydelig på en fascinerende måte og således vært testkanin for andre i elbilmarkeder i land som tilgodegjør elbiler såpass at man kan se hvordan markedene tar det. I Norge har de fått voldsom innflytelse. Og til dels Kina og andre elbilvennlige land. Imponerende i seg selv for en liten bedrift opp mot de store etablerte kan man si det er.

Bilprodusentene innretter seg etter det markedene etterspør og det er ikke noe som heter for sent ute i dette. For tidlig kan være ille det også. Ikke spesielt billig å produsere dyr teknologi for tidlig og selge det for billig. Ladestruktur og sånt vil komme mer enn tidsnok. Det er bare de som er utålmodige i Norge osv som mener noe annet. Det blir å zoome inn altfor lokalt og snevert. Om man kommer senere inn i gamet får man enklere tilpasset sin merkevare i forhold til konkurrentene. Man får tilpasset rekkevidde, produksjonskostnader og modellrekker bedre.

Bilprodusentene ser på omleggingen til elbiler over minst 20 år. Da er det lite som haster. De selger masse ICE-biler og tjener mye penger på de. Men de kommer etter i riktig tempo og så store bilprodusenter vil utføre denne omveltningen ganske tydelig, men samtidig så sakte det trengs for å opprettholde maks lønnsomhet hele veien. Brå og forhastede bevegelser er sjelden lurt i business.

I tillegg vil det trolig finnes bensinbiler å få kjøpt nytt i mange titalls år fremover i mange steder i verden. Så det vil være gode markeder for disse også. Forskjellen blir over tid at satsningene blir gradvis mindre på fossilt og større på elektrisk.

Er litt moro med (tesla- og andre elbil-)folk som skal være overdramatiske og stresse dette så veldig. 

(Innlegget ble redigert 13.01.19 17:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg