Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AC i bil lager ikke kald luft!

NYTT TEMA
kryssnull
kryssnullInnlegg: 11
09.07.18 12:17

Kjære forum, nå er nesten alt utprøvd for å få bilens luft anlegg til å levere kald luft med ute temp over 20 grader, viften blåser kun luft tilsvarende utetemp selv om termostat er innstilt på  min temp. Disse varme dagene har det vært nok av i sommer:-)

Alt er prøvd, service på AC, skiftet følere og ventiler, skiftet kjølekompressor, målt gasstrykk osv uten forbedret resultat. Er det noe som er  oversett som kan være løsningen på dette.

Glad for innspill om dette.

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 27
09.07.18 12:39

Det høres rart ut! Hvis bilen har vært på verksted og kontrollert at det er gass nok ,samt ny kompressor ,det er jo de komponentene som lager kjøling!

Hva slags biler dette? Jeg har vært borti at kompressoren ikke slår inn p.g.a el.feil i bilen, men det bør jo verkstedet oppdage. Du skal høre et klikk når kompr. starter.

LOB
LOBInnlegg: 303
09.07.18 12:39

Feil på ac gir feilkoder som kan leses ut via obd2 kontakten (hvis bilen er nyere enn ca 1996). Går kompressoren det hele tatt eller kun korte perioder av/på? Er du sikker på at kompressoren er skiftet ut? Det er en meget dyr reparasjon.  Når kompressoren starter senkes turtallet med 50-100 rpm/min.  Google "shims ac compressor"!

(Innlegget ble redigert 09.07.18 12:41)

kryssnull
09.07.18 18:23

Kompressoren er skiftet ja.

kryssnull
09.07.18 18:43

Glemte en info om bilens AC, det har hendt når bilen står stille og AC er på at det kommer en ulyd under panseret og kondens røyk stiger opp fra motorrommet. Dette forsvinner når temperaturen skrus opp.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36655
09.07.18 20:21

Ser/merker du at kompressoren faktisk går? Koblingen/clutchen på denne kan jo ryke.

Var det verksted som monterte den nye? Da burde de jo ta en reklamasjonssjekk.

kryssnull
10.07.18 11:28

Bilens kompressor er uten klutch dvs den går hele tiden.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36655
10.07.18 13:19

Sikker? På bilene jeg har vært borti har kompressorens gang vært styrt av ting som AC-knapp, og evt. også termostat og ECU. 

Løpehjulet til kompressoren, der multireima har plass, går nok hele tiden mens motoren går, men kompressoren kan nok kobles ut med en mekanisme med mindre du har en bil med annet konsept enn de jeg har sett.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16233
10.07.18 20:51
kryssnull: Glad for innspill om dette.

Det hjelper å fortelle mest mulig om bilen du spør om, og her mener jeg bestemt at årsmodell. modell og merke burde vært oppgitt.

perchri
perchriInnlegg: 8384
10.07.18 23:54
kryssnull: Kjære forum, nå er nesten alt utprøvd for å få bilens luft anlegg til å levere kald luft med ute temp over 20 grader, viften blåser kun luft tilsvarende utetemp selv om termostat er innstilt på  min temp. Disse varme dagene har det vært nok av i sommer:-) Alt er prøvd, service på AC, skiftet følere og ventiler, skiftet kjølekompressor, målt gasstrykk osv uten forbedret resultat. Er det noe som er  oversett som kan være løsningen på dette. Glad for innspill om dette.

Som du sier er jo allt skiftet. Men det er alltid viktig å vite hvilke bilmodell det er snakk om. Hvis bilen er innen ca 10 år styres AC anlegget via computeren som igjen serielt styrer styreenheten. Så, når du trykker inn AC knappen og noen av disse 2 er røket (porter ut/inn) CPU eller det samme på styreenheten, vil du aldri få noe start av AC anlegget. Kan overide dette via bypass til batteriet, men dette bør gjøres av bilelektriker. Da vil pumpa med klutch trekke til og kald deilig luft kommer. Flere bilere på markedet har "lus" i programvaren som når en trykker inn AC blir det ikke kallt. Etter å ha stoppet bilen og ventet noen minutter kan allt være i orden i laaaaange tide. Prøv i allefall en ting.  Dersom det er bensinbil, når du setter på tenninga, vent og la alle lys på dascbordet få tid til å gå igjennom test rutinene, start deretter. Nå skulle du ha en resetting av elektronikken. Dieselbil må ofte gløde og da får den litt tid til full resetting. Ellers vet ikke jeg annet en å strippe alle sensorer og kopple pumpa på direkte en testbenk. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2241
16.07.18 00:13

Sjekk om kjølevifta går på lav fart når ac er på, og ikke på høy fart. Er bilen utstyrt med et motstandsrele som styrer høy og lav fart på vifta, kan ac få rare feil hvis lavfart ikke virker.

Ett (merke) verksted kan gå inn og tvangsstyre vifta for å sjekke om det er i orden. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester