Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Autbahn og fri fart

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22298
12.07.18 10:06

På turen jeg skal nedover i sommer som inkluderer tur til alpene (ref annen tråd) så skal jeg og kjøre en god del på autobahn i Tyskland. Og da lurte jeg på litt hvor mye omtrent av nettet har fri fart? Og hvor det er mest sannsynlig å få kjøre mest mulig med fri hastighet. Vil i praksis være snakk om for min del fra sydtyskland (Munchenområdet) mot Berlin. Og fra Berlin mot Frankfurt am main og videre derifra retning Munchen.

Ønsker og tips til hvordan man best skal forholde seg til å kjøre på autobahn. Og hvordan er det skiltet når det blir fri fart?

Jan
JanInnlegg: 5589
12.07.18 10:34
Kjetil_e: På turen jeg skal nedover i sommer som inkluderer tur til alpene (ref annen tråd) så skal jeg og kjøre en god del på autobahn i Tyskland. Og da lurte jeg på litt hvor mye omtrent av nettet har fri fart? Og hvor det er mest sannsynlig å få kjøre mest mulig med fri hastighet. Vil i praksis være snakk om for min del fra sydtyskland (Munchenområdet) mot Berlin. Og fra Berlin mot Frankfurt am main og videre derifra retning Munchen. Ønsker og tips til hvordan man best skal forholde seg til å kjøre på autobahn. Og hvordan er det skiltet når det blir fri fart?

Ca 50% av det tyske autobahnnettet har fri fart. Det er skiltet med et beige rundt skilt med skråstilte streker. Altså opphevelse av fartsgrense. Ellers er det oftest 120 som gjelder.

På strekninger med fri fart, er det anbefalt å kjøre i 130.

I praksis, og særlig om sommeren er det ofte såpass tett trafikk at skikkelig høy fart bare er mulig over kortere strekk.

Det viktigste rådet er å holde utkikk i speilet. Uansett hvor fort du kjører, er det andre som kjører fortere.

I prinsippet er venstre felt kun for forbikjøring, og høyre skal brukes til kjøring. På strekninger med tre felt i hver retning, vil trafikken vanligvis fordele seg med lastebiler, som det er uhorvelig menge av, til høyre. I midten ligger de som kjører i 120-150, og helt til vestre de som kjører virkelig fort.

Hvis du ikke er vant til å kjøre skikkelig fort, bør du ta en gradvis tilnærming. Å kjøre i 200+ er ganske uvant for oss nordmenn.

blist
blistInnlegg: 1594
12.07.18 10:34

Ca 70 % av AB-nettet har fri fart ( anbefalt 130 km/t.. ), men pga mye veiarbeid i sommermånedene er nok prosentsatsen reelt mindre.

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøre "østruta" hvis du vil ha mest mulig strekninger med fri fart - jeg kjører oftest ferje Trelleborg - Sassnitz / Rostock , Berlin, Dresden, Nürnberg, München ( man kan kjøre alternativt Praha i stedet for Nürnberg ; Tsjekkia er fint , men der går det saktere :-). ( Når man, som jeg, kjører relativt ofte nedover gjelder det å variere ruter for variasjonens skyld ).

I Alpene ville jeg valgt å kjøre relativt raskt til destinasjon lengst vekk for deretter å ta det penere på hjemveien.

God tur !

Kjetil_e
12.07.18 10:45
Jan: Ca 50% av det tyske autobahnnettet har fri fart. Det er skiltet med et beige rundt skilt med skråstilte streker. Altså opphevelse av fartsgrense. Ellers er det oftest 120 som gjelder.
På strekninger med fri fart, er det anbefalt å kjøre i 130.
I praksis, og særlig om sommeren er det ofte såpass tett trafikk at skikkelig høy fart bare er mulig over kortere strekk.
Det viktigste rådet er å holde utkikk i speilet. Uansett hvor fort du kjører, er det andre som kjører fortere.
I prinsippet er venstre felt kun for forbikjøring, og høyre skal brukes til kjøring. På strekninger med tre felt i hver retning, vil trafikken vanligvis fordele seg med lastebiler, som det er uhorvelig menge av, til høyre. I midten ligger de som kjører i 120-150, og helt til vestre de som kjører virkelig fort.
Hvis du ikke er vant til å kjøre skikkelig fort, bør du ta en gradvis tilnærming. Å kjøre i 200+ er ganske uvant for oss nordmenn.

Tusen takk, skal leie vanlig personbil (golf klassen). Så ikke noe råskinn. Det for bli en senere anledning Har helt klart tenkt å ta det gradvis.

Er det så at trailere og lastebiler ikke har lov til å kjøre på autobahn lørdag og søndag i august?

Og så er det en innstilling på radion slik at man får inn trafikkmeldinger automatisk stemmer ikke det.

I den forbindelse så mener jeg å huske fra jeg var på busstur nedover i Tyskland for snart 30 år siden, at det var 2 utrykk man skulle merke seg. Det ene betydde at det var full stans på motorveien, mens det andre betydde at det var saktegående kø. Vet du hva de forskjellige utrykkene for dette er?

Kjetil_e
12.07.18 10:46
blist: Ca 70 % av AB-nettet har fri fart ( anbefalt 130 km/t.. ), men pga mye veiarbeid i sommermånedene er nok prosentsatsen reelt mindre.
Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøre "østruta" hvis du vil ha mest mulig strekninger med fri fart - jeg kjører oftest ferje Trelleborg - Sassnitz / Rostock , Berlin, Dresden, Nürnberg, München ( man kan kjøre alternativt Praha i stedet for Nürnberg ; Tsjekkia er fint , men der går det saktere :-). ( Når man, som jeg, kjører relativt ofte nedover gjelder det å variere ruter for variasjonens skyld ).
I Alpene ville jeg valgt å kjøre relativt raskt til destinasjon lengst vekk for deretter å ta det penere på hjemveien.
God tur !

Tusen takk da skal jeg helt klart merke meg deg og legge inn den ruta på vei oppover til Berlin.

LOB
LOBInnlegg: 303
12.07.18 12:02

Husk bare at venstre felt er for kjøring rett frem. Feltet i midten er for lastebiler og hvis du får problemer med bilen. Høyre felt er kun for avkjøring innen maks 200 m før avkjørsel. Akkurat som i Norge med andre ord!

Benz-In
Benz-InInnlegg: 313
12.07.18 13:40
LOB: Høyre felt er kun for avkjøring innen maks 200 m før avkjørsel. Akkurat som i Norge med andre ord!

Usikker på om ironien skinner helt gjennom her, så for ettertiden er det vel best å minne om de norske reglene og §5 i Forskrift om kjørende og gående trafikk:

Benz-In
Benz-InInnlegg: 313
12.07.18 15:15

(ser ut som utklippet ikke ble med helt frem i forrige post..)

§ 5.Kjøretøys plass på vegen
1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

(Innlegget ble redigert 12.07.18 15:16)

tarsen
tarsenInnlegg: 931
12.07.18 15:43

Mange som kan lære noe av denne. Det gjelder forsåvidt ved kjøring i Norge også der mange virker å mene at feltskifte og speil er farlige ting som helst ikke skal gjøres/brukes.

Som Jan sier, bruk speil og husk at ting går fort i 200+ km/t. Det som kan se ut som god avstand/plass fort kan endre seg.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 17038
12.07.18 15:53
Kjetil_e: Og så er det en innstilling på radion slik at man får inn trafikkmeldinger automatisk

Stemmer. Men det er kun hvis du har på cd eller annet musikk. Dersom du hører på lokalradio eller har den skrudd av skjer det ikke.

blist
12.07.18 18:52

Det er selvfølgelig tryggere på AutoBahn i Tyskland enn på E6 i Norge - tyskere er klar over farene ved høye hastigheter og kjører deretter. Dødsulykkene i Tyskland skjer på Bundesstrasse ( B-veier ) i helgene. Enig med han som nevnte bruk av speil ( tren på det :-).

Hvis man ikke har vært mye i Tyskland bør man legge inn feks Romantische Strasse ( Würzburg, Rothenburg ob der Tauber ) , Deutsche Weinstrasse eller andre mer typiske turistmål - mye middelalderhistorie hvis det er interessant..

Jan
12.07.18 19:08
Kjetil_e: Og så er det en innstilling på radion slik at man får inn trafikkmeldinger automatisk stemmer ikke det.

Det pleier å være en knapp det står TP eller lignende på. Hvis du har radioen innstilt på en stasjon som sender trafikkmeldinger, vil den bryte igjennom selv om lyden er skrudd helt ned.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9645
12.07.18 19:33
LOB: Husk bare at venstre felt er for kjøring rett frem. Feltet i midten er for lastebiler og hvis du får problemer med bilen. Høyre felt er kun for avkjøring innen maks 200 m før avkjørsel. Akkurat som i Norge med andre ord!

Helt hvor skal du kjøre sa du?

Venstre Felt rettfrem/forbikjøring. Midtre kun lastebiler, høyre kun om du skal ta første avkjøring?

Akuratt som i norge...  

Vel for det første har dette ingenting med som i Norge.
I Norge skal du holde høyrefelt og bruke det til venstre for å kjøreforbi.   Er det 3 felt så skal du fortsatt holde høyrefelt, bruke midtre til å kjøre forbi eller for å sleppe inn folk som skal inn på motorveien. Venstre felt skal kun brukes når du skal passere dem som bruker midtre felt til å passere dem i høyre felt.

På autobanen med fri hastighet vil jeg tro dette er meget viktig.
Altså att en holder det feltet som passer mest til hastigheten en holder , og skifter 1 til venstre for passering.

Ligge helt over i venstrefelt i 140 km/t under tanken "jeg skal jo rett frem og midtre er for lastebiler" vil etter min oppfattelse bli å be om bråk. 

Feltet helt til venstre er etter min oppfatning for det samme som her. Kun passering, og raskest mulig tilbake til høyre. Og på fri fart vei så må en værra obs på att folk kan komme meget fort i venstre felt.

Akkurat som i Norge, men X2 på hastighetsforskjell..  
(Din beskrivelse av "som i Norge" er ikke slik en skal kjøre i Norge)

sl500
sl500Innlegg: 11289
12.07.18 19:54
blist: Det er selvfølgelig tryggere på AutoBahn i Tyskland enn på E6 i Norge -

For vi som bor ytterst i Oslofjorden forbinder vi gjerne E-6 med motorveien i fra svenske grensen til Gardemoen som er en av norges sikkereste veier.
Dog står poenget ditt

(Innlegget ble redigert 12.07.18 19:56)

Kjetil_e
12.07.18 20:26
Jan: Det pleier å være en knapp det står TP eller lignende på. Hvis du har radioen innstilt på en stasjon som sender trafikkmeldinger, vil den bryte igjennom selv om lyden er skrudd helt ned.

Takker, hvilke stasjoner som det kan være aktuelt går det kanskje ann å spørre om når jeg leier bil. For å sitte å høre på tyske radiosendinger vil ikke gi meg mye, men veldig greit å kunne få med meg trafikkmeldinger.

Så tanken er å streame NRK Radio via mobilen, men vil heller ikke gå glipp av radiomeldinger. Så hvis de vil kunne slå gjennom selv om lyden på radioen i utganspunktet er skrudd helt ned så hadde det vært noe jeg ville vært glad for.

Ellers, vanligvis bruker jeg og ha gmaps oppe på mobilen når jeg kjører, og mitt inntrykk er at den er ganske så raskt oppdatert når det skjer ting forran på veien. Vil dette og stemme i Tyskland?

Jan
12.07.18 20:31
Kjetil_e: hvilke stasjoner som det kan være aktuelt går det kanskje ann å spørre om når jeg leier bil.

I Golfen min, som jeg nettopp var en tur i Tyskland med, kom det opp på stasjonslisten hvilke stasjoner som hadde TP.

Hvis du holder deg til de riksdekkende som NDR og SW, burde du være trygg.

Kjetil_e
12.07.18 20:59
Jan: I Golfen min, som jeg nettopp var en tur i Tyskland med, kom det opp på stasjonslisten hvilke stasjoner som hadde TP. Hvis du holder deg til de riksdekkende som NDR og SW, burde du være trygg.

Tusen takk

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36651
12.07.18 21:23

Hvor høyt kom du på hastighet, turtall og oktantall, Jan? Fremdeles på fabrikkfylt motorolje?

Jan
12.07.18 22:04
rosmebraad: Hvor høyt kom du på hastighet, turtall og oktantall, Jan? Fremdeles på fabrikkfylt motorolje?

Jeg var bare i Hamburg, og det var vannvittig mye veiarbeid og trafikk fra Danskegrensen og sydover, så jeg klarte bare ca 180 før jeg måtte bremse. Dessuten hadde jeg en cruisekontroll i passasjersetet, som begynte å bli sur fra ca 140 og oppover.

Jeg fylte 101 oktan i Tyskland, på Aral, men merket ikke noen forskjell. Turtallet i 140 lå på ca 2300 o/min. Det som jeg likte best med bilen på motorvei, var hvor kjapt den kom opp i fart igjen etter å ha måttet bremse ned for lastebiler etc. På slett og fin dansk og tysk asfalt, var det også lite støy.

Oljen er den samme, og forbruket tilnærmet null. Golfen passerte 17.000 km på vei hjem.

Forbruket på motorvei, med den automatiske fartsholderen innstilt på 150, var imponerende lavt, ca 0,65.

For å berolige nervene dine, kan jeg berette at Autobild.de nettopp demonterte Sportsvanen sin etter 150.000 feilfrie km. Den var fortsatt god som ny. Så både du og jeg kan nok beholde bilene våre i mange år til.

En gimmick som jeg tidligere har kritisert, lane assist, viste seg å være bra ved kjøring på motorvei. Den gjorde kjøringen mer avslappet.

blist
12.07.18 22:08
Kjetil_e: radiomeldinge

Hvis du holder til FM-stasjonen NDR2 er du sikret grei variert musikk og ( for ) hyppige trafikkoppdateringer - det du har bruk er lange Staus ( køer ) og Geistfahrer ( de som kjører mot kjøreretningen på Autobahn :-).

bjoro33
bjoro33Innlegg: 2162
12.07.18 22:20
Jan: I prinsippet er venstre felt kun for forbikjøring, og høyre skal brukes til kjøring. På strekninger med tre felt i hver retning, vil trafikken vanligvis fordele seg med lastebiler, som det er uhorvelig menge av, til høyre. I midten ligger de som kjører i 120-150, og helt til vestre de som kjører virkelig fort.

Også viktig å tenke på dem som virkelig kjørerfort. Gir du signal for tidlig at du skal skifte felt, lager du problemer. Glem å sette på blinklys til du ser det er klart. De som kjører over 200 kommer fort, og ser de blinklys, så må de bremse ned. Og de blir da sure om du venter til de har passert. Blink når det er klar bane, og skift raskt felt. Og kom deg inn igjen. Særlig på 3 feltsveiene.

Jan
12.07.18 22:28
bjoro33: Blink når det er klar bane, og skift raskt felt. Og kom deg inn igjen. Særlig på 3 feltsveiene.

Godt tips. 200 km/t= 55 m/s. så det går litt fortere enn vi er vant til.

Kjetil_e
12.07.18 22:38
blist: Hvis du holder til FM-stasjonen NDR2 er du sikret grei variert musikk og ( for ) hyppige trafikkoppdateringer - det du har bruk er lange Staus ( køer ) og Geistfahrer ( de som kjører mot kjøreretningen på Autobahn :-).

Tusen takk

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36651
12.07.18 23:03

Høres betryggende ut! Selv om jeg fortsatt er noe skeptisk til holdbarheten..........  fortsatt mener jeg at visse biltyper meD indirekte injection og converterautomat er betydelig seigere enn Golf VII DSG på levetid. Blir spennende å se om det blir 'gammelbiler' etterhvert. Eller om enkelte fantaster får rett i at også vi kommer til å humpe rundt i batteritraller med tiden.

Funket det bra med 17"? Hvilke dekk? Jeg har Conti Premium Contact i 195/65/15 tror jeg....

Jan
12.07.18 23:08
rosmebraad: Funket det bra med 17"? Hvilke dekk?

Jeg har Dunlop 245/45x17 . De funker utmerket. Lite sporing og lite støy.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13762
13.07.18 08:01
Kjetil_e: Er det så at trailere og lastebiler ikke har lov til å kjøre på autobahn lørdag og søndag i august?

Jeg måtte lese meg opp på det spørsmålet. Mine mange turer nedover har stort sett vært i juni og september.

Fra 1.juli til 31.august har lastebiler kjøreforbud på de fleste Autobahnstrekninger både lørdag og søndag. Ellers i året bare på søndager.  

(Innlegget ble redigert 13.07.18 08:12)

petterG
petterGInnlegg: 9524
13.07.18 08:33
Kjetil_e: Ønsker og tips til hvordan man best skal forholde seg til å kjøre på autobahn. Og hvordan er det skiltet når det blir fri fart?

Her er et lite kurs med en tysk kjørelærer!

Komunista
KomunistaInnlegg: 10103
13.07.18 10:22
Jan: Godt tips. 200 km/t= 55 m/s. så det går litt fortere enn vi er vant til.

Særlig når man skal ta avkjøringene., som av og til er svingete.  Brems godt ned, 80 virker som om biler står stille etter et par timer i 130+

Man blir lett fartsblind.

Makro1
Makro1Innlegg: 9031
13.07.18 10:36
LOB: Husk bare at venstre felt er for kjøring rett frem. Feltet i midten er for lastebiler og hvis du får problemer med bilen. Høyre felt er kun for avkjøring innen maks 200 m før avkjørsel. Akkurat som i Norge med andre ord!

He he, ja slik er det i praksis blitt i Norge! Husk også at blinklys bare er noe man bruker FØR man har fått førerkortet!

Kan også nevne at i Norge er det helt greit å kjøre forbi traktorer på høyre side når det er tre kjørefelt på motorveien, fordi traktorer også må få holde seg mot venstre, selvfølgelig!

C-172
C-172Innlegg: 2703
13.07.18 12:46
Kjetil_e: Ønsker og tips til hvordan man best skal forholde seg til å kjøre på autobahn. Og hvordan er det skiltet når det blir fri fart?

Mitt tips er å prøve å gjennomføre mesteparten av kjøringen på natten/sen kveld da det er vesentlig mindre trafikk på veien.

Søndager er også gode dager å kjøre på, siden tungtransporten har i utgangspunktet ikke lov til å kjøre da.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester