Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye Mercedes GLE

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5697
13.09.18 21:20

GLE er rett rundt hjørnet. Hva synes vi?

Er selv spent på coupe-versjonen. Så grei ut denne? Bedre enn nye runde X5 i alle fall?

Nytt er f eks et e-active body control demper-system.

Kommentarer?

Jan
JanInnlegg: 6919
13.09.18 21:55
Kompressor-V8: Hva synes vi?

Jeg må innrømme at jeg ikke synes noe som helst. 

Dette er en biltype jeg bryr meg like lite om som Toyota Hilux eller Ford Transit.

Det finnes sikkert noen entrepenører og eiendomsutviklere der ute, som kjøper et slikt beist for å vise hvor vellykket de er.

Burkar
BurkarInnlegg: 8954
13.09.18 21:55

Ser mye bedre ut enn dagens GLE, og egentlig mer kompakt i designet.

Burkar
BurkarInnlegg: 8954
13.09.18 21:56

GLE er vel ikke noe til beist. GLS derimot...

henlie
henlieInnlegg: 548
14.09.18 09:54

Er ingen SUV-fan, men synes denne ser ok ut, men den må ha AMG-pakke og mørke ruter bak, har jeg funnet ut.

Ser bedre ut enn X5 ja, har ikke likt BMW's SUV'er på mange år, men nå er jeg jo heller ingen SUV-mann...

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14498
14.09.18 12:58
henlie: har ikke likt BMW's SUV'er på mange år

Men de har kommet seg. Første X3 så langt ifra bra ut. Den aller nyeste er mye bedre. 

Someone
SomeoneInnlegg: 26422
14.09.18 13:38

Baken var vel litt lite Mercedesisk?

Forfun
ForfunInnlegg: 5955
14.09.18 13:44
Jan: som kjøper et slikt beist for å vise hvor vellykket de er.

Den setningen sier ganske mye om den som skriver den.

Liker ikke konseptet. Men ser at det er en grei familiefrakter til hytta. Ville valgt e klasse hver gang.

(Innlegget ble redigert 14.09.18 13:45)

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
14.09.18 15:08

Jeg synes den var usedvanlig kjip. Ser ut som en X-klasse foran, på siden har den mistet alle linjer (dagens har finere linjer på siden) og baken ser ut som en KIA. Nei takk. Interiøret ser bra ut i dag som på nye Mercedeser, om fem år vil det se utdatert ut.

Velger heller nye X5 her.

m-sport
m-sportInnlegg: 1828
14.09.18 15:48

Dette var svakt av Mercedes. Uryddig og kjedelig design uten tydelige og markerte linjer. 

Kompressor-V8
16.09.18 09:07

Iseran skrev:

«Men de har kommet seg. Første X3 så langt ifra bra ut. Den aller nyeste er mye bedre.»

Hehe. Jeg mener det stikk motsatte. Synes første generasjon X3 så ille ut da den kom, men lærte meg å like den raskt og liker den veldig godt selv i dag. Samme med etterfølgeren, som jeg synes gav et tydelig og BMW-tøft designpreg. Men denne nye X3 klarer jeg ikke å like. Blir for rund og «koreansk». Og X5 ser dessverre ikke bra ut på bilder. Vi får ta dommen etter å ha sett den i virkeligheten litt senere.

Kompressor-V8
16.09.18 10:28

Mer om nye GLE

Det nye fjæringsystemet har en «komme seg løs»-funksjon som gjynger bilen ut av fastkjørt. Herlig.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 4798
16.09.18 12:13

Likte linjene på den godt. Coupe-versjonen kunne jeg ikke brydd meg mindre om, coupe-SUVer er de dummeste bilene på markedet i mine øyne.

Kompressor-V8
22.11.18 09:03

Nå har Autogefuhl kjørt den. 

Testbilen har det nye e-active fjæringsystemet. Virker å være den mest komfortable SUV han har kjørt og at nye X5 og Cayenne ikke overraskende er i retning mer sporty. Personlig synes jeg nye Vayenne er meget komfortabel og ikke spesielt sporty. Så da må denne GLE være en skikkelig komfortabel «glidare».

Liker designet på den. Ser veldig frem til 4-dørs coupe versjonen.

Her er Autobild sin videotest.

(Innlegget ble redigert 22.11.18 09:05)

Someone
09.12.19 12:45

Da er salget av hybridvarianten i gang. 99km elektrisk rekkevidde er jo veldig bra

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52736

Someone
11.04.20 16:27

Hybriden testet av nettavisen. Ser de her unngår batteriklumpen, som endel andre Mercedeser sliter med

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-mercedes-gle-350de-plug-in-hybrid/3423946932.html

henlie
14.04.20 12:16
Someone: Hybriden testet av nettavisen. Ser de her unngår batteriklumpen, som endel andre Mercedeser sliter med

Det er vel fordi det er en helt ny modell som er tilpasset hybriddrift fra grunnen av, tenker jeg. 

aeroX
aeroXInnlegg: 874
15.04.20 08:16

Etter å ha lest diverse tester, virker den 4 sylindrede dieselen akkurat så trist i en sånn motor som jeg hadde en mistanke om, og i mine øyne fremstår X5 hybrid vanvittig mye bedre, om ikke forbruk på tomt batteri er ekstremt viktig. I tillegg virker det som BMW er mer realistiske i sine rekkeviddetall, de testene jeg har lest har Benzen kun gått marginalt lenger på strøm, til tross for teoretisk rekkevidde på hele 10 mil, men i praksis 7-8.

henlie
15.04.20 10:23
aeroX: Etter å ha lest diverse tester, virker den 4 sylindrede dieselen akkurat så trist i en sånn motor som jeg hadde en mistanke om, og i mine øyne fremstår X5 hybrid vanvittig mye bedre, om ikke forbruk på tomt batteri er ekstremt viktig. I tillegg virker det som BMW er mer realistiske i sine rekkeviddetall, de testene jeg har lest har Benzen kun gått marginalt lenger på strøm, til tross for teoretisk rekkevidde på hele 10 mil, men i praksis 7-8.

I denne testen kjørte de 8,9 mil med Mercedesen: https://www.dinside.no/motor/tidenes-gjerrigste-i-test/72089022

Jeg mener forbruk med tomt batteri er viktig i en slik bil, men jeg er helt enig at i en premium-SUV som dette er 6 sylindre å foretrekke. Synes sånn sett at Audi har gjort riktig med Q7 og gitt den 6-sylindret diesel, som jeg mener passer bra i en stor SUV. Ellers liker jeg interiøret godt i Mercedesen, utrolig god plass i den også. Mulig BMW'n er like romslig i baksetet.

aeroX
15.04.20 11:47
henlie: Jeg mener forbruk med tomt batteri er viktig i en slik bil, men jeg er helt enig at i en premium-SUV som dette er 6 sylindre å foretrekke

Jeg skulle gjerne lånt en GLE eller X5 hybrid for å prøve til hytta på Sjusjøen, som er ca. 18,5 mil hjemmefra, og da med fulladet batteri for å se hva totalen hadde blitt. Vi tok en dagstur nå i påsken, og X3en vår brukte solide 0,95 på mila opp dit. Usikker om en X5 hybrid med fulladet batteri hadde brukt noe mer. Men på mer normal langkjøring kommer vår ned i ca 0,75, det klarer i alle fall ikke en X5 hybrid på lengre turer. 

Sånn, da har jeg rettferdiggjort at jeg måtte ha ren bensinbil.

henlie
16.04.20 08:53
aeroX: Jeg skulle gjerne lånt en GLE eller X5 hybrid for å prøve til hytta på Sjusjøen, som er ca. 18,5 mil hjemmefra, og da med fulladet batteri for å se hva totalen hadde blitt. Vi tok en dagstur nå i påsken, og X3en vår brukte solide 0,95 på mila opp dit. Usikker om en X5 hybrid med fulladet batteri hadde brukt noe mer. Men på mer normal langkjøring kommer vår ned i ca 0,75, det klarer i alle fall ikke en X5 hybrid på lengre turer. 
Sånn, da har jeg rettferdiggjort at jeg måtte ha ren bensinbil.

Er det X3 bensin så er det jo ingenting å si på det forbruket. Nå er ikke 18,5 mil så langt og den har fått god rekkevidde, så det er ikke sikkert det hadde blitt så ille på den turen og sikkert enda hyggeligere hjem/ned igjen.

Ja, bensin er veldig hyggelig, men vet ikke om jeg hadde brydd meg om det i en stor og komfortorientert SUV. Men 6 sylindre i stedet for 4-sylindret diesel - absolutt :)

henlie
17.04.20 13:14

Edit: Det var X3 M40i du hadde ja, absolutt ikke noe å si på det forbruket da.

aeroX
17.04.20 14:10
henlie: Det var X3 M40i du hadde ja, absolutt ikke noe å si på det forbruket da.

Jepp. Men vondt å gjennomføre i praksis. Kjøre en "død" bil i ECO-modus, og følge fartsgrensene slavisk på motorveien. Det blir ikke all verdens forbruksmåling fremover, merker jeg. Kanskje ta en test med sommerhjul for å merke forskjellen

henlie
17.04.20 14:15

Nei, samme her. Har målt tidligere, mest for moro skyld, men det er lenge siden. Forbruk motorvei i 110 ligger vel på rundt 0,75(+/-) på min, ligger jeg i 130 blir det et sted mellom 0,85 - 0,9. Følge trafikken på landevei med 80-sone er det gunstigste, med ned mot 0,64 i forbruk. Motormessig er våre like, men du har en tyngre bil med dårligere aerodynamikk, så synes det var brukbare tall.

Forfun
ForfunInnlegg: 5955
17.04.20 14:21
aeroX: Men vondt å gjennomføre i praksis. Kjøre en "død" bil i ECO-modus, og følge fartsgrensene slavisk på motorveien. Det blir ikke all verdens forbruksmåling fremover, merker jeg.

Jeg har prøvd en tur i ECO på min forrige BMW. Det var en av de verste kjøreturene med den bilen. Klarte 0,6l/mil på 50 mil. 10% høyere forbruk så sparer jeg 30 minutter, og hadde en bil som ikke var ultrakjip å kjøre. Etter det ble ECO bare brukt når jeg hadde cruice controll aktivert.

Det som overrasker meg er at min audi klarer 0,6 på samme strekning uten å sparekjøre (hvis det er nok trafikk til at jeg stort sett følger køen). 70 hk mer gir lavere forbruk. 

Someone
05.05.20 07:46
Someone: Da er salget av hybridvarianten i gang. 99km elektrisk rekkevidde er jo veldig bra

Ser ut som rekkevidden ble oppjustert til 101km, og BilNorge mener dette faktisk er realistisk å oppnå

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=53088

Kompressor-V8
05.05.20 07:58

Aerox skrev:

«Vi tok en dagstur nå i påsken, og X3en vår brukte solide 0,95 på mila opp dit«

I min verden er forbruk under 1 liter per mil noe jeg ikke ser så ofte. :-)

Fornøyd med x3’n?

(Innlegget ble redigert 05.05.20 08:01)

aeroX
05.05.20 11:01
Kompressor-V8: I min verden er forbruk under 1 liter per mil noe jeg ikke ser så ofte. :-) Fornøyd med x3’n?

Hehe sant nok. Med dagens bensinpriser har det uansett lite å si.

Veldig fornøyd, i disse dager møblerer vi balkongen vår, jeg liker kombinasjonen av "varebil" med hengerfeste (lånte henger for første gang på 10 år) og muligheten til å ta 0-100 på under 5 sekunder når humøret er tilstede. I tillegg er den overraskende habil på svingete veier nå som sommerdekkene er på, størrelsen tatt i betraktning. Dog sporer det noe mer med runflat og 275 bredde bak...

(Innlegget ble redigert 05.05.20 11:01)

henlie
05.05.20 14:27
aeroX: Dog sporer det noe mer med runflat og 275 bredde bak...

Hvordan er det med dekkstøy og runshit, unnskyld, runflat? Er X3 såpass godt støydempet at det ikke er noe problem? Mye støy i min forrige C-klasse med runflat. Den nye med større dimensjon uten runflat var bedre, men helt bra ble det ikke før jeg fikk annet dekkmerke.

aeroX
05.05.20 17:22
henlie: Hvordan er det med dekkstøy og runshit, unnskyld, runflat? Er X3 såpass godt støydempet at det ikke er noe problem? Mye støy i min forrige C-klasse med runflat. Den nye med større dimensjon uten runflat var bedre, men helt bra ble det ikke før jeg fikk annet dekkmerke.

Den må være ganske godt isolert, liten overgang til digre sommerhjul støymessig, og en solid forbedring fra 4-serien. Samtidig hørte jeg motorlyden bedre i 4-serien, så det går begge veier...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg