Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brite tester Jaguar i-Pace. Fantastisk bil!

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10155
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17699
05.07.18 15:14

Awesome, ikke bry dere om manglende landenett, veldig sjeldent man trenger å kjøre mer enn 30-40 mil egentlig :)

Løp å kjøp. Selg deres eksosbiler!

piezo
piezoInnlegg: 5263
05.07.18 16:48
MrEirik2: Løp å kjøp. Selg deres eksosbiler!

Nei, ellers takk. Jeg løper ikke og kjøper biler til halve prisen engang.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13759
05.07.18 19:21
MrEirik2: Løp å kjøp.

For det første heter det Løp og kjøp. Infinitivsmerket å kan selvsagt kun brukes når verbet er i infinitiv (å kjøpe). Siden du er så kranglelysten påpeker jeg til å med rettskriving.  

Jeg løper ikke for å skaffe meg en tung SUV uansett hvilken drivlinje den måtte ha.

Hollabaloo
05.07.18 19:35
Iseran2770: Siden du er så kranglelysten påpeker jeg til å med rettskriving.

Ble dette korrekt og/å bruk da?

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
05.07.18 20:14

Dette er en bil jeg virkelig kunne tenkt meg. Hadde jeg stått fritt til å velge bil ville denne komme særs høyt opp, mest sannsynlig øverst. 

Forøvrig er Carwow et must å følge, veldig bra YouTube-kanal. 

(Innlegget ble redigert 05.07.18 20:14)

Hollabaloo
05.07.18 20:31
ferrek: Forøvrig er Carwow et must å følge, veldig bra YouTube-kanal.

Enig! 

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 665
05.07.18 20:58

Hver gang det kommer en ny elbil begynner Teslafanboysen å mase om ladenettet til Tesla.

Nå har vel Tesla også gått inn i samtaler med Ionity, er ikke en fruktbar modell at alle bilprodusenter skal bygge sitt eget ladenettverk.

Med I-Pace så slipper man i hvertfall elendig amerikansk kvalitet, endeløse køer på verksted, mangel på deler og en produsent som risikerer å gå konkurs i løpet av året.

Hollabaloo
05.07.18 21:09
ducatiboy72: Med I-Pace så slipper man i hvertfall elendig amerikansk kvalitet, endeløse køer på verksted, mangel på deler og en produsent som risikerer å gå konkurs i løpet av året.

Dette er en ny drivverkstype for Jaguar Land Rover Automotive, så vi bør vel kanskje avvente litt før vi konkluderer på kvaliteten. Selskapets andre SUVer har et noe frynsete rykte. Det er vel heller ikke det merket som har flest service-sentre i Norge for å si det sånn, men så blir det vel kanskje ikke solgt sååå mange i-Pace her til lands? Økonomisk går det vel bra både med Jaguar Land Rover og de indiske eierne TATA. 

(Innlegget ble redigert 05.07.18 21:11)

MrEirik2
05.07.18 21:14

Får ikke å si at Jaguar har brukt samme ide på dørhåndtak, som Tesla aldri har klart å få bra.

Vi får se. Vet ikke om jeg har funnet riktig tall, men ser ut som Jaguar solgte 359 biler i hele fjor?

Hvis de nå plutselig skal selge "Tesla style" med 10 000 biler i året så bør jo service leddet dems merke noe også :)

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 665
05.07.18 21:57

Alle Jaguar forhandlere selger flere andre merker. Overgangen bør derfor ikke bli så stor.

Hollabaloo
05.07.18 22:01
ducatiboy72: Alle Jaguar forhandlere selger flere andre merker. Overgangen bør derfor ikke bli så stor.

Jeg forsto ikke helt hva du mente jeg nå. Overgang i forhold til oppskalering av antall service-verksteder? Eller kompetansen på de eksisterende verkstedene til å utføre service på i-Pace?

Someone
SomeoneInnlegg: 24844
06.07.18 09:54
ferrek: Dette er en bil jeg virkelig kunne tenkt meg. Hadde jeg stått fritt til å velge bil ville denne komme særs høyt opp, mest sannsynlig øverst.

Enig, en av få elbiler som faktisk frister, av andre årsaker en de rent økonomiske eller praktiske

jonasv
jonasvInnlegg: 292
06.07.18 11:59
piezo: Nei, ellers takk. Jeg løper ikke og kjøper biler til halve prisen engang.

lol

Du kan bare beholde din passat 1.9 TDI som lenge det passer deg

jonasv
06.07.18 12:23

I Pace er en veldig liten bil. Og utfordrer E golf og LEAF.

Ikke tesla..  Hvor det er god plass

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13759
06.07.18 16:01
jonasv: I Pace er en veldig liten bil. Og utfordrer E golf og LEAF.

Det var vel å ta i litt hardt. Størrelser i-Pace vs Leaf:

Lengde: 4,68 - 4,49
Bredde: 1,79 - 2,01
Høyde: 1,57 - 1,54
Vekt: 2133 - 1580

Bredden Jaguar oppgir er med innfelte speil, mange oppgir bredde uten speil. Men i-Pace er selvsagt mye mindre enn flodhesten fra Tesla.    

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16220
06.07.18 16:09
Iseran2770: Størrelser i-Pace vs Leaf:

Tror du bør lese litt korrektur her.

jonasv
06.07.18 18:16
Iseran2770: flodhesten fra Tesla.

Så alle råstilige SUV som XC60/90  BMW X5, Mercedes ML Outlander og Model X er flodhester?

Og du kjører en Nissan Micra?

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13662
06.07.18 18:35

Er for glad i å kjøre bil til å kjøpe SUV eller annet med mange hundre kilo batterier i dessverre. 

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13662
06.07.18 18:36
jonasv: Så alle råstilige SUV som XC60/90  BMW X5, Mercedes ML Outlander og Model X er flodhester?

Ja. Hvorfor betale mer for noe med dårligere kjøreegenskaper når man kan kjøpe en bil med vanlig høyde? Kan riktignok forstå at folk som bor veldig kronglete til kjører SUV. Og dårlige sjåfører som trenger den ekstra sikkerheten og oversikten da selvsagt.

Man bør måtte ha dokumenterbar grunn for å kjøpe SUV. Dersom man kjøper SUV fordi den er sikrere og gir mer oversikt bør førerkortbeslag vurderes.

(Innlegget ble redigert 06.07.18 18:38)

MrEirik2
13.07.18 16:29

Enda en test av Jaguar-IPace

https://www.youtube.com/watch?v=95gNVoO8HpI

Autogefühl? Høres ut som noe en slem onkel gjør.

Men enjoy 42:56 minutt med Jaguar test :)

MrEirik2
24.07.18 21:53

Første tegn til at Jaguar ikke har mye erfaring med elbil.

Høyest forbruk av alle, med hårreisende 27,5kWh pr 10 mil.

https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23/stortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp/

Model 3, som er ca like stor, bruker nesten halvparten av dette.

nometalhorse
24.07.18 22:00

Det er også mulig å lese hva som står - I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen og uten siste programvareoppdatering.

Så vi får gi de litt tid slik vi gjorde med bremsene til Model 3......

MrEirik2
24.07.18 22:09
nometalhorse: Det er også mulig å lese hva som står - I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen og uten siste programvareoppdatering.

Får de software oppdatert ned CD verdien dems som er på 0.29?

Men ja, de kan nok trikse litt med sw og spare noen prosenter. Tesla på andre siden bruker frontmotoren til coasting som har annen giring enn bakmotoren etter det jeg hører. 

Så de har lav CD verdi, og hardware utviklet for forbruk. I tillegg til perfeksjonert software :)

nometalhorse
24.07.18 22:44
MrEirik2: Får de software oppdatert ned CD verdien dems som er på 0.29? Men ja, de kan nok trikse litt med sw og spare noen prosenter. Tesla på andre siden bruker frontmotoren til coasting som har annen giring enn bakmotoren etter det jeg hører.  Så de har lav CD verdi, og hardware utviklet for forbruk. I tillegg til perfeksjonert software :)

Du burde vite at det kun er Tesla som kan endre Cd med software, eller kanskje var det med twitter?

Testen er i utgangspunktet litt tvilsom ettersom bilene heller ikke har kjørt samme løpya, og selvsagt kan en testversjoner av software i en el-bil utgjøre mye. Hvor mye av batteriet er tilgjengelig f.eks. Selv sier de følgende:

«...As they explain in the article, the I-PACE that was tested here was a pre-production car and did not have the latest software update regarding battery management (this is something that we are aware of). The final production cars however will have up to 480 km range according to the new WLTP-cycle.»

Jeg tipper de ikke har sagt et ord om hva se skulle med bilen når de lånte den, og da er det egentlig dårlig gjort å ta den med i en slik test.

MrEirik2
24.07.18 23:03
nometalhorse: Jeg tipper de ikke har sagt et ord om hva se skulle med bilen når de lånte den, og da er det egentlig dårlig gjort å ta den med i en slik test.

Jeg tipper vi får svaret på om du har rett, om ikke så fryktelig lenge. Denne tråden blir spennende :)

Fra 30 til 48 mils rekkevidde er enormt hopp. Fra 30 til 35 mil er kanskje innenfor om de har virkelig kåla til batteristyringa på den SW de har i dag. Det skal jo litt til, kanskje de kjørte en motor forover, og den andre jobbet litt bakover? Da kan de kanskje fikse dette og hente ut 18 mil. Ellers blir jo ikke energi bort av seg selv. Det er jo faktisk umulig. Om de har kåla til styringen av kjøleviften til batteriet, så er ikke dette store forbruket. Klima anlegget i min X bruker rundt 1-3 kW pr time for å ta eksempel på en vifte. Det utgjør en ingenting på ett 90kWh batteri.

Time will show. Men jeg kan godt tenke meg at første elbilen ever til en bilprodusent kan få et par svakheter som blir fikset i de neste modellene. 

(Innlegget ble redigert 24.07.18 23:06)

Andropov
AndropovInnlegg: 33335
24.07.18 23:05
jonasv: Så alle råstilige SUV som XC60/90  BMW X5, Mercedes ML Outlander og Model X er flodhester?

Det er riktig oppfattet.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1444
26.07.18 01:23
ducatiboy72: Med I-Pace så slipper man i hvertfall elendig amerikansk kvalitet, endeløse køer på verksted, mangel på deler og en produsent som risikerer å gå konkurs i løpet av året.

Nå har amerikansk kvalitet stort sett til alle tider vært bedre enn europeisk på det rent driftsmessige, dog er Tesla et unntak her... Men Britisk kvalitet derimot, nå har de brukt snart 60 år på å finne et ok drivverk til RangeRover /LandRover, de har enda ikke klart det...

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1444
26.07.18 01:24
Andropov: Det er riktig oppfattet.

Ja, var noe helt annet med de gamle Sarpsborgene!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester