Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bil forsikring -Codan hevder SVIK §8-1 ved oppgjør

NYTT TEMA
tsd
tsdInnlegg: 22
04.10.18 19:08

Hei,

Jeg trenger bevis for å vinne over Codan forsikring ovenfor lagmannsretten.
1. Jeg trenger bevis for Hvis forsikringsselskapet Kondeminere bilen, så blir kostnaden for å bygge om til rullestol bil tatt med i tillegg til bilens verdi. Noen som har slik dokumentasjon? 

2. Eller jeg trenger dokumentasjon på Forsikringselskapene(Codan) velger den rimeligste taksten(verkstedet) å reparere fremfor merke verkstedet. 

Møllerbil takst for skaden: Kr. 153 000

Nevland karosseri : Kr. 55 000

Forus Bilskade: Kr 35 000

Codan har avgift følgende vedtak for svik:!

"Codan er i den oppfatning skadene som er nevnt oven for, ikke har noe med aktuelle utførkjøringen å gjøre. Codan er av den oppfatning at du har fortiet bilens reele tilstand, og at du var kjent med dette."

Er en VW caddy, 2013 mod. taxi. bygget om til RULLE stol bil universell utforming godkjent av Etac. Kostnad Kr. 135 000

1. Takstmannen til møller bil tok takst. KR. 153 000 for reperasjon.

2. Codan sendte sin takstmann til Møllerbil for å ta takst på skaden. 

3. ei uke etter på får jeg tilbakemelidng på Takstmannen trenger å vite om skadene på bilen. 

4. Jeg svarer tilbake bilen har riper, høyre lykt har sprekk. Ellers er bilen i teknisk god stand. (Da tenker jeg kun på den nye skaden)  (hadde ikke klart betydningen av takst og verdivurdering på det tidspunktet).

Kan noen av dere vurdere dette?

Det foreligger ingen vedtak om kondeminiasjon. Selskapet har derfor heller ikke vurdert hvilken verdi bilen har: dvs. Codan h ar ikke tatt med i verdivurderingen: ombygging kostnader til Rullestol som koster : Kr 135 000 og montering av dataannlegg og logo. Totalt kr. 287 000 . Så det lønner å repaere fremfor å kondeminere.

Kan forsikringselskapet utøve svik §FAL 8-1 i dette tilfelle? Uten å ta verdivurdering av bilen?

Jeg har også 10 dager tidligere i en annen skademelding, krysset av på at bilen hartidligere skader, og at den har riper på støtfangeren framme på begge sider. 

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2381
04.10.18 19:56

Dette vil jeg tro vår alles kjære FredPerry kan svare deg på. Lykke til uansett, å kjempe mot forsikringsselskap er ikke enkelt.

SUV
SUVInnlegg: 4302
04.10.18 21:12
tsd: Kan noen av dere vurdere dette?

Min vurdering er at hadde du vært seriøs så hadde du heller fortsatt diskusjonen i en av de andre trådene dine om akkurat samme saken enn å starte en fjerde tråd om akkurat samme saken.

Når du pøser på med tråder så tar folk seg tid til å svare når andre har svart på akkurat det samme. Og masse info mangler og mange finner ikke den infoen når den er spredd i mange tråder og man ikke vet det og kikker i feil tråd.

Jeg foreslår at vi boikotter denne tråden og kun svarer i den tråden som er lengst, det er vel den som heter Forsikring, man finner en lett ved å trykke på profilen til trådstarter.

Mange tror vel også at de hjelper en som nettopp er blitt uten bil fordi den er skadet, men dette er altså en skade fra 2016 kommer det etter hvert frem i den andre tråden.

Og dette er en bil til 120.000 kr hvor trådstarter forlanger at det skal repareres når det koster 153.000 kr. Og hvis bilen skal kondemneres så mener han forsikringsselskapet bør betale over det dobbelte av bilens verdi. Og alt dette til tross for at forsikringa skulle vørt betalt samme dag som skaden skjedde.

All honnør til Codan for at de ikke øser ut med penger i summer som overgår bilens verdi, for det er sånt som drar opp prisen på forsikring. Forsikring skal være en forsikring mot store utgifter hvis man er uheldig, ikke en pengebinge man kan melke for store summer.

Og med en annen skademelding 10 dager tidligere så er vel ikke dette akkurat drømmekunden heller. Og han burde da i det minste ha kommet på at forsikringspremien skal betales og gjort dette.

SÅ da boikotter vi denne tråden og hvis trådstarter starter en femte tråd om samme tema såsynes jeg vi skal boikotte alle hans tråder (inkludert de 100 fremtidige om samme saken) og kun svare "Tråden boikottes pga starting av mange like tårder".

Jan
JanInnlegg: 5523
04.10.18 21:22
SUV: SÅ da boikotter vi denne tråden og hvis trådstarter starter en femte tråd om samme tema såsynes jeg vi skal boikotte alle hans tråder (inkludert de 100 fremtidige om samme saken) og kun svare "Tråden boikottes pga starting av mange like tårder".

Tiltredes. 

Merkelig sak dette. Han snakker om Lagmannsretten, det må bety at han allerede har tapt i Tingretten. Da bør han også ha en advokat som kan hjelpe ham. Siden han også har vært sparsommelig med fakta i saken, er det umulig for oss som aldri har hatt en konflikt med et forsikringsselskap å gi noen råd.

tsd
04.10.18 23:28

Jeg trenger ikke råd fra de som ikke har hatt en liknende sak. Dere får se forbi mine forspørsel!

Jeg hendvender meg kun til de som evt. har hatt en forsikringssak, som spesielt med tanke på kondeminiasjon.  Bevis for at forsikringsselskapet har betalt for mer utgifter o.l 

For jeg vil bevise det er unødvendig med kondeminasjon hvis verdi på bilen er høyere enn reperasjons kostnadene. Og da kan jo ikke forsikringsselskapet hevde SVIK FAL 8-1

tsd
04.10.18 23:33

Innlegget var ikke rettet mot deg. Hvorfor bryr du deg. Jeg spurte ikke etter hjelp av en slik som deg!

sl500
sl500Innlegg: 11184
04.10.18 23:36
tsd: Codan har avgift følgende vedtak for svik:! "Codan er i den oppfatning skadene som er nevnt oven for, ikke har noe med aktuelle utførkjøringen å gjøre. Codan er av den oppfatning at du har fortiet bilens reele tilstand, og at du var kjent med dette."

Litt av en suppe du har havnet i men hadde det vært meg ville tatt saken videre på følgende måte.

Du må dukumenter ved hjelp av fagfolk at skadene er forenelig med den aktuele utforkjøringen.
Tilstanden på resten av bilen burde selskapet ha full kjennskap til da deres takstmann har taksert bilen og du har svart de generelt om bilens øvrige skader.

Få hjelp av en skrivekyndig og klag til selskapet på avslaget.
Ikke bland inn tidligere takster,verdier på hc utstyr og andre uvesentlige ting på dette tidspunktet.
Dette kommer dere tilbake til når selskapet erkjenner ansvar for du har nå dokumentert samsvar med utforkjøringen og skadene du krever dekket.
Opprettholder selskapet avslaget så klager du videre til finansklagenevden.

Først etter dette kan du vurdere å reise sak etter du har fått en advokat til å vurdere avslaget i fra finansklagenevden opp i mot dine argumenter.
Surre rundt med hvor selskapet reparerer biler,verdi på bilen med HC utsty,3 forskjellige takster etc fører ingen steder hen før de har erkjent ansvar.
Først da kan du klage på beløpet sin størrelse med utaleser i fra bilselgere,din takstmann og HC ombyggere sine verdi vurderinger.

(Innlegget ble redigert 04.10.18 23:47)

sl500
sl500Innlegg: 11184
04.10.18 23:55
tsd: For jeg vil bevise det er unødvendig med kondeminasjon hvis verdi på bilen er høyere enn reperasjons kostnadene. Og da kan jo ikke forsikringsselskapet hevde SVIK FAL 8-1

Det hjelper vel ikke stort når selskapet hevder at skadene du prøver å få dekket ikke er forenelig med utforkjøringen du hevder har skjedd.
Så vidt jeg skjønner har du reparert bilen og det du trenger er å få ett kontant oppgjør i fra selskapet på skaden som har skjedd.

tsd
05.10.18 06:04

Hei, nei jeg prøver ikke å få kontant oppgjør.

Jeg meldte skaden til Codan forsikringen den 08.03.2016. Utførkjøringen skjedde 02.03.2016.

Jeg avtalte med Codan forsikring bilen skal repareres. Men i skademeldingen om tidligere skader,  skrev jeg ingen ting. krysset heller ikke ja eller NEI på tidligere skader. Da denne utførkjøringen skjedde pga. ny snø. og bilen kjørte over stein, altså skadene var framme og under støtfangeren, Jeg hadde ikke oversikt over skadens omfang. 

Men så tar Møllerbil en takst på nye skadene på Kr. 153 000.

Codan sender sin takstmann for å ta takst av nye skadene.

Men han tar ikke sin egen takst, regner med han legger seg på Møllerbil sin takst. Og vurderer, dithen. Bilen skal kondemineres. Han velger å verdi vurdere bilen heller.  Jeg vet ikke hvordan han kan gjør dette uten å ha tatt egen takst. men sånt er det.

Så spør selsklapet meg om at jeg skal komme med innspill på skadene på bilen. Fordi takstmannen skal ta en verdivurdering på bilen. (Her dreit jeg meg ut. Jeg tenkte. greit takstmannen skal til Møllerbil for å ta takst på den nye skaden, og Codan spør om tidligere skader på bilen Kun framme, hvor den nye skaden skjedde) 

Pga. Codan ikke erkjente ansvar, og heller ikke tok vedtak om Kondeminiasjon, så ble det veldig mye misforståelser underveis.

Så plutselig avviser Codan forsikring ansvar på bakgrunn av at jeg har gitt uriktige opplyser om bilens tilstand. "Jeg svarte tidligere: bilen har riper, høyre lykt har sprekker" ellers er bilen i teknisk god stand.

Codan har funnet eldre skader, som riper ogg bulker på side dør og bak bilen. samt innvendig skade på bakluken.  COdan mener jeg burde ha opplyst dem om dette, for at de skulle sette riktig verdi vurdering.

Saken har vært innen FINKN, der fikk ikke nemda sett saken. En sekretær så på saken og avviste saken. I tingretten tapte jeg saken.  Så nå har jeg saken i Lagmannsretten, hvor jeg ikke har advokat.  ( har ikke råd til advokat for å bevise min uskyld!.)

Jeg trenger dokumentasjon på forsikringselskapets retningslinjer ved kondeminiasjon og hvordan verdi fastsettelsen gjør.  Slik at jeg kan hevde, det er ingen grunn til å kondeminere bilen, da bilens verdi er høyere enn reperasjons kostnader. Da kan ikke selskapet hevde at jeg har utført SVIK §8-1.  For da er det jo irrelevant for selskapet å vite om alle tidligere skadene på bilen. For bilen skal kun reparreres framme og under bilen.

NÅr det er sagt. så fikk jeg reparerert bilen for Kr. 20 000. Dog ikke bruk av nye deler. (ink. arbeid)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3392
05.10.18 07:05

På tide å skaffe advokat...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester