Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2020 VW I.D. Neo

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10692
28.09.18 07:50

VW I.D. Neo

- Utvendige mål omtrent som en Golf, innvendige mål sammenliknbare med en Passat

- 3 alternativer: 48 kWh (330km wltp), 62 kWh (ca 450km wltp), 83kWh (? wltp)

- 62 kWh og opp får aktiv batterikjøling og varming

- motor bak og bakhjulsdrift. På sikt også mulighet for 4wd

- støtter ac-lading på 7,2 og 11 kW, og hurtiglading opp til 125kW

- Mulig startpris i Norge rundt 300000 kr

Det er forventet at det åpnes for reservasjoner første halvår 2019.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
28.09.18 09:21

Denne har jeg troen på. Synes det små-spacy utseendet gjør den litt kul. Blir garantert en superduperselger. Har satt meg på liste da den er en perfekt bil nr 5, type erstatter etter i3.

Jeg har troen på VAG når det gjelder elbiler. Og selv om e-golf var en «omgjort eksosbil» er den en av mine favoritter på elbilsiden. 

Nye I.D. får jo rekkevidde og teknologi tilsynelatende nesten fra Etron og lang rekkevidde og 4wd for 3-400.000kr. Det er bra. Nye Golf kommer her. Man kan si mye om Leaf som allerede selger som bare det og er den nye folkebilen. Men denne kommer til å ta helt av salgsmessig. Den første skikkelige folkelige elbilen fra Tyskland i denne prisklassen.

(Innlegget ble redigert 28.09.18 09:22)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10692
28.09.18 09:29

Enig Kompressor. Jeg planlegger å reservere.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
28.09.18 13:06

Vi får håpe at kvalitet, batterikapasitet og produksjonsvolum blir HØYE.

(Og så blir innbyttepris på bensinbiler helt i bånn om 'klima' fortsatt styrer avgiftene.)

(Innlegget ble redigert 28.09.18 13:09)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4518
28.09.18 18:13

Mener jeg leste at de skulle kunne produsere 1500 biler pr dag i 2021. Det er faktisk en god del, og vil kunne ta unna køer på en helt annen måte enn det som er tilfelle i dag. 

Jeg kommer nok til å følge med hva denne bilen utvikler seg til. Spennende.

Jan
JanInnlegg: 6652
28.09.18 18:18
Hollabaloo: - motor bak og bakhjulsdrift. På sikt også mulighet for 4wd

Da blir det back to basic for Folkevogn da.

Spennende konsept. Ser ikke bort fra at det blir elektrisk Folkevogn på meg om 5-6 år.

rosmebraad
28.09.18 18:34

Som bil nr. 2? Da innbytte på 2016 bensinbiler sikkert er laaaaave priser om LAN får det som hun vil. 

Jan
28.09.18 23:16
rosmebraad: Som bil nr. 2? Da innbytte på 2016 bensinbiler sikkert er laaaaave priser om LAN får det som hun vil.

Med 60 mil rekkevidde holder det sikkert som bil nr 1 for en kar som har passert 70 med god margin om 5-6 år.

Innbytteprisen på Golfen har nok gått i dass innen den tid. Hvis den oppfører seg bra, er det mulig jeg beholder den enda lenger.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 29431
29.09.18 01:24

Snodig hva folk får seg til å synes er kult eller flott bare det er "riktig" logo og nasjonalitet på bilen. 

rosmebraad
29.09.18 01:59

Ja, middels ditt og datt hylles jo som premium, og kjøreegenskapene er visst best i verden bare MUSK har hatt noe å gjøre med det,,,,,, det på biler som er middels i klassen, støyer og ikke har store fartsressurser over tid sammenlignet med klassiske Gran Tourismo-versjoner som de velhavende i sin tid (og fortsatt) ofte kjørte på lange strekker til sine lyxige ferieboliger.

Kompressor-V8
29.09.18 09:05

Men slik er det jo, man blir vant til merkevarer. De oser erfaring på godt og vondt. Man kjenner seg hjemme eller man kjenner seg helt på feil sted. Den effekten skal man ikke ta for lett på. Uansett hvor gode nykommermerker måtte være så vil mainstream holde seg til det trygge sedate og vanlige. Der de føler seg hjemme. Så VAG har en kjempefordel slik sett.

Folk kjøper gjerne dårligere produkter til og med så lenge merkevaren er den trygge.

nlc
nlcInnlegg: 1444
29.09.18 09:18
MrManUtd: Snodig hva folk får seg til å synes er kult eller flott bare det er "riktig" logo og nasjonalitet på bilen.

Her oppsummerer du mitt forhold til Tesla Model X

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 583
29.09.18 11:29

Passe sprek kompakt bil i Golf-klassen med RWD høres jo ikke så dumt ut, særlig om plassen innvendig er som Passat.

Litt mer skeptisk til det som jeg har sett omtalt som "komfortabel høy sitteposisjon", men blir vel standard på de fleste elbiler vil jeg tro. Er vel bare Porsche som ser ut til å bygge såpass lavt at man må lage brønn for føttene i baksetet.

Håper det dukker opp noe litt sprekt innvendig også. De siste årene har vel alt fra VAG, og det er ganske mye etterhvert, vært variasjoner over samme tema. Unntaket har vært Audi, men i det siste har vel de også nærmet seg VAG-standarden.

Neo blir vel storselgeren, men at ny drivlinje nå endelig åpner for en Buzz syns jeg er morsomst.

Kompressor-V8
29.09.18 16:01
MrManUtd: Snodig hva folk får seg til å synes er kult eller flott bare det er "riktig" logo og nasjonalitet på bilen.  

«Her oppsummerer du mitt forhold til Tesla Model X»

Men Tesla er jo feil logo i tillegg. 

rosmebraad
29.09.18 17:10

Blir vel storselgeren i Norge om skatteregimet fortsetter. De første årgangene av I.D. blir vel ikke toppselgere internasjonalt.

Hva tror folket? Blir Iseran, Jan og jeg humpende rundt i batteribiler om 5-10 år? Bare det står VW eller Audi på så tar man til takke med det meste?

Jan
29.09.18 17:44
AlvaroC: Håper det dukker opp noe litt sprekt innvendig også. De siste årene har vel alt fra VAG, og det er ganske mye etterhvert, vært variasjoner over samme tema. Unntaket har vært Audi, men i det siste har vel de også nærmet seg VAG-standarden.

Jeg kan styre min begeistring for spreke interiør/ dashbord.

Fordelen meg VAGs interiør er at det er intuitivt og funksjonelt. Det kan brukes uten veiledning.

Dessuten synes jeg det ser bra ut.

rosmebraad
29.09.18 19:40

Jeg liker at VW dashbord er symmetrisk. Og at (ihvertfall Climatronic) har én knapp for max. avriming og én knapp for max kulde.)

AlvaroC
30.09.18 12:09
Jan: Jeg kan styre min begeistring for spreke interiør/ dashbord. Fordelen meg VAGs interiør er at det er intuitivt og funksjonelt. Det kan brukes uten veiledning. Dessuten synes jeg det ser bra ut.

Nei, ikke noe veldig galt med det, men når man får mye av samme følelse når man setter seg inn i en Skoda, VW, Seat og til dels Audi så blir det litt kjedelig. VW hadde et løft med facelift på Passat i 2010 og senere i Golf med VII, men etter dette har jeg egentlig ikke sett særlig utvikling, nesten motsatt.

Har selv et par år i Golf GTI VII, og fungerte bra det, selv om touch-skjerm ikke er helt optimalt i fart. Men har nå gått over til Alfa Giulia og trives bedre der, både mer lettlest og enklere å betjene. Og selv om kritikerne er raskt ute med å lete opp detaljer i hardplast i Giulia er plastfølelsen mer påtrengende i VAG-produkter, selv om byggeprissesjonen nok ligger et hakk over Alfa hos VW og Audi.

Av VAG produkter jeg har prøvd har jeg vel trivdes best med interiøret i dagens A3, men det virker jo som det er noe Audi er litt på vei bort i fra.

Med sprekere interiør mener jeg ikke jeg bort med alt som heter knapper, bare håp om noe litt annet enn husstilen i dag. At E-tron fortsetter i god gammel Audi-tradisjon er for så vidt greit nok, da det er vanskelig å skille den fra andre Audier utvendig. I.D skiller seg vel litt mer fra dagens VW-produkter, så med et lite håp, i alle fall fra meg, at det fører også til litt utvikling innvendig.

Jan
30.09.18 12:32
AlvaroC: Med sprekere interiør mener jeg ikke jeg bort med alt som heter knapper, bare håp om noe litt annet enn husstilen i dag.

For meg passer husstilen utmerket. Dette fordi jeg kjører Touran på jobb, Golf privat, sønnen min har Passat GTE, og min datter har Octavia.

Det hender vi av ulike årsaker byttelåner biler, og da er det ok å slippe å forholde seg til forskjellige oppsett.

At en Alfa oppleves som mer spennende er kjekt for de som foretrekker det. Bare det ikke blir like spennende som i eldre Citroen, der alt var annerledes.

SUV
SUVInnlegg: 4988
30.09.18 15:41
Jan: Jeg kan styre min begeistring for spreke interiør/ dashbord.
Fordelen meg VAGs interiør er at det er intuitivt og funksjonelt. Det kan brukes uten veiledning.
Dessuten synes jeg det ser bra ut.

Tesla har valgt å gå i stikk motsatt retning. Ting skal ikke være logisk og enkelt, men skille seg ut. Hvis en VW-forhandler feks hadde begynt å forklare prosessen med hvordan man åpner hanskerommet så hadde man bare sagt at det vet jeg fra før hvordan man gjør og så åpner man hanskerommet og viser at dette har man kunnet siden man var bitteliten.

Men på Tesla Model 3 så må man bare følge godt med for å få med seg hvilke menyer man skal inn i og hvor på touch-skjermen man skal trykke for å åpne hanskerommet og hvordan dette foregår når bilen er krasjet og skjermen ødelagt og man trenger skademeldingsskjema og diverse annet (kanskje mobiltelefonen for å ringe etter ambulanse).

Man får si som Rema 1000 sa før, "Det enkle er ofte det beste".

Ting i en bil bør helst være logisk og enkelt å finne ut av uten å måtte glane ned på diverse skjermer, særlig ting som skal benyttes under kjøring. Om ting er likt i mange biler er det bare bra, for da slipper man å lære ting på nytt og lete etter riktige knapper osv. Og når mange biler har en løsning så er det som regel fordi det er en god løsning, da er det bare dumt å finne opp noe helt annerledes og ulogisk og dyet som lett feiler.

AlvaroC
30.09.18 19:49
Jan: For meg passer husstilen utmerket. Dette fordi jeg kjører Touran på jobb, Golf privat, sønnen min har Passat GTE, og min datter har Octavia. Det hender vi av ulike årsaker byttelåner biler, og da er det ok å slippe å forholde seg til forskjellige oppsett. At en Alfa oppleves som mer spennende er kjekt for de som foretrekker det. Bare det ikke blir like spennende som i eldre Citroen, der alt var annerledes.

Giulia er vel relativt kjedelig til italiensk å være og har vel stjålet relativt fritt fra Audi og BMW. Nok ikke helt tilfeldig, ikke bare fungerer det bra, man har vel trolig hatt i tankene hvor eventuelle kunder kan komme fra.

Det som er litt kjedelig er om hvert merke ikke har en egen identitet, noe som ikke hindrer at funksjonaliteten kan være lik. Det er jo grei om man slipper å se på logoen på rattet for å finne ut hvilken bil man kjører. Verst er det vel for den fyrrige og sportslige spanjolen der designerne virker å få i oppgave og lage noe som ser litt kjipere ut enn Skoda. Og når jeg som i dag såg kommentar på at man kunne tenkt seg litt mindre Audi i interiøret i en så spesiell bil som Lamborghini Urus.

Ellers virker jo Audi også å smelte mer sammen med de andre som i nye A1 og Polo, Touareg og A6-Q8. Ikke bare funksjonsmessig med også design-elementene.

Når det er sagt så har jeg ikke noe mot VAG-interiørene som sådan, og når Golf VII kom er det ikke tvil om at man satte en ny standard for interiør i Golf-klassen.

Man skal ikke se bort i fra noe fra gamle Citröener dukker opp i gjen. På Peugeot e-Legend var jo dype seter i blå velur på plass. Og at blinklyshendelen forsvinner når man ikke skal kjøre selv er vel også ganske sannsynlig, men noen kassettspiller mellom forsetene er vel mindre trolig dukker opp :-)

VGstig
VGstigInnlegg: 1341
30.09.18 22:22

Fant ingen mulighet for reservasjon, men har meldt meg på listen for å få nyheter om den. Ut fra bilder og levende film på youtube  har jeg vanskelig for å tro at den er like stor som en Passat, men syns den ser bra ut. Jeg er så gammel at jeg er skeptisk til helt ribbet interiør. Savner den gode, gamle volumknappen på e-Golfen. Med det vanvittige trøkket som er i Dynaudio hadde det vært smart å ha en knapp, syns jeg. Moro å dra på med høy musikk, men det tar altfor lang tid å stille volum opp og ned. Dynaudio spiller så høyt at jeg tror boltene skrur seg ut. Og jeg har ikke prøvd over 50% volum ennå.

Ser I.D. får både induksjonslading, HUD og andre teknologiske nyvinninger så dette er en interessant arvtager etter e-Golfen. Ser forresten at flere av kommentarene på youtube går på at Volkswagen bør fortsette utviklingen av modellene de allerede har, og gi dem lenger rekkevidde. Må si meg enig; både stasjonsvogner av Golf og Passat hadde blitt salgssuksesser i Norge. Også e-T-Roc kunne blitt en kanonsuksess her på berget.

fcuk
fcukInnlegg: 15773
15.12.18 21:52

Pressen har fått kjøre I.D. Neo i Sør-Afrika, de er fortsatt under embargo så vi får heller kikke på bilder av pre-produksjonsbilene de har fått kjøre.

https://twitter.com/Theolitz/status/1073218986920284160

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4518
15.12.18 23:10

Er ikke det der nye Golf? 

Ser det nå, det er nok Neo ja.

(Innlegget ble redigert 15.12.18 23:14)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9951
16.12.18 20:34
Hollabaloo: Det er forventet at det åpnes for reservasjoner første halvår 2019.

Så, raskere levering en "Kona" da?

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
17.12.18 00:44

Mulig det bare er jeg som begynner å bli gammal, men dette syns jeg ikke var spesielt pent.

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
17.12.18 14:11
Fernandovonarb: Er ikke det der nye Golf?  Ser det nå, det er nok Neo ja.

Blir ikke Neo i praksis en Golf bygget som en elbil fra bunnen av?

Jan
17.12.18 14:38
Someone: Blir ikke Neo i praksis en Golf bygget som en elbil fra bunnen av?

Det kan man ikke si. Elbilene blir en helt egen serie. Motoren er bak, og så vidt jeg skjønner er batteriet integrert i konstruksjonen.

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
17.12.18 15:09

Jeg må tydeligvis omformulere meg: Er ikke Neo sin kommende elbil i Golf-klassen?

Jeg vet godt det blir en egen serie og en helt annen bil. Men det er for det mulig å sammenligne størrelsen med andre bilmodeller ;)

Jan
17.12.18 15:17
Someone: eg må tydeligvis omformulere meg: Er ikke Neo sin kommende elbil i Golf-klassen

Det kan man sikkert hevde. Den skal visstnok bli mer av Passatstørrelse innvendig.

Klikk for å gå tilbake til toppen