Det interessante er at det til stadighet er diskusjoner rundt konfliktene mellom syklister, bilister og fotgjengere. Det finnes idioter i alle kategorier, og alle som en mangler det viktigste for å ferdes i trafikken, en innarbeidet kultur, altså trafikkultur.
Helt fra vi er små blir man dyttet i vogn eller dratt over på rødt lys, i merkede fotgjengerfelt og/eller der "ingen skulle tru at nokon kunne krysse en veg". Alt med "pågangsretten" høyt hevet og knyttet neve klar til å slå i et panser eller i brystet på en syklist. Med en slik holdning lærer man fort at i trafikken er det meg, meg og atter meg det handler om. Det tar man med seg videre i livet når man etter hvert setter seg på en sykkel og enda senere i en bil. Norsk trafikkultur er nærmest fraværende i forhold til land vi ønsker å sammenlikne oss med.
Og så, før noen fanatiske syklister kommer og hyler om at veiene ikke er tilrettelagt slik som i de samme landene vi ønsker å sammenlikne oss med... I Oslo (og de fleste andre større byer) går det ikke å få til et like delikat nett av sykkelveier som f.eks i København eller Amsterdam. Der har de syklet siden "tidenes morgen" og lagt til rette for det. Her på berget er sykling for massene, slik vi har sett det blomstre opp de siste 15-20 årene, et nytt fenomen og det lar seg derfor ikke gjøre å tilrettelegge på samme måte. Med de senere års satsning på sykkelveier nærmer vi oss hva som faktisk kan la seg gjøre i Oslo.
Det eneste som vil få ned ulykkene og konfliktene i trafikken er en massiv endring av holdninger og kultur for de som ferdes i trafikken. Det må starte med det ungene lærer først, at man som fotgjenger faktisk har regler å forholde seg til og regler som må følges. Start med å forkaste den særnorske og idiotiske pågangsretten ved fotgjengeroverganger, sørg for at det blir ulovlig for både fotgjengere og syklister å gå/sykle på rødt lys. (Joda, det er ulovlig for syklister, men det håndheves kun en gang i året i ett kryss i Oslo, med Aftenposten på slep for symbolikkens skyld). Det vil ta en snau generasjon å få snudd bildet, men først når alle har samme trafikkultur innarbeidet vil slike idioter som er nevnt i artikkelen fases ut.
For 3 uker siden tok jeg med meg min sykkel til København og tråkket rundt i og rundt Kongens by i 3 dager uten mål og mening. Det er en fryd å sykle der trafikkulturen og tilretteleggingen er slik den er der. Stor respekt for hverandre i trafikken og klare regler, SOM FØLGES.