Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsalg juni 2018

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24691
25.06.18 15:00

Ennå noen dager igjen av måneden, men mye skal vel til for at ikke Leaf tar tilbake første plassen fra Golf igjen.

Ellers ser det ut som en relativt dårlig måned for BMW, da i3 leveringene til nå i måneden er overraskende lave sammenlignet med normalen

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 17017
25.06.18 15:02

Merkelige greier :) 

Selges el-biler over en lav sko her til lands, ser man nedover kontinentet selges nesten ingenting.

Snakk om å være annerledeslandet her oppe på bjerget :) 

Burkar
BurkarInnlegg: 8562
25.06.18 15:15

Jeg utsatte levering av min i3 til etter ferien, så den kommer i juli-statistikken.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
25.06.18 23:22

Selges sprøtt med Tesla. Ser jo snart ikke annet av store biler her i Bærum.

EK98XXX nå - like før vi får EV-skilter. Tipper folk begynner å vente på 120ah I3, da roer salget seg litt for 94ah.

(Innlegget ble redigert 25.06.18 23:23)

DYtech
DYtechInnlegg: 430
27.06.18 08:42
Someone: Ennå noen dager igjen av måneden, men mye skal vel til for at ikke Leaf tar tilbake første plassen fra Golf igjen.
Ellers ser det ut som en relativt dårlig måned for BMW, da i3 leveringene til nå i måneden er overraskende lave sammenlignet med normalen

Selv sverger jeg til Skoda ;)

Hilsen DY-Tech

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2088
27.06.18 09:50
Kompressor-V8: Selges sprøtt med Tesla. Ser jo snart ikke annet av store biler her i Bærum

Strengt tatt ikke særlig uventet. De har kjørt meget attraktive rentekampanjer, og satt ned prisene vesentlig siste halvannet året. I tillegg har fordelene blitt opprettholdt for elbiler, og media har bygget opp til å gi folk elendig samvittighet når de kjøper diesel. Så får vi vente i spenning til Model 3 kommer. Om ikke Tesla klarer å bygge opp organisasjonen sin, profesjonalisere, og får bedre kontroll på kvaliteten, så vil det kunne bli et mareritt å eie Tesla fremover. Lar meg stadig forundre over hvor mye feil det er mulig å få på en så enkel bil som slipper reimer, kjeder, eksospotter, rør, turboer, ventiler, innsprøytinger, startmotorer etc etc etc. Nå er jeg oppe i 4 verkstedturer på mindre enn 4 måneder! Siste var riktignok bare rett inn og nesten rett ut, men innebar likevel at jeg måtte ta meg fri omtrent hele dagen siden vi bor et lite stykke unna.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
27.06.18 10:31
barnimagen: Strengt tatt ikke særlig uventet. De har kjørt meget attraktive rentekampanjer, og satt ned prisene vesentlig siste halvannet året

Nå går visstnok prisen ned på Model 3 også:

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-model-3-update-options-pricing-dual-motor/

BMW M3 killern, Model 3 Performance, blir nå et riktig røverkjøp i Norge om vi beholder avgiftsmodellen. 

Alle som klarer å kjenne glede av "stor motor" kommer nok til å kjøpe Performance over normal, som betyr at det kommer til å flomme over av elbiler som gjør 0-100 på 3,5 sek etter hvert.

Fossilbilene blir sinker, selv fossilbiler som er ansett som motorsterke blir en moped i forhold til en Model 3.

Også vet vi i tillegg at Model 3 er en racer rundt banen:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-professional-driver-time-attack-race/

Så ser dette ut som bilen som virkelig vil sette Elbil på kartet!

TSLA aksjene mine kommer nok til å stige til himmels :)

Forfun
ForfunInnlegg: 5331
27.06.18 10:39
barnimagen: . Nå er jeg oppe i 4 verkstedturer på mindre enn 4 måneder!

God nok grunn til ikke å kjøpe Tesla. Min BMW har på 4,5 år bare vært på vanlig service. Ingen reklamasjoner eller feil. Eneste som irriterer er at jeg må bytte skiver og klosser foran. Ekstremt dyrt på merkeverksted, så ender nok med å bytte selv.

Litt spesielt at Jaguar foretrekkes som bil med lite feil fremfor noe som helst annet. Jeg orker ikke å kjøre en bil som hele tiden svikter, så Tesla er utelukket.

barnimagen
27.06.18 11:00
MrEirik2: Fossilbilene blir sinker, selv fossilbiler som er ansett som motorsterke blir en moped i forhold til en Model 3.

Prisen på en av utgavene av Model 3 går ned, ja. Men ikke basisutgaven. Dog hjelper det oss lite når vi ennå ikke har sett snurten av en leveringsutgave her til lands ennå.

Sinke og sinke, fru blom. Hjelper ikke med flere hundre gamp når man likevel ikke kommer noe tidligere frem til destinasjonen. For mitt vedkommende tar nå langturene lengre tid enn tidligere når vi må dundre innom en eller flere ladeplasser.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35886
27.06.18 11:05

Du sparer jo all tidsbruken ved å stå og fylle diesel. Er ikke det det elbilfolket er så glad for å slippe?

MrEirik2
27.06.18 11:14
barnimagen: For mitt vedkommende tar nå langturene lengre tid enn tidligere når vi må dundre innom en eller flere ladeplasser.

Ja, jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor du kjøpte elbil, og hvorfor du har planer om å kjøpe elbil igjen.

Og attpåtil har du vel sakt at du skal kjøpe en annen elbil som har enda dårligere ladenettverk enn Tesla.

Jeg selv, har vært på ladestasjon kanskje 3 ganger i år. Så jeg har brukt mindre tid på lading enn jeg ville gjort på å fylle bensin på den forholdsvis tørste gamlebilen min. 

Så for meg er elbil vin-vin. Omtrent gratis å kjøre, og sparer tid på å slippe å fylle bensin :)

Forfun
27.06.18 11:23
MrEirik2: Jeg selv, har vært på ladestasjon kanskje 3 ganger i år

Folk har forskjellige bruksmønstre. Hvis du bare har kjøring i nærområdet, kunne du ikke klart deg med elsykkel? Finner jo fine lasteutgaver for å ta med unger også.

MrEirik2
27.06.18 11:53
Forfun: Folk har forskjellige bruksmønstre. Hvis du bare har kjøring i nærområdet, kunne du ikke klart deg med elsykkel? Finner jo fine lasteutgaver for å ta med unger også.

Ja, ok, jeg skal sykle neste gang jeg skal de 300km det er til hytten :)

Skal bare sveise på 4 isofixer, og lage en henger til all bagasjen. 

Forfun
27.06.18 12:20
MrEirik2: Skal bare sveise på 4 isofixer,

Trenger ikke isofix på sykkel.

barnimagen
27.06.18 12:49
MrEirik2: Ja, jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor du kjøpte elbil, og hvorfor du har planer om å kjøpe elbil igjen.
Og attpåtil har du vel sakt at du skal kjøpe en annen elbil som har enda dårligere ladenettverk enn Tesla.

Bilhold går på langt mer enn bare hva som fremkommer på et simpelt forum. Selv synes jeg det alltid er spennende å prøve noe annet. Og elektrisk bil SKULLE jeg ha meg. Det ble bestemt for mange år siden. Men etter å ha hørt om tidligerfaringene med Model S i USA, samt egne prøvekjøringer når de første kom til landet, ble det satt på hold. Og det er jeg glad for. "Veteran-Teslaene" har vært et stort sjansespill og enormt med feil.

Så kom sjansen med gunstig overtagelse av en Model S, sammen med forhåpningen om at de hadde fått kvaliteten opp på et akseptabelt nivå.

Etter å ha erfart både plusser og minuser med Teslas ladenettverk, og innsett hvor ofte/sjeldent man egentlig benytter det, så bryr det meg egentlig lite hvorvidt man har tilgang eller ei til Teslas ladenettverk. Minusene er det svært få Teslafolk som våger å nevne. To og to ladere som deler på kapasiteten, tidvis stor belastning, ingen overbygg (bortsett fra noen få utenlands), hjemmeladingsukultur, og ikke minst hvordan det kapasitetsmessig vil bli når hordene skal anskaffe seg Model 3. Og så har vi jo naturligvis problemet med at batteriet må ha riktig temperatur for å kunne oppnå full fart, og ladehastigheten dabber raskt av når man passerer 50-60% på batteriet, og sirup fra ca 80 og oppover.

Hvilken bil som blir neste er høyst usikkert. Var fast bestemt på Audi, men har blitt usikker. Jaguar frister veldig. Men da har jeg igjen problemet med at det er langt til verksted. Dersom Tesla innfører kvalitetskontroll, så kan det faktisk bli Tesla også. Men jeg kan ikke la halvparten av feriedagene mine hvert år gå med til å oppsøke Tesla-verkstedene.  

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2327
27.06.18 13:15

Hvilke problemer er det du har hatt med Teslaen? Er det elektronisk art, eller noe som er tilknyttet drivlinjen som jeg antar er mer omfattende. 

MrEirik2
27.06.18 13:40
Forfun: Trenger ikke isofix på sykkel.

Nei, men jeg trenger et ekstraordinært svært batteri om den skal klare å sykle 300km av seg selv i hvert fall. Tar vel 10-15 timer å sykle det da. Må nesten ha med telt og grill og mat også. Oi der ble hengeren til sykkelen enda større.

Synes du forslaget ditt med å bytte ut elbilen med sykkel fortsatt var veldig lurt? Eller var du bare av den oppfattelsen av at elbiler bare kan brukes i nærområdet?

MrEirik2
27.06.18 13:44
barnimagen: To og to ladere som deler på kapasiteten, tidvis stor belastning, ingen overbygg (bortsett fra noen få utenlands), hjemmeladingsukultur, og ikke minst hvordan det kapasitetsmessig vil bli når hordene skal anskaffe seg Model 3

Kan jo bare oppklare dette med engang.

Hvert ladepar har 150kW tilgjenglig strøm. Førstemann får prioritet, og har han en 100 modell, så tar han 118kW. Om batteriet er riktig temp, og du holder deg innenfor trip lading.

Så de som står å presser inn de siste 80-100% får redusert hastighet. Helt ned til 30kw og lavere. Som gjør at nr 2 får 120kW.

Så akkurat det med å dele lader er et lite problem.

Derimot på vintern med 30 kalde og folk som kjører 5 min hjemmefra for å lade opp batteriet, de lager problemer. Da vil jo bilen måtte stå å varme batteriet og du får supertreg lading.

Disse og hjemmeladerne kan godt reise på sjøen for min del. Heldigvis så får ikke Model 3 gratislading, som kanskje gjør at flere velger å lade hjemme enn å bruke opp 1 times fritid for å spare en femtilapp med penger.

BjarneMotor
BjarneMotorInnlegg: 213
28.06.18 00:05
MrEirik2: BMW M3 killern, Model 3 Performance

Gleder meg til å se de to mot hverandre på Nürburgring. 

rosmebraad
28.06.18 00:45

Gleder meg til å se de to mot hverandre på Nürburgring. 

Model 3 kan vel kjøres runden på redningsbil mens MUSK twitrer og oppdaterer softwaren OTA.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
28.06.18 06:40

Mreirik2 skrev:

«««Nå går visstnok prisen ned på Model 3 også:

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-model-3-update-options-pricing-dual-motor/

BMW M3 killern, Model 3 Performance, blir nå et riktig røverkjøp i Norge om vi beholder avgiftsmodellen. 

Alle som klarer å kjenne glede av "stor motor" kommer nok til å kjøpe Performance over normal, som betyr at det kommer til å flomme over av elbiler som gjør 0-100 på 3,5 sek etter hvert.

Fossilbilene blir sinker, selv fossilbiler som er ansett som motorsterke blir en moped i forhold til en Model 3.

Også vet vi i tillegg at Model 3 er en racer rundt banen:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-professional-driver-time-attack-race/

Så ser dette ut som bilen som virkelig vil sette Elbil på kartet!

TSLA aksjene mine kommer nok til å stige til himmels :)»»»

Synes ikke 590.000kr for en Model 3 dual motor (dollaren er i 8,1kr i dag) er billig. Så skal man opp i I-pace og Model S pris (ca 700.000kr) for å få en Model 3 med 0-100 på 3,5 sekunder. Ytelser er det eneste den bilen har for «49» mil rekkevidde har andre biler i den prisklassen også. Jeg er ikke så voldsomt imponert over den sedanen med Ipad som eneste interiør, selv om jeg faktisk elsker rask 0-100 tid i seg selv og skjønner at noen blir revet med av den enkle grunn. Likevel ser jeg flere sider ved en bil som signifikante.

(Innlegget ble redigert 28.06.18 06:43)

MrEirik2
28.06.18 09:27
Kompressor-V8: Synes ikke 590.000kr for en Model 3 dual motor (dollaren er i 8,1kr i dag) er billig. Så skal man opp i I-pace og Model S pris (ca 700.000kr) for å få en Model 3 med 0-100 på 3,5 sekunder. Ytelser er det eneste den bilen har for «49» mil rekkevidde har andre biler i den prisklassen også. Jeg er ikke så voldsomt imponert over den sedanen med Ipad som eneste interiør, selv om jeg faktisk elsker rask 0-100 tid i seg selv og skjønner at noen blir revet med av den enkle grunn. Likevel ser jeg flere sider ved en bil som signifikante.

49 mil rekkevidde på en bil til 590tkr Hvem bil snakker du om?

BMW M3 koster uansett ca 1 000 000kr, før utstyr. Og da akser den bare som en standard Model S 100. Atså Model 3 Performance kommer til å dra fletta av den ut av lyskryssene. I tillegg så har Model 3 AWD som gjør at den blir totalt overlegen hver gang det er duggvått eller mer på asfalten. Eller hele sesongen det er påbudt med vinterdekk.

Og hvis Elon har rett på at Model 3 kjører bedre på bane, takket være avansert AWD, hjuloppheng og lavt tyngdepunkt. Ja, da blir det vanskelig for deg å argumentere for noe annet enn lyden.

Jeg er i motsetning til deg, voldsomt imponert og har stor tro på Model 3. Som jeg tror kommer til å snu opp ned på hele bil bransjen

blist
blistInnlegg: 1383
28.06.18 10:47
MrEirik2: hvis Elon har rett

At noen skulle tvile på at Elon har rett, og aller minst du, høres fullstendig utrolig ut.

Dine antagelser om at noen kjøper raske kvalitetsbiler for å akse 0-100 og vinne lyskryssdueller vitner om liten erfaring med raske biler på verken frifarts motorvei eller over intrikate alpepass ; når var du senest sør for Danmark ?

Hva er toppfarten på din Model X ? ( har vel egentlig ingen praktisk betydning fordi folbruksindikatoren løper løpsk lenge før oppnådd topphastighet ).

MrEirik2
28.06.18 10:57
blist: At noen skulle tvile på at Elon har rett, og aller minst du, høres fullstendig utrolig ut.

Det er bra du er enig. Han har veldig høy kreditibilitet, på alt annet enn tidsrammene hans.

Tesla forumene på Facebook referer alltid til tidspunktene som Tesla-måneder eller Tesla-uker. 

Som ofte er en faktor på 2x.

Men det han sier skal leveres, blir alltid levert :) 

Angående BMW M3 sier han at Model 3 vil være 15% raskere rundt en bane bare Elon kjenner til, og at den vil ha bedre handling.

Siste er jo ganske stort, for det er jo handlingen som er relevant rundt disse alpepassene alle dere råkjørere på VGD bryr dere om.

Tester viser jo allerede at Model 3 i standard utgave er en racer på banekjøring, så bare å glede seg til den får mer POWER :D

Ribba
RibbaInnlegg: 34961
28.06.18 11:21
MrEirik2: Tester viser jo allerede at Model 3 i standard utgave er en racer på banekjøring

Ja, de måtte bare begynne å sette inn profesjonelle sjåfører, så ble slutt på at Model 3-eierne ble eid av stort sett av alle andre.

Men en oppdatering på autopiloten, så fjernes nok behovet for profesjonelle sjåfører og en hver Model 3-eier kan bli konge av track days.

For når du ankommer banen, så lastes det jo inn inn et kjøreprogram med et optimalisert kjøremønster for banen, og dermed kan eieren stå å filme bilen på langsiden mens den gruser konkurrentene sine.

Slik glede har jo ikke Tesla-eiere opplevd siden de sto å så på at Tesla'n sin kjørte inn og ut av garasjen sin og de har ikke heller ikke opplevd et så stort adrenalin-kick siden sist de passerte en midtdeler eller en svær, rød brannbil med autopiloten på.

MrEirik2
28.06.18 11:40
Ribba: Men en oppdatering på autopiloten, så fjernes nok behovet for profesjonelle sjåfører og en hver Model 3-eier kan bli konge av track days.

Gøy at du nevner dette, selv om du helt sikkert var sarkastisk, men Elon har teased at Tesla Roadster får noe som heter "Agumented mode" på kjøringen, som visstnok skal gjøre vanlige sjåfører bedre

"Will also have Augmented Mode that will massively enhance human driving ability. Like a flying metal suit, but in car form …"

https://electrek.co/2018/06/08/tesla-next-gen-roadster-augmented-mode-power/

rosmebraad
28.06.18 13:12

Så kan man lure på hvorfor bilene skal konkurrere på bane når Elon har gruset konkurrentene på Twitter allerede?

barnimagen
28.06.18 14:01
Fernandovonarb: Hvilke problemer er det du har hatt med Teslaen?

12V-batteriet har blitt byttet
Noe jordingspunkter som måtte sveises
Ombordlader har blitt byttet
Drive unit foran har blitt byttet
To dørhåndtak har blitt byttet
Lekkasje i panoramataket. Byttet pakning
En parkeringssensor har blitt byttet
En kromlist måtte festes
Førerstolen har en irriterende knirking. Tesla mener det ikke er noe galt.
Vindusheis på en av passasjerdørene bak måtte byttes
Lekkasje på air condition har blitt fikset

Pluss litt mer tjafs. Det meste av dette de siste månedene.

Kan også nevne at skjermene har en lei tendens til å henge seg opp til tider og må resettes.

Jan
JanInnlegg: 5052
28.06.18 14:28
MrEirik2: Jeg er i motsetning til deg, voldsomt imponert og har stor tro på Model 3. Som jeg tror kommer til å snu opp ned på hele bil bransjen

Så folk flest skal plutselig begynne å kjøpe mellomstore sedaner igjen.

barnimagen
28.06.18 14:34
MrEirik2: Elon har teased at Tesla Roadster får noe som heter "Agumented mode" på kjøringen

Jada, Elon teaser i øst og i vest. Personlig mener jeg han heller bør fokusere på "fix the basics" før han tvitrer i vei om alt mulig fancy som stadig utsettes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg