Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Volvo kommer dårlig ut

NYTT TEMA
Framsynt
FramsyntInnlegg: 6424
29.06.18 21:55

Tredje dårligst på feil i stor bilundersøkelse.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-bilmerkene-med-flest-feil/69954289

Ikke helt bra når vi snakker om opphausede, hysterisk overprisede biler. Pølse til prisen av indrefilet.

Men jeg regner med at fansen ikke er enig :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
29.06.18 22:10

Selvsagt ikke bra, men forskjellene er ikke voldsomme. Volvo som ligger nesten nederst hadde ikke dobbelt så mange feil som Genesis (Hyundais statusmerke) som topper denne rangeringen.  

Tesla kan være glad for at de selger så dårlig at de ikke blir tatt med i en slik statistikk. Den hadde knust Lang Rover og hadde trolig hatt over 300 feil per 100 biler.  

(Innlegget ble redigert 29.06.18 22:14)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4142
30.06.18 08:52

Artig med statistkk.

Men Jaguaren min har holdt seg merkelig feilfri, mens Porschene har hatt små og store feil (911 er fortsatt inne til motorbytte og Panamera hadde litt småtteri elektrisk og skranglelyder i interiør). Samtidig er det nok Mercedesene som faktisk har vært oftest inne pga småfeil her og der. SLen har kun vært inne for å bytte lyktespylerne da de plutselig ikke går helt inn etter seg, mens E-klasse cab hadde støtdemperskifte, vannlyd inne i dørene, brukte litt kjølevæske, motorlampe som lyste 2-3 ganger pga en liten sensor som ville byttes. BMWene jeg har eid har også hatt sitt, X3 hadde knirk fra panoramataket og vond lukt fra klimaanlegget allerede etter 7-8 mnd. De fleste bilene mine har hatt feil tross at jeg eier de korte perioder, unntatt i3’ene som har vært frilfrie. Og Jaguaren.

(Innlegget ble redigert 30.06.18 08:58)

passat06
passat06Innlegg: 1270
30.06.18 11:37

Uten å forsøke å forsvare de som gjør det dårligst, så er det verdt å merke seg at alle feil teller likt i denne undersøkelsen, uavhengig av alvorlighetsgrad. For eksempel så likestilles en løs gummilist, omstart av infotainmentsystemet og motorhavari. Og den gjaldt vel kun de første 90 dagene fra bilen var ny eller noe sånt.

VGstig
VGstigInnlegg: 1134
30.06.18 13:13
passat06: en løs gummilist

Ja, denne statistikken må leses med bakgrunn i hvilke typer kunder er det som kjøper hvilke biler. Hvem er det som klager på en løs gummilist og andre småting? Sannsynligvis den som har høy forventning til bilen man har kjøpt. Dermed vil en premiumkunde ha lettere for å slå på tråden enn en kunde som har kjøpt et billig fremkomstmiddel.

For så vidt interessant at gjennomsnittet er så høyt som 93 feil på 100 biler de første 3 månedene.

LOB
LOBInnlegg: 280
30.06.18 20:08

En ny XC90 har 10 ggr så mange potensielle småfeil sammenlignet med en  Toyota Yaris (problemer med Spotify, programmering av stol etc etc).  Dessuten er nok den typiske volvokjøperen en ganske så pertentlig fyr som vil ha orden på sysakene i høyere grad en en Skodakjøper. For det tredje har Volvo mange nye modeller med barnesykdommer som vil være løst fra fabrikk om noen måneder. Eventuelt har de ikke kunnet opprettholde kvaliteten når de øker produksjonen og vokser voldsomt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36254
30.06.18 21:09

Volvo har Teslasyken? Og eiere som Ove i filmen om En Mann ved navn...."?

rosmebraad
30.06.18 21:09

(Jada, han kjørte vel Saab.....)

Framsynt
FramsyntInnlegg: 6424
30.06.18 23:38
Kompressor-V8: Artig med statistkk. Men Jaguaren min har holdt seg merkelig feilfri, mens Porschene har hatt små og store feil (911 er fortsatt inne til motorbytte og Panamera hadde litt småtteri elektrisk og skranglelyder i interiør). Samtidig er det nok Mercedesene som faktisk har vært oftest inne pga småfeil her og der.

Jeg tar slike undersøkelser med en stor klype salt.
Min aversjon mot Volvo er at de er til de grader overprisede i forhold til premiumbiler som nye Mercedes E-klasse og BMW 5 serie.

Noe som forsterkes av at de kun leveres med maks 4 sylindre og to liter slagvolum på store og tunge biler, evt i kombinasjon med en tyngende batteripakke og enda flere servicepunkter. Kan også nevne med en diger billig skjerm istedet ordentlige knotter, noe jeg misliker på alle biler.

Har litt lyst å bytte bil, men det er ingenting som frister med mindre enn 6 sylindre - og da må man grave dypt i pengeboken for noe nytt, eller nesten nytt.
Iallefall Volvo illustrerer alt jeg misliker med bilbransjen for tiden. Forrige XC60 og andre modeller med 2,4L R5 og ordentlige betjeningsknapper var langt mer premium enn de nye overprisede modellene etter min mening. 

rosmebraad
01.07.18 00:03

en diger billig skjerm istedet ordentlige knotter,

For andre er det jo stikk motsatt: Fysiske knotter og brytere er avleggs, gammeldags og tungvidt, mens en skjerm er FREMTIDEN!

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17080
01.07.18 00:14
rosmebraad: For andre er det jo stikk motsatt: Fysiske knotter og brytere er avleggs, gammeldags og tungvidt, mens en skjerm er FREMTIDEN!

For veldig mange så har man jo brukt hele livet sitt til å måle hvor Premium en bil er etter hvor mange knapper den har.

Samme som man i barndommen gikk rundt å målte hvor sprek en bil var etter hvor langt opp speedometeret gikk på maks. 

Og sikkert mange av disse som vil ha knapper i bilen, som også beholdt sin knappe telefon lengst mulig før de gikk over til Smartphone :) 

Som Steve Jobs sa under iphone lansering: "They all have these keyboards that are there, wheter you need them or not, and they all have these Control buttons that are fixed in plastic"

MrEirik2
01.07.18 00:17

"And are the same for every Application. And what happends if you get a great idea 6 months from now? You cant run around and add a button to this Things, they are already shipped"

"What we are going to do is get rid of all these button, and just make a giant screen"

Virker som om Elon lyttet godt til Steve Jobs 

Jan
JanInnlegg: 5389
01.07.18 00:23
rosmebraad: Og eiere som Ove i filmen om En Mann ved navn...."?

Ove kjørte SAAB hele livet.

Ove og jeg er ganske like på mange områder. Vi er omtrent like gamle, jeg er også formann i borettslaget,men har ikke blitt utsatt for statskupp enda, selv om det var nære på, på den siste generalforsamlingen. Sist, men ikke minst, jeg har kjørt mange SAAB gjennom livet.

Ingen av disse har vært feilfrie, så jeg kan tenke meg Ove har laget et helvete opp gjennom årene, hvis han ikke bare har fikset feilen selv. Han var jo en meget praktisk anlagt mann.

Filmen var bra, ikke minst takket være Rolf Lassgård, men boken står til terningkast 6.

Jan
01.07.18 00:36
MrEirik2: For veldig mange så har man jo brukt hele livet sitt til å måle hvor Premium en bil er etter hvor mange knapper den har.

Det er ikke om å gjøre å ha flest mulig knapper i en bil. Men visse funksjoner er enklere å bruke med knapper enn å gå inn i menyen på en skjerm.

Eksempler på dette er regulering av temperatur, luftretning på klimaanlegget, varme i speil og bakrute og volum på radioen.

Navigasjon er også et annet eksempel på at hjul som f.eks. BMW benytter, er tryggere å bruke under kjøring enn trykkskjerm. Det er helt greit å trykke på en skjerm når man står i ro, men under kjøring, er knapper å foretrekke.

Jan
01.07.18 00:39
MrEirik2: Virker som om Elon lyttet godt til Steve Jobs

Kultledere har gjerne mye til felles.

MrEirik2
01.07.18 01:05
Jan: Det er ikke om å gjøre å ha flest mulig knapper i en bil. Men visse funksjoner er enklere å bruke med knapper enn å gå inn i menyen på en skjerm.

Si det til Toyota, som ser ut som har tatt en ketchup flaske og gitt den til en 4 åring, og deretter satt en knapp der det var sprutet ketchup.

Seriøst, til og med nede ved kneet var det en rekke knapper. I tillegg til flere knapper som gjorde det samme, rundt media skjermen så fant jeg flere knapper som gjorde nøyaktig det samme. 

Også så liten skjerm det var, det var jo ikke plass til større fordi det var så mange knapper der!

Og kultledere er vel et negativt ladet ord? Får opp Charles Manson når man søker.

Steve Jobs og til en viss grad Elon, er de mest innovative lederne som har fantes på denne jord. Det er slike personer som driver verden framover, til rake motsetning av folk som f. eks Hugo Chaves som har klart å kjørte et helt land på ræva etter at han lagde en sosialisme kult der.

Jan
01.07.18 01:51
MrEirik2: Si det til Toyota, som ser ut som har tatt en ketchup flaske og gitt den til en 4 åring, og deretter satt en knapp der det var sprutet ketchup.

Min erfaring med Toyota, begrenser seg til Prius, og der er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.

Derimot har jeg foruten VW, kjørt en del BMW og MB, og alle disse har en meget intuitiv betjening av alle funksjoner.

At Steve og Elon har utrettet mye, er det ikke tvil om. Det jeg reagerer på er persondyrkelsen kjøperne av produktene deres fremviser.

Når folk ligger i kø utenfor butikken, for å sikre seg den nyeste iPhone, eller betaler forskudd for å stå på venteliste for å kjøpe bil, reagerer alle mine antireligiøse gener kraftig.

En Samsung eller Huawei gjør jobben minst like bra som en epletelefon. På samme måte finnes det mange biler som transporterer deg dit du skal, på en minst like god måte som en Tesla. Over lange avstander gjør de fleste av dem det til og med raskere.

Golfen min har oppgitt 0-100 på 8,8 sek, likevel vil jeg på kommende ukes planlagte tur fra Bergen til Hamburg, via Lillestrøm og København, komme raskere frem enn om jeg hadde kjørt en av Elons biler som kommer opp i 100 på under halvparten av tiden. Dessuten kan jeg selv velge hvor jeg vil ta pause underveis, og slippe å tenke på rekkevidde og ladepauser. Det vil holde med to tankstopp på noen minutter hver.

MrEirik2
01.07.18 02:48
Jan: Golfen min har oppgitt 0-100 på 8,8 sek, likevel vil jeg på kommende ukes planlagte tur fra Bergen til Hamburg, via Lillestrøm og København, komme raskere frem enn om jeg hadde kjørt en av Elons biler som kommer opp i 100 på under halvparten av tiden.

Har du tenkt å ta en ferietur eller kjører du med taxtameter hele veien?

Kan du ikke heller ta fly da om du har så dårlig tid? For meg er ferietur noe man tar med god tid. Om det innebærer stopp hver 4 time, eller om vi bare kjører et par-tre timer om dagen så holder det. Ferien er ikke nytet fra cockpiten, men hvis man på død og liv skulle gjort det så trives jeg veldig godt med det gigantiske frontvindu på Model X, istedenfor en lav Golf.

Og at folk ligger i kø foran apple store skjønner ikke jeg heller. Apple har ikke gjort noe spennende siden Steve Jobs døde, og er vel i en forvitrende fase dessverre. 

Nå i 2018 er det bare Elon som lager noe som helst spennende etter hva jeg klarer å ressonere meg frem til. Og for så vidt Boston Dynamics men der følger jeg ikke sjefen på twitter. Vet ikke om han har twitter engang.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1387
01.07.18 11:18
passat06: Uten å forsøke å forsvare de som gjør det dårligst, så er det verdt å merke seg at alle feil teller likt i denne undersøkelsen, uavhengig av alvorlighetsgrad. For eksempel så likestilles en løs gummilist, omstart av infotainmentsystemet og motorhavari. Og den gjaldt vel kun de første 90 dagene fra bilen var ny eller noe sånt.

Joda, men dette er snittet av alle bilene. Så har alle en løs gummilist, så er det jo dårlig. Samme om motoren skulle havarere f.eks. En bil som oppnår mye feil her, har mye feil som regel.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1387
01.07.18 11:21
MrEirik2: Si det til Toyota, som ser ut som har tatt en ketchup flaske og gitt den til en 4 åring, og deretter satt en knapp der det var sprutet ketchup. Seriøst, til og med nede ved kneet var det en rekke knapper. I tillegg til flere knapper som gjorde det samme, rundt media skjermen så fant jeg flere knapper som gjorde nøyaktig det samme.

Joda, men dette er Toyota. Skal ikke forsvare dem, men generelt har fysiske knapper en fordel, du kan føle dem og justere dem uten å ta blikket vekk fra veien. Det er umulig med en trykkskjerm.

MrEirik2
01.07.18 12:15
HarleyEarl: Det er umulig med en trykkskjerm.

Det er derfor det er fint med scrollehjul på rattet for å styre klima, musikk og telefon.

Men så har vi ett ekstra ess i ermen, det er en Autopilot-Ess, som man kan skru på om man trenger å punche inn en adresse på skjermen. De gangene man ikke skal til en adresse som ligger i sist brukte eller favoritter. Da er det 2 trykk bare for å starte NAVI.

rosmebraad
01.07.18 16:43

Ove kjørte SAAB hele livet.

Ove og jeg er ganske like på mange områder. Vi er omtrent like gamle, jeg er også formann i borettslaget,men har ikke blitt utsatt for statskupp enda, selv om det var nære på, på den siste generalforsamlingen. Sist, men ikke minst, jeg har kjørt mange SAAB gjennom livet.

Ingen av disse har vært feilfrie, så jeg kan tenke meg Ove har laget et helvete opp gjennom årene, hvis han ikke bare har fikset feilen selv. Han var jo en meget praktisk anlagt mann.

Jeg har aldri kjørten Saab såvidt jeg husker, aldri bodd i borettslag lar stort sett være ting som hengerkjøring. Fra hva jeg har hørt, er der muligheter for karrierekranglere i borettslag. Ikke minst når det gjelder ting som varmepumper, antenner og strømkontakter i garage etc.

Jan
01.07.18 20:28
rosmebraad: Fra hva jeg har hørt, er der muligheter for karrierekranglere i borettslag. Ikke minst når det gjelder ting som varmepumper, antenner og strømkontakter i garage etc.

Det er mange muligheter for kranglefanter. Selv prøver jeg å styre etter Kardemommeloven, med færrest mulig regler og forordninger.

Når det gjelder SAAB, lærte jeg å kjøre i en 96. Har hatt 99, 900 og 9000. Jeg har også kjørt tre 9-5 som taxi, der den siste var 9-5 NG.

rosmebraad
01.07.18 21:38

Jeg har hørt enkelte historier fra borettslag som indikerer at Stoltenberg på NRK tok altfor svakt i.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10118
02.07.18 00:01
Jan: Filmen var bra, ikke minst takket være Rolf Lassgård, men boken står til terningkast 6.

Fikk du med deg denne da?

sl500
sl500Innlegg: 11114
02.07.18 23:31
MrEirik2: Men så har vi ett ekstra ess i ermen, det er en Autopilot-Ess, som man kan skru på om man trenger å punche inn en adresse på skjermen.

Jeg har ett par biler med navi uten trykkskjerm.
Det er en så tidkrevene oppgave å legge inn adresser at man i praksis ikke gidder.
Har en Garmin navigator som gjør denne jobben 10 ganger bedre så skjønner godt at du er mere glad i berøringskjerm enn knapper når man skal navigere.
Det eneste jeg har i mot navien i Tesla er at google kartet ikke er av de beste når det gjelder å finne adresser.
Det er jo litt rart når adressene finnes på googel map på nett men prøver man seg på navien i Tasla så er det njet å finne.
Adressen til hytta mi feks finner alle som ikke kjører Tesla.

(Innlegget ble redigert 02.07.18 23:33)

Oilersman
OilersmanInnlegg: 7
04.07.18 02:00

Framsynt, jeg antar den norske bilen troll med plastkaross hadde klart seg bra i samme undersøkelse?! Haha

(Innlegget ble redigert 04.07.18 02:00)

jonasv
jonasvInnlegg: 166
06.07.18 12:38
Jan: At Steve og Elon har utrettet mye, er det ikke tvil om. Det jeg reagerer på er persondyrkelsen kjøperne av produktene deres fremviser. Når folk ligger i kø utenfor butikken, for å sikre seg den nyeste iPhone, eller betaler forskudd for å stå på venteliste for å kjøpe bil, reagerer alle mine antireligiøse gener kraftig.

Hvem dyrker Steve Jobs og Elon?

Her er du på en lang og ukjent bærtur. 

IPhone selger fordi de selger et fantastisk produkt. Du kan ikke sammenligne iPhone med Huawei. Akkurat som du ikke kan sammenligne en Tesla med en Nissan LEAF. 

Eller for å sette det mer i perspektiv Tesla med en Think

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30711
06.07.18 12:52
jonasv: Du kan ikke sammenligne iPhone med Huawei.

Hvorfor ikke?

jonasv
jonasvInnlegg: 166
06.07.18 13:00
FredPerry: Hvorfor ikke?

kan Alfa Romeo sammenlignes med LADA?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg