Alltid kjekt med litt ekstra bakkeklaring.
Når det gjelder å finne ut om du har nok plass i skjermene så finnes det jo flere metoder.
Man kan spørre Møller.
Man kan kjøre et hjul opp på en topp så bilen står og viipper og man får all vekt på to hjul. Da får man trøkt inn fjøringa ganske bra, men jeg er litt usikker på om man kommer helt til bunns, men hvertfall ganske nære antar jeg. Så kan man legge over til begge sider (helst før man får maks vekt på) og sjekke om du har de nødvendige 2,2 cm med plass rundt hjula. Med dine kjørevaner så er det vel lurt å legge til tykkelsen av en kjetting også. Skal du velge mellom kjettinger eller tilsvarnede større hjul så vil nok kjettingene vinne i dypsnøkjøring.
Eller man kan måle klaringen og måle seg frem til hvor lang fjæringsvei det er igjen til stopperen (husk at også gummi presses sammen). Man må være klar over at ved komplisert fjæringsgeometri (det er jo tross alt en Audi) så vil det ikke nødvendigvis være slik at det er et 1:1 forhold mellom bevegelse ved stoper og hjul.
Jeg må iblant regne på klaring i skjermer og da er det vanlig at jeg benytter "metal to metal bump", altså at man regner at hjulet beveger seg så mye at gummidempere klemmes helt sammen.
Angående dekk så an du som en annen nevner legge dem ut på finn og få igjen en del av pengene. For noen år siden byttet jeg dekk fordi de var 5 år gamle. La dem ut på finn for 500 kr (for 4 stk) og de forsvant fort. Dette var riktignok i den tiden på året da folk bytter til vinterdekk og kjøperen fortalte at han hadde sett at vinterdekka var blankslitte, så da var det jo en klar forbedring å kjøpe mine. Kun et av dekkene manglet mer enn 2 pigger og det var igjen 5-6mm mønsterdybde og det var Nokian-dekk. Altså mye bedre dekk enn det mange kjører rundt på, mens jeg er litt kresen på vinterdekk og synes det vsr på tide å bytte dem ut.
At det er på dekk som bare har kjrøt 2000 km på din bil er jo litt spesielt. Er det en nesten ny bil som derfor måtte ha nye dekk på ny bil eller er det rett og slett noen som har kjøpt nye dekk fordi de gamle var dårlige og de da vil at bilen skal være bra når de selger den?
Da jeg solgte min forrige bil så synes jeg det var på tide å bytte dekkene (tilstand som de nevnt over), og hadde gjort det hvis jeg ikke skulle selge. Men når bilen skal selges så har jeg jo ikke peiling på hva slags meninger kjøper har om dekk. Noen skal ha piggdekk, andre skal ha piggfritt og bommer man der så er fort 4 splitter nye dekk tilnærmet verdiløse for kjøper. Og noen mener at billige dekk holder fint og andre (som meg) mener man skal kjøpe de beste dekkene, særlig om vinteren. Og noen mener nok at dekkene som er på bilen er gode nok og kan gå enda en stund. Jeg solgte til en bruktbilforhandler og i annonsa de la ut på finn stod det at det var gode dekk. Og da jeg så bilen 1-2 år senere så var det fortsatt samme dekkene på den.
Angående misvisning så skriver du hvor mange km/t du har i misvisning og hva det vil bli med større dekk. Husk på at en økning ii dekkdiameter ikke gir en viss feil i km/t, men en viss prosent misvisning. Er feilen slik du beskriver i 60 så vil feiilen dobles i 120. Mitt speedometer har en misvisning som ligger ganske jevnt på 5 km/t i de hastighetene man normalt kjrøer i. Men hadde jeg hatt større dekk så ville dette blitt en del feil og mer komplisert å huske.