Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Burde dette dekkes under nybilsgaranti?

NYTT TEMA
MHolJul
MHolJulInnlegg: 2
07.09.18 13:29

Hei,

Fikk feil på ACC (adaptive cruise control) her om dagen, mens den var i bruk på tur vei mot Gardemoen, den slo ut på sirka halvveien.

Tok den innen om merkeverksted/servicesenteret i dag og konklusjonen ble at sensoren (sitter i grillen på bilen) var kommet ut av kalibrering og måtte re kalibreres, en relativ kostbar prosess.

Servicelederen konkluderte end videre med at noe må ha kommet bort i sensoren ila. natten -mens bilen har stått parkert, ifølge han skulle der veldig lite til, f.eks. hvis støtfangeren ble ramt ville det være nok til å slå sensoren løs, han brukte tilfelle hvor noen hadde kjørt på en måke som hadde ramt sensoren og gitt samme resultat som eksempel.

Alt dette ser jeg som svært usannsynlig, der er ingen synlige skader noe sted på bilen, hverken på sensoren eller noe sted rundt og feilen slo inn første gang mens ACC funksjonen var i bruk under kjørsel, altså må dette være en feil som er kommet av vanlig ordinært bruk av bilen.

Bad han peke på skaden som har brakt sensoren ut av kalibrering, dette var han ikke i stand til, men nektet samtidig at dette dekkes under garanti.

Jeg kjørte fra verkstedet uten å booke time for kalibrering da jeg ville undersøke ansvarsdelen nærmere.

Bilen er fra 2017, gått 30 000km og har vært på alle pålagte service kontroller.

Spørsmålet mitt er da om jeg har rett i min påstand om dette bør dekkes av garanti og hvordan jeg evt. bør ta dette videre?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30706
07.09.18 14:16

Vil nå påstå at å treffe en måke i fart utgjør mer slagkraft enn noe som kan defineres som noe som "skal lite til"..

Er dette et problem du kan presentere på et merkeforum for å høre om andre har lignende erfaringer? Hva slags bil og hvilken forhandler er det snakk om? Ville først tatt det opp med importøren sentralt, og hvis du ikke får noe gehør der er det bare å følge oppskriften til Forbrukerrådet.

MHolJul
MHolJulInnlegg: 2
07.09.18 15:02

@FredPerry 

Takk for konstruktivt svar.

Der er snakk om en Audi A3 og ett av Møller Bil Audi' sine servicesenter i Oslo.

Jeg skal prøve meg på et merkeforum, god ide. 

Jeg påpekte også at en måke i mine øyne ikke kunne regnes som en liten påvirkning og ikke minst at noe sånt vil lage synlige skader på bilens karosseri, ikke bare sensoren. 

Når du sier importøren sentralt, så vil det i dette tilfelle være Møller Bil og ikke det lokale servicesenter/salgs avdeling?

Men greit, jeg kommer ikke til å legge meg flatt her og kommer det til jeg må gå igjennom forbrukerrådet må det bare bli sådan.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3283
07.09.18 15:15

Måtte være Møller ja... Trist at de går igjen på slik behandling av kundene sine.

Jeg hadde stått på kravet, og som FP sier hadde jeg tatt det videre til Møller sentralt osv.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30706
07.09.18 17:25
MHolJul: Når du sier importøren sentralt, så vil det i dette tilfelle være Møller Bil og ikke det lokale servicesenter/salgs avdeling? Men greit, jeg kommer ikke til å legge meg flatt her og kommer det til jeg må gå igjennom forbrukerrådet må det bare bli sådan.

Hadde en sak med min fars Fiat hvor den lokale RSA forhandleren insisterte på at en gåen girkasse skulle repareres på hans maskinskadeforsikring i stedet for å bli tatt på garantien som bilen fortsatt var under. Etter å ha kontaktet FCA og RSA Norge med spørsmål om det var sånn de likte å drive butikk skiftet forhandleren plutselig mening.

Ville sendt en mail først, for så å følge den opp via telefon og be om skriftlig bekreftelse på hva de nå måtte mene hos Møller Bil sentralt. Og hvis de fortsatt mener det er noe som må dekkes av deg får du oppdatere denne tråden. :)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2461
07.09.18 17:33

Til ts. Her må du ikke gi deg. Nesten flaut at de våger påstanden de kommer med her. Selger de så mye biler at de kan drite i kundene?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36244
07.09.18 20:25

'Mitt' Møllerverksted fikk ihvertfall straks beskjed om å bytte clutcher da den kjente ulyden kom. Lurer på om der er flere ulyder, der er jo mange kjente slike med visse VW-produkter.

Poenget: Så lenge jeg har vært kunde hos Møller-importert bil har garantibiten fungert strøkent.

Jan
JanInnlegg: 5371
07.09.18 21:00
rosmebraad: Mitt' Møllerverksted fikk ihvertfall straks beskjed om å bytte clutcher da den kjente ulyden kom. Lurer på

Kan du beskrive ulyden ?

På Golfen min, kommer det av og til noen lyder som tyder på at clutchene lider ved litt kraftig akselerasjon når den skifter fra 1. til 2. og 2. til 3. Ellers har den oppført seg eksemplarisk. Km er ca 18.000.

Så vidt jeg har funnet ut, er den produsert i november 2016, men ble ikke registrert før april 2017.

rosmebraad
08.09.18 01:51

Det var lyder som i denne videoen. Meget kjent for DQ200-kjennere.

Nå er der en slags dirring/glepping i oddetallsgirene, spesielt når denner kald.

Jan
08.09.18 23:44
rosmebraad: Meget kjent for DQ200-kjennere.

Det er sikkert bare jeg som er ekstra på vakt. Ikke så ille at det gjør noe foreløbig.

Jeg har litt resonans/brumming i 50-60 når bilen er kald. Men det er i 4.gir.

(Innlegget ble redigert 08.09.18 23:45)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17044
09.09.18 00:22
rosmebraad: Det var lyder som i denne videoen.

Jeg hører noen ulyder. Det virker som om frekvensen følger den viseren helt til venstre i instrumentpanelet.

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 1725
09.09.18 00:28

Når det kommer til handel med varer og tjenester og reklamasjon så finnes loven som benyttes i lov om håndtverkstjenester kapittel om reklamasjon..der ligger hva en skal kunne forvente ..f.eks ut ifra alder 

rosmebraad
09.09.18 00:32

Bestyr med 7-trinns DSG er ihvertfall meget godt kjent.

rosmebraad
09.09.18 00:43

Om man plugger UT elbil-grillene fra hodet så finnes altså,de kjente DSG-ulydene her ved girskift helt i slutten av videoen, etterst vedkommende har snudd.

Selvsagt er er fasiten at elbiler er verdens frelse, oberlegent alt annet,, det sier de også på bilverksted hver gang jeg er innom.

Jan
09.09.18 01:50
rosmebraad: Bestyr med 7-trinns DSG er ihvertfall meget godt kjent.

Det har jeg lest masse om. Bl.a i Sverige, der VW sluttet å selge Passat med gassmotor og DSG 7 til taxi, etter masse problemer.

Med min bruk av bilen, regner jeg med at det skal gå bra, den tiden jeg har tenkt å ha den.

rosmebraad
09.09.18 02:00

Ja samme her, og så har man jo 5 års garanti samt mulighet for 'maskinskadeforsikring' etter det...

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3283
10.09.18 21:35

«Når det kommer til handel med varer og tjenester og reklamasjon så finnes loven som benyttes i lov om håndtverkstjenester kapittel om reklamasjon..der ligger hva en skal kunne forvente ..f.eks ut ifra alder»

Hæ? Forbrukerkjøpsloven som gjelder i denne saken.

250GTO
250GTOInnlegg: 9081
11.09.18 17:18
FredPerry: Ville sendt en mail først, for så å følge den opp via telefon og be om skriftlig bekreftelse på hva de nå måtte mene hos Møller Bil sentralt. Og hvis de fortsatt mener det er noe som må dekkes av deg får du oppdatere denne tråden. :)

Det er nok lurt,med tanke på at importøren til daglig sitter med lang avstand til kunden og egentlig ikke trenger bry seg. Når en plutselig får en sak i fanget, så blir de nødt til å bry seg litt mer. 

For det er nemlig sjelden sånn at forhandlerene nekter å gi garanti på noe produsenten har godkjent. Det er nok tvert imot. Når det dukker opp en feil som ikke er "helt standard" så må forhandler gjerne få en forhåndsgodkjenning fra importør (som handler på vegne av produsent) for i det hele tatt få lov å jobbe med bilen. Får man avslag på den, så må enten kunden eller forhandleren betale. Da prøver gjerne forhandleren seg med at garantien ikke gjelder, selv om feilen bør kunne dekkes etter forbrukerkjøpsloven. Mao, i dette tilfellet er det nok produsenten som har bestemt at garantien faktisk ikke gjelder, noe de har full rett til. Om forbrukerkjøpsloven gjelder, ja det er en helt annen sak.

Jan
11.09.18 17:45
250GTO: Da prøver gjerne forhandleren seg med at garantien ikke gjelder, selv om feilen bør kunne dekkes etter forbrukerkjøpsloven. Mao, i dette tilfellet er det nok produsenten som har bestemt at garantien faktisk ikke gjelder, noe de har full rett til. Om forbrukerkjøpsloven gjelder, ja det er en helt annen sak.

Det der er er en uting bilbransjen driver med. Som kunde bør man få et klart svar hos forhandleren man har kjøpt bilen av. Det er de man skal forholde seg til ved reklamasjon. 

Det virker som de bare skyver problemet oppover i systemet.

Det verste jeg har opplevd i så måte var da jeg for mange år siden hadde en SAAB 9000. Automatkassen var av det skrøpelige slaget, så den ble byttet 5 ganger på 90.000 km. 

Forhandleren måtte spørre importøren, importøren fabrikken, og til og med ZF som hadde laget girkassen ble involvert i diskusjonen om reklamasjon.

Da det var dags for det siste girkassebyttet, skar fabrikken igjennom og plukket en helt ny girkasse fra produksjonslinjen. Den holdt resten av tiden jeg hadde bilen, d.v.s. mer enn 200.000 km.

rosmebraad
11.09.18 18:01

Man burde (også) få en skriftlig uttalelse fra Forbrukerrådet på hva som gjelder.

I sin tid måtte jeg ha reparasjon på et tyrkisk TV-apparat påsatt Bergensnavnet Tanra. Butikken nektet å betale verkstedregningen. Forbrukerrådet skrev et brev med instruks om at de skulle betale den. 

Litt OT så står der en del tilfeller med DQ200-DSG-problemer omtalt på Golf på HonestJohn. Jeg regner med at 5 års garanti trumfer all tvil i så måte i Norge.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18015
11.09.18 19:36
MHolJul: Bad han peke på skaden som har brakt sensoren ut av kalibrering, dette var han ikke i stand til, men nektet samtidig at dette dekkes under garanti.

Dette er jo elendig kundebehandling.
Med snev av vett i skolten så hadde man sagt at: Dette fikser vi gratis for deg...
Logisk sett så oppstod dette mens du kjørte og da sannsynligvis en svakhet på selve bilen din. Selvsagt kunne det ha skjedd annerledes som han sa, men slik skal han ikke tenke.
Å trekke fram en måke-kollisjon blir bare pinlig.

Du bør nok prøve på nytt og teste deres velvilje.
Gjerne da få snakke med daglig leder i dette firmaet.

Forblir de vrange så kan du gå videre...

perchri
perchriInnlegg: 8234
12.09.18 08:59
MHolJul: Spørsmålet mitt er da om jeg har rett i min påstand om dette bør dekkes av garanti og hvordan jeg evt. bør ta dette videre?

Absolutt ja. Er tingene så dårlig laget og beskyttet bør det være garranti. Men , Møller er jo kjent for slike tilfeller, noe jeg sjøl har kranglet en del om med dem, er garranti. De 

har måtte gitt seg hver enda gang, og jeg synes de prøver på alle hold, å miste kunder vel vitende. Det at de ikke heller ser ut til å ha fagfolk, gjør tingene enda dårligere. Når man har ulyder i ny bil og etter tre klager uten at de finner feilen ,og jeg sjøl leter den opp.......ja da tviler jeg på kompetansen. Bruk forbrukerrådet.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2215
12.09.18 09:09
perchri: Når man har ulyder i ny bil og etter tre klager uten at de finner feilen ,og jeg sjøl leter den opp.......ja da tviler jeg på kompetansen.

I følge en tidligere verkstedmottaker hos en Møller-bedrift, hendte det (ikke så ofte) at de fikk inn bil med klage, og bilen blei kjørt inn, stod på verkstedet uten å gjøre noe en stund før den blei utlevert igjen.

Dette skjedde når de ikke visste hvor de skulle begynne, eller hadde feilsøkt tidligere uten å finne feilen, da de ikke hadde noen kostkode å feilsøke på. Skal tillegges at dette er noen år siden. Og dette gjaldt ofte helt nye modeller der de ikke kunne søke i databasen etter biler med lignende feil.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg