Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Registerkjede eller reim?

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36633
18.06.18 23:03

Hva med lyden av kjøleviften på 240? Hadde den viskosekobling/vifteclutch i det hele tatt?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36633
18.06.18 23:04

Hvis man var litt hard på gassen, kunne man se tankmåleren bevege seg.

 

**************

Nydelig tegn på at man lever!

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1446
18.06.18 23:09
Jan: 240 jeg kjørte hadde én forgasser og 109 HK. Den hadde også en tretrinnsautomat fra Borgwarner. 740 hadde injektion og automat, mens 940 hadde lavtrykksturbo, 4 trinns automat og 135 hk. Den siste var den tørsteste bilen jeg noen gang har kjørt. Hvis man var litt hard på gassen, kunne man se tankmåleren bevege seg.

Jeg kjørte Chevrolet Caprice noen år. Sedan. 1900 kg, 5 liters injection V8 på 170 hk og 340 nm. Behagelig, men ikke rask, ca. 10 sek til 100 km/t. 4-trinns automat, hadde vel under 1500 omdreininger i 100 km/t. Brukte i underkant av 1 l/mil da, på bykjøring lå jeg rundt 1,5 l/mil. Min Grand Cherokee med rekkesekser som jeg har nå bruker en del mer bensin, spesielt på bykjøring. På langkjøring er den ikke langt unna.

Disse gamle Volvoene var utrolig tørste, og spesielt store eller tunge var de jo ikke. Kan tenke meg at 240 med 109 hk og automat var farlig treg?

serk
serkInnlegg: 621
18.06.18 23:29
sl500: Volvo var jo viden kjent for høyt bensinforbruk og late motorer som man fikk ved å tilate nok plass i mellom en åpen ventil og ett stempel på topp som skjer når regreimen ryker

Motor-teknologi og brensel-forbruk er altså to sider av samme sak? Men register-reim kommer i flere utgaver, f.eks som kjede eller reim? Det spesielle med register-reima, var at hele motoren røk, når den røk. Men det skjedde ikke i Volvo 240.

Varme-apparatet i Volvoen var også supert! Overlegent alt jeg har prøvd siden! Men jeg skjønner at dette kommer av dårlig drivstoff-utnyttelse!

Men snart blir alle diesel-bensin-biler utryddet og erstattet av el-biler. Det skal nesten bli godt! Jeg er lut lei alt vedlikehold av de jæ... eksplosjons-motorene. Fred over deres minne.

Jan
JanInnlegg: 5587
18.06.18 23:37
HarleyEarl: Disse gamle Volvoene var utrolig tørste, og spesielt store eller tunge var de jo ikke. Kan tenke meg at 240 med 109 hk og automat var farlig treg?

Det var den. Jeg fikk den opp i 150 i slakk unnabakke en gang jeg hadde en kunde som hadde alvorlig dårlig tid til å nå flyet til København og videre ut i verden. Siden det er nesten 40 år siden, og strafferettslig foreldet, kan jeg fortelle om det.

På den annen side, var det svært få biler som hadde mer enn 70-80 Hk i Norge på begynnelsen av 80-tallet. Det var noen få som hadde 100- 120 Hk, og nesten ingen som hadde mer enn 150 HK.

Store biler, som MB, Granada  og Commodore, hadde rundt 150 HK i de kraftigste utgavene.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17704
18.06.18 23:47
Jan: På den annen side, var det svært få biler som hadde mer enn 70-80 Hk i Norge på begynnelsen av 80-tallet. Det var noen få som hadde 100- 120 Hk, og nesten ingen som hadde mer enn 150 HK.

hah, jeg har eid engang en Audi 200 TQ 10V fra 1987 med hele 162hk originalt. Dog så justerte jeg turbotrykket til ca dobbelt av originalt så vil tippe et lite stykke over 200hk

Dere var sinker selv på 80 tallet dere :P

Skinnseter, aircondition, elvinduer og elseter hadde den også. Rene superluksusen! Mulig jeg husker feil, men tror den hadde cruise Control også

Jan
JanInnlegg: 5587
18.06.18 23:49
serk: Men snart blir alle diesel-bensin-biler utryddet og erstattet av el-biler. Det skal nesten bli godt! Jeg er lut lei alt vedlikehold av de jæ... eksplosjons-motorene. Fred over deres minne.

Jeg synes forbrenningsmotorene, enten de er drevet av bensin eller diesel, holder forbausende lenge.

Som taxisjåfør i mer enn 40 år, har jeg kjørt begge varianter mer enn 500.000 km.

Jeg har aldri opplevd et motorhavari, som skyldes motorens konstruksjon. Det eneste havariet jeg har opplevd, skyldes at sjåføren kjørte videre etter en kjølevannslekkasje. Da var bilen kjørt 560.000 km, det er en kjørelengde som de færreste oppnår.

Jan
JanInnlegg: 5587
18.06.18 23:59
MrEirik2: Dere var sinker selv på 80 tallet dere :P

Jeg beskrev begynnelsen av 80-tallet. Fra ca 1985 og utover, kom det en del biler med nærmere 200 HK. SAAB T16 med 175 HK og div tyske biler med omtrent samme effekt.

Jeg ser bort fra rene sportsbiler som Porsche, da disse var fraværende i den norske bilparken på den tiden.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13759
19.06.18 09:16
MrEirik2: Dere var sinker selv på 80 tallet dere :P

Nå er det et spørsmål om hvor lenge etter 1987 du eide den Audi 200.

I 1987 hadde jeg en bil med 150 hk, vekt 1250 kg og 0-100 på 8,5. Siden motoren var selvpustende var det ikke noe å gjøre med de 150. Men jeg måtte helt til 1993 før jeg passerte 170 hk.   

(Innlegget ble redigert 19.06.18 09:17)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17704
19.06.18 18:17
Iseran2770: Nå er det et spørsmål om hvor lenge etter 1987 du eide den Audi 200.

Var ikke noe sinke selv på 90 tallet den der. 

0-100 på 8,2 med 162hk. 80 liters bensintank så bra rekkevidde for dere fossiler som elsker det, og en vekt på 1450kg (Kerb Weight).

Så det jeg husker var at den var ganske sprek relativt sett. Hjalp jo selvfølgelig mye å guffe opp turbotrykket til det doble, og ble rene rallybilen på vintern :D

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36633
19.06.18 18:44

I 'førhistorisk' tid må vel Jaguar E-type ha stilt sterkt når det gjelder 0-100 på fabrikkbiler.

SUV
SUVInnlegg: 4357
19.06.18 19:24
MrEirik2: Var ikke noe sinke selv på 90 tallet den der. 0-100 på 8,2 med 162hk. 80 liters bensintank så bra rekkevidde for dere fossiler som elsker det, og en vekt på 1450kg (Kerb Weight).
Så det jeg husker var at den var ganske sprek relativt sett. Hjalp jo selvfølgelig mye å guffe opp turbotrykket til det doble, og ble rene rallybilen på vintern :D

Kan du få bestemt deg for om bensinbiler er bra eller ikke snart?

Du maser stort sett om hvor tullete det er med biler som brenner fossilt drivstoff og hvor ille det er med eksosrør. Men du skryter stadig av diverse Audier med eksosrør som du har hatt og hvor gode de var.

Du burde jo egentlig kjørt Citroen eller Peugot elbil elbil på 90-tallet for så å gå over til Think rett etter årtusenskiftet. For elbiler er jo så mye bedre enn eksosbiler på alt mulig ifølge det du skriver.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17704
19.06.18 19:54
SUV: Kan du få bestemt deg for om bensinbiler er bra eller ikke snart?

For lenge siden så synes jeg Nokia 3210 var verdens beste telefon. Den var nok akkurat det også i en periode.

Nå er den en relik fra en svunnen tid. Man ser på den, og husker gamle dager og fine stunder. 

Slik er det med eksosbiler for meg, og for flere og flere. 

Verden utvikler seg. Det som var best før, har blitt utklasset av noe enda bedre i dag. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35153
19.06.18 20:04
MrEirik2: For lenge siden så synes jeg Nokia 3210 var verdens beste telefon.

Og, siden vi trekker paralleller til mobiltelefoner, så foretrekker du nå Ericsson R380.

milfern
milfernInnlegg: 68032
19.06.18 20:07

Hva er best?

serk
serkInnlegg: 621
20.06.18 20:44
Jan: Store biler, som MB, Granada og Commodore, hadde rundt 150 HK i de kraftigste utgavene.

Commodore ja. Den hadde jeg glemt. Opel, ikke sant? Nei, vi var vel for fattige her oppe i nord, til å kunne ha større motorer. Det hadde politikerne bestemt. Men så kom Kåre og Gro og konkurrerte om hvem som hadde mest tillit til egne velgere.

Kåre turte å la velgerne bestemme selv hva boligene skulle koste, ved å innlemme dem i de frie markedskrefter. Og Gro fulgte dette opp ved å melde Norge inn i det internasjonale samfunn - helst hadde hun sett EU-medlemskap, men det ble EØS. Og for å gi den norske folkesjela en liten oppmuntring på vei ut i den store verden, oppfant hun slagordet: "Det er typisk norsk å være god!"

Men hvorfor man hadde motor-avgift i Norge, lenge før fokuset på utslipp og grønn energi fantes, som gjorde at motor-sterke alternativer nesten var fraværende, virker merkelig i dag

Jan
JanInnlegg: 5587
20.06.18 21:54
serk: Men hvorfor man hadde motor-avgift i Norge

Det hadde nok sin bakgrunn i at staten trengte inntekter, og da var bilen grei å melke.

Vi har hatt luksusavgift på biler med høyere importverdi enn kr 25.000, avgift på volum, avgift på verdi, avgift på hk osv.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1446
21.06.18 00:30
Jan: Det var den. Jeg fikk den opp i 150 i slakk unnabakke en gang jeg hadde en kunde som hadde alvorlig dårlig tid til å nå flyet til København og videre ut i verden. Siden det er nesten 40 år siden, og strafferettslig foreldet, kan jeg fortelle om det. På den annen side, var det svært få biler som hadde mer enn 70-80 Hk i Norge på begynnelsen av 80-tallet. Det var noen få som hadde 100- 120 Hk, og nesten ingen som hadde mer enn 150 HK. Store biler, som MB, Granada og Commodore, hadde rundt 150 HK i de kraftigste utgavene.

Jeg hadde en Senator 3.0 E en gang. Men da var bilen langt i fra ny. Men selv rundt år 2000 hadde denne ok med krefter syns jeg da.

 

perchri
perchriInnlegg: 8380
26.06.18 09:13
ksjov: Jeg skal selge bilen min og vil da finne ut om bilen har registerkjede eller reim. Det er en Audi A6 1,9 TDI 2004 automat 131hk Noen som kan hjelpe?

Sikrest er å ta med vognkortet og gå på delelageret til forhandler. Selv da har jeg opplevd å få angitt feil del. Men å bruke på nettet disse søkemotorene kan fare galt avsted.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester