Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla Modell 3

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16493
13.03.19 19:45
Kompressor-V8: Det står på Hegnar at det kommer en båt med 1800 Teslaer til Norge i morgen.

Spørsmålet er hvor mange av de 1800 som har feil....

Ruset seg på toalettet 

Gouthro kommer også flere oppsiktsvekkende detaljer fra livet som ansatt i en Tesla-fabrikk. Han hevder at for å kunne overholde produksjonsmålene for Model 3, tok de ansatte i bruk flere utradisjonelle metoder.

Han beskriver en kaotisk hverdag der ansatte angivelig skal ha brukt kokain og metamfetamin på toalettene, og hatt sex i uferdige deler av fabrikk-bygningen.

(Innlegget ble redigert 13.03.19 19:46)

Jan
JanInnlegg: 5982
13.03.19 19:56
nometalhorse: Han beskriver en kaotisk hverdag der ansatte angivelig skal ha brukt kokain og metamfetamin på toalettene

Det samme ble påstått av en ansatt på Boeing-fabrikken som monterer Dreamlinere i South Carolina i et TV program jeg så.

Betryggende å vite i disse Max 8 tider.

SUV
SUVInnlegg: 4474
13.03.19 21:49
Jan: Det samme ble påstått av en ansatt på Boeing-fabrikken som monterer Dreamlinere i South Carolina i et TV program jeg så.Betryggende å vite i disse Max 8 tider.

Kanskje det er max 8 som styrter slik at det er trygt å ta det niende flyet? :-)

Neida, man skal vel ikke spøke med slikt. Det er jo bare tilfeldigheter som avgjør om man selv blir med i en flystyrt. Jeg har selv reist fra by A til by B med et flyselskap samme dag som et annet fly fra samme selskap også fly fra by A til by B og styrtet så alle omkom. Etter ha sett nyhetene på tv trodde de som bodde i samme hus som meg at jeg var død. Dette var pga en dårlig formulert sak fra TV2 og ingen info fra flyselskapet til oss om reiste. det var jo først senere vi fikk vite at de som satt hjemme i Norge visste mye mer enn oss som befant oss på en flyplass i samme by som krasjen fant sted.

Jeg har også en gang lettet og landet på en flyplass der det samme dag var et annet fly som ikke rakk inn til flyplassen og måtte nødlande på et jorde da det mistet propellen i lufta, men det gikk helt fint.

Og jeg har en gang vært på en flyplass og sett et fly som skulle ta av i stedet havnet utafor rullebanen og ned en skråning så propellen ble ødelagt. Piloten ble litt redd da han fikk sidevind, så han slapp gassen og mistet styringa.

Jan
13.03.19 22:11
SUV: Kanskje det er max 8 som styrter slik at det er trygt å ta det niende flyet? :-)

Jeg har reist med fly, flere ganger enn jeg klarer å huske.

Det mest dramatiske jeg har opplevd, er en avbrutt landing på Fornebu på grunn av tåke og dårlig sikt. Neste forsøk gikk bra.

Å reise med fly, er så trygt og udramatisk, at det er kjedelig. Derfor prøver jeg å unngå flyreiser på mer enn et par timer.

SUV
SUVInnlegg: 4474
13.03.19 22:48
Jan: Jeg har reist med fly, flere ganger enn jeg klarer å huske.
Det mest dramatiske jeg har opplevd, er en avbrutt landing på Fornebu på grunn av tåke og dårlig sikt. Neste forsøk gikk bra.
Å reise med fly, er så trygt og udramatisk, at det er kjedelig. Derfor prøver jeg å unngå flyreiser på mer enn et par timer.

Fly er forholdsvis trygt det i forhold til tilbakelagte km. Også er det jo som regel ganske god beredskap på flyplasser, jeg har selv vært med brannbil ut på rullebanen med blålys og sirener en gang (men det var bare øvelse).

Har ikke vært borti så veldig dramatiske ting i fly jeg heller. Men litt turbulens har det jo vært, så jeg har blitt dratt ned av setebeltet mens ting som ligger i lommene på seteryggene ramler opp av lommene.

Jeg har også blitt dratt ned av setebeltet fordi en pilot valgte å gå brått ned. Jeg hadde kameraet på fanget og så sa han "Hold på kameraet ditt" før han dyttet stikka frem så flyet gikk nedover og smågrus fra gulvet svevde opp i cockpit og ble hengende opp mot cockpitdekselet/ruta noen sekunder.

Har forresten vært med på taktisk flygning også, men det var med helikopter. Fornebu har jeg kun landet på med Hercules.

Sleping er jo ganske vanlig med bil, men har du vært med på sleping med fly i lufta? Det har jeg, jeg var i det bakerste flyet, det som ble slept.

Jeg har forresten slept et fly også på et vis, eller rettere sagt vinsjet det opp på en henger, på tvers så dekka sklir sideveis.

Har også vært med fly som sklir sideveis, men det var bare en liten skrens under taxing da det ble tatt av sidevinden.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2941
15.03.19 13:15

Fikk feil på frunk i dag. Står i display at den ikke er lukket, men det er den. Antakelig sensorfeil som kom etter at jeg åpnet den for å se. Får av den grunn heller ikke låst bilen.

Mer kritisk er det at pakning mellom glasstakene ikke er optimalt påsatt, slik at det er en liten glippe på noen cm på den ene siden. Dette var noe jeg så etter å ha mottatt bil etter lakkforsegling i dag. Dette er et kritisk punkt på bil med glasstak, så at dette kan skje gjør meg faktisk litt bekymret. Helst ville jeg ha hatt bil uten glasstak, for det er en kilde til feil over en lengre tidshorisont. Pakninger vil bli harde og dårlige etter hvert som tiden går.

Kontaktet Tesla og jeg fikk levere den mandag, med en Model S som lånebil. Da får jeg omsider prøve den, det er da noe. 

Lakken på min Model 3 var ellers veldig bra. Fant to små steinsprang på den, noe som forsåvidt kunne skjedd de dagene mellom behandling og utlevering. Han som gjorde behandlingen hadde heller aldri sett en nybil som var helt feilfri i lakken. Alle hadde en eller annen skade bare man så godt nok etter. 

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 29226
15.03.19 14:10

"Fikk feil på frunk i dag. Står i display at den ikke er lukket, men det er den. Antakelig sensorfeil som kom etter at jeg åpnet den for å se. Får av den grunn heller ikke låst bilen"

- du har forsøkt en hard reset av bilen? (jeg vil tro du har forsøkt det, men greit å ha det gjort før du leverer inn for fiks) 

Fernandovonarb
15.03.19 15:05
MrManUtd: - du har forsøkt en hard reset av bilen? (jeg vil tro du har forsøkt det, men greit å ha det gjort før du leverer inn for fiks)

Jeg har prøvd det ja. Det var forslaget de kom med fra Tesla Trondheim også, uten at det hjalp. Må uansett innom for å få dem til å se på pakningen. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1188
15.03.19 21:10
Fernandovonarb: Helst ville jeg ha hatt bil uten glasstak, for det er en kilde til feil over en lengre tidshorisont. Pakninger vil bli harde og dårlige etter hvert som tiden går.

Må si meg enig med deg i dette. Mange av oss som tok sertifikat tidlig på 80-tallet har tatt helt skrekken når det gjelder takluker og lekkasjer. Regner med metodene har blitt mye bedre siden den gang, men så lenge det stadig kommer nye, kreative løsninger er det store muligheter for at fabrikkene undervurderer tidens tann.

Regner med du leser på elbilforum. Se for eksempel bildet i innlegg nr 175 i denne tråden (innlegg nr 11 ovenfra og ned) som handler om feil og mangler på Model 3. Ser du skriver at alle biler har feil hvis man ser nøye etter. Jeg har hentet ut en del nybiler siste femten årene, og har kun funnet et lite merke på bakdøren på en Golf. Jeg vasker bilene for hånd og ser ripene etter hvert som de dukker opp.

(Innlegget ble redigert 15.03.19 21:12)

Fernandovonarb
15.03.19 22:23

Det er min bil du ser:-) Jeg snakket med klargjøreren hos noen som ikke selger Tesla, fordi det var noen andre som tok seg av lakkbehandlingen. Han viste meg en annen ny bil med skade, men den ble fikset før utsendelse. Så jeg refererer kun til hva han sa. 

Ellers kjører model 3 som en drøm, så klarer ikke å hisse meg opp enda. 

fcuk
fcukInnlegg: 15636
15.03.19 23:46
Fernandovonarb: Mer kritisk er det at pakning mellom glasstakene ikke er optimalt påsatt, slik at det er en liten glippe på noen cm på den ene siden. Dette var noe jeg så etter å ha mottatt bil etter lakkforsegling i dag. Dette er et kritisk punkt på bil med glasstak, så at dette kan skje gjør meg faktisk litt bekymret. Helst ville jeg ha hatt bil uten glasstak, for det er en kilde til feil over en lengre tidshorisont. Pakninger vil bli harde og dårlige etter hvert som tiden går.

En kar på elbilforum var så snill å sakse dette fra Facebook. Skremmende siden jeg finner snakk om dette på amerikanske forum langt tilbake i tid.

Vi hadde med sjekklister, men det ble til at vi brukte tiden på å se over lakken og glass samt under bilen. Deretter raste vi gjennom det viktigste på listen.

Lakken var pen og kun to småfeil notert.

Jeg hadde med halogenlykt (fra sykkel) og den ga bra nok lys til inspeksjonen. La meg ned på gulvet og sjekket bilen nøye under. Den venstre plastlisten var ikke festet ordentlig, men den ble slått på plass av tekniker. På høyre siden manglet det en plugg fremme på feste på listen og tekniker fikk festet denne med en ekstra plugg. Anbefaler alle og legge seg under bilen og se grundig etter.

I begge hjulbuene bak mente jeg det manglet tre plastplugger for å feste avskjermingen. Dette manglet også på nabobilen og tekniker sa at det ikke skulle være der og at Tesla hadde tatt de vekk på alle bilene.

Det var kun en feil på taket hos oss som vi noterte. Avstanden mellom de to glassrutene var større på ene siden (noe som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om), men tetningslisten som ligger inntil den fremre glassplaten var feilmontert, slik at den glipet over halve taket. Alt ble notert og vi kjørte hjem.

Vel hjemme i garasjen ser jeg at skiltet bak er litt skjevt og merker at det er løst på ene siden. Tok av skiltet, skrudde av ytterste plate og festet så innerste plate litt bedre med et torx skrujern. Deretter var det helt i orden.

MEN så oppdaget jeg noe som ikke var så kjekt med glassplaten på taket. På venstre siden hvor listen ikke dekket var det åpent. Jeg stakk inn en plaststrips og hele plaststripsen på 20 cm forsvant inn i sprekken. Den var vid så hele Teslakortet kunne puttes inni. Sprekken er 6cm vid og betyr for meg at vann kan renne inn i kupeen. Antakelig er ikke glasset limt fast her. Har stappet noe tape nedi samt en strips for å holde det på plass midlertidig.

Jeg tenkte å sende en epost til Tesla service og be om at de prioriterer dette. Burde jeg ringe dem i tillegg?

Ellers virker bilen veldig bra og madammen kjørte til jobb i solskinn idag, mens jeg måtte ta sykkelen.

(Innlegget ble redigert 15.03.19 23:47)

Fernandovonarb
16.03.19 00:16

Husker jeg leste den der på Facebook fcuk, og det var før jeg hentet min egen. Tror ikke det blir vanninntrenging om den listen ikke ligger optimalt på plass, for da burde jeg allerede sett det. Har vasket med høytrykk spyler over området, så det ville garantert kommet inn i bilen hvis det var tilfelle. Jeg vil ha det i orden så de skal ha listen på plass før jeg blir fornøyd. Et sjekkpunkt for deg når du henter din egen bør det være.

Jan
16.03.19 01:30
fcuk: En kar på elbilforum var så snill å sakse dette fra Facebook. Skremmende siden jeg finner snakk om dette p

Utrolig at folk betaler rundt en halv million for noe slikt, og finner seg i det. Dersom VW eller en av de andre tyske produsentene hadde levert ut slike halvfabrikat, hadde det blitt bråk.

Dette minner meg om engelsk bilindustri på 70-tallet og biler som Morris Marina og Austin Allegro, for ikke å glemme den legendariske drittbilen over alle drittbiler, Leyland Princess.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4719
16.03.19 06:37

Helt utrolig å lese. Hadde aldri tatt i mot en slik bil. Kjenner følelsen av at jeg er glad aldri bestilte. Tipper min hadde vært kansellert eller levert tilbake, nesten uansett hvordan min bil hadde vært. Orker ikke eie en nybil der jeg må følge med på feil og mangler fra dag 1. Elbil skal være en enkel bruksbil og ikke et komplisert oppussingsobjekt. Greit nok at noe kan gå feil, men det er så åpenbart dårlig i mange tilfeller. Hva med det man ikke har oppdaget til nå, som dukker opp etterhvert?

Det er også viktig å vite at bilene lagres ute en del og det har både snødd og regnet mens de har stått ute. Så biler med feil har garantert hatt lekkasjer der det ser ut som det kan «bli» dette.

En viktig del av det å kjøpe ny bil er at den skal være plettfri ved leveranse. Man skal ikke måtte inn og ordne ditt og datt...

Man kan si mye positivt om Tesla som selskap, men er det slike billeverandører vi vil ha og støtte? De «tradisjonelle» leverer med helt klart langt høyere kvalitet.

Folk flest er opptatt av pris fremfor kvalitet. Det er synd. Verden vil bedras.

(Innlegget ble redigert 16.03.19 06:44)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37011
16.03.19 07:05

Litt på siden så var det jo en tid da norsk var best på elektronikk, altså Tandberg. Jeg spurte en som jobbet der hvirfor de ikke fantes mere. Ett av poengene var at 'det skjedde ting i Asia'. Men da ikke i samme kvalitetskontrast: Selv om man er aldri så begeistret for diverse europeiske biler, så er det objektivt sett noe med at svunne tiders Toyota Corolla slo til med pålitelighet. 

Nå for tiden brisker Toyotaansatte seg med 'Corolla built in Britain' i Brexit-krangelen. Noe må de jo skryte av siden engelske folkemerker er nedlagte.

(Og de fleste eiere av biler fra de største kan stadig IKKE komme på navnet på navnet på konsernsjefen mens Musken har mange styr på navnet til.)

rosmebraad
16.03.19 07:31

For oss som fortsatt lever i den gammeldagse og bakstreverske verden blant biltypene som har falt helt ned på 99,5 % markedsandel og straks er nede på null når elbilene tar over (elbilene akulle ta over også for 110 år aiden) så er kvalitet og 'utsjekk' av lakk etc. en jobb for ansatte på montering og hos forhandler.

Som betalende og gjeldsbetjenende har man kjørt bilen, ikke inspisert den ved levering. 

Muskmessig er det kanskje gøy å være en del av 'eventyret' samt handle taxfree. Mens stakkarane i bilene som henger sammen betaler $$ i Oslos bompengeboder. (Husk at vi på vestlandet 'bør' ha BÅDE Autopassbrikke samt 'Autopassferjekort' til 3500 kr i bilen, her renner tusenlappene UT bare man skal så smått rundtom i bil!)

(Innlegget ble redigert 16.03.19 07:35)

rosmebraad
16.03.19 07:35

Kryssklipper man litt så er jo Tesla i rute med gjengs amerikansk kvalitet hva angår Scotty Kilmers kvalitetsvurderinger av dagens Chrysler og GM som 'piles of junk' og MAD Magazines forside fra 80-talet det den amerikanske bilindustrien stempler 'godkjent' på en skraphaug som holder på å falle fra hverandre.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9232
16.03.19 09:50
Jan: Utrolig at folk betaler rundt en halv million for noe slikt, og finner seg i det. Dersom VW eller en av de andre tyske produsentene hadde levert ut slike halvfabrikat, hadde det blitt bråk.

Musk og Tesla er som Moon-sekten, tilhengerne utgjør den forente familie, og da underkaster man seg med glede.

Model Y krever innbetaling på $2500 ved bestilling, langt mer enn Model 3. Enda viktigere er at denne innbetalingen ikke er et depositum, så om bilen aldri blir levert kan du se langt etter pengene.

After you submit your completed pre-order and the options you selected become available in production, which we expect to begin in the fourth quarter of 2020, we will begin the process of matching your pre-order to a vehicle and coordinating your Vehicle delivery. Your Pre-Order Payment covers the cost of these activities and other processing costs and is not a deposit for the Vehicle.

(Innlegget ble redigert 16.03.19 09:51)

Amatør_1
16.03.19 09:54
Kompressor-V8: Folk flest er opptatt av pris fremfor kvalitet.

Er de det? Tesla er da ikke billige, selv i Norge med store skattefordeler.

Kompressor-V8
16.03.19 10:03

Sant nok at Tesla ikke er billige. Men i Norge fremstår det som et røverkjøp. Folk lokkes naturligvis også av lave 0-100 tider og høy oppgitt rekkevidde. Den koster svært lite å bruke. Totalpkken virker å være et røverkjøp med norske elbilfordeler.

I praksis kan man også kjøpe en nyere brukt C 43AMG for nesten samme en billigere CLA 45 AMG. Utover at se koster mer å bruke, pga bensin og bomavgifter, er de minst like morsomme å kjøre. Slik sett er ikke Model 3 så billig. Spesielt om poenget med ny bil er gorte om man får kvalitet verre enn en nyere bruktbil. Selv om «elbil er det store nye som alle skal ha» er ikke en rask og kul bensinbil utdatert og dårligere av den grunn. Snarere tvert i mot er gjerne bensinbilen klart morsomst.

(Innlegget ble redigert 16.03.19 10:10)

blist
blistInnlegg: 1663
16.03.19 10:54

På Teslaforumet er Tec7 ( lim- og fugemasse ) anbefalt som selvhjelp for å unngå fremtidig vanninntrengning på ( feilmonterte ? ) nye Model3-tak.

De nybakte Model3-eierne ser ut til å akseptere alle mulige feil med godt humør - ingen ser heller ut til å forvente utbedringer av feil på nye biler ; menigheten ser ut til å vokse uansett :-)

Kompressor-V8
16.03.19 11:11

For en kundegruppe. Tenk å bare ha slike kunder :-)

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 29226
16.03.19 15:02

"så om bilen aldri blir levert kan du se langt etter pengene."

- Vås. Du kan i alle fall prøve å komme med fakta når du forsøker å hoste opp møkk om Tesla.

“Pre-Order Process; Cancellation; Changes. After you submit your completed pre-order and the options you selected become available in production, which we expect to begin in the fourth quarter of 2020, we will begin the process of matching your pre-order to a vehicle and coordinating your Vehicle delivery. Your Pre-Order Payment covers the cost of these activities and other processing costs and is not a deposit for the Vehicle.Until your Vehicle is delivered to you, you may cancel your pre-order at any time, in which case you will receive a full refund of your Pre-Order Payment. Until your pre-order is matched to a vehicle, you may make changes to your Vehicle Configuration. If you make changes to your Vehicle Configuration, you may be subject to potential price increases for any pricing adjustments made since your original Pre-Order Date. Any changes made by you to your Vehicle Configuration, including changes to the delivery location or estimated delivery date, will be reflected in a subsequent Vehicle Configuration that will form part of this Agreement. When you take delivery of the Vehicle, we will provide a credit to the final pre-order price of your Vehicle equivalent to the amount of the Pre-Order Payment you paid. This Pre-Order Payment and this Agreement are not made or entered into in anticipation of or pending any conditional sale contract.”

Jan
16.03.19 15:32
rosmebraad: Litt på siden så var det jo en tid da norsk var best på elektronikk, altså Tandberg. Jeg spurte en som jobbet der hvirfor de ikke fantes mere. Ett av poengene var at 'det skjedde ting i Asia'.

Jeg hørte en gang en anekdote angående dette: Tandberg radiofabrikk bestilte i sin tid noen kretskort eller lignende fra Japan. I ordren lød det at maks 10% måtte ha feil.

I fraktbrevet som fulgte leveringen stod det. De 10% dere bestilte med feil, er pakket separat.

rosmebraad
16.03.19 18:37

Tror her er en Tandbergradio fra 70-tallet som fortsatt funker.......

dagens trafikanter: Førwt han som lirker seg avgårde i 10 km/t i 30-sonen og deretter han som kjører i 70 km/t i 50-sonen og fortsetter i 70 km/t i 80-sonen.

Dagens Scotty Kilmer: Brukte BMW har plastdeler og er dyre å fikse, GM har elendig kvalitet men var bra på 1960-tallet.

Fernandovonarb
16.03.19 18:54
MrManUtd: - du har forsøkt en hard reset av bilen? (jeg vil tro du har forsøkt det, men greit å ha det gjort før du leverer inn for fiks)

Litt flaut å si det, men det var en brukerfeil fra min side:-) Så det er i aldeles i orden. Hjelper ikke hvor bra bilen er når eieren er grønn/klabb på Tesla. Må uansett innom dem for å få dem til å se på listen som nevnt tidligere.

Tror også det er endel petrolheads i tråden som hadde hatt godt av en tur i Model 3, så de hadde fått kurert litt gruff:-) Absolutt alle i min omgangskrets som har vært med en tur, har fått en WOW opplevelse. Nå sist i dag min kjære svoger. Tror aldri han har hatt fetere glis. Han har i tillegg såkalt "tysk kvalitet" i garasjen fra før, uten at det la en demper på gliset:-) La det være klart, det dreier seg ikke kun om motorkraft, for den kjører også veldig bra.

(Innlegget ble redigert 16.03.19 18:55)

Amatør_1
16.03.19 19:13
MrManUtd: - Vås.

Tesla tar opp et gratis lån av potensielle kunder, for å dekke løpende drift. Det er ikke et depositum, i motsetning til Model 3. Går de nedenom stiller du bakerst i køen.

Amatør_1
16.03.19 20:58
blist: De nybakte Model3-eierne ser ut til å akseptere alle mulige feil med godt humør - ingen ser heller ut til å forvente utbedringer av feil på nye biler ; menigheten ser ut til å vokse uansett :-)

De merkeligste feil oppstår, denne hadde jeg ikke forutsett

Tesla Model 3: I ruined my center console, don't ruin yours!

(Innlegget ble redigert 16.03.19 20:59)

VGstig
VGstigInnlegg: 1188
16.03.19 23:35
Kompressor-V8: Tenk å bare ha slike kunder :-)

Når du ser "nybil" og "TEC7" i samme innlegg så skjønner du at noe er veldig galt. Vil tro mange av de som henter ut Model 3 er nybilkjøpere for første gang. Alle trådene om forsikring, bank, overføringer og betaling tyder på det. Det er IKKE vanlig å overføre kr 500 000 til bilprodusenten èn måned før man får bilen. Det er også helt absurd at mange skriver at Tesla produserer premiumbiler. Det er nok å ta frem ETT av bildene for å motbevise den påstanden.

Jan
16.03.19 23:55
rosmebraad: Tror her er en Tandbergradio fra 70-tallet som fortsatt funker.......

Jeg har både spolebåndopptaker og FM-radio fra Tandberg, kjøpt i 1971 som virker, men er stuet bort. Har ikke hjerte til å kvitte meg med dem. Det får arvingene ta seg av.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg