Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla Modell 3

NYTT TEMA
SUV

Innlegg: 5597
SUV
18.10.20 23:40
Fernandovonarb: Jeg har også kostet på litt folie rundt områder som er utsatte. Kanalen under dørene er veldig utsatte i å bli blankslitte pga mangel på skvettlapp. Området blir rett og slett sandblåst med de følger det får. Tips for de som vurderer bilen. Tok også antirust behandling for å sove bedre, selv om Tesla sier det er unødvendig.

Dårlig av Tela at de ikke klarer å få på litt tykkere lakk på utsatte steder så man kan tåle normal bruk en stund. Det er jo sjelden på andre biler at kanaler er blankslitte med unntak av biler som har gått veldig langt (taxier) og biler som har bulker så steinspruten står rett mot ei flate.

Å skulle basere seg på åplastinnpakke bilens ståldeler synes jeg blir for dumt, og om det løsner litt så har man jo en effektiv fuktsamler. Horfor kan de iikke heller velge den løsningen som mange biler har nå (inkludert min egen) med plastkanaler som tar imot steinspruten, da er det ikke så nøye om den pepres med steiinsprut, for plasten ruster ikke og stålet bak beholder sin styrke med hel lakk (forutsatt at plasten ikke er løs og gnikker bort lakken).

SUV

Innlegg: 5597
SUV
18.10.20 23:48
Kompressor-V8: Elektrisk bakluke ja... et stort teknologisk løft på en Model 3

Merkelig at folk er så ivrige etter elektrisk bakluke. Jeg har det selv altså, men det beste med den er at den kan frikobles så den kan betjenes raskt og effektivt til vanlig og rolig og forsiktig der det er litt usikkert om det er nok plass til å åpne helt.

Dette gjelder når jeg feks har parkert med henger i knekk og nesehjul eller håndbrekk på henger kommer nærme luka. Og når jeg parkerer nær vegg eller autovern eller det er luftekanaler i taket i parkeringshus.

Det første man gjør med ny bil med elektrisk bakluke er å røske opp bakluka som man er vant til så det knepper ivei i tannhjulene eller noe sånt. Det andre man gjør er å sette seg inn i hvordan man frikobler plageånden.

Så en Tesla som åpnet og lukket bakluka si elektrisk idag. Høye lyder for varsle om fare før den fullførte jobben sin.

SUV

Innlegg: 5597
SUV
18.10.20 23:56
rosmebraad: SUV: "Da er det vel bare en ting å si til Musk: Velkommen etter."   ************ Som sagt burde Tesla Norge få SUV hekta på Model Y og la n bli talsmann for 2 mill i året....... 'fremsnakke' blir et ekstremt mildt uttrykk!!

Jeg har ikke noe lyst på en Model Y. Den er tross alt en elbil med de begrensningene det medfører. Og den er en Tesla med de begrensingner det medfører angående kvalitetsmangler og verksteder osv.

For 2 mill i året skulle jeg nok klart å ta til takke med en slik og helelr tilbrakt endel godt betalte timer ved ladestasjoner på streknigner der jeg normalt bare tar hele strekningen i et strekk uten masse venting.

For 2 mill i året kunne jeg jo ha kjøpt meg andre biler som jeg kunne brukt til slikt, men jeg tippepr at en talsmann som kjøper seg bensinbil for å løse transportoppdragene sine neppe ville vært så populær hos Tesla da dette viser Tesla sine begrensninger.

Å være talsmann for noe bra kunne jeg lett vært, men å være talsmann for noe dårlig og snakke pent om dette (lyge) har jeg ikke noe lyst til. Det må jo være flaut å anbefale bilen til venner og bekjente som kanskje kjøper den og føler seg lurt. SÅ den jobben får nok helelr noen i Tesla-menigheten ta seg av.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 19:35
KingsRoad: Spent på denne, og hvorfor det er et kjempepluss (for deg). Du får skyndte deg med å legge ut teslaen for salg, mellom kakestykkene ;) Surt med det ferske verditapet (som sikkert berører meg også, indirekte!). God fornøyelse!   P.S. Fikk du virkelig ikke skvettlappene som Tesla sendte fra Kina?

Selvfølgelig er alt som bidrar til lengre rekkevidde et kjempepluss. I Norge burde alle Elbiler ha det som standard, såfremt de har muligheten.

Rekkevidden øker 2 mil ifølge WLTP normen, men vil tippe det kanskje fort utgjør 5-7 mil ekstra om vinteren alt etter temperatur. Det sparer både miljø og penger for eieren. 

For å si det sånn så kunne de gått ned på batteristørrelse, og fremdeles fått samme rekkevidde. Det hadde også spart både miljø(mindre mineraler) og i tillegg fått lavere vekt, med varmepumpe som standard.

Skvettlappene fikk jeg, men har de liggende og kommer ikke til å montere de pga foliering.

Kommer heller ikke til å selge med det første, så bekymringen du virker å ha med antirustbehandlingen jeg tok virker mer som en beroligelse for meg. Her gikk jeg etter magefølelsen etter litt research rundt omkring på forum etc. Liker å ha bilene i orden.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 19:44
SUV: Dårlig av Tela at de ikke klarer å få på litt tykkere lakk på utsatte steder så man kan tåle normal bruk en stund. Det er jo sjelden på andre biler at kanaler er blankslitte med unntak av biler som har gått veldig langt (taxier) og biler som har bulker så steinspruten står rett mot ei flate.

Lakken på Teslaen er ikke noe dårligere enn det jeg er vant med, men du kan prøve å ta skvettlappene av SUV'en din så får du se hvor lenge det aktuelle området på den varer. Eller gå rundt på en parkeringsplass å se etter biler uten skvettlapp, og deretter ta en titt på kanalen under dørene. Skal garantere deg mye trist syn, selv på "nye" biler. Mye grusveier her i Norge som tærer på, som du sikkert har erfaring med i fra kalde nord.

Har faktisk hatt bil som mistet lakken i flaker i hele det området, selv med skvettlapp. Foliering er en billig fiks for å berge det området, spesielt hvis du tenker å beholde bilen en stund.

nometalhorse

Innlegg: 18650
nometalhorse
19.10.20 19:51
Fernandovonarb: Eller gå rundt på en parkeringsplass å se etter biler uten skvettlapp, og deretter ta en titt på kanalen under dørene. Skal garantere deg mye trist syn, selv på "nye" biler.

Tja, jeg har ikke hatt skvettlapper på noen av bilene siden det ble "normalt" uten, og jeg har aldri sett dette problemet. Selv om jeg også er innom grusveier ganske så ofte.

Så jeg kjøper ikke den forklaringen din uten videre.

Jan

Innlegg: 7281
Jan
19.10.20 20:03
nometalhorse: Tja, jeg har ikke hatt skvettlapper på noen av bilene siden det ble "normalt" uten, og jeg har aldri sett dette problemet. Selv om jeg også er innom grusveier ganske så ofte. Så jeg kjøper ikke den forklaringen din uten videre.

Ikke jeg heller. Jeg har kjørt mange biler hundretusenvis av km uten at mangel på skvettlapper har vært et problem. Riktignok lite på grusveier. Dette må være et Teslafenomen.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 20:05
nometalhorse: Tja, jeg har ikke hatt skvettlapper på noen av bilene siden det ble "normalt" uten, og jeg har aldri sett dette problemet. Selv om jeg også er innom grusveier ganske så ofte. Så jeg kjøper ikke den forklaringen din uten vider

Flertallet som jeg ser har dette, og det på nye biler også, så at det er mer vanlig å ikke ha det er jeg uenig i. Jeg har gått rundt å tittet, litt spesielt ja, før jeg vurderte skvettlapp og så endel nye biler hvor lakken rett og slett var borte i området bak forhjulene. Hadde gremmet meg enormt å ta så lite vare på bilen som enkelte gjør.

Her spiller selvfølgelig også dekkdimensjon også inn. Jo bredere dekk, jo mer kastes opp bakover, og mer slitasje.

Hvis du ikke har sett dette problemet, hvorfor tror du da folk monterer skvettlapper? For moro skyld?

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 20:13
Jan: Dette må være et Teslafenomen.

Overhodet ikke. De verste jeg så var faktisk fra VW tro det eller ei. Selv ganske nye biler fra VW uten skvettlapper var helt blankslitte i det området, med begynnende rustangrep. 

nometalhorse

Innlegg: 18650
nometalhorse
19.10.20 20:15
Fernandovonarb: hvorfor tror du da folk monterer skvettlapper? For moro skyld?

Nei, sikkert ikke for morro skyld på en Tesla.

Hentet fra en som solgte sin Model 3 ganske raskt - Det er jeg enig i, men har rundt 20 nybilkjøp på samvittigheten og har aldri opplevd maken....

Hvilke andre "normale" biler ser du hvor en stor andel har montert skvettlapper?

(Innlegget ble redigert 19.10.20 20:28)

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 20:23
nometalhorse: Hentet fra en som solgte sin Model 3 ganske raskt - Det er jeg enig i, men har rundt 20 nybilkjøp på samvittigheten og har aldri opplevd maken.... Hvilke andre "normale" biler ser du hvor en stor andel har montert skvettlapper?

Første avsnitt skjønte jeg ikke en dritt av.

Nå bor jeg i Trøndelag og her har majoriteten skvettlapper uten å ha noe tall. Har du der du bor?

Må være noe magisk med bilene sørpå som klarer å unngå å få slitasje i nevnte området uten skvettlapp eller annen behandling. Det er faktisk veldig godt gjort samme om du bare kjører på asfalt. Mulig dekkene der nede ikke kaster noe bak seg når de kjører. Reneste woodo.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 20:27
nometalhorse: Et søk på finn avslører følgende fra flest oppgitt med skvettlapp. 95 Volvo
68 VW
67 Ford
52 Tesla
32 Nissan Selvsagt er ikke dette noen "god" undersøkelse, men når Peugeot i andre enden kun har 6 biler hvor dette er oppgitt så gir det kanskje en pekepinn.

Det der forteller svært lite. Tror du må gå grundigere til verks for å få fasiten der. Visste faktisk at du kunne oppgi skvettlapp som søkekriterie når selger bil på finn heller. Noe spesielt.

nometalhorse

Innlegg: 18650
nometalhorse
19.10.20 20:30
Fernandovonarb: Det der forteller svært lite. Tror du må gå grundigere til verks for å få fasiten der. Visste faktisk at du kunne oppgi skvettlapp som søkekriterie når selger bil på finn heller. Noe spesielt.

Ja, jeg fjernet den ettersom flere annonser for f.eks Volvo inneholdt at de kunne montere ekstrautstyr som skvettlapper. Så den utgikk.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 20:30

Nå er det noen år før Model 3 denne ble lagt ut, men problemet er der i like stort monn. Hjelper lite mot fysikken å "tro".

nometalhorse

Innlegg: 18650
nometalhorse
19.10.20 20:33
Fernandovonarb: Første avsnitt skjønte jeg ikke en dritt av.

Da synes jeg du har gjort et dårlig forsøk gitt hva vi faktisk diskuterer her.

Uttalelsen er hentet fra elbilforum, og vedkommende har handlet rundt 20 nybiler i sin tid. Og han hadde aldri opplevd slik lakkslitasje som han fikk raskt på sin Model 3. Derfor solgte han den, og kjøpte en Model S i stedet.

Iseran2770

Innlegg: 14797
Iseran2770
19.10.20 22:04
Fernandovonarb: Nå bor jeg i Trøndelag og her har majoriteten skvettlapper uten å ha noe tall. Har du der du bor?

Det er det merkeligste jeg ha hørt på lenge. Jeg har ikke hatt skvettlapper på noen bil etter at påbudet forsvant, og det er veldig sjelden jeg ser en bil med skvettlapper. De ødelegger jo designet.

Men det er kanskje veldig mange grusveier der du bor.

(Innlegget ble redigert 19.10.20 22:09)

Hollabaloo

Innlegg: 10947
Hollabaloo
19.10.20 22:08
Iseran2770: kan knapt huske å ha sett en bil med skvettlapper.

Det var også et ganske merkelig utsagn :) Går du med "nesa høyt i sky" hver gang du ser en brød-og-smør-bil? (eller for å si det uten rom for tolkning: gidder du ikke å se på brød-og-smør-biler?) Det er definitivt flere biler uten enn med, men ikke uvanlig å se biler i de lavere prisklasser med skvettlapper også i Oslo. 

(Innlegget ble redigert 19.10.20 22:09)

Iseran2770

Innlegg: 14797
Iseran2770
19.10.20 22:13
Hollabaloo: gidder du ikke å se på brød-og-smør-biler?

Jeg får kanskje oppdatere meg på billigbiler og Tesla Model 3.

Hollabaloo

Innlegg: 10947
Hollabaloo
19.10.20 22:22
Iseran2770: Jeg får kanskje oppdatere meg på billigbiler og Tesla Model 3.

Dagens skvettlapper har blitt ganske diskrete sammenliknet med det man var vant til på 70- og 80-tallet. Her eksemplifisert ved en moderne billigbil: e-golf vs. en gammel billigbil: Rekord

Jan

Innlegg: 7281
Jan
19.10.20 22:29
Hollabaloo: Det er definitivt flere biler uten enn med, men ikke uvanlig å se biler i de lavere prisklasser med skvettlapper også i Oslo.

Så vidt jeg har klart å finne ut på internettet, forsvant skvettlappåbudet i 1976, altså for 44 år siden. Siden det, har de fleste ikke hatt slikt på bilen sin, og antagelig heller ikke savnet det. Min siste bil med skvettlapper var en VW 1302 fra 1972, der måtte jeg bytte dem et par ganger , da gummien morknet og de falt av. Jeg hadde også en SAAB 900 fra 1985, som hadde skvettlapper foran bakhjulene av ukjent årsak.
Ellers husker jeg fra min tid som MC-sjåfør fra 68-80, at det var et tema i kontroller dersom man manglet skvettlapp på tohjulingen. Noe som så ganske dumt ut.

Hollabaloo

Innlegg: 10947
Hollabaloo
19.10.20 22:48
Jan: Siden det, har de fleste ikke hatt slikt på bilen sin, og antagelig heller ikke savnet det.

Som sagt, det er ikke uvanlig å se biler med skvettlapper i Oslo, men ja, majoriteten av kjøretøyparken har ikke skvettlapper. 

Hvorvidt det er andre som savner det eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg savner ihvertfall skvettlapper på den forhjulsdrevne bilen jeg har nå. Ikke fordi jeg er redd for lakkslitasje, biler med normalt god kvalitet på lakk må kjøres ganske langt før det blir et problem med slitasje og til slutt rust, og leasingbilen min skal returneres etter maks 3 år. Men det er kjedelig med all den ekstra skitten som setter seg på kanaler og nedsiden av fordørene. Skvettlapper hindrer ikke alt, men det hjelper en del. 

(Innlegget ble redigert 19.10.20 22:57)

Jan

Innlegg: 7281
Jan
19.10.20 23:07
Hollabaloo: Som sagt, det er ikke uvanlig å se biler med skvettlapper i Oslo, men ja, majoriteten av kjøretøyparken har ikke skvettlapper.

Mulig det, jeg har ikke tenkt på skvettlapper siden 1976. Skal holde utkikk etter sorten i Bergenstrafikken fremover.

Forfun

Innlegg: 6069
Forfun
19.10.20 23:28

På grus savner jeg faktisk skvettlapper. Bare for at det hadde vært veldig morro å kjørt sidelengs. Er for redd for bilen min til at jeg kjører med 4 spinnende hjul på grus. Leiebil er bedre alternativ.  Hvordan er forresten Tesla 3 på kreativ kjøring? Kan man skru av alt slik at en kan ha det morro på grus? 

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 23:29

Trodde aldri det skulle bli en skvettlapp diskusjon i Model 3 tråden.

Jeg liker å ta vare på ting jeg har kjøpt for store penger, og la ved en liten kommentar om foliering og det tok helt av. Pussig forum.

Vel, her er situasjonen med en BMW jeg vil unngå. 18000km og bilen er helt grå ved kanalen. Om lakken var bedre før, er mulig, men dette ville fint vært unngått med foliering i området, eller skvettlapp.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 23:31
Forfun: Kan man skru av alt slik at en kan ha det morro på grus?

Hvis du kjøper Performance modelen så kan du det. Hjelpemidlene kan settes på et minimum der hvis jeg ikke tar feil.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
19.10.20 23:45

Siste test av TM3 mot Polestar 2 viser en enorm forskjell i forbruk mellom de to kamphanene i sedanklassen. Det utgjør faktisk over ti mil i rekkevidde, når Polestar har over 30% høyere forbruk.

Forskjellen vil bare øke når Model 3 kommer med varmepumpe.

Ser også at Polestar har kommet med hyllevare fra Siemens som motorer, og lurer på om ikke samme driftsenhet sitter i iPace. Den har nesten identisk ytelse, men er også kritisert for høyt forbruk.

Hollabaloo

Innlegg: 10947
Hollabaloo
20.10.20 08:56
Fernandovonarb: Siste test av TM3 mot Polestar 2 viser en enorm forskjell i forbruk mellom de to kamphanene i sedanklassen. Det utgjør faktisk over ti mil i rekkevidde, når Polestar har over 30% høyere forbruk. Forskjellen vil bare øke når Model 3 kommer med varmepumpe. Ser også at Polestar har kommet med hyllevare fra Siemens som motorer, og lurer på om ikke samme driftsenhet sitter i iPace. Den har nesten identisk ytelse, men er også kritisert for høyt forbruk.

En Polestar 2 veier 300 kg mer enn en TM3.

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
20.10.20 09:07

Vekt utgjør forsvinnende liten del forbruket ved landeveiskjøring. Luftmotstand og effektiv drivlinje er viktigere da. Står faktisk om det i artikkelen også.

Iseran2770

Innlegg: 14797
Iseran2770
20.10.20 11:09
Fernandovonarb: Vekt utgjør forsvinnende liten del forbruket ved landeveiskjøring.

Men ved aktiv kjøring på svingete veier eller fra lyskryss til lyskryss betyr vekt ganske mye, 

Fernandovonarb

Innlegg: 5859
Fernandovonarb
20.10.20 11:20

Selvfølgelig., men det var ikke det som ble bedrevet i testen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg