Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Prøvebil

NYTT TEMA
benwright
benwrightInnlegg: 9746
11.06.18 11:06

Er det helt uforpliktende å prøve bil?

Bilde

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
11.06.18 11:07

JA

Men kjenn gjerne etter om du ikke ville synes det var "a total waste of your time" om folk ankom jobben din og lot være å kjøpe tjenester som du da tross alt lever av. 

(Innlegget ble redigert 11.06.18 11:08)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2758
11.06.18 12:07

Sånn går det når du velger bilselgerbransjen som yrke.

Forfun
ForfunInnlegg: 5320
11.06.18 12:36
benwright: Er det helt uforpliktende å prøve bil?

Har prøvekjørt ca 6 modeller for å vurdere nybil. Det forventes ikke at en kjøper alle 6:-)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
11.06.18 12:38
Forfun: Har prøvekjørt ca 6 modeller for å vurdere nybil. Det forventes ikke at en kjøper alle 6:-)

Vært moro da, sånn om man prøvde noe gromt. 

benwright
11.06.18 14:16

Vil gjerne prøve litt forskjellig, så hvis det er uforpliktende så gjør jeg gjerne det. Audi A5 Sportback er også et alternativ utenom VW Arteon.

benwright
11.06.18 14:29

Golf GTE er også et alternativ. Bilen blir oftest brukt til og fra jobb som er ca 3 km, så da er det ypperlig med hybrid da jeg kan bare bruke el til og fra jobb, og til butikker osv. 

(Innlegget ble redigert 11.06.18 14:30)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35628
11.06.18 14:33

Ikke for å være noen klimageneral, men for å sitere Honest John så er en jobbreise på 3 km slik at det er bedre for både bilen, helsa og miljøet om du sykler eller spaserer. 

benwright
11.06.18 14:40

Jo, det er opp til hver enkelt. Jeg velger å kjøre til jobb.

m-sport
m-sportInnlegg: 1813
11.06.18 16:31

Det er uforpliktende ja. Jeg liker å holde meg oppdatert på bilfronten og prøvekjører et sted mellom 10 og 15 biler i året. Stort sett blir jeg invitert til ulike prøvekjøringsevents og har aldri opplevd problemer med å få prøvekjøre biler, selv ikke biler med pris over millionen. 

Forfun
11.06.18 19:14

A5 og Arteon er natt og dag kjøremessig. Prøv begge. Jeg vurderer fremdeles A5, men Arteon var direkte kjedelig å kjøre. Komfortabel og godt utstyrt, men når jeg kom rett fra A5 ga den ingen glede. Til og fra jobb er nok en Arteon bedre. Med passasjer også. Men alene på svingete veier er jeg ikke i tvil. 

Jan
JanInnlegg: 4957
11.06.18 21:07
benwright: Golf GTE er også et alternativ. Bilen blir oftest brukt til og fra jobb som er ca 3 km, så da er det ypperlig med hybrid da jeg kan bare bruke el til og fra jobb, og til butikker osv.

Det stemmer bare delvis. Dersom det er kaldt, vil bensinmotoren starte, enten du vil eller ei.

Noe annet er at med så kort vei til jobb, vil ikke bensinregningen ruinere deg, dersom du velger en vanlig Golf med bensinmotor.

Når det gjelder temaet for tråden, ligger det selvsagt ingen forpliktelser i å foreta en prøvekjøring.

De fleste som kjøper ny bil, prøvekjører flere biler før de bestemmer seg. Det bør man absolutt gjøre, det kan være egenskaper ved bilen man hadde tenkt seg, som ikke faller i smak

Når det gjelder Golf, og andre Folkevogner, er de som regel gode på det meste, og testvinnere i sine klasser.

SUV
SUVInnlegg: 3789
11.06.18 21:16
RickiBK: JA

Men kjenn gjerne etter om du ikke ville synes det var "a total waste of your time" om folk ankom jobben din og lot være å kjøpe tjenester som du da tross alt lever av.

Det er to typer biler jeg prøvekjører (noen er i begge grupper).

Det ene er de bilene som kan være aktuelle/interessante å kjøpe og som derfor må prøvekjøres.

Den andre er når bilforhandlere har annonsert "Prøvekjør en ______ og du kan kan vinne et eller annet eller få noe".

Når de såpass aktivt er ute etter å få folk til å prøvekjøre bilene av det merket så må det da være ok å gjøre nettopp det.

For mange år siden var det en slik kampanje da en ny bilmodell ble lansert. Man ble med i konkurransen om å vinne gratis bil i et år (ville jo vært fint, men liten vinnersjanse). Jeg prøvekjørte og synes bilen var grei, og den var forbausende prisgunstig. Noen år senere skulle jeg kjøpe min første nye bil, og det finnes jo tusenvis av bilmodeller å velge mellom og jeg sjekker naturligvis ikke alle (det har jeg ikke mulighet til). Siden jeg kjente til denne bilmodellen og at man fikk mye for pengene så ble den med i vurderingen og etter noen prøvekjøringer fant jeg ut at  det var rett bil for meg og bestilte en splitter ny bil. Hadde det ikke vært for at jeg prøvekjørte slik bil lenge før jeg hadde paner om å kjøpe en ny bil så ville jeg mest sannsynligvis ikke tenkt på å ta denne med i vurderingen. Så slike prøvekjøringer uten planer om kjøp er ikke nødvendigvis bare tull.

Med unntak av en gang har jeg alltid fått prøvekjøre det jeg har spurt etter. Det var faktisk en bil av samme merke (men ikke modell) som jeg har nå (men hos annen forhandler). Men kanskje ikke så rart at de anså det som lite sannsynlig at en student (som kommer fra en annen del av landet) kommer til å kjøpe ny Pajero etter prøvekjøring. Jeg har kjørt et tresifret antall biler, men Pajero er faktisk ikke blant dem.

SUV
11.06.18 21:25
benwright: Golf GTE er også et alternativ. Bilen blir oftest brukt til og fra jobb som er ca 3 km, så da er det ypperlig med hybrid da jeg kan bare bruke el til og fra jobb, og til butikker osv.

Som Jan skriver så vil det  med så kort kjørelengde bli minimale drivstoffutgifter og dermed ha lite å si hvilken drivlinje man har. Det er hvis man kan erstatte mye bensin med strøm det blir besparelser. Selv har jeg ladehybrid og lader og tømmer batteriet i snitt to ganger pr dag og har dermed et forbruk på 0,34 l/mil med en to tonn tung bil som selvfølgelig også brukes om vinteren (som drar opp forbruket) og trekker en del henger, som også drar opp forbruket. Når man tar med denne bruken i regnestykket så er forbruket ganske lavt.

GTE har jeg aldri prøvd, men på min bil så er det også som Jan sier at ved kaldt vær så vil bensinmotoren starte noe. Men ikke gå hele tiden slik mange vil ha det til (noen har hevdet at ladehybrider alltid har bensinmotoren gående når temperaturen er  under 10 plussgrader), jeg har da kjørt mye i -10 i 80 km/t på bare strøm.

SUV
11.06.18 23:50
benwright: Jo, det er opp til hver enkelt. Jeg velger å kjøre til jobb.

Hvis miljøvernere klager på at du kjører bil til jobb når du har så kort vei til jobb så er det bare å bytte til en jobb lenger unna så du får bedre argument for å bruke bil :-)

Litt mer forurensning selvfølgelig, men de som kaller seg miljøvernere har jo en egen evne til å forurense mye elv så de burde ikke klage på at andre bruker bil før de selv klarer å la være. Jeg synes miljøvernere burde prøve ut sin egen politikk i praksis. Mener de at folk skal la være å bruke bil så bør de selv la være å bruke bil og se om det fungerer. Fungerer det ikke for milljøvernerne så kan man vel anta at det heller ikke fungerer så bra for andre og da er det en dårlig ide. Blir jo for dumt slik Lan Marie holder på å skulle nekte andre å bruke bil, mens hun selv farter rundt i dieseltaxi for å fortelle alle hvor viktig det er å ikke bruke bil, også er hun jo storforbruker av rådhusets biltjeneste.

19LSK17
19LSK17Innlegg: 5066
12.06.18 06:08
Jan: Det stemmer bare delvis. Dersom det er kaldt, vil bensinmotoren starte, enten du vil eller ei.

Etter siste service på min Passat GTE, gikk den på ren el helt ned i -18. Det var flere dager under -10 da bilen gikk på ren el. Mulig de har funnet ut at det ikke er noe problem.

benwright
12.06.18 11:44

Hva sier dere når dere kommer tilbake fra prøvekjøringen, hvis dere ikke skal kjøpe bilen selvsagt.

Selgeren håper jo på et salg.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
12.06.18 11:58

Selvsagt er det uforpliktende å prøve en bil.  Skal man hive inn noen hundre tusen, så er det opplagt at man ikke gjør det uten å vite hva man kjøper.
Hvis bilselgere ikke liker prøvekjøring, så kan de jo bare nekte det, og derved tape salg.  De om det. 

Jeg sier som ærlig er at jeg skal vurdere den prøvekjørte bilen opp mot andre jeg prøvekjører og vurderer - for å finne bilen som passer MEG.
Man trenger ikke unnskylde seg for bilselger for å vurdere produktene som tilbys.

Forfun
12.06.18 12:45
benwright: Hva sier dere når dere kommer tilbake fra prøvekjøringen, hvis dere ikke skal kjøpe bilen selvsagt.

Jeg er ærlig på hva jeg mener. Gir tilbakemeldinger om de positive opplevelsene, og de negative. Sier så at jeg også skal prøvekjøre konkurrenter og at jeg vil komme tilbake når jeg har kommet lenger i besluttningsprosessen. (når jeg prøvekjørte Volvo S90 T8 var jeg kanskje litt for ærlig, det var regelrett slakt).

Sist kjøp ble noe helt annet enn jeg hadde på kortlisten før jeg begynte besluttningsprosessen som følge av prøvekjøring. Har de en god bil har de alt å tjene på å la folk prøvekjøre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg