Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Birken-næringsliv-syklister i veibanen...

NYTT TEMA
LOB
LOBInnlegg: 343
01.10.18 12:38

Finnes det noe mer motbydelig? (Link)

Mosseveisyklist...: Det handler ikke om at du sykler så utrolig rask det handler om at det er status for slike som deg å sykle på bilveien. Ved Lysaker ser jeg daglig duster som deg som sykler på påfarten på E18 frem til Maxbo Vækerø, helt livsfarlig og veldig unødvendig. Dog inspirasjon for å kjøre fra deg når du må inn i sykkelfelt igjen.  

Du kanskje er jævlig viktig på jobben din men det er ganske så uinteressant når det finnes andre som ikke har lyst å vente på deg i din 50-års krise, bla folk som skal hente unger i barnehagen og sitter på bussen bak deg .

(Innlegget ble redigert 01.10.18 12:43)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
01.10.18 13:10

"– Den blir også brukt som skolevei. Jeg holder i gjennomsnitt 40 km/t på Mosseveien."

Haha, lurer på om han kan bevise den der :P

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9734
01.10.18 19:01

Ikke værst, prøver politiet seg på å regulere syklister igjen? Var jo ramaskrik om det for endel år siden.

Det enkelte syklister glemmer, er att dem er kjørende.
Og en skal faktisk ikke hindre annen trafikk.  Unnskyldningen "traktorer stopper sjeldent for å slippe folk forbi" holder ikke. Blir samme som når en blir stoppa i 80 på 50 vei, hjelper ikke å si att en motorsykkel i sta holdt minst 120..

Men disse tror jo att 40 er fort nok på 60 vei, samtidig som dems oppfattelse av egen hastighet som regel er x2 av reel hastighet.

Denne karen tør jeg nesten vedde på har vært i media før. Stor sjanse for att dette er han som hadde snegle fart i kollektivt feltet på den strekka tidligere, hvor en buss lå en halvmeter bak han og pressa.

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 1462
01.10.18 19:13

Høres ut som en kranglefant, men rett skal være rett. Med forutsetning om at det kun er strekningen mellom lyskrysset ved Shellstasjonen og der kollektivfeltet opphører det er snakk om (ca. 1 km) er det neppe noen stor forsinkelse vedkommende har påført sine medtrafikanter. Det spiller ikke så voldsom rolle om man når igjen køen i 50 eller 20. Man kommer like fort frem uansett. Men det føles så mye bedre å gi unødvendig mye gass og bremse "hardt" enn å putre i skilpaddefart ;o)

Forfun
ForfunInnlegg: 5575
01.10.18 19:28

Håper han blir dømt. Ultimat egoist. Litt synd at lovverket må tilpasses tullinger, men han kan her ha fårårsaket at syklister mister mange rettigheter de har i trafikken.

Sykler gjerne selv, men trener jeg så er det på steder biler ikke klarer å kjøre (skogen eller fjellet). Til og fra jobb er transport, så der fungerer fint fortauet.

Mister_Bister
02.10.18 07:42
hillebillys: Men disse tror jo att 40 er fort nok på 60 vei, samtidig som dems oppfattelse av egen hastighet som regel er x2 av reel hastighet.

En brukbart trent amatørsyklist har ingen større problemer med å holde 40 km/t på flatmark allà Mosseveien. Men akkurat "bakken" opp fra det aktuelle lyskrysset holdt han nok langt lavere fart. 

Sykkel og øvrige trafikanters oppfattelse av fart er for øvrig et underlig tema. For bilisten som ligger bak er en fart på 40 km/t i 60 sonen ulidelig lav, men skulle en bilist fra en sidevei bryte vikeplikten for samme syklist ville 40 km/t ha blitt beskrevet som "hundre og helvete". 

(Innlegget ble redigert 02.10.18 07:43)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
02.10.18 07:51

Det må bli slutt på å gi syklister alle rettigheter i hele verden. Så denne anmeldelsen er forsiktig sagt et skritt i riktig retning.

Mange flere syklister hindrer trafikken bak seg enn de er klar over (mulig de er klar over det også, men gir bengen i alle andre enn seg selv).

Mitt forslag:

Der det er sykkelvei er det påbudt å sykle på disse (forbudt å sykle i veibanen) og sykkelveiene må ha regler slik at fotgjengere ikke forstyrrer sykkelfeltet. 

Alternativet er å leve med risikoen for ulykker. Uansett hvem som vinner jurudisk er det syklisten som taper helsen i en kollisjon med bil.

Vi kan gjerne innføre regler om sykkelførerkort og krav om ansvarsforsikring for sykler som skal føres/sykles i veibanen.

(Innlegget ble redigert 02.10.18 07:53)

Mister_Bister
02.10.18 09:18
Kompressor-V8: Så denne anmeldelsen er forsiktig sagt et skritt i riktig retning.

Jeg tror neppe denne saken slipper forbi politijuristen. Det er vanskelig å se for seg hvilken paragraf vedkommende faktisk har brutt, selv om politiet henviser til trafikklovens mest misforståtte paragraf. 

(Innlegget ble redigert 02.10.18 09:18)

Kompressor-V8
02.10.18 10:02

Rettigheter er en ting, men ikke alle syklister eier noe som helst fornuft for andre enn en selv. Alle er enige om at å sinke-sykle på Mosseveien er idioti.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4992
02.10.18 10:05
Kompressor-V8: Det må bli slutt på å gi syklister alle rettigheter i hele verden. Så denne anmeldelsen er forsiktig sagt et skritt i riktig retning.

Det er helt vilt at én gruppe trafikanter defacto fritaes for alle forpliktelser, men innvilges priviligier og gis helgenstatus.

Ja, jeg sykler daglig selv, og er bikket 50.

Mister_Bister
02.10.18 10:20
Kompressor-V8: Rettigheter er en ting, men ikke alle syklister eier noe som helst fornuft for andre enn en selv. Alle er enige om at å sinke-sykle på Mosseveien er idioti.

Det er nok en grunn til at det ikke er flere syklister der, for å si det slik ...

Kompressor-V8
02.10.18 10:24

Problemet med disse med helgenstatus i feminine sykkel-kondomdrakter er når de i tillegg oppfører seg som helgener og at alle andre må vike for de.

De er jo samfunnets fremste egoister og rettighetsmisbrukere uten at de skjønner at de er svakeste ledd hvis kollisjon. Selv om du får straff og sånt om du meier ned en syklist får du ikke det mimste helsemessige skader. Det gjør derimot en syklist. De bør være livredde for å sykle slik da det er utrolig mange supersinte ukontrollerbare sjåfører bak rattet.

Jeg sykler litt selv og tør aldri ligge slik i veibanen. Hver eneste bil eller trailer som kjører forbi kan plutselig meie deg ned. Det er bare et spørsmål om tid.

Dessuten må det jo for vanlige folk være flaut i seg selv å stå på rettighetene sine og være et slik sinke-midtpunkt i trafikken som alle andre må vente på forbikjøringsmulighet og irritere seg over å ligge bak. Man kunne like greit stått midt i veien og late som man dirigerte trafikken litt her og der... og hvis du konfronterer de er de sintere enn sinnataggen og har plutselig alle rettigheter til å ripe opp bil, slå etter deg og banne som i helvete hehe. Fiffig fenomen.

(Innlegget ble redigert 02.10.18 10:32)

En_ganske_snill_mann
02.10.18 10:29
Kompressor-V8: Jeg sykler litt selv og tør aldri ligge slik i veibanen. Hver eneste bil eller trailer som kjører forbi kan plutselig meie deg ned.

Helt enig. Prøver så godt jeg kan å unngå å sykle Grini-veien i Bærum. Smalt, mye trafikk, vanskelig å passere syklister på en hyggelig måte ( dvs. slik jeg ville likt å bli passert av bil når jeg sykler).

Problemet er ikke syklister... problemet er at en egosentrisk douche-bag vil være en egosentrisk douche-bag på sykkel også.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11027
02.10.18 10:35
En_ganske_snill_mann: Det er helt vilt at én gruppe trafikanter defacto fritaes for alle forpliktelser, men innvilges priviligier og gis helgenstatus.

Det interessante er at det til stadighet er diskusjoner rundt konfliktene mellom syklister, bilister og fotgjengere. Det finnes idioter i alle kategorier, og alle som en mangler det viktigste for å ferdes i trafikken, en innarbeidet kultur, altså trafikkultur.

Helt fra vi er små blir man dyttet i vogn eller dratt over på rødt lys, i merkede fotgjengerfelt og/eller der "ingen skulle tru at nokon kunne krysse en veg". Alt med "pågangsretten" høyt hevet og knyttet neve klar til å slå i et panser eller i brystet på en syklist. Med en slik holdning lærer man fort at i trafikken er det meg, meg og atter meg det handler om. Det tar man med seg videre i livet når man etter hvert setter seg på en sykkel og enda senere i en bil. Norsk trafikkultur er nærmest fraværende i forhold til land vi ønsker å sammenlikne oss med.

Og så, før noen fanatiske syklister kommer og hyler om at veiene ikke er tilrettelagt slik som i de samme landene vi ønsker å sammenlikne oss med... I Oslo (og de fleste andre større byer) går det ikke å få til et like delikat nett av sykkelveier som f.eks i København eller Amsterdam. Der har de syklet siden "tidenes morgen" og lagt til rette for det. Her på berget er sykling for massene, slik vi har sett det blomstre opp de siste 15-20 årene, et nytt fenomen og det lar seg derfor ikke gjøre å tilrettelegge på samme måte. Med de senere års satsning på sykkelveier nærmer vi oss hva som faktisk kan la seg gjøre i Oslo.

Det eneste som vil få ned ulykkene og konfliktene i trafikken er en massiv endring av holdninger og kultur for de som ferdes i trafikken. Det må starte med det ungene lærer først, at man som fotgjenger faktisk har regler å forholde seg til og regler som må følges. Start med å forkaste den særnorske og idiotiske pågangsretten ved fotgjengeroverganger, sørg for at det blir ulovlig for både fotgjengere og syklister å gå/sykle på rødt lys. (Joda, det er ulovlig for syklister, men det håndheves kun en gang i året i ett kryss i Oslo, med Aftenposten på slep for symbolikkens skyld). Det vil ta en snau generasjon å få snudd bildet, men først når alle har samme trafikkultur innarbeidet vil slike idioter som er nevnt i artikkelen fases ut.

For 3 uker siden tok jeg med meg min sykkel til København og tråkket rundt i og rundt Kongens by i 3 dager uten mål og mening. Det er en fryd å sykle der trafikkulturen og tilretteleggingen er slik den er der. Stor respekt for hverandre i trafikken og klare regler, SOM FØLGES. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 36834
02.10.18 10:40
Larsabal: Helt fra vi er små blir man dyttet i vogn eller dratt over på rødt lys, i merkede fotgjengerfelt og/eller der "ingen skulle tru at nokon kunne krysse en veg". Alt med "pågangsretten" høyt hevet og knyttet neve klar til å slå i et panser eller i brystet på en syklist. Med en slik holdning lærer man fort at i trafikken er det meg, meg og atter meg det handler om. Det tar man med seg videre i livet når man etter hvert setter seg på en sykkel og enda senere i en bil. Norsk trafikkultur er nærmest fraværende i forhold til land vi ønsker å sammenlikne oss med. Og så, før noen fanatiske syklister kommer og hyler om at veiene ikke er tilrettelagt slik som i de samme landene vi ønsker å sammenlikne oss med... I Oslo (og de fleste andre større byer) går det ikke å få til et like delikat nett av sykkelveier som f.eks i København eller Amsterdam. Der har de syklet siden "tidenes morgen" og lagt til rette for det. Her på berget er sykling for massene, slik vi har sett det blomstre opp de siste 15-20 årene, et nytt fenomen og det lar seg derfor ikke gjøre å tilrettelegge på samme måte. Med de senere års satsning på sykkelveier nærmer vi oss hva som faktisk kan la seg gjøre i Oslo. Det eneste som vil få ned ulykkene og konfliktene i trafikken er en massiv endring av holdninger og kultur for de som ferdes i trafikken. Det må starte med det ungene lærer først, at man som fotgjenger faktisk har regler å forholde seg til og regler som må følges. Start med å forkaste den særnorske og idiotiske pågangsretten ved fotgjengeroverganger, sørg for at det blir ulovlig for både fotgjengere og syklister å gå/sykle på rødt lys. (Joda, det er ulovlig for syklister, men det håndheves kun en gang i året i ett kryss i Oslo, med Aftenposten på slep for symbolikkens skyld). Det vil ta en snau generasjon å få snudd bildet, men først når alle har samme trafikkultur innarbeidet vil slike idioter som er nevnt i artikkelen fases ut. For 3 uker siden tok jeg med meg min sykkel til København og t

Så å tilrettelegge mer for syklister bør altså være uaktuelt? Man skal heller bruke mange år på å lære syklister at billister har forrangen?

En_ganske_snill_mann
02.10.18 10:45
KongOlav2: Så å tilrettelegge mer for syklister bør altså være uaktuelt? Man skal heller bruke mange år på å lære syklister at billister har forrangen?

Dette var ikke hva Larsabal skrev.

Han skrev om å utvikle en kultur hvor vi tar hensyn og respekterer de lovpålagte begrensningene vi har.

Tror faktisk at Larsabal ikke nevnte bilister én gang i innlegget sitt.

KongOlav2
02.10.18 10:57
En_ganske_snill_mann: Dette var ikke hva Larsabal skrev. Han skrev om å utvikle en kultur hvor vi tar hensyn og respekterer de lovpålagte begrensningene vi har. Tror faktisk at Larsabal ikke nevnte bilister én gang i innlegget sitt.

Greit nok, men det bør ikke utelukke at man bør tilrettelegge bedre for syklister. Det er ikke umulig om man faktisk legger vekt på dette i alle større veiprosjekter i sentrale bystrøk i de større byene over en periode på mange år.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11027
02.10.18 11:15
KongOlav2: Så å tilrettelegge mer for syklister bør altså være uaktuelt? Man skal heller bruke mange år på å lære syklister at billister har forrangen?

Hvor trekker du ut det av ranten min? :-)

Det tilrettelegges over en lav sko i Oslo, noe jeg er glad for siden jeg benytter både føtter, pedaler og forurensende fremkomstmidler. Utfordringen er at det å tilrettelegge for syklister dels er umulig i form av at det ofte faktisk står en bygård i veien for der det ideellt sett kunne vært en sykkelsti, eller så går det for hardt ut over andre trafikanter (både bilister og fotgjengere). Oslos infrastruktur er ikke planlagt ift syklister, selv om det forsøkes snus nå de senere år.

Poenget mitt er at ingen skal ha forrangen i trafikale situasjoner, det skal være et likeverd og en gjensidig respekt mellom de som ferdes i trafikken, slik det faktisk fungerer bare en liten båttur syd for oss.

Forfun
02.10.18 11:35
Larsabal: . Utfordringen er at det å tilrettelegge for syklister dels er umulig i form av at det ofte faktisk står en bygård i veien for der det ideellt sett kunne vært en sykkelsti,

Hvis det er butikker i bygåden, kan de fint legge sykkelstien gjennom bygården. Butikker ønsker byrådet ikke å ha.

Forøvrig er jeg mye større tilhenger av å tilrettelegge for el-sykler en el-biler.

Og større fleksibilitet mellom trafikantene er jeg enig med deg i at vil hjelpe. Sunn fornuft er det viktigste hjelpemiddelet. Noe denne syklisten totalt mangler.

KongOlav2
02.10.18 11:41
Larsabal: Det tilrettelegges over en lav sko i Oslo, noe jeg er glad for siden jeg benytter både føtter, pedaler og forurensende fremkomstmidler. Utfordringen er at det å tilrettelegge for syklister dels er umulig i form av at det ofte faktisk står en bygård i veien for der det ideellt sett kunne vært en sykkelsti, eller så går det for hardt ut over andre trafikanter (både bilister og fotgjengere). Oslos infrastruktur er ikke planlagt ift syklister, selv om det forsøkes snus nå de senere år. Poenget mitt er at ingen skal ha forrangen i trafikale situasjoner, det skal være et likeverd og en gjensidig respekt mellom de som ferdes i trafikken, slik det faktisk fungerer bare en liten båttur syd for oss.

Man kan tilrettelegge veldig mye om man gjør det over lang tid. Grunnen til at det er dårlig i dag er jo at dette har vært prioritert minimalt i 30-40 år inntil det siste tiåret. Får man ytterligere 20 år med tilrettelegging, er jeg ganske sikkert på at sluttresultatet kan bli veldig bra.

Forrang og respekt er en ting, men akkurat i den nevnte saken ang Mosseveien virker det jo som man helt ønsker å prioritere bilister (syklisten skal ikke sykle i Mosseveien) og fotgjengere (på G/S-vei må syklisten ofte ned i 10-15 km/t) fremfor syklister.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
02.10.18 12:27
KongOlav2: Man skal heller bruke mange år på å lære syklister

Hvor mange år vil det ta før syklistene forstår at de ikke er fotgjengere?

De krysser veien i fotgjengerfeltet uten å nøle og forventer at bilistene stopper. Man kan ikke kjøre de med, men det irritere noe voldsomt.

I Østensjøveien har Oslo kommune rullet ut den røde løperen på begge siden fra Brynsenteret til Abildsø. Bruker syklistene den? Nei, kun noen få. Enkelte sykler på fortauet, flertallet sykler på gangveien langs vannet. Bortkastet pengebruk av kommunen.     

(Innlegget ble redigert 02.10.18 12:29)

Forfun
02.10.18 12:30
KongOlav2: Forrang og respekt er en ting, men akkurat i den nevnte saken ang Mosseveien virker det jo som man helt ønsker å prioritere bilister (syklisten skal ikke sykle i Mosseveien) og fotgjengere (på G/S-vei må syklisten ofte ned i 10-15 km/t) fremfor syklister.

En syklist forsinker 15 busser med 60 personer i hver. Jeg ser at Strada tiden lider, men 5 minutter forsinkelse for 900 personer blir 45 timer, mens syklisten taper noen minutter. Samfunnsøkonomisk finnes det ikke tvil i denne saken.

Som jeg skrev lenger opp, denne saken er åpenbar urimelig, dermed vil det komme lovendringer som går ut over alle andre syklister. Forstår ikke at noen forsvarer denne personen. Han er destruktiv for alle rundt seg.

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2462
02.10.18 12:35
Forfun: En syklist forsinker 15 busser med 60 personer i hver. Jeg ser at Strada tiden lider, men 5 minutter forsinkelse for 900 personer blir 45 timer, mens syklisten taper noen minutter. Samfunnsøkonomisk finnes det ikke tvil i denne saken.

Det er overhodet ingenting i denne saken som antyder at han forsinket noen med noe i nærheten av fem minutter.

Mister_Bister
02.10.18 12:46
glitteringprizes: Det er overhodet ingenting i denne saken som antyder at han forsinket noen med noe i nærheten av fem minutter.

Forsinkelsen i dette tilfellet er nok mer av psykologisk enn reell art, slik saken er fremstilt av politiet/syklisten. Det er i praksis farten til trafikken i venstre kjørefelt som er bestemmende for trafikkavviklingen på stedet, ikke farten til syklisten. Stod køen stille er forsinkelsen naturlig nok lik null. Gikk den i lav fart blir forsinkelsen noe større.  

Men det historien ikke sier noe om er om syklisten har forsinket trafikken på strekningen før det aktuelle lyskrysset. 

(Innlegget ble redigert 02.10.18 12:48)

KongOlav2
02.10.18 13:10
Iseran2770: Hvor mange år vil det ta før syklistene forstår at de ikke er fotgjengere? De krysser veien i fotgjengerfeltet uten å nøle og forventer at bilistene stopper. Man kan ikke kjøre de med, men det irritere noe voldsomt. I Østensjøveien har Oslo kommune rullet ut den røde løperen på begge siden fra Brynsenteret til Abildsø. Bruker syklistene den? Nei, kun noen få. Enkelte sykler på fortauet, flertallet sykler på gangveien langs vannet. Bortkastet pengebruk av kommunen.

Det er jo mest hensiktigsmessig for både bilister og syklister at syklistene sykler over fotgjengerfelt i stedet for å gå av sykkelen og trille den over. Dog forutsatt at syklisten ikke blåser over i 20 km/t.

Jeg setter iallfall stor pris på egne sykkelfelt i Trondheim og bruker alltid disse der de finnes.

Kompressor-V8
02.10.18 14:55

Vedrørende å tilrettelegge bedre for syklister.

Det er bare tull så lenge de bare sykler midt i veien uansett hvor flott sykkelvei som er bygget.

I tillegg sykler jo godt over halvparten på rødt i Oslos veikryss.

(Innlegget ble redigert 02.10.18 14:57)

glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2462
02.10.18 15:01
Kompressor-V8: Det er bare tull så lenge de bare sykler midt i veien uansett hvor flott sykkelvei som er bygget.

Det finnes knapt sykkelvei overhodet i Norge. Er det bra tilrettelagt, så velger man selvfølgelig å sykler der. Sånn funker det i land hvor man gjør dette fornuftig. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10271
02.10.18 15:37
Iseran2770: Bruker syklistene den? Nei, kun noen få. Enkelte sykler på fortauet, flertallet sykler på gangveien langs vannet.

Pendlersyklistene som vil effektivt fram bruker rød-stripa. Tursyklister og "treige" pendlere som ikke vil fortest mulig fram velger naturligvis stien langs vannet som er mye mer idyllisk. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35286
02.10.18 21:51
KongOlav2: Det er jo mest hensiktigsmessig for både bilister og syklister at syklistene sykler over fotgjengerfelt i stedet for å gå av sykkelen og trille den over.

Nei, ikke nødvendigvis. Det er ikke alltid opplagt at en syklist tenker seg å krysse veien. Går derimot syklisten av sykkelen før et fotgjengerfelt, så er det lite rom for missforståelser.

Så som i alle andre tilfeller i trafikk, tydelige kommunikasjon mellom trafikantene er helt essensielt for å få en god flyt og det at en syklist går av sykkelen er god kommunikasjon.

Men selvsagt, i en del tilfeller, så er det jo bedre for flyten at syklisten sykler over veien. Da når du har allerede har et ryddig trafikkbilde.

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2439
02.10.18 22:05
Kompressor-V8: Der det er sykkelvei er det påbudt å sykle på disse (forbudt å sykle i veibanen)

Enig i dette. Men det tror jeg stort sett alle er. Jeg vet bare om én sykkelvei i mitt nærområde, den som går langs Frognerstranda. Aldri sett noen syklister som heller ligger på E18 der.

Lovverket bør være tydeligere på hvor syklister hører hjemme (og da tenker jeg på landeveissyklister og andre i høy fart). Noen mener GS og fortau, andre mener veibanen. Syklistene får kjeft stort sett uansett hvor de sykler. Jeg har dog aldri hørt noen som faktisk driver med landeveissykling (altså de som vet hva de snakker om) som mener at GS og fortau er rett arena for idretten. Landeveissyklister hører hjemme i veibanen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg