Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heve S5?

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5836
05.06.18 16:40

Har ikke konkludert med bil ennå. Ser litt på S5. Men prøvde A5 med sportsunderstell, og den utgår da den er for lav. Bilen brukes av og til på som jordebil (med tilhenger), på anleggsveier, skogsveier. Forrige helg prøvde jeg til og med vading av bekk. Da jeg ønsker en bil, og ikke vil ha kjøreegenskapene til en SUV må jeg inngå noen kompromisser.

Er det praktisk og økonomisk mulig å sette på standard fjærer og dempere på en S5? I så fall nærmer jeg meg arabiske prinser i sære tilpassninger. Sikkert ingen andre som er dumme nok til å gjøre dette. Regner med å beholde standarddelene, slik at bilen kan settes tilbake til orginal ved salg.

Dagdrøm eller realistisk?

Jan
JanInnlegg: 6510
05.06.18 19:32

Høres ut som en dårlig plan. Kjøp heller en Allroad.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
05.06.18 19:50

Lancer EVO fungerer vel på jorder. Har jo gravel program :)

Forfun
05.06.18 19:55
Jan: Kjøp heller en Allroad.

Har mulighet til å overta en A6 allroad med traktormotor som firmabil. Frister overhodet ikke selv om den har mye utstyr og V6. Synes min BMW er like morsom og anvendelig. Og skatten er drepende på så dyr bil.

Forfun
05.06.18 19:57
MrEirik2: Lancer EVO

Er for liten. Jeg nekter å kjøre med takboks 6 måneder i året for å få med meg ski. Skiene skal inn i bilen. Der er A5 veldig bra. Ellers hadde den vært morro!

Ribba
RibbaInnlegg: 35793
05.06.18 20:26
Forfun: Er det praktisk og økonomisk mulig å sette på standard fjærer og dempere på en S5?

Har du ikke mulighet å bytte til justerbare coilovers der du selv kan justere markfrigangen?

https://www.youtube.com/watch?v=B4GI2QbZ8fI

(Innlegget ble redigert 05.06.18 20:29)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
05.06.18 20:29
Ribba: Har du ikke mulighet å bytte til coilovers der du selv kan justere markfrigangen?

Huff, så harry.

Nei gå til Møller og spør etter "Bad Road" dempere og fjærer. Det fantes før på biler som ble solgt i land med dårlig vei. 

På min x-UrS4 (C4) så kjøpte jeg dette sprell nytt på møller, med det resultat at det var mer komfortabelt å kjøre i 70kmt over fartsdumpene enn i 30kmt.

I 70 så sa det bare "floff-floff" og karroseriet gjorde ikke en eneste bevegelse.

En politibil jeg "observerte" i samme tidsperiode (Mondeo FWD Tdi) slo nedi foran så gnisten spruta i langt lavere hastighet enn 70

Forfun
12.06.18 16:49

Ser det kom en S5 demobil i Bodø på Finn nå. Vil si at lang distanse fra selger er en klar fordel. Hadde blitt en morsom tur hjem.

Forfun
02.12.19 16:09

Det ble ikke en S5, men en ikke senket A5. Uendelig mye snø på fjellet i dag dårlig brøytet vei. Skal på en topptur i kveld, men gruer meg til å kjøre opp.

Ser på nye dekk (synd å kaste vinterdekk som har kjørt 2000 km, men av og til må man). Ved å bytte fra 225-45-18 til 225-55-18 øker jeg bakkeklaring med 2,2 cm. Noen som har erfaring med tilsvarende? Vet at rulleomkrets øker med 7%, og at spedometeret etter endringen vil vise 2 km/ for lite (før 3 km/t for mye).

Noen tanker? Bortsett fra at første EU kontroll må skje med sommerdekk? Det ser ut til å være plass i hjulbuene. Skal måle mer nøyaktig.

Kan samtidig bytte fra piggfritt til piggdekk, så en fordel til.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 16:09)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2433
02.12.19 16:24

Personlig ville jeg nok stoppet på 225/50-18, om du har plass nok til mer er vanskelig å si. Det vil du mest sannsynlig merke når du svinger med "bånna" fjæring.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4082
02.12.19 16:39

Trenger da ikke kaste dekkene. Legg de ut på Finn og de er borte før du aner det hvis du har en litt edruelig pris.

SUV
SUVInnlegg: 4814
02.12.19 18:01
Forfun: Det ble ikke en S5, men en ikke senket A5. Uendelig mye snø på fjellet i dag dårlig brøytet vei. Skal på en topptur i kveld, men gruer meg til å kjøre opp.

Ser på nye dekk (synd å kaste vinterdekk som har kjørt 2000 km, men av og til må man). Ved å bytte fra 225-45-18 til 225-55-18 øker jeg bakkeklaring med 2,2 cm. Noen som har erfaring med tilsvarende? Vet at rulleomkrets øker med 7%, og at spedometeret etter endringen vil vise 2 km/ for lite (før 3 km/t for mye).

Noen tanker? Bortsett fra at første EU kontroll må skje med sommerdekk? Det ser ut til å være plass i hjulbuene. Skal måle mer nøyaktig.

Kan samtidig bytte fra piggfritt til piggdekk, så en fordel til.

Alltid kjekt med litt ekstra bakkeklaring.

Når det gjelder å finne ut om du har nok plass i skjermene så finnes det jo flere metoder.

Man kan spørre Møller.

Man kan kjøre et hjul opp på en topp så bilen står og viipper og man får all vekt på to hjul. Da får man trøkt inn fjøringa ganske bra, men jeg er litt usikker på om man kommer helt til bunns, men hvertfall ganske nære antar jeg. Så kan man legge over til begge sider (helst før man får maks vekt på) og sjekke om du har de nødvendige 2,2 cm med plass rundt hjula. Med dine kjørevaner så er det vel lurt å legge til tykkelsen av en kjetting også. Skal du velge mellom kjettinger eller tilsvarnede større hjul så vil nok kjettingene vinne i dypsnøkjøring.

Eller man kan måle klaringen og måle seg frem til hvor lang fjæringsvei det er igjen til stopperen (husk at også gummi presses sammen). Man må være klar over at ved komplisert fjæringsgeometri (det er jo tross alt en Audi) så vil det ikke nødvendigvis være slik at det er et 1:1 forhold mellom bevegelse ved stoper og hjul.

Jeg må iblant regne på klaring i skjermer og da er det vanlig at jeg benytter "metal to metal bump", altså at man regner at hjulet beveger seg så mye at gummidempere klemmes helt sammen.

Angående dekk så an du som en annen nevner legge dem ut på finn og få igjen en del av pengene. For noen år siden byttet jeg dekk fordi de var 5 år gamle. La dem ut på finn for 500 kr (for 4 stk) og de forsvant fort. Dette var riktignok i den tiden på året da folk bytter til vinterdekk og kjøperen fortalte at han hadde sett  at vinterdekka var blankslitte, så da var det  jo en klar forbedring å kjøpe mine. Kun et av dekkene manglet mer enn 2 pigger og det var igjen 5-6mm mønsterdybde og det var Nokian-dekk. Altså mye bedre dekk enn det mange kjører rundt på, mens jeg er litt kresen på vinterdekk og synes det vsr på tide å bytte dem ut.

At det er på dekk som bare har kjrøt 2000 km på din bil er jo litt spesielt. Er det en nesten ny bil som derfor måtte ha nye dekk på ny bil eller er det rett og slett noen som har kjøpt nye dekk fordi de gamle var dårlige og de da vil at bilen skal være bra når de selger den?

Da jeg solgte min forrige bil så synes jeg det var på tide å bytte dekkene (tilstand som de nevnt over), og hadde gjort det hvis jeg ikke skulle selge. Men når bilen skal selges så har jeg jo ikke peiling på hva slags meninger kjøper har om dekk. Noen skal ha piggdekk, andre skal ha piggfritt og bommer man der så er fort 4 splitter nye dekk tilnærmet verdiløse for kjøper. Og noen mener at billige dekk holder fint og andre (som meg) mener man skal kjøpe de beste dekkene, særlig om vinteren. Og noen mener nok at dekkene som er på bilen er gode nok og kan gå enda en stund. Jeg solgte til en bruktbilforhandler og i annonsa de la ut på finn stod det at det var gode dekk. Og da jeg så bilen 1-2 år senere så var det fortsatt samme dekkene på den.

Angående misvisning så skriver du hvor mange km/t du har i misvisning og hva det vil bli med større dekk. Husk på at en økning ii dekkdiameter ikke gir en viss feil i km/t, men en viss prosent misvisning. Er feilen slik du beskriver i 60 så vil feiilen dobles i 120. Mitt speedometer har en misvisning som ligger ganske jevnt på 5 km/t i de hastighetene man normalt kjrøer i. Men hadde jeg hatt større dekk så ville dette blitt en del feil og mer komplisert å huske.

Forfun
03.12.19 08:35

Takk for flere tips, må komme tilbake med svar senere. Veien opp til fjellet var ikke brøytet, hadde kommet opp med Hilux eller Wrangler, men 2,2 cm hadde ikke hjulpet. Måtte kjøre til neste fjell. Veldig bra smø, omtrent bunnløs pudder, så vel verdt en kjøretur. 

Ble offer for nattestengt vgd i går. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25678
03.12.19 08:38

Høres jo nesten ut som du er i markedet for en SUV :-p

Forfun
03.12.19 21:28

Someone, ja, jeg er ute etter en SUV fra desember til april, kanskje som en nr 3 bil. Men har ikke prøvd noen SUVer som ikke kjører som en dass på smale svingete veier. Baksideveier gir meg så mye glede at jeg bruker litt penger på bil. Hadde det ikke vært for den gleden der så hadde jeg ikke brukt mye penger på bil. 

Litt sære preferanser. 

Forfun
03.12.19 21:34

xantiasx klart mest logiske er å stoppe på 225-50-18. Det er til og med lov. Men 4 nye dekk koster så mye at skal jeg gå for det så skal jeg ha mer enn 1 cm effekt. 

Forfun
03.12.19 22:48

SUV, har vært i kontakt med Møller. De var veldig lite keene på at jeg skulle endre noe på hjulopphenget. Eneste de mente var mulig var å endre diameter på hjulene. Klart enklest også. Å bytte fjær er mulig, men aner ikke hvor mye det er mulig å stille på resten av hjulopphenget for at alt skal være rett etterpå. 

Når jeg kjøpte bilen hadde den kjørt 12000 km, sommerdekkene så slitt ut, vinterdekkene hadde knapt rullet noe før jeg kjøpte bilen. 

Test av klaring er alltid problematisk. Selv med halve vekten på ett hjul vil ikke fjæringen bunne. Må nesten prøve. Hadde ett tankeeksperiment på 185-70-18. Men klarer av en eller annen grunn ikke å finne dekk til salgs i den dimensjon. Bilen hadde sett veldig morsom ut med de dekkene...

Ribba
RibbaInnlegg: 35793
03.12.19 23:01
Forfun: jeg er ute etter en SUV fra desember til april, kanskje som en nr 3 bil.

Kanskje dette ville fungert som kjøretøy nr. 3 for deg?

Forfun
03.12.19 23:13

Veldig bra for korte avstander, men en Toyota med full artic truck ombygning inkludert 43 tommers dekk vil funger bedre over litt avstander. Bør følge trafikken i 80. Er det mer snø enn en høy firehjulstrekker klarer, kan en egentlig gå på ski. 

Someone
04.12.19 09:01

Har du egentlig kjøpt feil bil for ditt behov?

Forfun
04.12.19 10:45

Selvfølgelig har jeg feil bil til mine behov. Spørsmålet er hvor mange biler en skal ha. A5 er beste kompromiss 8 måneder i året. På vinteren brukes bilen nesten bare for å komme på ski. 

Det jeg er helt sikker på er at jeg hadde mistrives mye mer i en suv. A5 er rett og slett en morsom bil. Så jeg har ikke lyst til å bytte. Har prøvekjørt nye 330ix, litt mer praktisk, men mye kjedeligere. 

Ikke lett å velge bil. 

Someone
04.12.19 15:47

Ser det problemet

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg