Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Registerkjede eller reim?

NYTT TEMA
ksjov
ksjovInnlegg: 5
12.06.18 22:25

Jeg skal selge bilen min og vil da finne ut om bilen har registerkjede eller reim.

Det er en Audi A6 1,9 TDI 2004 automat 131hk

Noen som kan hjelpe?

Jan
JanInnlegg: 4957
12.06.18 22:43
ksjov: Jeg skal selge bilen min og vil da finne ut om bilen har registerkjede eller reim.

Den har nok reim.

Hvis du er i tvil, kan du legge inn regnr hos Skruvat eller andre som selger bildeler og søke etter registerreimsett.

ksjov
12.06.18 23:26

Når jeg søker på nettsider for bildeler, så står det jo at både registrerreimsett og registerkjede sett skal passe denne modellen 

Jan
12.06.18 23:36
ksjov: Når jeg søker på nettsider for bildeler, så står det jo at både registrerreimsett og registerkjede sett skal passe denne modellen

Merkelig. Den har reim. Alle VW/Audi 1,9 diesel har reim.

Denne årgangen har skifteintervall på 120.000 km.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9444
12.06.18 23:37
ksjov: Når jeg søker på nettsider for bildeler, så står det jo at både registrerreimsett og registerkjede sett skal passe denne modellen

Det er fordi slike bildelesider er ubrukelige på dette.
Min bil feks så passer det 4 totalt forskjellige bremseskiver, og 3 typer trommelbremser ...
Du kan sjekke motorkoden din. Søke det på google.
Eventuelt spørre på Møller.

Jeg har en VW med BUD motor. 

Så vidt jeg kan se så har du enten motorkode AVF eller AWX
AVF og AWX ser ut til og ha reim 

Uansett sikreste er vel å spørre Møller eller en anen Audi forhandler

edit:  SEr dette er forskjellene

AWX = 130hp & 285nm torque, torque delivered over a wide rev range, 5 speed gearbox normally attached.

AVF = 130hp & 310nm torque, torque delivered in spikes in narrow rev range, 6 speed gearbox normally attached.

(Innlegget ble redigert 12.06.18 23:40)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10001
12.06.18 23:59
hillebillys: Det er fordi slike bildelesider er ubrukelige på dette.
Min bil feks så passer det 4 totalt forskjellige bremseskiver, og 3 typer trommelbremser ...
Du kan sjekke motorkoden din. Søke det på google.
Eventuelt spørre på Møller.

Og motorkoden finner man i service-heftet der det er en lapp med alle de ulike option-kodene for bilen. Tenker på denne.

(Innlegget ble redigert 13.06.18 00:03)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9444
13.06.18 12:02
Hollabaloo: Og motorkoden finner man i service-heftet der det er en lapp med alle de ulike option-kodene for bilen. Tenker på denne.

takk det glemte jeg jo ;)

ksb
ksbInnlegg: 87
13.06.18 14:40
Jan: Merkelig. Den har reim. Alle VW/Audi 1,9 diesel har reim.
Denne årgangen har skifteintervall på 120.000 km.

Med fare for å ta tråden litt off-topic: Men jeg har gått og lurt litt på det med VAG-produkter og skiftintervall på registerreim. De fleste merker har vel intervall både på tid og km, dvs. det som kommer først. VAG har så vidt jeg vet bare km. Endog har jeg hørt at noen motorvarianter ikke har det en gang, men bare at reima skal sjekkes og vurderes på service. Vet ikke om det stemmer(?).

Har to bekjente som kjører ca. 10 år gamle VAG-biler, hhv. 1,9 TDI og 1,6 102hk bensin. Begge har det til felles at de kjører veldig lite, type 5000 km i året, og har hatt bilene siden de var nye og kommer til å beholde dem ennå en god stund. Bilene vil sannsynligvis nå gjennomsnittlig vrakingsalder i Norge lenge før de når 120 tusen km. Den ene har spurt merkeverkstedet om det med registerreim, de trekker på skuldrene og sier at de forholder seg til km-stand. Men han er "på gli" til å bytte på eget initiativ for sikkerhets skyld. Den andre bekjente blir flakkende i blikket når jeg spør om registerreim. "Jammen, passer de ikke på det på service da?" var svaret.

For de som kjører lite, og kanskje ikke er så bilinteresserte og/eller bilkyndige, kan jo ikke dette være helt heldig. Og være en dyr felle en stakkars bileier kan gå i. Vet ikke hva levetida på reima typisk er, hvor mange år den varer hvis bruken er liten. Men det kan vel ikke tatt helt ut av lufta når andre merker opererer med skiftintervaller på 5-6 år?

(Innlegget ble redigert 13.06.18 14:42)

ksjov
13.06.18 14:46

Tusen takk for hjelp dere skal prøve å se om jeg finner ut av det nå☺

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 7918
13.06.18 21:15

Hvor lenge varer en registerkjede? Er det hele bilens levetid? Jeg har en bil med dette, og har blitt forklart at jeg ikke trenger tenke på å bytte noe slikt. Noen som har et fornuftig svar?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
13.06.18 21:31
F.R.O.G: Hvor lenge varer en registerkjede? Er det hele bilens levetid?

Ja, det skal holde hele bilens levetid,

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 7918
13.06.18 21:35
Iseran2770: Ja, det skal holde hele bilens levetid,

Ja og det forholder jeg meg til :) Takk, selvfølgelig med lekkasjer og andre ting som kan gå galt, kan jo dette ryke også. Men det er jo bare slik det er, og må tas hensyn til på service.

Jan
13.06.18 21:39
F.R.O.G: Hvor lenge varer en registerkjede? Er det hele bilens levetid? Jeg har en bil med dette, og har blitt forklart at jeg ikke trenger tenke på å bytte noe slikt. Noen som har et fornuftig svar?

I prinsippet, skal et registerkjede vare hele bilens levetid. Altså minst 500.000 km.

Dessverre er det ikke slik i virkeligheten. Flere store europeiske bilprodusenter, som VAG, Mercedes og BMW har hatt motorer hvor kjedet har strukket seg, hoppet over eller røket.

Jeg har en teori om at det er to årsaker til at dette har blitt et problem.

Den første er jakten på kutt i kostnader. Man konstruerer alle detaljer spinklest mulig, og håper at det holder.

Den andre henger sammen med den første. Ved å gjøre alt spinklest mulig, kutter man vekt og reduserer indre friksjon i motoren. Dette er et ledd i jakten på å spare noen dråper drivstoff.

I gamle dager var det vanlig å bruke duplexkjeder med forholdsvis grov dimensjon til denne jobben. I dag er spinklere enkeltkjeder regelen

serk
serkInnlegg: 295
13.06.18 22:25
Jan: I gamle dager var det vanlig å bruke duplexkjeder med forholdsvis grov dimensjon til denne jobben. I dag er spinklere enkeltkjeder regelen

"I gamle dager" ja. Hvorfor er det ingen som nevner Volvo 240, hvor røket reg-reim ikke var stort mer dramatisk enn å glemme å fylle bensin... Pappa hadde 240, og reima røk to ganger.  Jeg satt på begge gangene - ene gangen gikk vi hjem andre gangen ble vi henta av farfar. Tror det kosta reima pluss et par arbeidstimer begge gangene. Dette var på åtti- og 2000-tallet. Men dette var en digresjon, beklager! Men kunne ikke alle biler bygges som 240'n? Nei, unnskyld! Nå glemte jeg at om ti år vil alle biler være elektriske! Det er jo en genial løsning på reg-reim-problemet!

Men seriøst: Stemmer det at eiere av Volvo 240 kunne ta det helt med ro mht. reg. reim? Eller det vet jeg jo allerede svaret på: JA. Fordi jeg har prøvd det to ganger med samme bil (han som reparerte snakket om å få noen små biter til å harmonere/gå sammen). Men hvorfor? Og hvorfor ikke alle biler? Det blir spørsmålet(-ene)!

(Innlegget ble redigert 13.06.18 22:38)

insomniac
insomniacInnlegg: 1005
13.06.18 22:48

@serk det går vel stort sett på om motoren er konstruert slik at stemplene når de er i øverste posisjon kan kollidere med ventilene når de er åpne. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2188
14.06.18 07:58
serk: Det er jo en genial løsning på reg-reim-problemet!

Ja, og nei. Ja, fordi man slipper reparasjon, nei, fordi motorene blir relativt lite effektive. Gamle 8-ventilerte bensinmotorer fra VAG var også konstruert slik, unntak med GTi-motorene, som måtte være mer effektive.

Husker vi byttet motor i fatterns 75 Passat, brukte drøyt 3 timer på jobben. Dog var det andre gangen, brukte lengre tid første gang. Prøv å bytte motor i en Passat i dag...

Motorbytte på ca 10 år gamle biler var helt vanlig for 30 år siden, kvaliteten har blitt bedre i dag, i kombinasjon med bedre oljer. Den første motoren i Passat'en holdt ca 140.000km, da brukte den fryktelig mye olje, og var utslitt.

(Innlegget ble redigert 14.06.18 08:04)

Jan
14.06.18 21:30
xantiasx: Ja, og nei. Ja, fordi man slipper reparasjon, nei, fordi motorene blir relativt lite effektive

Det stemmer ikke helt. 

De aller fleste MC motorer har kjede, og alle R sykler. Dette er motorer som har rundt 200 HK/liter.

Registerkjedet i disse er ikke spesielt kraftig dimensjonert, men det holder i hvert fall 100.000 km. Det må sies å være bra for motorer som leverer toppeffekt ved ca 15.000 rpm.

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3670
14.06.18 21:46
Jan: Det stemmer ikke helt.

Han snakker ikke om kjede eller reim, men om ytelsen til interference vs non-interference motorer.

Interference - små forbrenningskammer, kan knuse stempler og ødelegge ventilene om reima ryker.

Non-interference - større forbrenningskammer, ingenting ødelegges om reima ryker.

Jan
14.06.18 21:53
Oric-1: Han snakker ikke om kjede eller reim, men om ytelsen til interference vs non-interference motorer.

Sorry, jeg ser den.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
14.06.18 22:00
Jan: Det må sies å være bra for motorer som leverer toppeffekt ved ca 15.000 rpm.

Og i det siste leddet her er årsaken til valg av registerkjede fremfor rem. 

En rem vil ha en uakseptabel deformasjon ved så høye turtall, helt uavhenging av effekten. 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1256
14.06.18 22:15
xantiasx: Motorbytte på ca 10 år gamle biler var helt vanlig for 30 år siden, kvaliteten har blitt bedre i dag, i kombinasjon med bedre oljer. Den første motoren i Passat'en holdt ca 140.000km, da brukte den fryktelig mye olje, og var utslitt.

Dette må ha vært et fenomen i Europa. Jeg har både eid og sett så mange amerikanske biler fra både 50/60/70-tallet som har rundet både 500 og 600.000 miles med original motor og drivverk. Dette underbygges jo av at de fleste av drosjene fra 50/60/70-tallet gikk minst 500.000 miles i tjeneste etter å gjerne ha gjennomført ca. 100.000 miles som politibil først.

Eldre Volvoer gikk også langt, samme med en del Mercedeser.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
14.06.18 22:17
HarleyEarl: Dette må ha vært et fenomen i Europa.

Dette gjelder slike "kvalitetsmotorer" som satt i BMW og Audi og slikt. ;)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35628
14.06.18 22:25

Og likevel la de ned Caprice Classic m.m. og satset på nyere biler med billige plastdeler.

serk
serkInnlegg: 295
18.06.18 21:33
xantiasx: Motorbytte på ca 10 år gamle biler var helt vanlig for 30 år siden, kvaliteten har blitt bedre i dag, i kombinasjon med bedre oljer. Den første motoren i Passat'en holdt ca 140.000km, da brukte den fryktelig mye olje, og var utslitt.

Jeg har forsøkt å være saklig, og forsøkt å forholde meg til register-reim som tema. Mitt poeng var at røket register-reim i fattern's Volvo 240, en gang på 80-, 90- og 2000-tallet, var en bagatell, på linje med å skifte lyspære!

Om registerreima røyk, måtte du kjøpe ny og montere denne! Motoren var like fin!

Senere har jeg hørt at røket register-reim kan ødelegge hele motoren! Og da var spørsmålet mitt: Hvorfor er ikke Volvo's løsning blitt universell? På forhånd takk for svar!

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13281
18.06.18 22:04
serk: Senere har jeg hørt at røket register-reim kan ødelegge hele motoren! Og da var spørsmålet mitt: Hvorfor er ikke Volvo's løsning blitt universell? På forhånd takk for svar!

Om registerremmen ryker et det stor sannsynlighet for at ventilene moses. Bilprodusentene kan ikke fortsette å produsere primitive motorer ala Volvo fra 1980. I dag forventer man langt høyere effekt enn 40 hk pr.liter sylindervolum.

I stedet har registerremmene blitt langt mer holdbare og om man skifter dem så ofte som bilprodusentene anbefaler ryker de ikke. 

(Innlegget ble redigert 18.06.18 22:05)

Jan
18.06.18 22:11
serk: Hvorfor er ikke Volvo's løsning blitt universell? På forhånd takk for svar!

Xantiasx svarte på dette over.

Jeg husker Volvos motorer fra 80-90 tallet som særdeles tørste og slappe.

Jeg hadde fornøyelsen av å kjøre 240, 740 og 940 som taxi. Ingen av dem fremstod som spesielt spreke, og ingen av dem kom under 1,3 l/mil.

sl500
sl500Innlegg: 10898
18.06.18 22:20
serk: Senere har jeg hørt at røket register-reim kan ødelegge hele motoren! Og da var spørsmålet mitt: Hvorfor er ikke Volvo's løsning blitt universell? På forhånd takk for svar!

Du har egentlig fått ett godt svar tidligere i tråden men svaret er at motorene i dag må være mere effektive enn den gang.
Volvo var ikke alene om dette før i tiden men når det ble vanlig med flere enn to ventiler pr sylinder var det fenomenet slutt.
Volvo var jo viden kjent for høyt bensinforbruk og late motorer som man fikk ved å tilate nok plass i mellom en åpen ventil og ett stempel på topp som skjer når regreimen ryker.

(Innlegget ble redigert 18.06.18 22:25)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1256
18.06.18 22:39
Jan: Jeg hadde fornøyelsen av å kjøre 240, 740 og 940 som taxi. Ingen av dem fremstod som spesielt spreke, og ingen av dem kom under 1,3 l/mil.

Bruker litt mindre enn en 1989 Chevorlet Caprice med V8 og injection da med andre ord. Den har selvsagt automat.

(Innlegget ble redigert 18.06.18 22:40)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2188
18.06.18 22:41

Lukten av uforbrent eksos fra en Volvo med Stromberg-forgasser sitter enda i nesa... 

Jan
18.06.18 22:51
HarleyEarl: Bruker litt mindre enn en 1989 Chevorlet Caprice med V8 og injection da med andre ord. Den har selvsagt automat.

240 jeg kjørte hadde én forgasser og 109 HK. Den hadde også en tretrinnsautomat fra Borgwarner.

740 hadde injektion og automat, mens 940 hadde lavtrykksturbo, 4 trinns automat og 135 hk. Den siste var den tørsteste bilen jeg noen gang har kjørt. Hvis man var litt hard på gassen, kunne man se tankmåleren bevege seg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg