Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rust rose i lakken

NYTT TEMA
sl500
sl500Innlegg: 10968
02.07.18 23:03

Noen som har ett godt råd for å fjærne dette på permanent basis?
Bilen skal til billakkerer men de evner ikke å stoppe rusten når det først har blitt rust porer i metalet vet jeg av erfaring.
De har ikke annen medesin enn å sandblåse,syregrunne,stålplast,grunning og lakk.
Jo takk,dette har det samme lakkeringsverkstedet prøvd på flere biler jeg har eid men rusten kommer tilbake på nøyaktig det samme stedet om noen få år.

Jeg antar at lakkeringsverkstedet som er stort og kjent gjør det de kan og med de
produktene de har til rådighet
Så det hjelper ikke å bytte de ut med ett annet lakkeringsverksted som har de samme metodene og nymotens produkter.

Det jeg egentlig ser etter tror jeg er noen som kan fortinne stålet der skaden er etter sandblåsing.
Desverre tror jeg de fleste som behersker dette har godt ut av yrkeslivet eller ut av livet for godt.
På enn annen side er det jo ett miljø for å restaurere gamle biler og der er det jo ofte porer etter rust i stålet
Ser jo at selv skogsvrak blir som nye så noen må jo beherske dette eller ha produkter som gjør at ikke rusten på nytt begyner å blomstre etter enn liten stund.

(Innlegget ble redigert 02.07.18 23:10)

DrPain
DrPainInnlegg: 3273
03.07.18 09:29

Hvis de bruker slipeskive med høy rotasjonshastighet, er det ikke rart rusten kommer tilbake. Når man fjerner korrosjon på stålplater, må man bruke egnet verktøy med lav rotasjonshastighet. Ellers masserer man korrosjonpartikler ned i stålet, og det er dømt til å blomstre opp igjen.

Rondell stålbørste på lav hastighet er eneste løsning, og tilstrekkelig rengjøring etterpå er like viktig.

Det spiller ingen rolle om verkstedet er stort eller lite hvis oppretteren som gjør jobben sliper vekk rusten med slipemaskin eller båndsliper på full hastighet :-)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5418
03.07.18 16:46
sl500: Jeg antar at lakkeringsverkstedet som er stort og kjent gjør det de kan og med de

Det er så mange dårlige folk der ute i den bransjen. Har en kompis som er tusenkunstner med gamle biler, og sendte tidligere flere biler i måneden til lakkering. Det endte med at han satte opp egen lakkboks på låven, og nå leier inn en av de få han har vært fornøyd med når det er behov.

Nå er det ikke alle som har muligheten til å sette opp sin egen lakkboks, men poenget er at selv om ett lakkeringsverksted er stort og kjent, så er det ingen garanti for at man får ett resultat som man nødvendigvis blir fornøyd med. 

Hvis jeg var deg, så ville jeg forsøkt ett annet verksted.

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 15763
03.07.18 18:38
sl500: Jo takk,dette har det samme lakkeringsverkstedet prøvd på flere biler jeg har eid men rusten kommer tilbake på nøyaktig det samme stedet om noen få år.

Jeg innbiller meg at det kan ha noe med kvaliteten på stålet å gjøre. På noen biler jeg har hatt har "dørstokken" på førersiden vært slitt ned på metallet uten at det har blitt noe særlig mer enn brunprikkete. Mens på andre biler har jeg hatt det samme problemet som deg, spesielt på tak og panser; samme sted igjen og igjen.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15023
03.07.18 21:44

Små rustflekker kan man behandle med et stoff som omvandler rust til metall.  Så grunne og så påføre lakkene.  Dette er steinsprang o.l.  Hva angår større områder, blir kanskje ikke resultatet så bra, visuelt sett.

perchri
perchriInnlegg: 8053
07.07.18 00:17
sl500: Noen som har ett godt råd for å fjærne dette på permanent basis?
Bilen skal til billakkerer men de evner ikke å stoppe rusten når det først har blitt rust porer i metalet vet jeg av erfaring.
De har ikke annen medesin enn å sandblåse,syregrunne,stålplast,grunning og lakk.
Jo takk,dette har det samme lakkeringsverkstedet prøvd på flere biler jeg har eid men rusten kommer tilbake på nøyaktig det samme stedet om noen få år. Jeg antar at lakkeringsverkstedet som er stort og kjent gjør det de kan og med de
Så det hjelper ikke å bytte de ut med ett annet lakkeringsverksted som har de samme metodene og nymotens produkter. Det jeg egentlig ser etter tror jeg er noen som kan fortinne stålet der skaden er etter sandblåsing.
Desverre tror jeg de fleste som behersker dette har godt ut av yrkeslivet eller ut av livet for godt

Du har nok rett...disse "kara" som nå ligger noen fot under torva, kunne flere teknikker. Saken er at hvorfor rusta kommer tilbake, er mikroporer/hull som det ligger fukt i. dette blir lukket inne med litt oksygen, så grunning,primer etc hermetiserer det hele, og rusta ekspandere igjeb så lenge oksygenet er tilstede. Så, fortinning er en av metodene. Men, det må varmes opp noe skikkelig, og vips blir det bulk fordi platen utvider seg. Der ligger teknikken. Skulle gjerne truffet på noen som kan det, men de jeg kjente i sin tid......synd ingen lærling fikk innsikt.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9489
07.07.18 12:10
sl500: Det jeg egentlig ser etter tror jeg er noen som kan fortinne stålet der skaden er etter sandblåsing.

Det er mulig Tunnes bil og Karosseri Oddbjørn Holtedal kan hjelpe deg.

Om du er nord for Oslo da, eller der omkring. Han holder til i Gan

(Innlegget ble redigert 07.07.18 12:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg