Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2020 VW I.D. Neo

NYTT TEMA
AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 639
17.09.19 17:22
Fernandovonarb: Nå er ikke girvelger på en elbil noe å henge seg opp i. Brukes kun ved start eller ved ankomst til destinasjon når rygging eller parkering er påkrevd. Er fint lite du er borti den under kjøring.

Nok hyppigere enn jeg gjør med min bensin automat med girhendler bak rattet tenker jeg, men fortsatt glad for jeg har vanlig girspak. Det er noe med følelsen det gir også, aldri i tvil om at jeg har satt bilen i revers og slipper å lese av dette i display.

Nye muligheter gir ofte nye løsninger, men ikke alltid til det bedre. Jaguar fant jo opp hjulet, men er når tilbake til vanlig girspak på fjesløftet XE registrer jeg. 

Har forstått det slik at man også kan justere regen med denne på ID.3, så litt mer bruk enn en vanlig girspak også, selv om det er relativt individet om man justerer på dette på en kjøretur. 

(Innlegget ble redigert 17.09.19 17:22)

Jan
JanInnlegg: 6994
17.09.19 21:14
rosmebraad: Eneste er vel at på Tesla og på visse Mercedeser så mikser førere med hva som er girvelger og hva som er vindusviskerbryter.

Selv for meg som lærte å kjøre bil i en bil med rattgir, er girvelger på gulvet/midtkonsollen det eneste fornuftige.
For øvrig fikk jeg ikke noen må ha følelse etter å sett BNs og andres presentasjoner av I.D på nettet. Jeg var ikke imponert over verken in- eller eksteriør. Mye av det de viste så billig ut.
Sportsvanen får duge noen år til, før jeg finner meg en ny bil med med bensinmotor.

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
17.09.19 22:54
AlvaroC: Har forstått det slik at man også kan justere regen med denne på ID.3, så litt mer bruk enn en vanlig girspak

Når jeg ikke kjører med cruisekontroll bruker jeg aktivt girspaken på e-Golfen for å bremse. Det ser ikke ut som regenerering gjøres på samme måte med på ID.3. I tillegg til seiling (D) har man fire regenereringsnivå å velge mellom på e-Golf. Syns dette fungerer utrolig bra, og gir en god følelse av å "delta" i kjøringen. Seiling på landevei og høy regenerering (brems) i byen. Overraskende hvis Volkswagen har gått bort fra dette.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 639
18.09.19 17:45
VGstig: Når jeg ikke kjører med cruisekontroll bruker jeg aktivt girspaken på e-Golfen for å bremse. Det ser ikke ut som regenerering gjøres på samme måte med på ID.3. I tillegg til seiling (D) har man fire regenereringsnivå å velge mellom på e-Golf. Syns dette fungerer utrolig bra, og gir en god følelse av å "delta" i kjøringen. Seiling på landevei og høy regenerering (brems) i byen. Overraskende hvis Volkswagen har gått bort fra dette.

Har selv lite erfaring med elbil, og er vel ikke noe standard for hvordan det gjøres. Alt fra ingen regen utenom bremsepedal til alltid regen, uten mulighet for seiling. Ser fordelen med regen i bykjøring, men på landevei hadde jeg følt at det var plagsomt å ikke ha mulighet til seiling. 

Og ening at muligheten til å lett justere på dette bidrar til at man blir mer involvert i bilkjøringen. 

Muligheten finnes altså på ID.3 ved å bruke girvelgeren (er vel det som er markert D/B), men det er da kanskje bare to innstillinger.

(Innlegget ble redigert 18.09.19 17:45)

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
21.10.19 23:58

Stinn brakke hos den lokale Møller-forhandleren da ID.3 ble avduket klokken 18 i ettermiddag. Først en 10 minutts film som fortalte litt om vidunderets teknologiske kvaliteter. Så dras duken av og mange stormer til podiet for å prøvesitte den overprofilerte doningen.


Det første inntrykket er at den faktisk er samme størrelse som Golfen. Jeg har hatt Golf i nesten ti år og kjenner igjen målene. Men proporsjonene er helt forskjellige. ID.3 har utrolig kort panser. Sannsynligvis under 50 cm. Vi åpner opp og tar en titt. Der er veldig mye plast i ulike kvaliteter. Fra myke gummiputer til hardplast.


Bagasjerommet virker også kort. Jeg står og tenker på banankassene. Ser at det er et rom under dørken. Og enda et rom under der. God plass til å gjemme vekk utstyr som pussekluter, snøskrape, hansker, lommelykt og andre ting som kan komme til nytte.


Kort panser og kort bagasjerom gir mye rom inni bilen. Det er rett og slett kjempeplass i baksetet. I forsetene sitter vi som konger. Dette er 1st edition med soltak og elektriske seter så alt virker veldig luftig når man får stilt inn riktig sittestilling.


Aller er naturligvis spent på prisen. Selgeren sier at 1st edition er det samme som Max. Den har alt av utstyr, og den koster over fire hundre tusen kroner. Det har vært mye diskusjon rundt hva pakkene koster, men ifølge vår lokale forhandler er det 50 000 kroner for hver pakke. Så får vi håpe at dette endrer seg litt når Volkswagen får signaler fra markedet. Magefølelsen min sier at den bør stoppe på fire hundre tusen.

shagalott
shagalottInnlegg: 4589
22.10.19 09:24
VGstig: at den faktisk er samme størrelse som Golfen.

Det har vel vært klart ganske lenge at utvendig så kom den til å bli like lang som Golf, mens kupeen ville bli som en Passat på størrelse. 

Someone
SomeoneInnlegg: 26566
22.10.19 09:52

Så en bil som passer for lange personer med lite bagasje? I motsetning til oss småbarnsfamilier som har med mye bagasje, mens de i baksetet gjerne er korte i lortefallet

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
22.10.19 12:31
Someone: Så en bil som passer for lange personer

Ja, eller hvis man er bare en eller to i bilen så kan setene legges ned. Mulig dette påvirker støynivået. Jeg snakket med flere som var generelt opptatt av hvordan støydempingen blir når hjulene er mer eller mindre "inni kupèen". Blir spennende å prøve bilen på veien.


Leste at en journalist gjerne ville hatt rom for ladekabler i fronten slik som andre biler har, men å åpne panseret hver gang man skal lade syns jeg virker mer unaturlig enn å åpne bagasjerommet.


Leste forresten nettopp at en TM3 eier ikke får ut kyllingen fra trunken.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10835
22.10.19 20:13
VGstig: Leste at en journalist gjerne ville hatt rom for ladekabler i fronten slik som andre biler har, men å åpne panseret hver gang man skal lade syns jeg virker mer unaturlig enn å åpne bagasjerommet.

ID.3 har et rom under gulvet i bagasjerommet for ladekablene. Det er fint og flott det så lenge man ikke skal ha med seg bagasje, men dersom man fyller opp bagasjerommet og skal på en tur der man får bruk for ladekabelen, så må man huske å ta den ut først og legge den på toppen. Ikke verdens største problem akkurat, men jeg synes definitivt det fremstår mer praktisk å ha ladekablene i en liten frunk sammen med andre bil-utilities som ekstra spylervæske, hansker, jekk, slepetau, etc etc. Polestar 2 har f.eks. en god løsning på dette. Vist i denne videoen fra 18:40.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10835
22.10.19 20:15
VGstig: Selgeren sier at 1st edition er det samme som Max.

Da var selgeren din ekstremt upresis.

1st edition kommer i 3 ulike utstyrsnivåer: standard, plus og max. 

(Innlegget ble redigert 22.10.19 20:15)

Jan
JanInnlegg: 6994
22.10.19 21:06
VGstig: Leste forresten nettopp at en TM3 eier ikke får ut kyllingen fra trunken.

Han får være glad det ikke er reker eller fisk som ligger i frunken. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
22.10.19 23:40
Hollabaloo: jeg synes definitivt det fremstår mer praktisk å ha ladekablene i en liten frunk

Sikkert bare jeg som er gammeldags men panseret åpner jeg bare i smug på baksiden av huset hjemme når jeg skal fylle på spylervæske. Vil ikke at noen skal tro det er noe galt med bilen. Å åpne panseret hver morgen (og ettermiddag) utenfor jobben hadde jeg ikke taklet.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10835
23.10.19 22:27
VGstig: Sikkert bare jeg som er gammeldags men panseret åpner jeg bare i smug på baksiden av huset hjemme når jeg skal fylle på spylervæske. Vil ikke at noen skal tro det er noe galt med bilen. Å åpne panseret hver morgen (og ettermiddag) utenfor jobben hadde jeg ikke taklet.

Da tilbyr i-Pace, Polestar 2 etc. deg den geniale muligheten å slenge kabelen i bagasjerommet de dagene der man uansett ikke har med bagasje, og legge ladekabelen i frunken de gangene man har med bagasje så man slipper å tenke på når ladekabelen skal inn og ut av bagasjerommet ifbm lasting og lossing :)

Jeg kjenner meg forøvrig ikke igjen i at det skal være flaut å stå med panseret på bilen åpent. Tvert imot, panseret åpnes med stolthet. Og det er selvfølgelig gassdempet, noe forøvrig panseret på ID.3 ikke er, for der skulle de også spare noen kroner...

(Innlegget ble redigert 23.10.19 22:27)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 21134
23.10.19 23:19
Hollabaloo: Vist i denne videoen fra 18:40.

Kryss i taket, da har jeg faktisk sett en hel video med Tesla Bjørn, og ja hele videoen uten å trykke Mute.

Hvorfor? Jo Polestar 2 er selv i denne grusomme fargen faktisk en pen bil, og når jeg egentlig ville stoppe hele filmen, så må jeg si at hun damen til (Volvo)Polestar fremstår som veldig flink. Faktisk imponerende, om man ser bort fra kona, så er det få damer som har kan lure meg, men hun der er ikke dum.

(Innlegget ble redigert 23.10.19 23:20)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10835
04.11.19 21:55

Jeg er litt spent på hvor stor salgssuksess dette blir i Norge i 2020, med tanke på:

- den er ikke konstruert for montering av takstativ

- den fåes ikke med hengerfeste (sykkelstativfestet teller ikke som hengerfeste)

- Man er låst til de 3 utstyrspakkene "basis", plus og max. Det er ikke mulig å bestille individuelt utstyr.

- Den har ikke like god interiørkvalitet som utgående Golf MK7,5

(Innlegget ble redigert 04.11.19 21:56)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5751
04.11.19 23:46

Tipper den selger bra bare fordi den er en elbil fra vw med god rekkevidde i forhood til pris. Men den kommer til å gå ned i pris når andre id-utgaver kommer som er å foretrekke av markedet.

Someone
SomeoneInnlegg: 26566
19.11.19 19:24

VW regner med å kunne produsere ID.3 40% billigere enn eGolf


 


https://www.tu.no/artikler/id-3-40-prosent-billigere-a-bygge-enn-e-golf/479290

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5751
19.11.19 23:42

Det merkes på bilen, dessverre.

Someone
SomeoneInnlegg: 26566
29.11.19 11:15

Hvor blir det eller ble det egentlig av ID.1 og ID.2? Eller er dette egentlig e-Up og e-Golf, og derfor den første bygget som elbil fra bunnen av ble ID.3? Ser jo ut som neste ut blir ID.4

Someone
SomeoneInnlegg: 26566
VGstig
VGstigInnlegg: 1404
04.03.20 23:11

Leste en interessant artikkel for noen dager siden. Om elbiler skrives de samme tingene om og om igjen i flere år før bilen kommer. Her stod det blant annet at girkassen til ID.3 er superenkel, med bare ETT gir. 

Someone
SomeoneInnlegg: 26566
28.03.20 10:07

VW virker fortsatt slite med programvaren, så blir det ytterligere forsinkelser? Selv om det i disse dager kanskje ikke spiller så stor rolle?


 


https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
28.03.20 13:04
Someone: blir det ytterligere forsinkelser?

Vi har fremdeles reservasjon på ID.3 og får nyhetsbrevene fra Volkswagen. I forgårs skrev de at planen fremdeles er at de først bilene skal leveres til sommeren. Ganske utrolig hvis de klarer det alt som har skjedd siste tiden.


Ser TU kaller ID.3 "den første rene elbilen fra Volkswagen", men det er vel ikke feil å kalle både e-UP! og e-Golf rene elbiler.


I nyhetsbrevet stod det et par andre ting jeg ikke hadde fått med meg. Bakkeklaringen er 15 centimeter og blandet forbruk er 13,5 kWt/100km. Da er forbruket bedre enn e-Golf som allerede er en gjerrig elbil.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 5294
28.03.20 13:17

Det blir jo den første rene elbilen siden både Golf og e-UP har andre drivlinjer. ID-3 er jo dessuten laget som elbil fra bunnen av, noe de andre ikke er.

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
28.03.20 21:18
Fernandovonarb: Det blir jo den første rene elbilen

Sikkert et definisjonsspørsmål, men for meg er en "ren elbil" en bil som kun går på elektrisitet. Akkurat som en ren bensinbil og en ren dieselbil. Ettersom Volkswagen har lage elbiler i nesten 50 år blir det litt søkt å snakke om at ID.3 er den første.

Jan
JanInnlegg: 6994
28.03.20 23:56
VGstig: Sikkert et definisjonsspørsmål, men for meg er en "ren elbil" en bil som kun går på elektrisitet

Filologisk sett, har du rett. Det som menes er at det er den første elbilen VW har laget som er konstruert bare for å kjøres på strøm. Det vil ikke komme noen andre drivlinjer på denne.

VGstig
VGstigInnlegg: 1404
29.03.20 12:17
Jan: Det vil ikke komme noen andre drivlinjer på denne.

Ja, vi har jo ikke så mye annet å gjøre enn å sitte og filosofere. Ettersom det finnes Golf i alle varianter kaller jeg e-Golf en ren elbil i dagligtale. Det er heller ikke umulig at Volkswagen hadde Golf som elbil i tankene hele veien ettersom de puttet batteri i Golf allerede på 70-tallet.


Om ID.3 kommer med andre drivlinjer en gang i fremtiden er vel ikke helt usannsynlig. Plutselig dukker det opp noe ingen har tenkt på før.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10835
29.03.20 23:55
Someone: VW virker fortsatt slite med programvaren, så blir det ytterligere forsinkelser? Selv om det i disse dager kanskje ikke spiller så stor rolle?
 
https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678

Artikkel om det samme i motor. 

VW har satset enorme summer på sin nye elbilstrategi og kundene venter på den første bilen, ID.3 – som er lovet til sommeren. Men programvareproblemer har forsinket lanseringen av bilen. Ifølge en ledende tysk avis kan det gå mot katastrofe.

(...) bilprodusentene selv – og spesielt Volkswagen – ikke sitter på den riktige teknologiske kompetansen. De sliter med å få den på plass.

(...)

De (Volkswagen) har rett og slett ikke greid å få tak i nok utviklere med den nødvendige innsikten. Det har vist seg vanskelig å få tak i de riktige IT-ressursene. En av årsakene skal være at mange av dem ikke ser på VW som en attraktiv arbeidsgiver.

(...)

Volkswagens IT-sjef, Martin Hofman, slutter i konsernet i slutten av mars.

(Innlegget ble redigert 29.03.20 23:56)

Someone
SomeoneInnlegg: 26566
01.04.20 20:36

Noen lyspunkter, men ID.3 lar vente på seg, selger e-UP! bedre enn normalt i Tyskland


 


https://www.tu.no/artikler/den-snart-sju-ar-gamle-bilen-er-helt-avgjorende-for-volkswagens-co2-mal/489040

Klikk for å gå tilbake til toppen