Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elbilene utvikling

NYTT TEMA
jonasv
jonasvInnlegg: 667
Jan
JanInnlegg: 6652
22.07.18 19:46
jonasv: Spennende artikkel! Bør leses

Spennende var en overdrivelse. Artikkelen inneholdt lite nytt. Man kunne skrevet en tilsvarende artikkel om utviklingen av forbrenningsmotoren. Jeg har eid egen bil i 45 år. Den første hadde 44 hk og brukte 0,8 l/mil på langkjøring. Bilen jeg har nå har 150 hk og bruker 0,5 l/mil selv om den veier nesten dobbelt så mye, og er mye større. Begge går på bensin.

Som jeg har skrevet mange ganger før, elmotoren er suveren, det er batteriene med høy vekt og lang oppladingstid som må forbedres. Selv om jeg i dine øyne er en forstokket gammel gubbe, følger jeg med. Derfor har jeg fått med meg at det skjer utvikling på batterifronten, så jeg er sikker på at det i løpet av få år vil komme lettere batterier som lar seg lade raskere.

For at elbilen skal få et gjennombrudd må også prisen ned. Da snakker jeg ikke om i Norge, men i andre markeder der den ikke får pustehjelp gjennom særbehandling.

Jan
22.07.18 21:19

En del norske elbileiere trenger å få helt litt kaldt vann i blodet.

På mange av verdens store bilmarkeder er elbilen praktisk talt fraværende. I Russland ble det solgt 28 elbiler i årets første 4 måneder.. Det i et marked der det selges ca 1,6 millioner biler i året.

I Tyskland er elbilsalget på ca 1%. I et annet stort marked, Italia utgjør elbilsalget 0,2%.

Med dette tempoet vil det ta en del tiår før elbilen tar over den mer utviklede del av verden. Hvor lang tid det tar før den blir dominerende i Afrika og Asia, våger jeg ikke å spå noe som helst om. Den dagen IS og co bytter ut Hiluxen med Teslapickup, skal jeg komme med en prognose.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
22.07.18 23:26
Jan: og lang oppladingstid som må forbedres.

Hvorfor det?

Jeg mener, det er ikke slik at alle som kjører bil, er taxi sjåfør og kjører i 8 timer hver dag. De fleste kjører bare en liten dært av batterikapasiteten til dagens elbiler i dagligdags kjøring.

Så hvis du klarer å tenke at det finnes andre enn deg, så kan du svare på spørsmålet mitt.

Hvorfor er det så viktig?

(Innlegget ble redigert 22.07.18 23:30)

Jan
23.07.18 17:18
MrEirik2: Så hvis du klarer å tenke at det finnes andre enn deg, så kan du svare på spørsmålet mitt.

Jeg tenkte ikke på taxier i det hele tatt, da jeg skrev innlegget

Jeg tenker på alle dem som bor slik at de over hodet ikke har mulighet til å lade hjemme.

I byene er det mange som er henvist til å parkere på gaten. For disse ville det være langt mer attraktivt med elbil dersom det tok bare noen minutter å lade den.

Jeg tenker også på dem som bruker bilen til lange reiser, både i jobb og fritid. Pauser under kjøringen er vel og bra, men det er kjekt å la andre faktorer en ladetilstanden på bilen bestemme når og hvor disse skal foregå.

Vesentlig kortere ladetid vil også redusere behovet for antallet ladepunkter. Jfr diskusjonen om elbillading i borettslag. Med skikkelig hurtig lading, reduseres ulempen med å la flere dele ladestasjon.

MrEirik2
23.07.18 18:42
Jan: Vesentlig kortere ladetid vil også redusere behovet for antallet ladepunkter. Jfr diskusjonen om elbillading i borettslag. Med skikkelig hurtig lading, reduseres ulempen med å la flere dele ladestasjon.

Ulempen der kan reduseres ved å ikke være kjip på strømmen. Jeg har sett flere borettslag hvor samtlige har tilbud om ladestasjon. Det er ikke et stort problem, det vil bare ta litt tid før dette er utbredt.

Og folk som trenger å kjøre 1000km non-stop på en dag kan da gjerne betale for avgiftene som dette medfører med valg av fossilt. Dette er uansett en brøkdel av folkene, og når jeg surfer igjennom Facebook og ser folk som kjører elbilene sine 200 000km på noen få år så går det tydeligvis ann det og. 

F. eks, en Model 3 LR klarer 500km kontinuerlig 90kmt. Som da betyr at den klarer enda mer om man kjører på norsk landvei med trafikk som går typisk i 70-80kmt. 

Uansett så er jo poenget at det går. Jeg så til og med BMW I3 som var på langtur og "hurtigladet" på en CCS plugg ved siden av en av mine superlader stopp i forrige uke. Tingen var at han stod der når vi kom, og fortsatt stod der når vi dro. Med en E-golf som stod i kø og ventet på å lade. Dette samtidig med at det kontinuerlig var 3-4 ledige plasser blant de 12 Tesla ladestasjonene noen meter over parkeringsplassen. 

Han med E-golfen, som stod å ventet på pluggen i minst 30min var flere turer bort å siklet på Tesla ladestasjonene. 

Jan
23.07.18 19:02
MrEirik2: Tingen var at han stod der når vi kom, og fortsatt stod der når vi dro

Nettopp. Det tar for lang tid.

Siden du har mye større batteri, ladet du sikkert ikke fra nesten tomt, til helt fullt.

sl500
sl500Innlegg: 11741
23.07.18 19:03
MrEirik2: Han med E-golfen, som stod å ventet på pluggen i minst 30min var flere turer bort å siklet på Tesla ladestasjonene.

Det er ikke rart det er god kapasitet på Tesla ladestasjonene da en hel haug av de bilene står på verkstedet i månedsvis av gangen.
Du er nok snart tilbake med lånebil og drivstoff pumpe du også

MrEirik2
23.07.18 19:38
Jan: Nettopp. Det tar for lang tid.

Ja, og BMW I3 er en crappy elbil. Fungerer som erstatning for trikken, men har ingenting på landeveien å gjøre. 

Jeg er også svææææært skeptisk til de sykkelhjulene den har. Hvordan fungerer de når du møter en elg i 80kmt?

MrEirik2
23.07.18 19:40
sl500: Du er nok snart tilbake med lånebil og drivstoff pumpe du også

Tssch, er ikke så sikkert det :P Ingenting som tyder på det pr i dag, og finnes jo en del Tesla Loaners også. 

Ser køen synker på Karihaugen for hver dag nå. Røflig halvparten så mange som det var på "maks"

Jan
23.07.18 20:59
MrEirik2: Ja, og BMW I3 er en crappy elbil. Fungerer som erstatning for trikken, men har ingenting på landeveien å gjøre.

Jeg har faktisk kjørt noen mil med i3. Den duger på kortere turer på landeveien også, men er ikke en bil jeg hadde forsøkt å kjøre fra Bergen til Oslo med.

Hvis jeg hadde hatt behov for daglig transport til og fra jobb gjennom bompengeringer, hadde den vært høyt oppe på listen over kandidater. For det første skiller den seg ut fra andre biler, den er kvikkere enn de fleste, og holder høy kvalitet.

Siden jeg har jobben parkert hjemme, og kun trenger bil til fritidskjøring, unner jeg meg heller en bensinbil.

MrEirik2
23.07.18 21:53
Jan: For det første skiller den seg ut fra andre biler, den er kvikkere enn de fleste, og holder høy kvalitet.

For meg så ser I3 ut som en Think. Altså det er samme konsept med overdreven fokus på å spare vekt, og lav rullemotstand, som man blant annet ser på sykkelhjulene den har?

Altså, når alle andre elbiler klarer å se ut som biler, og ha normale hjul og slikt, hvorfor skal absolutt denne være så sær?

Bortsett fra at istedenfor at den er laget av lego plast, så er det Premiums plast og litt mer raffinerte løsninger.

Også irriterer det meg hver gang jeg ser en slik i speilet på motorveien, for de ekstremt blå lysene rykker i politinerven min i et par hundre ms, før jeg ser det er en I3.

Hvorfor har ingen andre biler så blå frontlys? Jeg trodde ikke det var lov

(Innlegget ble redigert 23.07.18 21:55)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
23.07.18 22:42

Ingenting bedre for Tesla-eiere og -interessenter enn å se at bilene leveres OG at verkstedene tar unna!

Colargul
ColargulInnlegg: 381
24.07.18 21:34
Jan: Som jeg har skrevet mange ganger før, elmotoren er suveren, det er batteriene med høy vekt og lang oppladingstid som må forbedres. Selv om jeg i dine øyne er en forstokket gammel gubbe, følger jeg med. Derfor har jeg fått med meg at det skjer utvikling på batterifronten, så jeg er sikker på at det i løpet av få år vil komme lettere batterier som lar seg lade raskere. For at elbilen skal få et gjennombrudd må også prisen ned. Da snakker jeg ikke om i Norge, men i andre markeder der den ikke får pustehjelp gjennom særbehandling.

Synes ikke dette er veldig forstokkede tanker. De er vel såpass lite kontroversielle at du er på linje med stort sett hele bilindustrien - sånn sett er det nesten rart at du får motstand på forumet ang. dette innlegget. 

Jeg tror at når rekkevidden begynner å kravle seg over 50 mil, slik den sakte men sikkert ser ut til å gjøre, så er det ladetid og pris som er første pri. Forhåpentligvis vil faststoff-teknologien være med på å løse dette. For det er det først når den jevne europeer (med ofte små/ingen hjemmeladingsmuligheter) har muligheter til å kjøpe en velfungerende el-bil, at gjennombruddet kommer.

Slik situasjonen er nå, så er det selv i Norge problematisk med el-bil for svært mange. Valget står mellom relativt kostbare biler som Tesla, eller litt for små biler med for kort rekkevidde (som f.eks. Nissan Leaf), eller litt for små biler man ikke får kjøpt (som Opel Ampera). Og ingen lader (ennå) fort nok. 

Et poeng som kanskje ikke nevnes så ofte, men som har betydning i Norge, er at mange el-biler har en annen vektfordeling enn hva man er vant til. Det betyr at hvis de bare har drift på forhjulene, så kan man oppleve dårligere fremkommelighet på vinterføre. Jeg har hørt om flere som klager på dette. Nå bør vel 4WD være billigere å implementere på el-biler enn på biler med forbrenningsmotor, så jeg håper utviklingen vil gå i den retningen etter hvert. Den som lever får se.

jonasv
jonasvInnlegg: 667
25.07.18 00:18

Morsomt.. eneste positive elbil du klarer å dra ut av huet er den her merkelige BMW i3. 

At din første bil sin motor er tilnærmet ikke langt i fra motoren du kjøre i dag viser hvor langt du er kommet. 

Og selvfølgelig at begge kjøre på bensin.. Ja det var jo en fantastisk og fremragende fremgang på 50 år.  

Din første bil hadde selvfølgelig ikke servo mens din nye bil i dag har servo??

Du illustrerer selv hvor fast du sitter igjen i fortiden.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14347
25.07.18 09:33
MrEirik2: Ulempen der kan reduseres ved å ikke være kjip på strømmen. Jeg har sett flere borettslag hvor samtlige har tilbud om ladestasjon. Det er ikke et stort problem, det vil bare ta litt tid før dette er utbredt.

I Oslos drabantbyer er 80% av bilene henvist til gateparkering. Fellesgarasjer der alle med bil har sin egen parkeringsplass finnes kun i nyere borettslag eller sameier.

Eksempel fra Oslo øst. Borettslag med 366 leiligheter. Kommunene har satt opp 6 ladeplasser i gaten. Slik at de 6 (av 366) som har elbil eller ladehybrid får "fast" parkeringsplass og gratis strøm. Det er jo så synd på de at man nesten ikke kan få gjort nok.    

(Innlegget ble redigert 25.07.18 09:40)

blist
blistInnlegg: 1673
25.07.18 11:11

Etter en 10-dagers tur i Tyskland ( + litt Østerrike og Sveits ) kan jeg melde om å ha sett ( dvs forbikjørt i ekstra høy hastighet :-)  totalt tre Teslaer på autobahn ;  to nordmenn og én danske - alle i høyre fil, én dessuten i dragsugetg fra en trailer.

Fremtiden er begrenset til annerledeslandet Norge ; DAB og elbil :-) 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
25.07.18 12:08

90-tallssystemet DAB med dårlig dekning samt elbiler med skattefritak er fremtiden!

Resten av verden kommer nok etter, Skei Grande & Co har skjønt det og leder Norge fremad!

SUV
SUVInnlegg: 4988
25.07.18 14:28
MrEirik2: Hvorfor det?
Jeg mener, det er ikke slik at alle som kjører bil, er taxi sjåfør og kjører i 8 timer hver dag. De fleste kjører bare en liten dært av batterikapasiteten til dagens elbiler i dagligdags kjøring.
Så hvis du klarer å tenke at det finnes andre enn deg, så kan du svare på spørsmålet mitt.
Hvorfor er det så viktig?

Det er jo han du kalte frosk du egentlig svarte, men jeg kan jo forklare saken for deg likevel.

Selv om de fleste til daglig klarer seg fint med rekkevidden til en elbil så oppstår likevel problemet flere ganger i året for de fleste av oss.

En gammel Polo uten hengerfeste ville fint dekket 80% av transportbehovet mitt, men er ikke dermed et godt alternativ. Den er trasig å kjøre sammenlignet med en god og stor ny bil (men jeg ville jo kommet meg frem). Den mangler firehjulstrekk når det er dyp snø (men det er jo bare en brøkdel av tiden. Kollisjonssikkerheten er elendig, men stort sett så kolliderer jeg jo ikke (men jeg vet ikke når det evt skjer). Drivstofføkonomien er nok dårligere enn med min bil på det meste av kjøringen. Den kan ikke trekke henger så jeg måtte ofte skaffet annen transport. Den har liten innvendig plass så det ville blitt trangt iblant.

Totalt sett så er konklusjonen at en gammel Polo vil dekke det du sier en elbil vil dekke, nemlig dagligdags kjøring. Men det betyr ikke dermed at den er egnet til å dekke transportbehovet mitt som helhet. Da må jeg ha en ordentlig bil og dethar jeg kjøpt meg. Jeg kunne kjøpt en elbil, men da måtte jeg ha tilbrakt mye tid ved ladestasjoner mens jeg helst vil videre. Og jeg måtte ha planlagt kjøringa mi nøye for å komme til riktige ladestasjoner i tide. Og jeg ville alltid hatt usikkerheten med om det  er mange andre som skal lade og står foran meg i køen så jeg må vente ekstra lenge. Og da nytter det ikke å bare kjøre videre til en annen lladestasjon, for det er jo nettopp pga manglende rekkevidde man må innom der (og man kan ikke be noen komme med ei kanne om det blir trøbbel, og jeg fant jo ut i går hvor plundrete opplegg det er for tauing av Tesla, se linken jeg henviste til annet sted).

SUV
25.07.18 14:37
MrEirik2: Uansett så er jo poenget at det går. Jeg så til og med BMW I3 som var på langtur og "hurtigladet" på en CCS plugg ved siden av en av mine superlader stopp i forrige uke. Tingen var at han stod der når vi kom, og fortsatt stod der når vi dro. Med en E-golf som stod i kø og ventet på å lade. Dette samtidig med at det kontinuerlig var 3-4 ledige plasser blant de 12 Tesla ladestasjonene noen meter over parkeringsplassen.
Han med E-golfen, som stod å ventet på pluggen i minst 30min var flere turer bort å siklet på Tesla ladestasjonene.

Der har du jo vist at også du ser problemene med elbil. Med elbil så har man valget mellom å ha en liten bil med treg lading eller man kan ha en veldig dyr bil som løser dette problemet noe bedre, men ikke på langt nær så godt som bensinbilene.

Og du skriver at det hele tiden var 3-4 ledige av de 12 plassene for Tesla. Da kan man lett komme ii den situasjonen at det er fullt og man må vente, selv om du var heldig og slapp det. Og mange steder så er det ikke superschargere og da er dere med Tesla henvist til akkurat samme problematikken som de med andre elbiler, treg lading og køer.

Bedre å bare lade når man vil og det passer greit og så kjøre på bensin når det ikke passer så godt å lade. Jeg tenker dere med elbil står og sikler over bensinpumpene og tenker på hvor flott det ville vært å bare kjøre rett frem til pumpa (ekstremt sjelden det ikke er ei ledig pumpe på bensinstasjonene, og de gangene det er kø så går det som regel fort unna med unntak av de gangene det er ekstremt gode tilbud (men da kan man som regel velge å handle andre steder til fullpris hvis man har det travelt)) og fylle full rekkevidde på noen få minutter.

SUV
25.07.18 14:40
MrEirik2: Og folk som trenger å kjøre 1000km non-stop på en dag kan da gjerne betale for avgiftene som dette medfører med valg av fossilt. Dette er uansett en brøkdel av folkene, og når jeg surfer igjennom Facebook og ser folk som kjører elbilene sine 200 000km på noen få år så går det tydeligvis ann det og.

Hvor mange timer hvert år tilbringer Tesla-Bjørn ved hurtigladere og superschargere? Det er nok ganske mye tid som sløses bort der sammenlignet med den tiden han ville brukt på bensinstasjonen ellers.

Det er kun en grunn til å velge elbil og det er at man da slipper å bidra til fellesskapet og kan snylte på fellesskapet ved å ta seg til rette når man kjører forbi køer og rett inn på en ledig parkeringspass mens andre leter etter ledig plass og har kjørt forbi mange ledige elbilplasser på sin lete-ferd.

SUV
25.07.18 14:43
MrEirik2: Tssch, er ikke så sikkert det :P Ingenting som tyder på det pr i dag, og finnes jo en del Tesla Loaners også.
Ser køen synker på Karihaugen for hver dag nå. Røflig halvparten så mange som det var på "maks"

Ja, men de har tydeligvis leveringsproblemer til seg selv ogsåå, for de klarer ikke å skaffe nok Teslaer til å ha dette  som lånebil selv for dem som helst vil ha elbil som lånebil. En Tesla-eier jeg kjenner vil helelr kjøre Model S enn andre biler (merkelige greier), men fikk likevel en diesel SUV som lånebil hos Tesla. Altså to egenskaper han misliker presset inn i samme bil.

Men lånebil kan sikkert være en fin anledning for mange til å få gjort unna langturene sine uten ladeproblematikken ved at man da slipper å kjøre elbil.

SUV
25.07.18 14:46
MrEirik2: Ja, og BMW I3 er en crappy elbil. Fungerer som erstatning for trikken, men har ingenting på landeveien å gjøre.

Jeg rygget etter en I3 for noen få dager siden og synes den beveget seg seint ganske lenge før den omsider fikk opp farta. For øvrig hundrevis av kilometer fra nærmeste trikk, så den var nok neppe en erstatning for trikken.

(Innlegget ble redigert 25.07.18 14:47)

SUV
25.07.18 14:54
MrEirik2: Også irriterer det meg hver gang jeg ser en slik i speilet på motorveien, for de ekstremt blå lysene rykker i politinerven min i et par hundre ms, før jeg ser det er en I3.
Hvorfor har ingen andre biler så blå frontlys? Jeg trodde ikke det var lov

Veldig mange BMW-er (ikke bare I3) har dette irriterende blå lyset. Særlig når man ser det litt nedenfra ser det blått ut, og det samme gjelder når man ser lyset som gjenskinn fra bakken. Ekstra irriterede er det når det er vegetasjon eller autovern-stolper som vekselvis er iveien eller ikke så det blir blinkende blått lys.

Når man omsider får et ekte blålys i speilet er det nok mange som vil reagere senere pga at de har hatt hundrevis av falske alarmer med BMW-er bak seg.

Jeg sjekker ofte speila, men har sett det er mange som er ekstemt dårlige på å flytte seg for utrykningskjøretøyer som kommer bak. Jeg svinger ofte inn på busslommer eller lignende når de er langt unan og så står jjeg der og venter til de er forbi. Da har jeg sett at mange andre biler passerer meg mens jeg står der og så er det først når de har utrykningskjørietøyet like bak seg de begynner å tenke på å svinge til siden, men da har de allerede hindret utrykningen en del unødig så trykningen må bremse ned.

Verstingen var en gang jeg så blålys langt unna og ventet i et kryss for å havne bak denne istedenfor foran (antok den skulle samme retning som meg og den skulle den). Så da kjørte jeg bak ambulansen som raskt dro ifra meg, men så innhentet den raskt en bil som kjørte i akkurat fartsgrensa og ikke kjørte til siden til tross for blålysene. Var ei halv mil med mange gode avkjøringsmuligheter i form av busslommer og veikryss der bilisten bare kjørte som man gjør hvis det var en helt vanlig bil bak. Etter ei halv mil slik så ble det anledning til en forbikjøring for ambulansen når det ble ledig i motgående felt.

Jan
25.07.18 22:09
jonasv: Morsomt.. eneste positive elbil du klarer å dra ut av huet er den her merkelige BMW i3.

Det er ikke den eneste elbilen jeg hadde vurdert dersom jeg hadde hatt behov for en bil til og fra jobb. eGolf hadde også stått på listen.

De asiatiske faller bort på grunn av design, og Tesla er for stor og dyr. Dessuten lider Teslaorganisasjonen av voksesmerter, med lange ventetider og en del feil på bilene.

Som skrevet, består mitt behov for bil av fritidskjøring. Jeg kjører 12-14.000 km/år, så en tusenlapp i måneden til bensin, unner jeg meg.

For et par uker siden kjørte jeg Bergen-Lillestrøm-København-Hamburg og tilbake motsatt vei. Tilsammen 3.300 km. Skulle jeg gjort den samme turen med en eGolf i stedet for en bensinGolf, hadde det gått noen timer underveis til lading. Ingen av stedene jeg overnattet hadde lademulighet.

SUV
25.07.18 23:39
Jan: Ingen av stedene jeg overnattet hadde lademulighet.

Elbilgalskapen i Norge har gått litt for langt når til og med folk som har vanlige bensinbiler sjekker lademulighetene underveis på sine reiser. Men ja, jeg har sjekket det selv også, både for å sjekke om jeg kan lade der og for å sjekke hvor håpløst det må være med elbil på slike turer. Ofte er status at man med en del innsats (spørre om lov og deretter strekke opp ledning rundt omkring) kan få til å lade, men da med såpass liten effekt at lading mens man står i ro ikke er nok til å dekke dagens kjøring. Det betyr at det vil være håpløst med elbil. Mens jeg som ikke trenger lading kan droppe dette styret der det er tungvint og bare kjøre videre som om det var en vanlig bensinbil, bare med lavere forbruk.

MrEirik2
26.07.18 00:31
SUV: Men ja, jeg har sjekket det selv også, både for å sjekke om jeg kan lade der og for å sjekke hvor håpløst det må være med elbil på slike turer

Fossilbilister som aldri har kjørt elbil forteller meg hvor håpløst det er å eie elbil.

For en verden vi lever i. Kan ikke du fortelle meg mer om ting du ikke kan noe om?

Eller bare drømmer jeg der jeg kjører rundt blid og fornøyd med elbilen min?

SUV
26.07.18 02:40
MrEirik2: Fossilbilister som aldri har kjørt elbil forteller meg hvor håpløst det er å eie elbil.
For en verden vi lever i. Kan ikke du fortelle meg mer om ting du ikke kan noe om?
Eller bare drømmer jeg der jeg kjører rundt blid og fornøyd med elbilen min?

Fo det første så har jeg kjørt elbil som har bare elmotor. For det andre så kjører jeg for en stor del elektrisk i den bilen jeg har nå, så jeg vet litt om det å kjøre elektrisk. For det tredje så kjenner jeg godt folk som har elbil og ser jo hvilke begrensninger det er i elbiler. For det fjerde så har jeg også vært på langtur med elbil, noe som da inkluderte lange stopp ved ladestasjon.

Grunnen til at du kjører rundt blid og fornøyd i elbilen din er at liker deg best i byens kaos og derfor ferdes slike steder, mens vi andre gjerne iblant reiser til steder med litt mer spredt bebyggelse og dermed ganske spredte lademuligheter.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14347
26.07.18 08:24
MrEirik2: Fossilbilister som aldri har kjørt elbil forteller meg hvor håpløst det er å eie elbil.

For en del av oss vil det være et sted mellom uhensiktsmessig og håpløst. For andre (som deg) fungerer det helt greit.

MrEirik2
26.07.18 09:24
Iseran2770: For en del av oss vil det være et sted mellom uhensiktsmessig og håpløst.

Du tror det er håpløst å kjøre i Europa, mens når jeg leser om alle som kjører i Europa nå på Facebook så er det helt tydelig at du tar feil.

Senest nå leste jeg om en som har kjørt 4000-5000km tur gjennom Europa nå.

En  hyggelig fyr virker det som:

"Om noen i Follo området vurderer kjøp av Model S (evt X) så stiller jeg gjerne bilen, Model S P100D, til disposisjon for en liten prøvetur og en hyggelig Teslaprat. Dette er min tredje Model S siden 2013 så har mye erfaring, bla to Europaturer på 4-5000km.
Bare å ta kontakt."

Klikk for å gå tilbake til toppen