Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forsvaret går for VW Amarok

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24863
24.09.18 09:28

Ser ut som VW Amarok er den nye feltvognen for Forsvaret, til blant annet Heimevernet, når det nå bestiller 360 stykker fra Møllergruppen

https://e24.no/bil/volkswagen/forsvaret-kjoeper-hundrevis-av-nye-pickuper-fra-volkswagen-for-423-millioner/24446765

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13831
24.09.18 10:30

Det blir litt annerledes enn da jeg gjennomførte førstegangstjeneste og senere på HV-øvelser. Da var det Volvo Valp. Valpen hadde ikke mange hk, men den kom seg frem og det var plass til mange menige soldater baki.   

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36754
24.09.18 19:21

Over millionen pr. stk ja.

Ellers er det jo Toyota HiLux som regjerer på 'krigings-pickuper' i diverse deler av verden.

(Og har ikke forsvaret fått med seg at elbiler er den fantastiske fremtiden, de burde bestilt Model X!)

Jan
JanInnlegg: 5652
24.09.18 19:49
rosmebraad: (Og har ikke forsvaret fått med seg at elbiler er den fantastiske fremtiden, de burde bestilt Model X!)

Da måtte de vært enige med fienden om at ladepauser=våpenhvile og spisepause. Helst ved en Marche, til nøds MacDonald.

Jan
24.09.18 19:59
Someone: Ser ut som VW Amarok er den nye feltvognen for Forsvaret,

Amarok er litt av et universalverktøy. Mange av helseforetakene har også valgt denne som fremtidens ambulanse.

Foreløbig har jeg bare sett en av sorten. Det går i Sprinter og Transporter på mina kanter.

rosmebraad
24.09.18 20:06

Passer jo utmerket med lade- og snopepauser!

Mye vestlig 'influence' og matbusiness slo seg opp nettopp på disteibuajon innen krigsridene: Nescafé, Coca Cola mlf.    Perfekt å stå og bruke (og dele ut) sånt mens Teslaen lader, 

jonasv
jonasvInnlegg: 335
24.09.18 20:31
rosmebraad: Ellers er det jo Toyota HiLux som regjerer på 'krigings-pickuper' i diverse deler av verden.

Funker den i Afghanistan burde den også fungere i Finnmark.  Hiluxen er sannsynligvis dobbel så driftssikker som amaroken. 

Men her er det relasjoner til Volkswagen og tyskerne så kommer først. Ikke kvaliteten

jonasv
24.09.18 20:33
Jan: Da måtte de vært enige med fienden om at ladepauser=våpenhvile og spisepause. Helst ved en Marche, til nøds MacDonald.

Det hadde vært en fantastisk fin ide. Dette bør stadfestes i genevekonvensjonen. Obligatorisk og pålagt matpauser. Helst på  koselige veikroer.

Jan
24.09.18 20:51
jonasv: Men her er det relasjoner til Volkswagen og tyskerne så kommer først. Ikke kvaliteten

Når det gjelder kjøp av jagerfly, har forsvaret tradisjoner for å kjøpe fra USA, uansett hva andre måtte fremby.

Ved det siste flykjøpet, valgte en av tilbyderne, Eurofighter å ikke være med, da de mente valget allerede var tatt på politisk grunnlag, før konkurransen startet.

Så vidt jeg kjenner til, har ikke forsvaret noen særlig relasjon til VW, bortsett fra at MP kjører Skoda.

Siden vi er med i Nato, er det naturlig at vi kjøper materiell fra andre Natoland. På samme måte som Kongsberg og Raufoss selger til våre allierte.

rosmebraad
24.09.18 22:35

Egentlig burde Forsvaret satse på HR-V, med tilhørende tilhengerpark samt utvidede verktøykasser baki!

Jan
24.09.18 22:52

Da må de huske å spesifisere at de skal leveres med loddebolt, drill og en velfylt verktøykasse, samt diverse slepeutstyr.

Hvis den gale østerrikeren med den pussige barten, hadde hatt tilgang på slike, gjennom sine allierte i Japan, hadde historien måttet skrives om, og verden hadde sett annerledes ut enn den gjør i dag.

Vi får prise oss lykkelige over at selskapet som laget disse fantastiske bilene ble stiftet, etter at krigen var over.

rosmebraad
03.12.18 18:39

Litt mer om pickuper: Noen som kjenner til dagens modeller av amerikanske 'full size pickup'? GMC, Silverado, F-serie, RAM? Den klassen der. Og kan si noe om kvalitet og anvendlighet og hva som egentlig er forskjellen på merkene i holdbarhet og bruk, er det mest etter smak og behag?

(Jeg er klar over at bensinpickups er et snevert felt sammenlignet med det uhyre viktige elbilmarkedet, men noen få amerikanske merker fører fortsatt altså bensinpickuper!)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1462
04.12.18 16:43
rosmebraad: Litt mer om pickuper: Noen som kjenner til dagens modeller av amerikanske 'full size pickup'? GMC, Silverado, F-serie, RAM? Den klassen der. Og kan si noe om kvalitet og anvendlighet og hva som egentlig er forskjellen på merkene i holdbarhet og bruk, er det mest etter smak og behag? (Jeg er klar over at bensinpickups er et snevert felt sammenlignet med det uhyre viktige elbilmarkedet, men noen få amerikanske merker fører fortsatt altså bensinpickuper!)

I USA selges de amerikanske pickupene som bare det. Noe kan de da fremdeles der i Detroit, og det er å lage de mest robuste og driftsikre pickupene. Amarok derimot er det ikke spesielt mye lovord om ang. driftsikkerhet i USA. Da ville jeg nok heller sett meg om etter en amerikansk pickup, først og fremst fra en av de tre store, deretter fra Toyota.

rosmebraad
04.12.18 16:59
HarleyEarl: I USA selges de amerikanske pickupene som bare det. Noe kan de da fremdeles der i Detroit, og det er å lage de mest robuste og driftsikre pickupene.

Og på de modellene tjener de penger,,,,,, noe de ikke gjør i samme grad på små personbiler med lavere bensinforbruk. 

(Så BENSINBILER er det store i verden, uansett klimamøter og Oslopolitikk......)

For å være pickups og SUV etter "gammeldags" oppskrift syns jeg mye ser bra ut.
Så lenge man vet at der er snakk om bruksbiler og ikke de beste kjøreegenskapene kan det være attraktive biler der. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30763
04.12.18 17:23
rosmebraad: Egentlig burde Forsvaret satse på HR-V,

De er ikke helt i samme klasse som HR-V, men de siste ukene har jeg sett et par Nissan Pathfinder tilhørende det tyske forsvaret på Øvre Romerike.

rosmebraad
04.12.18 18:13

Ja Pathfinder har kanskje litt arv fra Patrol? Da helst med 'Super Roof'. 

Uansett er det snakk om å kjempe for å kunne kalles nr. 2 ettee HR-V.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 17143
04.12.18 18:21

Skaffet ikke forsvaret seg Iveco-biler for bare et par år siden?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13831
04.12.18 19:26
FredPerry: tilhørende det tyske forsvaret

Noe helt annet om det tyske forsvaret. Jeg har truffet på militære kolonner på Autobahn 10 ganger oftere enn i noe annet land.

Jan
04.12.18 20:30
Iseran2770: Jeg har truffet på militære kolonner på Autobahn 10 ganger oftere enn i noe annet land.

I senere år, har jeg ikke truffet på noen. Men på 70- og 80-tallet var de tallrike.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1462
04.12.18 22:42
rosmebraad: Og på de modellene tjener de penger,,,,,, noe de ikke gjør i samme grad på små personbiler med lavere bensinforbruk. (Så BENSINBILER er det store i verden, uansett klimamøter og Oslopolitikk......)
For å være pickups og SUV etter "gammeldags" oppskrift syns jeg mye ser bra ut.
Så lenge man vet at der er snakk om bruksbiler og ikke de beste kjøreegenskapene kan det være attraktive biler der.

Jeg er enig med deg i det meste her. Men en skal huske på at en del av de som kjøper seg en pickup i USA faktisk har bruk for den i yrkessammenheng, men at de også bruker den som bil ellers også. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men de har en litt annen ordning der borte hva biler og jobb angår.

jonasv
05.12.18 02:16
rosmebraad: sammenlignet med det uhyre viktige elbilmarkedet

Det er snart ingen innlegg du starter uten å dra inn elbiler og dine skjulte fordommer for alt av elektriske biler.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2251
05.12.18 10:31
Iseran2770: Noe helt annet om det tyske forsvaret. Jeg har truffet på militære kolonner på Autobahn 10 ganger oftere enn i noe annet land.

Har havna i kjedekollisjon på autobahn etter en sånn militærkolonne på 90-tallet. Ikke moro når du ligger i 160-170, og det brått er full stopp foran, i en slakk sving. Kjørte heldigvis MC og kunne stoppe imellom de 2 radene med kræsja biler, uten å treffe noe.

Kolonna gikk i 50-60, passerte den like etterpå, da jeg ikke så noen grunn til å bli stående i faresonen, og det var relativt små skader på bilene som stod der.

(Innlegget ble redigert 05.12.18 10:33)

M-T
M-TInnlegg: 5149
05.12.18 11:57
Nødutgang: Skaffet ikke forsvaret seg Iveco-biler for bare et par år siden?

Jo, men typisk for italienske biler levde de ikke lenge :)

I 2016 stod de iallefall lagret og ventet på å bli hugget opp. 

rosmebraad
06.12.18 20:02

Riktig god førjulstid jonas!

Regner med at du skaper smil for dem rundt deg, det gjør dagene så mye mer hyggelige!

piezo
piezoInnlegg: 5265
06.12.18 20:48
M-T: Jo, men typisk for italienske biler levde de ikke lenge :)

Nå skyldtes det politiske og militære vurderinger om at det ikke er stort behov for panserede kjøretøy i Norge fremfor kvaliteten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester